Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gewond aan tong

Gisteren ben ik met zoon naar de EH geweest nadat hij de onderkant van zijn tong had bezeerd. Op het moment dat hij op de achterbank zat met een toeter in zijn mond, klapte ik de rugleuning van mijn stoel naar achteren en die tikte de toeter tegen de onderkant van zijn tong. Hij gilde het uit en toen ik zagdat het van onderen gescheurd was, brak het zweet me uit! De dokter heeft een kijkje genomen maar zei dat tongblessures eigenlijk niet te hechten zijn; die moeten uit zichzelf genezen. Pffff..ik ben natuurlijk blij dat er niet geknutseld moest worden in zijn mond maar toch vraag ik me af hoe zoiets nou vanzelf heelt? Wie heeft er ook wel eens iets met z'n tong gehad en gezien dat het inderdaad vanzelf geneest? Hoelang gaat daar overheen?
Hij heeft goed geslapen, is nog niet wakker maar ik hoop dat hij vandaag al een beetje minder pijn heeft. Vloeibaar eten lukte al bijna niet maar ik verplicht hem wel water te drinken met een rietje. De juiste pijnstilling heb ik ook nog niet gevonden. Geprobeerd een paracetamolletje op te lossen in water maar dat gaat er niet makkelijk in. (Hij is 7)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

04-07-2012 om 08:34

Ach

Wat naar zeg! Ik weet wel dat er paracetamoldrank te koop is. Hoe gaat het vandaag met hem?

toja

toja

04-07-2012 om 09:01

En anders

Een zetpil? Sterkte, hopelijk geneest het snel.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

04-07-2012 om 09:53

Ach wat zielig

Wat naar voor jullie allebei, zeg. Ik hoop ook dat het snel geneest.

Dorien

Dorien

04-07-2012 om 13:01

Snel

Ik heb op volwassen leeftijd mijn tongriem laten losknippen, de knip ging onder verdoving maar daarna gebeurde er niets. Geen hechtingen, niks, het moest gewoon genezen. En onlangs beet ik zo ontzettend hard op mijn tong dat er een klein flapje aan de bovenkant los zat (yak!) maar na een dagje voorzichtig doen (aan de andere kant proberen te eten) was het ergste alweer voorbij. Ik zou het een dagje voorzichtig aan doen met eten, iets zachts, kleine stukjes maken, dan moet het snel beter gaan.

Gaat heel snel.

Vaak is het de volgende dag al wat dicht en 2 dagen later zo goed als weg.
Even vorzichtig eten zonder pitjes en harde stukjes. Succes!!

silvester

silvester

04-07-2012 om 13:55

Zoon

Zoon is een keer met de wasmand waar hij inzat omgekieperd, op zijn gezicht, waarbij de tong tussen zijn tanden zat. Kon zich niet meer opvangen met zijn handen. Ontzettend bloeden en dus een snee ( breedte van twee melkvoortandjes) dwars over zijn tong. Wist eerst niet of ik naar huisarts moest gaan, maar toch maar gewoon afgewacht.
Het is vanzelf goed gekomen, maar je kan het in zijn mond nog altijd zien, nu vijf jaar later, een soort litteken. En ik had een mega schuldgevoel omdat ik zelf had gezegd dat hij wel in de wasmand mocht gaan zitten om te spelen.

Kan toch wel even duren

Vriendin heeft nogal ernstig epilepsie, en bijt bij grote aanvallen regelmatig haar tong kapot. Het duurt bij haar toch wel een week of twee voor de ergste pijn en zwelling over zijn.
Sterkte ermee!!

Zwelgje

Zwelgje

04-07-2012 om 16:39 Topicstarter

Apotheek

Ben even naar de apotheek geweest om zetpillen te halen en een spray: Colludol. Die is eigenlijk voor keelpijnen maar heeft een verdovende werking en kan dus ook voor tongproblemen handig zijn. Ondanks die spray wil zoon toch niet proberen te eten. Drinken met een rietje gaat nog maar hij durft gewoon niet te eten. Vanavond wilde ik snijboontjes koken en pureren met aardappels en kip. Een soort babyvoeding, zeg maar. Toen ik hem dat vertelde begon hij al meteen tegen te sputteren en hield zin handen stijf tegen z'n mond. Hij is nogal bang aangelegd, als het gaat om wondjes..

Dorien

Dorien

05-07-2012 om 12:06

Ijsjes ofzo?

Kan je hem niet paaien met iets wat hij heel lekker vindt? Een ijsje ofzo, de kou zal ook helpen tegen de pijn denk ik zo. Hij moet weer even voelen dat het eten best weer kan. Nou ja, en anders gewoon voorzetten, het eten, in kleine stukjes, hij zal uiteindelijk wel trek krijgen lijkt me. (al duurt het misschien een dagje langer)

Zwelgje

Zwelgje

05-07-2012 om 19:36 Topicstarter

Ijsjes, ja

Ja, dat ijsjes-verhaal is ons door de arts ook al verteld Het gaat toch best wel goed, hij at al kleine stukjes zacht brood en vandaag voorzichtig een koekje en quiche. Ik moet hem wel altijd even zeggen dat ie voorzichtig moet kauwen want een hard stukje schiet al makkelijk onder de tong. Hij drinkt nu ook zonder problemen. Gisteravond heb ik z'n tanden zonder tandpasta gepoetst en dat ging redelijk, maar ik kreeg de rillingen toen ik een klein stukje van onder z'n tong zag..brrrr

Zwelgje hoe is het nu?

is het al een eind over?

Zwelgje

Zwelgje

08-07-2012 om 10:57 Topicstarter

Het lijkt erop

dat het genezen is. Hij vraagt niet meer om pijnstilling, eet en drinkt weer normaal. Tandenpoetsen gaat ook goed, met tandpasta. Nog steeds durf ik niet te kijken hoe het er uit ziet..(in de behandelkamer op de EH ging ik al bijna van m'n stokje )Het is eigenlijk supersnel genezen. Ik verwachtte meer ellende!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.