Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Relithe

Relithe

03-05-2013 om 21:11

Groei puberzoon

Mijn zoon van 16 is niet echt groot (172) Ik ben zelf 174 en man is 185, onze beide andere kinderen zijn ook lang voor hun leeftijd. Zoon is altijd al klein geweest en heeft nog geen groeispurt gehad maar is nu in de breedte wel aan het groeien. Hoewel hij het zelf niet erg vindt als hij kleiner zou blijven, maak ik me er wel een beetje zorgen over hoe dit toch kan? Ik bedoel, we zijn allemaal langer behalve hij. Heeft het nog zin om naar de huisarts te gaan hiermee vraag ik me af. Ik zou ook graag willen weten hoe dit kan? Bij mij is na de zwangerschap van hem namelijk een schildklierstoornis ontdekt en ik vraag me af of dit invloed heeft gehad op de zwangerschap (dat het nog niet ontdekt was)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

03-05-2013 om 21:39

Dat kan hoor

Ik ben 1.63, de heren in mijn familie zijn rond de 1.75. Mijn man is 1.86, en mijn oudste zoon ook. Onze twee andere kinderen hebben kennelijk meer mijn genen, dus dochter wordt niet heel lang en zoon van 16 is 1.74.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

03-05-2013 om 22:56

Groei

Je zou de skeletleeftijd kunnen laten bepalen dmv een röntgenfoto van zijn hand om te zien in hoeverre de groeischijven al gesloten zijn. Zo weet je of en hoe lang hij nog doorgroeit. Met 16 jaar en 1.72 zit je op de -1 groeilijn en zou hij nog de 1.76 kunnen halen als eindlengte. Tenzij zijn skeletleeftijd wat achterloopt; dan groeit hij gewoon nog wat langer door en zou hij nog iets langer kunnen worden. Het is hoe dan ook afwachten; op die leeftijd kan er niets meer gedaan worden om een eventuele achterstand in groei in te lopen maar dat zal men ook niet doen met deze lengte die toch erg redelijk is. Mijn zoon is 12 en zit tussen de -2 en -2,5 groeilijn; hij zou als hij die lijn volgt met 16 jaar 1.62 zijn dus dat is een heel ander verhaal...
Een schildklierstoornis kan beslist van grote invloed zijn op de groei en ontwikkeling van een foetus/baby. Dus ja, het feit dat je zoon als enige een geringe lengte heeft en altijd klein is geweest zou daar zeker mee te maken kunnen hebben. Ik zou zeggen, leg je vragen voor aan de huisarts?

Zorgen maken

Als je je zorgen maakt moet je dat altijd voorleggen aan je huisarts.

Maar..... Hij is al 16 en veel zul je er waarschijnlijk niet meer aan kunnen doen dan hopen dat hij toch nog een spurt gaat krijgen. Als hij op de -1 lijn zit valt hij gewoon binnen het normale. Val je onder de -2 lijn of buigt zijn groei ineens af en groeit hij niet meer met zijn eigen lijn mee dan zou er iets aan de hand kunnen zijn.

Maar volgens mij ben je te laat al om hormonen te geven voor een stukje extra groei (als je er al voor in aanmerking komt)

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

moeder

moeder

05-05-2013 om 10:37

Wanneer groeispurt

wanneer IS de groeispurt eigenlijk voor jongens? die van mij (13) is al flink aan de groei (en eten!) maar ik ken jongens die 15 zijn en nog echt 'jongen' zijn (niet heel groot, geen snor en zo).

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

05-05-2013 om 11:53

Maar jongens....

waar gaat dit helemaal over? 1 meter 72 is toch een hele normale lengte?

Rafelkap

Rafelkap

05-05-2013 om 11:58

Precies polletje

Mijn broer is ook 1 meter 72, mijn vader iets kleiner (en nu natuurlijk nog wat gekrompen) Als mijn oudste (kleiner dan gemiddeld, vast via mijn genen) dit wordt peins ik er niet over hem troep te laten slikken zodat hij net zo groot wordt als zijn vader. Niet iedereen hoeft boven de 1.80 te zijn.
Ik ben overigens zelf na mijn 17e of 18e nog wat cm groot en werd groter dan voorspeld (164 ipv 158).

Rafelkap

Rafelkap

05-05-2013 om 12:00

Groot = gegroeid, typefoutje

Ik bedoel : wat cm gegroeid.
Dames: heb geduld.

Rafelkap

Rafelkap

05-05-2013 om 12:02

Eira

Je kan je wel afvragen hoe het kan, maar het IS nu eenmaal zo en veranderen kan je er niks meer aan. En het is ook niet erg! Ik snap je zorgen niet. Het is gewoon genetisch en je zoon kan ook nog een stuk groeien nog.

Fiorucci

Fiorucci

05-05-2013 om 12:27

Precies

Dat vind ik ook. Zoals ik al schreef, mijn zoons zijn totaal verschillend, ook kwa lengte. En met een lengte van 1.72 nu kan er met gemak nog wat bijkomen hoor, Eira, je zoon is echt nog niet uitgegroeid.

P

P

05-05-2013 om 13:14

Groeispurt

Ik vraag me ook af wat Eira onder een groeispurt verstaat want een jongen wordt echt geen 172 ZONDER groeispurt.

"Een jongen krijgt tussen zijn elfde en veertiende jaar een groeispurt. Vaak gaan groeispurten schoksgewijs waardoor een jongen soms wat onhandig lijkt.

Tot aan de puberteit groeit een jongen zo’n zes cm per jaar. Maar tijdens de puberteit kan dat wel 12 tot 15 cm zijn per jaar. Bovendien kan dat vier jaar achter elkaar zo aanhouden. Tijdens deze groeispurt ontwikkelen jongens meer spiermassa en krijgen ze minder vet massa. Jongens groeien langer door dan meisjes en ze groeien ook veel harder dan meisjes tijdens de puberteit."

P

P

05-05-2013 om 13:15

Daarnaast

De gemiddelde jongen die 172 is op zijn 16de verjaardag groeit nog door tot ongeveer 177: http://home.versatel.nl/duplodocus/groeicurve/groeicurve_jongen.jpg en dat is dus een gemiddelde.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

05-05-2013 om 14:20

Groei

Wat ik mij afvraag: heb je doorgegeven aan het cb dat je een schildklierstoornis had tijdens je zwangerschap? In dat soort gevallen worden groei en gewicht van een kind extra goed in de gaten gehouden zodat bij achterstand in groei je evt op tijd (voor de puberteit) kan ingrijpen. Mar ingrijpen wordt alleen gedaan als de Target Height van een kind minstens 10 cm onder de verwachte eindlengte ligt, een kind ver onder de gemiddelden ligt of opeens afbuigt naar beneden en de groeischijven nog open zijn en/of de skeletleeftijd achter ligt. Er zijn strenge criteria voor.
Maar je zoon heeft nu al een zeer redelijke, bijna gemiddelde lengte en hij groeit nog wat door. Dat hij wat kleiner is dan je andere kinderen is niet abnormaal. In een gezin kunnen de kinderen heel verschillend qua lengte zijn. Hier de groeidiagram voor jongens tot 21 jaar: http://downloads.tno.nl/anonymous/kvl/NJCX1.pdf

P

P

05-05-2013 om 15:35

Elisa

IK zou 172 toch echt niet 'bijna gemiddeld' noemen aangezien 184 gemiddeld is voor een jongen. Dat zou betekenen dat 196 ook nog 'net ietsje meer dan gemiddeld is'.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

05-05-2013 om 15:43

Dat is wel zo maar een groeilijn van -1 is niet uitzonderlijk onder het gemiddelde. Als iemand vanaf zijn geboorte op de -1 zit is dit geen indicatie voor een achterstand in groei en ingrijpen. Een jongen van 16 die 1.72 is, is beslist niet abnormaal klein te noemen.

P

P

05-05-2013 om 18:16

Ja zo ken ik er nog wel één...

Er zitten toch nog heel wat centimeters tussen 'abnormaal klein' en 'bijna gemiddeld' hoor. Ik vind echt niet dat je 'bijna gemiddeld' mag gebruiken als je het hebt over een jongen die 12 cm korter is dan gemiddeld! Dat is gewoon klein!

Fiorucci

Fiorucci

05-05-2013 om 18:39

Klein?

Oh dan heb ik dus een kleine zoon? Hij is 16 en 174 cm. Dan zijn er veel 'kleine' jongens, als ik zijn vriendengroep bekijk.

P

P

05-05-2013 om 19:08

Fio

Hoe wil je het dan noemen? Groot?

Net onder gemiddeld noem ik van 179-183, daaronder noem ik een lengte van een jongen klein. Daar is toch verder niets mis mee? Je hebt inderdaad ook abnormaal klein inderdaad.

P

P

05-05-2013 om 19:25

Fio

Voor de duidelijkheid: ik heb het over eindlengtes. Een 16 jarige van 172 kan dus nog de 177 halen gemiddeld en met iets meer zit hij dus net onder het gemiddelde maar onder de 179 vind ik een jongen klein.

Fiorucci

Fiorucci

05-05-2013 om 20:03

Nou, gewoon, in zijn klas is hij bepaald niet de kleinste jongen. Klein is onder de 1.70 ofzo.

Klein valt wel mee.

Ik zou niet zeggen klein maar "kleiner dan gemiddeld". En 1.72m voor een jongen is niet opvallend klein in de gehele mensenmassa volgens mij.

Eira

Als je zoon tot zijn 18e jaar nog rustig aan doorgroeit, al is het niet met de "gemiddelde" snelheid wordt hij nog ongeveer 1.80m. Ik heb meer "kleintjes" op 16jarige leeftijd meegemaakt die een prima eindlengte hadden op hun 20e. Als je je erg ongerust maakt vraag het dan even aan je huisarts. Misschien is je zoon een laatbloeier?
En ook ik zou me bij zijn huidige lengte van 1.72m niet al te erg zorgen maken. Het is niet groot, maar ook niet extreem klein.

Vic

Vic

05-05-2013 om 20:14

Klein, tja, klein

De mannen in mijn familie halen over het algemeen de 1,70 niet en kun je dus wel 'klein' noemen. 1,78 m. vind ik persoonlijk niet klein, maar ongeveer gemiddeld. Wat ik vind (of P) is verder natuurlijk weinig constructief voor de discussie. Als een jongen zijn berekende eindlengte haalt + of - 10 cm. heb je het daar maar mee te doen. Mijn neefje heeft ouders van 1,48 m. en 1,73 m., dus hij wordt vast niet heel lang.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

05-05-2013 om 20:18

Klein

De gemiddelde lengte van een jongen van 16 is net geen 1.80. Dus een jongen van 16 die 1.72 is, is geen 12 maar bijna 8 cm kleiner dan gemiddeld. Dat noem ik dus ook niet uitzonderlijk klein, zeker niet als je kijkt naar de mogelijke eindlengte. Klein is als je ver onder die -1 groeilijn zit.
Een man van 1.78 noem ik ook niet klein. De vader van mijn zoon is 1.83 en dat vind ik iets langer dan gemiddeld aangezien de gemiddelde lengte van de volwassen Nederlandse man 1.80 is. Maar eigenlijk is dit muggenziften over een paar centimeters. Mijn zoon is pas echt klein; niet eens "kleiner dan gemiddeld". Zou hij deze lijn blijven volgen dan zou een eindlengte van tussen de 1.68-1.70 al heel mooi zijn. Kijk en dat is zeker voor een man gewoon klein.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

05-05-2013 om 20:24

Relatief

Het is dus allemaal relatief; wij zouden God op onze blote knieen danken als mijn zoon op zijn 16e "al" 1.72 zou zijn... Wie weet; gelukkig wordt hij onderzocht dus we blijven optimistisch!

P

P

05-05-2013 om 21:25

Elisa

Hoe kom je bij die 180? Ik gaf 184 met mijn link.

Je tikte: "Maar je zoon heeft nu al een zeer redelijke, bijna gemiddelde lengte"

Ik ging er van uit dat je vindt dat dit al een zeer redelijke bijna gemiddelde EINDlengte is maar nu begrijp ik dat je bedoelde dat het dat is voor een 16 jarige. Nu begrijpen we elkaar. Fio bedoelde dat ook maar ik heb het al die tijd over eindlengtes gehad.

Relithe

Relithe

05-05-2013 om 21:39

Klein

Ik vind mijn zoon klein tov ons eigen gezin, ik ben groter dan hem en dat voelt heel gek bij een zestienjarige zoon
Ik weet ook wel dat hij niet abnormaal klein is hoor maar omdat de andere twee tot de langsten in de klas horen en mijn mN en ik dat zelf vroeger ook hoorden vind ik het vreemd.
Zoonlief wil zelf niet eens langer worden, dus is er niets aan de hand natuurlijk. Ik vraag me alleen af hoe het kan en of dat iets met mijn schildklier te maken kan hebben.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

05-05-2013 om 21:41

Gemiddelde lengte

De gemiddelde lengte van de volwassen Nederlandse man is tegenwoordig 180,8 cm. http://gemiddeldgezien.nl/lichaam/gemiddelde-lengte-man

Voor de volwassen Nederlandse vrouw 169 cm. http://gemiddeldgezien.nl/meer-gemiddelden/44-gemiddelde-lengte-vrouw

En ook nog

De gemiddelde eindlengte van rond de 1.83m voor mannen telt voor Nederland en nog enkele landen. Een man van 1.72m valt keurig in het gemiddelde in Italië, Spanje, Frankrijk en nog meer landen.
Emigreren is dus ook een optie voor de "kleintjes"

Elisa Gemani

Elisa Gemani

05-05-2013 om 21:55

Eira

Schildklierhormonen T3 en T4 spelen een belangrijke rol bij de hersenontwikkeling en de lengtegroei. Als jij daarvan bijv. een tekort had tijdens je zwangerschap lijkt het mij aannemelijk dat dit een oorzaak zou kunnen zijn voor de geringere lengte van je zoon tov je andere kinderen. Maar je zou dit het beste kunnen vragen aan een (kinder)endocrinoloog. Is er ook iets bekend over het al dan niet erfelijk zijn van je schildklierstoornis? Misschien zou het ook een idee zijn om bij je zoon extra op symptomen van dezelfde schildklierafwijking te letten. Tot de leeftijd van 16-18 jaar spelen deze schildklierhormonen een heel belangrijke rol bij de lengtegroei.
Mijn zoon moet morgen naar de kinderendocrinoloog om zijn achterstand in groei verder te laten onderzoeken en aangezien zijn oma een schildklierstoornis heeft zal dit ook meegenomen worden in het onderzoek. Sommige afwijkingen slaan een generatie over en voor een algehele anamnese willen ze dit soort zaken allemaal weten.

Wil 40

Inderdaad, "emigreren". In Nederland hoor ik met mijn 1.63 tot de kleintjes maar hier (Schotland) was ik heel verbaasd dat ik zelfs op de vrouwelijke headteacher neer kon kijken. Ook onze Aziatische zoon valt hier helemaal niet op en heeft zelfs een vrouw die nog kleiner is dan hij.
Een klein uitgevallen vriend uit NL koopt hier vaak kleren omdat er, volgens hem, veel meer keuze in Sjes is, dan in NL.
Vervolgens schrik ik iedere keer weer hoe mijn Nederlandse "neefjes" maar blijven groeien en zich steeds dieper moeten bukken om hun tante te kussen :o)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.