Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Guinness book of records

Ik zei gisteren tegen mijn collega dat ik daar vast in kom, omdat ik op bijna 56 jarige leeftijd nog steeds heel regelmatig (3,5 - 4,5 week) menstrueer en ik ben het zo zat £$%^&
Nadat ik een tijd geleden superheftig vloeide is het nu weer genormaliseerd. Eigenlijk wil ik dus helemaal niet horen dat ik niet voor deze titel in aanmerking kom, want jullie kennen vast vrouwen die al menstruerend hun AOW ontvingen :o) Geen vraag dus, maar even lekker van me afgeschreven..............

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Massi Nissa

Massi Nissa

18-02-2012 om 08:13

Jeetje shonagh

Ik kan me voorstellen dat je het zat bent! Betekent dit dat je ook nog voor de overgang zit, hormonaal gezien? En dat je zelfs (theoretisch) nog zwanger zou kunnen worden? Vooral dat heftige vloeien zou mij ook gaan tegenstaan. Is dit niet op te lossen met het slikken van een wat zwaardere pil? Of het inbrengen van een Mirena? Niet dat ik Mirenafan ben, maar je hoort altijd dat je menstruaties dan vrijwel geheel stoppen.
Groetjes
Massi

Shonagh

Shonagh

18-02-2012 om 17:41 Topicstarter

Massi

Tja, dat is nu juist :o) Een jaar geleden begon ik heftiger te vloeien en 1 x pas na 7 weken. Ook werd ik weleens transpirend wakker, maar nu is dat allemaal voorbij, maar..........ik blijf dus maar menstrueren.
En ja, misschien ben ik nog wel vruchtbaar, maar dat ga ik niet uittesten, met dat record hoef ik echt niet in het Guinness book of Records, haha( en mijn man is al 18 jaar geleden gesteriliseerd).
Ik ben het dus gewoon spuugzat !

Kaaskopje

Kaaskopje

19-02-2012 om 01:17

Hart onder de riem

Ik kan me voorstellen dat je het zat bent. Bij mij rommelt het ook en net wanneer ik denk dat het een maandje overslaat zit ik opeens toch weer tamponloos op het werk tegen narigheid aan te kijken. Meestal heb ik een hele voorraad van die dingen in mijn tas zitten, maar ja, het leek er niet meer van te komen, dus dan wordt je wat nonchalanter. Gelukkig heb ik vrouwelijke collega's.
Vorig jaar had ik een paar maanden met warme momenten. Niet eens rampzalig, waardoor ik dacht 'als het zo door gaat mag ik niet klagen.' Maar daarna is er toch weer enige regelmaat in de menstruatie gekomen en net als jij vind ik dat eigenlijk maar niks. Ik heb er niets meer aan, weg ermee! Ik ben jonger dan jij, 51, maar ik kan me heel goed voorstellen dat het niet leuk is als er maar geen punt achter gezet wordt.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-02-2012 om 18:52

Shonagh

Er zijn wel leukere records om mee in het Guiness Book of Records te komen
Misschien toch maar even tijdelijk aan de pil of de Mirena? Ik moet je zeggen dat ik dolblij ben dat ik al op mijn 38e van die maandelijkse ellende af was na mijn baarmoederverwijdering...

Shonagh

Shonagh

19-02-2012 om 21:44 Topicstarter

Reactie

KK: Dank, maar ik ben dus bang dat het hele gedoe (heftiger vloeien, nachtzweten ) nog weer eens opnieuw begint, maar misschien stopt het gewoon volgende maand :o)

Jojeux: Ik help je hopen !!!!!

Elisa: Maar ik heb eigenlijk nergens last van momenteel, alleen iedere maand ongesteld, haha. Dus geen reden om iets te gaan slikken of te laten plaatsen.

Mijn moeder/familie

Mijn moeder is verongelukt op haar 54ste, maar was tot dan toe nog gewoon maandelijk ongesteld. En ook helemaal niks en niemendal van de bekende overgangsverschijnselen.
Op haar 49ste is ze geopereerd aan de hypofyse. Dat was een operatie waarbij ze eigenlijk wilden wachten tot ze in de overgang was....maar het duurde 'te lang'. Iets wat mijn moeder allang wist...want alle vrouwelijke generaties voor haar hadden hetzelfde 'probleempje'. Dat had ze natuurlijk gemeld toen er sprake was van die operatie, maar daar werd nogal sceptisch op gereageerd...door de artsen. Het was gewoon zo'n 'familiekwaal' die algemeen bekend was als je maar eenmaal een bepaalde leeftijd had, (nou ja, meestal als je eigen moeder rond een bepaalde leeftijd was en het ter sprake kwam). Dus zo verbaasd was mijn moeder niet over het feit an sich. Het overkomt niet alle vrouwelijke familieleden van mijn moeders kant...maar wel veel...en het varieert (voor zover ik weet) tussen de 55 en 65/70 jaar ergens. Ik weet van 1 oudtante (tante van moeder) dat die op de dag dat ze 65 werd en dus van 'drees' zou gaan trekken voor de laatste keer menstrueerde. Mijn moeders nichtje, waar ik veel contact mee heb omdat ze vlakbij woont zei onlangs nog dat ze blij was nu eindelijk ook 'duidelijk' in de overgang te zijn en die is al een aantal jaren met pensioen. Die was al wel een aantal jaren 'bezig' met onregelmatig gedoe enzo en opvliegers zo nu en dan. En had dan eindelijk, eindelijk duidelijk meerdere maanden overgeslagen.
Ik reken er dus maar niet op. Dat het mij binnenkort gebeurd. Hoewel ik er ook wel de leeftijd voor heb en al talloze vriendinnen heb die er al vollop in zitten of gehad hebben.
Maar het scheelt, ik reken er al niet op. En ga maar uit er tot eind 50 zeker aan 'vast' te zitten. Dus w.s. zal mijn teleurstelling dan ook wel meevallen.
Ik ben wel erg benieuwd hoe het mijn meiden ooit vergaat...als ze zo oud zijn. Mijn schoonfamilie heeft namelijk een omgekeerde familiekwaal. Die komen midden 30, eind 30 al in de overgang
Dus wie weet heb ik de familiekwaal wel opgelost door met man uit deze familie kinderen te krijgen....Hoewel ik me niet kan herinneren of ik dat toen al bewust wist.
groeten albana

Ella2007

Ella2007

20-02-2012 om 16:59

Heftig vloeien....

Hey Shonagh, is er niets anders aan de hand ? Ik vloeide ook nogal heftig, en bleek dus dat ik vleesbomen had, van een centimeter of 15 doorsnee....dat werd dus een abdominal hysterectomie met 43 jaar, en ik moet zeggen dat ik het heeeerlijk vind om niet meer te lopen klieren met maandverband tampons etc. ....Ben nu 44.
Wel nog nachtelijke zweetpartijen want het hormonencircus gaat gewoon door.

Shonagh

Shonagh

20-02-2012 om 20:34 Topicstarter

Albana

Oef wat een verhaal, tot je 65ste......... Dat stond dus in mijn openingspost, maar had niet gedacht dat het echt voor zou komen.
Mijn moeder was er geloof ik met begin 50 echt wel van af, maar kan het haar helaas niet meer vragen.
Alleen 1 van mijn vriendinnen gaat nog gelijk met me op, haar moeder stopte op haar 57ste, ik ga nog maar weer eens naar de Makro voor een grootverpakking tampons

Shonagh

Shonagh

20-02-2012 om 20:37 Topicstarter

Ella

Het heftig vloeien (met stolsels) past prima in het overgangsverhaal, maar nu is het weer over, dus ik denk niet aan vleesbomen.

Je kan het ook positief zien

Je kan het ook gewoon van de positieve kant bekijken, jij hebt geen opvliegers en je kunt nog normaal slapen. Je botten ontkalken nog niet in sneltreinvaart en dus ook minder kans op botbreuken. Ook zijn/blijven je spieren elastischer en zo zijn er nog wel tig nadelen op te noemen.
Maar kortgezegd komt het erop neer dat je lichaam wat later pas aan het échte ouderdomsproces toekomt. Je zult dus ook later dan je vriendinnen stijf en stram zijn ...
En als zij met een rollator door de gang van het verzorgingshuis hobbelen, dan kom jij nog kwik en kwiek op bezoek.
Nou ja, dat is wel zwart/wit gesteld en je kan er zelf ook nog heel veel aan doen, maar in principe ben je wat botten en spieren betreft gewoon veel beter af en blijf je langer in conditie.
groeten albana

Niet positief

Hoe later je in de overgang komt, hoe meer kans je hebt op borstkanker en baarmoederkanker.

http://www.nationaalkompas.nl/gezondheid-en-ziekte/ziekten-en-aandoeningen/kanker/borstkanker/welke-factoren-beinvloeden-de-kans-op-borstkanker/

http://www.erasmusmc.nl/5663/177341/211028/3076595/3076600/pag._29_Lissette.pdf

Hou het goed in de gaten Shonagh, en ik hoop voor je dat je er snel vanaf bent.

skik

Shonagh

Shonagh

21-02-2012 om 19:18 Topicstarter

Haha albana

Dank voor je opbeurende woorden :o)

Shonagh

Shonagh

21-02-2012 om 19:50 Topicstarter

Skik

In de tweede link lees ik ook "Iemand die vroeg in de overgang gaat, heeft door een tekort aan oestrogeen meer risico op ouderdomsaandoeningen als hart- en vaatziekten en verschillende soorten kanker ".
Maar ik heb er zelf toch helemaal geen invloed op ? En ja ik ga trouw naar alle screeningsmogelijkheden die geboden worden

Ely

Ely

21-02-2012 om 23:52

Shonagh

Ook al heb je er geen invloed op, mogen 'ze' je er toch wel op attenderen? Ik geloof dat ik je niet zo goed snap?

O ja, het kan ook andersom, de overgang als gevolg van kanker, ti's gewoon allemaal niks. Bleeeeh

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ja zo was het ook bedoeld

Het was ook puur 'opbeurend' bedoeld, elk nadeel heb z'n voordeel hé? En dat Shonage baalt snap ik heel goed, dus is het nuttig om die voordelen even op te sommen, dat zet het weer even in een ander licht.
Buiten dat ben ik ervan overtuigd dat de voordelen opwegen tegen de nadelen. Een vervroegde overgang is best na te bootsen/in werking te zetten door medici. Als het écht zoveel gezonder zou zijn, dan zouden ze bij alle vrouwen boven een bepaalde leeftijd er heus wel voor zorgen dat dat bespoedigd zou worden i.p.v. constant allerlei testjes doen jaarlijks. Of in ieder geval de mogelijk 'bieden' om dat vergoed te krijgen. Maar daar is geen sprake van.
De voordelen komen voor mij ook niet uit de lucht vallen...dat nichtje wat ik al zei die nu 'eindelijk' ook in de overgang is, wordt binnenkort geopereerd. Aan haar heup, problemen bij de scharnieren van haar heup, daar zit nu te weinig vloeistof ofzoiets. Het gevolg van die overgang, er was al een probleempje, maar dat was nooit een écht probleem zolang de hormonen hun werk deden...Nu die het niet meer zo goed doen, wordt het een groot probleem. Nichtje loopt al een poosje met krukken nu. En wordt dus binnenkort 2 maal geopereerd,aan beide kanten (kan niet in 1 keer).
groeten albana

Shonagh

Shonagh

22-02-2012 om 23:44 Topicstarter

Ely

Ja natuurlijk mag dat, Albana noemt de positieve kanten en Skik de negatieve, maar ik kan er zo weinig mee.
Ik snap Skik ook niet zo goed: Houd het goed in de gaten en ik hoop dat je er snel vanaf bent.
Is "het" de mogelijke kanker ?
Lastig soms het geschreven woord, toch ?!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.