Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

costa

costa

06-07-2010 om 10:52

Hardloop blessure

Ik ben sinds kort héél voorzichtig weer aan het hardlopen gegaan. Zo'n 20 jaar geleden regelmatig gedaan, maar nu, wat te zwaar, in de veertig en niet erg getraind weer begonnen....Ik ben gestart met 4x 1 minuut en nu na 2 weken loop ik 8x 1 minuut. Ik heb goede schoenen aangeschaft, maar heb veel pijn aan mijn schenen. Tijdens het lopen en ook een aantal dagen erna is het gevoelig. Na een week is het weg, maar zodra ik weer ga lopen (rennen) is het er weer. Nu las ik iets over compresssiekousen, zijn er hardlopers die daar ervaring mee hebben? Andere tips zijn overigens ook welkom!

Puck

Puck

06-07-2010 om 11:14

Costa

Volgens mij zijn compressiekousen meer iets voor ervaren lopers die blessures hebben. Het lijkt me niet verstandig om nu al compressiekousen te gaan gebruiken. Je lijf heeft kennelijk moeite om zich aan te passen en daar moet je naar luisteren. Kennelijk bouw je toch te snel op. Ik ben ook heel voorzichtig begonnen met lopen (ivm meniscusblessure) en na 2 weken liep ik echt nog niet 8x1. JE zou dus langzamer op kunnen bouwen.
Verder heb ik nog een wereldtip voor je: kom eens kijken in gezellug, daar hebben "we" en hardloopdraadje met beginnende, ervaren en ex-lopers.

Costa...

ja, kom gezzellig in gezellug!

Ik herinner me van mijn allereerste week/weken die gevoelige schenen (echt voor, bij het bot). Maar niet zo erg/langdurig als jij. Man, die ervaren hardloper is vertelde me dat het een vrij normale opstart-kwaal is. Iets met vliezen? Of pezen die daar vast zitten aan je scheenbeen? Het is in elk geval geen spierpijn. Volgens mij is het 'gewoon' wennen, maar moet je wel zo langzaam beginnen (misschien ook eerst wat meer stevig wandelen?) dat je je lichaam de tijd geeft om te wennen aan de nieuwe beweging, dan komt het allemaal goed! Want het kan een naar, chronisch ding worden...dus gewoon rustig aan!

Ingrid

Eens met puck + oefening

Ik ben vorig jaar heel eigenwijs (maar ook nog redelijk onwetend) begonnen met hardlopen op gewone gympen. Liep dus ook een forse scheenbeenblessure (shin splints) op. Die is nú pas (ruim een half jaar nadat ik goede schoenen heb gekocht) aan het verdwijnen. Ik zou idd nog langzamer opbouwen als ik jou was, en verder zou ik je schenen iedere dag masseren. Verder leek ik wel wat baat te hebben bij de volgende oefening: ga liggen, strek 1 been in een hoek van 90 graden. Sla bij dat been een sjaal oid (ik had een oude binnenband vd fiets, ging heel goed) om je voet en draai je voet naar binnen (je trekt een beetje aan die kant vd sjaal). Houd 20 tellen vol (of minder als het te moeilijk is). Vervolgens draai je de voet wat naar buiten (andere kant vd sjaal trekken). Idem met ander been. Hoop dat het te volgen is!
Google maar es op shin splints, dan vind je vast meer tips en oefeningen. En idd, kom erbij in Gezellug!

costa

costa

06-07-2010 om 11:38

Aha

Bedankt voor de snelle reacties. Ik ben een niet zo frequente bezoeker van OOL, maar ik kom snel even bij gezellug kijken! Wil wellicht toch te snel te veel lopen....Bedankt in ieder geval en tot in gezellug! En Anneque, volgens mij snap ik het wel hoor, die oefening!

Demping

en aan alle tips wil ik er nog aan toevoegen....is de demping van je loopschoenen nog oke? Als je regelmatig hardloopt, doe je ongeveer een jaar met je hardloopschoenen. Dan is de demping wel verdwenen of in elk geval niet toereikend meer.

groetjes van Purk

costa

costa

08-07-2010 om 13:55

Purk

Ik heb deze hardloopsachoenen net nieuw, bij een "hardloopzaak"gekocht. Ze hebben m'n lopen ook gefilmd en ik zak wat naar binnen (overpronatie?). Deze schoenen zijn hier speciaal voor.

KGO

KGO

10-07-2010 om 22:27

Zachte ondergrond

Tijdens de hardloopcursus die ik een jaar of wat geleden gevolgd heb werd mij verteld dat het belangrijk is (bij dit soort klachten) om op zachtere ondergrond te lopen, bijv .in het bos of zo.
Loop je gewoon op de harde ondergrond?

Karin

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.