Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Stenna

Stenna

24-06-2012 om 17:53

Hoe objectief en onafhankelijk is huidexpert jeltske?

Weet iemand hoe “objectief” die dr Jeltske Ultee, die zowat in alle media schrijft of vertelt, werkelijk is? Ze is is huidarts, heeft een eigen website met op zich heel interessante columns en artikeltjes, over de onzin in cosmetica en veilige/onveilige ingredienten. Ook kom je haar voortdurend tegen in damestijdschriften, kranten, koffietijd etc (ik kwam zelf bij haar website terecht omdat ik erg overgevoelig ben voor zonnebrandcremes en hier iets over zocht). Ze lijkt erg kritisch over de cosmetische industrie en alle blabla die daarin verkocht wordt. Ze heeft inmiddels haar eigen huidverzorgingslijn opgezet en (recent) ook nog een boek uitgegeven. In die verzorgingslijn is natuurlijk al haar kennis verwerkt over ingredienten en je leest alleen maar jubelervaringen.
Maar hoe objectief is het eigenlijk? Is die hele website niet opgezet met het vooropgestelde doel uiteindelijk een nieuwe cosmeticalijn te verkopen? Ze werkt bij de Veldhuiskliniek, toch een zeer commerciele instelling die ik een dergelijk doordachte marketingstrategie wel toevertrouw (ze ziet er zelf ook nogal aantrekkelijk uit, echt speciaal ervoor uitgekozen). Ik ben al eens bijna in zo’n marketing concept getrapt: ik zocht info over een kwaaltje, kwam een persoonlijke blog/website van ene Mark nogwat die hier veel over wist, volgde een tijdje wat hij allemaal voor objectiefs en interessants uit wetenschappelijk publicaties wist te halen. Net als Jeltske, in gedoseerde stukjes, steeds weer iets erbij, er ging veel tijd overheen voordat je met alle stukjes en artikeltjes tot zijn eigenlijke doel werd geleid: zijn boek en producten kopen. Bij Jeltske’ s website krijg ik hetzelfde voorgevoel als ik daar had. Iets klopt er niet ofzo, met al die “objectiviteit”.
Ik kan er nergens iets over vinden, geen consumentenbond, tros radar, of serieus te nemen reviews of ervaringen (een aantal beauty- of gezondheidsblogs schrijft wel over haar, maar die zijn overduidelijk met haar verbonden en promoten haar producten). Bij googlen kom je voortdurend alleen maar op haar eigen website, promotionele websites of blogs, en de diverse media waar ze opgetreden heeft. Wie weet er meer over? Is het echt de moeite waard de producten uit haar lijn te proberen als je je zorgen maakt over “gewone” cosmetica, of is het een marketingtruc?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

24-06-2012 om 19:26

Ik weet het niet

De tips van haar website volg ik braaf op maar ik gebruik niet haar producten. Het klinkt wel zinnig wat ze zegt, ook over cosmetica.

Rosa van der Zanden

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.