Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

zoetje

zoetje

18-10-2011 om 13:50

Hoe slecht zijn zoetjes. en welk alternatief.

Steeds vaker lees ik dat zoetjes erg slecht voor je zijn. Nu drink ik al jaren light frisdrank en zoetjes in mijn thee en heb besloten dat ik daar mee wil stoppen. Maar nu weet ik niet echt wat ik moet drinken (behalve water)
Ik wil niet terug op de suiker en de gewone frisdrank want ik wil er een paar kilo af hebben. Ook sap is niet echt goed voor de lijn. Ik drink geen alcohol thee zonder suiker vind ik niet lekker en de hele dag water wordt ik al snel zat.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

18-10-2011 om 15:25

Gewenning

"thee zonder suiker vind ik niet lekker".

Drink een maand thee zonder suiker, en dan vind je thee met suiker vies! Het is echt gewenning.

Tijgeroog

Tijgeroog

18-10-2011 om 17:34

Inderdaad

Ik sluit me helemaal aan bij dc. Eigen ervaring.

Tijgeroog

Tijgeroog

18-10-2011 om 17:37

Ik heb er nooit zo aan gerekend, maar ik verwacht dat je met limonadesiroop, en dan wat meer aangelengd met water dan op de verpakking staat, ook minder suikers binnenkrijgt dan met frisdrank. Eventueel gebruik je spa rood in plaats van gewoon water.
En in plaats van de hele dag frisdrank of de hele dag water kun je natuurlijk ook een beetje afwisselen.

zoetje

zoetje

18-10-2011 om 18:56

Hele dag

Normaal drink Ik overdag de hele dag thee met een zoetje en S'avonds drink ik dus cola light.
Die thee heb ik al vaker geprobeerd zonder zoetjes of suiker maar ik vind het echt niet lekker. Ik heb nu al de hele dag geen zoetjes of limonade op maar ik merk dat ik nu wel minder drink dan normaal.
In siroop zit denk ik ook veel suiker dus ik denk niet dat dat de oplossing is.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

ishtar

ishtar

18-10-2011 om 19:11

Probeer eens

kruidenthee. Die zijn van zichzelf wat zoeter dan 'zwarte thee'

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-10-2011 om 21:11

Zoetstof

Zoetjes zijn idd niet echt gezond. Sowieso moet je voorzichtig zijn met suikervervangers, al was het alleen maar omdat ze je lichaam op een dwaalspoor zetten. Zo min mogelijk suikervervangers gebruiken dus.
Stevia is nog de beste suikervervanging, zie http://www.stevianederland.nl/
Verder is het toch echt een kwestie van gewenning om ongezoete dranken te drinken en af te komen van die "zoete smaak". Je kunt idd. proberen om kruidenfruitthee te gaan drinken. Steeds met wat minder "zoet" er in.

Merel

Merel

18-10-2011 om 21:49

Bah

Nee mij is het ook niet gelukt hoor, thee zonder suiker te drinken. Ik ging gewoon steeds minder drinken. Ik drink nu trouwens koffie met melk en een zoetje (canderel, andere lust ik niet) maar ik drink maar 4 kopjes koffie per dag (dus 4 zoetjes) en geen light limonade, dat vind ik niet lekker smaken. Dus ik drink appelsap of tomatensap. (maar ik ben verder dan ook niet aan de lijn)
Ik heb gekeken naar dat Stevia, is dat ook in een winkel te koop? Ik zou eigenlijk een paar zoetjes willen proberen ben namelijk nogal kieskeurig van smaak (zoals ik al schreef ik vind alleen canderelzoetjes lekker smaken, andere zoetjes niet)

Vic

Vic

18-10-2011 om 21:49

Afbouwen

Ik dronk vroeger koffie met twee zoetjes. Als ik daar nu over nadenk brrrr. Het is me echter nooit gelukt om helemaal over te gaan naar zwart, dat vind ik nog steeds niet lekker. Thee drink ik met een half zoetje, eentje vind ik eigenlijk teveel. Misschien kun je gaan afbouwen, een maand met half zoetje, dan een kwart en dan helemaal zonder. Is trouwens wel een heel gedoe, om een zoetje door te breken

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-10-2011 om 21:51

Stevia

Stevia is online te koop; gewoon even googlen. Mijn moeder gebruikt het ook en het smaakt precies als suiker.

Merel

Merel

18-10-2011 om 21:58

Online

Ik zag dat het online te koop was, maar dan ben ik 10.90 kwijt voor één doosje zoetjes terwijl ik niet eens weet of het wel smaakt (ik ben een krent ik weet het).

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-10-2011 om 22:10

Stevia

Mijn moeder koopt Stevia in de natuurwinkel. En wees niet bang; als je het niet overdoseert (het is veel zoeter dan suiker) proef je echt geen verschil. Ik proefde in ieder geval absoluut geen verschil met gewone suiker.

Ely

Ely

18-10-2011 om 23:44

Het schijnt dat

Je de natuurlijke zoetheid van fruit niet meer kunt waarderen als je teveel kunstmatige suikers eet/drinkt. Je smaak verandert erdoor. Misschien heb jij dat niet maar misschien scheelt het wel in andere dingen 'lusten'.
Ik drink trouwens vooral water, evt met een klein scheutje 50/50 oid erin voor een vleugje smaak. Maar als ik de hele dag anders drink dan water mis ik het echt, dus ik sluit me aan bij 'gewenning'...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Snuggle's

Snuggle's

19-10-2011 om 00:07

Lastig

Ik vind het ook lastig, lijnen en zo min mogelijk zoetstof willen. Ik dronk altijd koffie met zoetjes, maat het is me wel gelukt om dat af te leren. In het begin vond ik het vreselijk smaken, zwarte koffie, maar het went gek genoeg echt. Ik ben wel echt koffie 'verslaafd' dus dat scheelde misschien wel met het toch willen drinken.

Ik drink nu wel kwart sinaasappelsap driekwart water, of Spa rood. Een partje citroen in de Spa rood en evt wat blaadjes munt vind ik ook lekker voor de afwisseling, vooral zomers. En 's avonds eerlijk gezegd toch wel wat cola light.
Hou je misschien van rooibos thee? Vind ik ook wat zoeter/zachter smaken.

Snuggle's

zoetje

zoetje

19-10-2011 om 11:02

Reactie

Bedankt voor de reactie's.
Ik gebruik normaal altijd al smaakjes thee maar dat is wel zwarte thee. Ik zal inderdaad eens met andere thee soorten gaan experimenteren. Ook de rooibos thee zal ik eens proberen.
Stevia ken ik niet. Maar ik wil eerst even helemaal zonder zoetstoffen gaan proberen als dat niet lukt zal ik de Stevia eens proberen.
Ik heb nu 2 dagen geen zoetstoffen gebruikt. (gisteren wel een glas sap op)
En wat ik nog het meest mis is de Cola s'avonds. Maar daar zijn geen alternatieven voor.
Spa rood lust ik overigens niet. Maar misschien wel als ik het men met wat sap of siroop of zo.

Tijgeroog

Tijgeroog

19-10-2011 om 11:09

Cola

Ik ben een jaar of 10 geleden ook flink gaan minderen met wat er aan suiker naar binnen ging. Ik was niet te zwaar, maar merkte wel dat ik heel langzaam steeds wat aan kwam.
Ik ben toen gestopt met de suiker in de thee. Dat was inderdaad een paar dagen niet lekker en een paar weken vreemd, maar als ik nu thee met suiker drink vind ik het echt veel minder lekker. Maar het scheelde op een werkdag wel een stuk of 6 scheppen suiker per dag.
En 's avonds dronk ik ook altijd cola. Voor het lekkere en tegen de dorst. Ik ben toen water gaan drinken tegen de dorst en afentoe een beetje cola voor het lekkere. Dat was dan een keer op de avond een klein beetje ofzo. De cola werd er veel lekkerder van, omdat het bijzonderder was.

Massi Nissa

Massi Nissa

19-10-2011 om 12:09

Koud water

Ik ben een kameel (drink veel) en heb altijd onthouden wat er bij mijn ex-aanstaande-schoonmoeder op de koelkast stond: Don't Drink Your Calories! Daarom staat er bij mij altijd standaard een halve liter kraanwater in een flesje in de koelkast. Ik vind koud water namelijk veel lekkerder. Dat flesje vul ik een aantal keer per dag bij. En dan drink ik daarnaast nog hier en daar een bak koffie, een glas appelsap of een glas cola light (ja ik weet hoe slecht dat is, jammer dan).
Mijn tip is dus: probeer eens dat koude water.
Groetjes
Massi

Pluk53

Pluk53

19-10-2011 om 12:46

Prikwater

ik drink graag prikwater, meestal de halve-liters van de Aldi. Gewoon water drinkt wat moeilijker weg (wel als ik "echt" dorst heb). Als ik iets "lekkers" wil drinken: half jus/half prik-water.
Cola vind ik twee slokken lekker, dan overheerst de zoete smaak. Mens is een gewoontedier. "Gewoon" de zoetjes en suiker laten staan, en na 1-2 maanden weet je niet meer beter, en vind je zoete drankjes smerig.
Ook meteen de waarschuwing om kinderen ook een minder "zoete" smaak aan te leren.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

19-10-2011 om 13:25

Honing

is lekker in de thee, als je van zoet houdt Of is dat net zo slecht als suiker?

Ik drink vrijwel alleen water, en koffie met melk. Inmiddels ben ik daar zo aan gewend dat ik eigenlijk niks meer lekker vind qua sap, water bevalt me nu gewoon het best.

Het valt best mee met die zoetstoffen

Kijk, je moet natuurlijk niet overdrijven, maar dat moet je nergens mee doen, want dan is alles slecht. Maar veel verhalen over zoetstoffen zijn spookverhalen. Citaat van Prof. Katan: "Objectief is er niets mee mis, er zijn weinig onderdelen van uw voeding zo grondig onderzocht als aspartaam of cyclamaat, maar er blijven altijd mensen die zorgen hebben, en via internet verbreiden die zorgen zich snel. Vandaar de Stevia."
Zijn hele column over Stevia is te lezen op http://www.mkatan.nl/radio-en-tv/330-19-apr-stevia-het-nieuwste-e-nummer.html?qh=YToxOntpOjA7czoxMToiem9ldHN0b2ZmZW4iO30%3D

En honing...

... is ook gewoon calorierijk

Vic

Vic

19-10-2011 om 14:05

Sukrin

Ik kreeg laatst Sukrin in de thee. Dat is ook 100% natuurlijk. Is dat niet iets?
PS Voor mij hoeft het niet hoor. Ik vind het allemaal maar geneuzel. Je mag helemaal niets meer tegenwoordig.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-10-2011 om 14:10

Alles met mate

Met alles geldt "te" veel is nooit goed. Maar een glaasje light-cola per dag kan je gerust blijven drinken hoor. En verder wissel je af: gewoon water, kruidenvruchtenthee, Rooibosthee. Ook goed voor je kinderen. Fris, limonade, sap, gezoete zuiveldranken etc. alleen bij wijze van uitzondering. Mijn zoon van 10 houdt er niet eens van; die is te gewend aan gewoon water drinken of kruidenvruchtenthee zonder suiker.

Brianna F

Brianna F

19-10-2011 om 14:55

Stevia

Sorry voor alle andere gebruikers die het wel lekker vinden, ik vind het een nare nasmaak hebben, niet te vergelijken met zoetjes.

Brianna

Ik vind zoetjes überhaupt niet te hachelen En dat hele Stevia heb ik (bij mijn weten) nog helemaal niet geproefd.

Hombre

Hombre

19-10-2011 om 21:06

Genista

Geloof ik ook. Als het woord 'kunstmatig' ergens in voorkomt dan schrikken al die hippe biologische groente-eters zich kapot. Dan krijg je er *vast* kanker van. Straling kan niet goed zijn en vaccinatie is ook niet te vertrouwen.

Probleem blijft dat die zoetjes inderdaad een vervelende nasmaak hebben.

Guinevere

Guinevere

20-10-2011 om 08:53

Vic

Vic, gezien de hoeveelheid gezoete koffie die ik per dag verstouw ben ik ook zoetjes erin gaan doen. Hálve zoetjes, anders is het mierzoet, brrrr. Die zoetjes krijg je gemakkelijk gehalveerd met zo'n metalen dingetje om papieren aan elkaar vast te maken, geen nietje, geen paperclip, maar het is wel het idee van een paperclip. Kom, hoe héten die dingen nou??? Ik heb er op mijn werk altijd een paar liggen om de zoetjes te halveren (en dan denken ze dat ik niet goed bij mijn hoofd ben ).

Zoetje

Heb je thee-met-vruchtensmaakje al eens geprobeerd? Ik vind het niet te z...pen, een soort vloeibare zuurtjes, maar ik ben dan ook gewend gewone zwarte thee zonder suiker te drinken.
Als je aan de kruidenmengsels gaat: pas een beetje op met sterremix en andere mengsels met zoethout. Althans, als je op je bloeddruk moet letten, want zoethout werkt bloeddrukverhogend en dat is voor sommige mensen niet goed. Dat je het maar weet (maar misschien wist je het al).

Naar aanleiding van dit draadje: dit is dus precies waarom mijn kinderen, als ze geen water of melk drinken, in principe waterige limonade krijgen (aangelengde siroop dus). Heel soms frisdrank. Opdat ze niet wennen aan teveel zoete drankjes. Nou ja, dat hoop ik dan tenminste.

Dat ik zelf zoetstoffen in dranken ontzettend smerig vind (en ik proef het altijd, soms zit het ook in niet-lightfrisdrank) draagt ook sterk bij aan deze praktijk trouwens.

Groeten,

Temet

pooh bear

pooh bear

22-10-2011 om 12:26

Reactie

Bedankt voor alle reactie's
Ondertussen heb ik allerlei smaken thee geprobeerd maar ik vind het nog steeds niet lekker. Ook de vruchtensmaken en de rooibos niet. Ook niet van thee smaken waar ik normaal dol op ben.
Maar ik wil het niet zo snel opgeven want ik wil er toch proberen om aan te wennen.
De cola laten staan gaat iets makkelijker. Die vervang ik 1 keer door sap en 1 de rest door water. Maar omdat ik water niet vies vind (alleen maar saai) vind ik dat toch minder erg.
Overigens was ik ermee begonnen omdat ik bezig ben met het boek Eet jezelf slank fit en gelukkig. En daarin stond dat zoetstoffen erg slecht voor je zijn. Naar zoeken op internet heb ik veel meer verhalen over zoetstoffen gelezen en toen heb ik dus besloten om er maar mee te stoppen. Hoewel je nooit weet welke verhalen waar zijn. Dacht ik stoppen kan in elk geval geen kwaad.
Overigens heb ik ook ergens gelezen dat je er dik van wordt maar dat betwijfel ik. Ik ben nu in elk geval nog niks afgevallen.

Ik heb ook de link van Genista gelezen en dan ga je toch weer twijfelen. Maar goed voorlopig probeer ik het nog even.

zoetje

zoetje

22-10-2011 om 12:27

Sorry foutje

Die laatste reactie was van mij. Dat heb ik nou altijd als ik met 2 nicks schrijf. Moet ik ook eigenlijk niet doen.

Waarom je van zoetjes dik zou kunnen worden

Ik heb ooit een theorie gelezen waarom je van zoetstoffen dik wordt, en die vond ik wel logisch klinken. Als je iets zoets eet, maakt je lichaam insuline aan om die suiker te verwerken. Eet je nou iets dat geen suiker bevat maar zoetstof, dan wordt het lichaam gefopt: het denkt dat er suiker komt, en maakt insuline, maar die suiker komt niet. Door die insuline wordt de suikerspiegel vervolgens te laag, en om dat te compenseren ga je dan eten. En met een beetje pech eet je er zo meer calorieën aan dan je door die zoetstof net hebt uitgespaard.

Een ander punt is dat mensen die lightspullen gebruiken vaak het idee hebben dat ze zo goed bezig zijn dat het niet erg is om ergens anders te zondigen, en dan gaat het ook fout.

Nou ja, wat de houdbaarheid van die eerste verklaring is weet ik niet, maar het zou een verklaring kunnen zijn.

Het verhaal "van zoetstof word je dik" kan natuurlijk ook een verhaal zijn in de lange keten van "Zoetstof is Satan"-mythes die op het internet woekeren.

Hoe dan ook: succes met de pogingen de zoetigheid uit de thee te bannen. En wat dat water betreft: ik hoorde ooit eens van een vrouw die zich tijdens haar zwangerschap ipv op de wijn op de verschillende soorten watertjes had gestort. Waar nog heel veel smaakverschil in bleek te zitten. Dus daar kan je misschien nog wat mee doen: water hoeft natuurlijk niet uit de kraan te komen (al is dat wel zo goedkoop en milieuvriendelijk)

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.