Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Annie Dik

Annie Dik

24-04-2012 om 09:39

Hoe val je af ? (moeilijke eetmomenten)

Hallo allemaal,

Nu het afvallen vanuit een andere invalshoek;

ik wil/moet echt een paar kilootjes afvallen. Weet ondertussen al prima wat goed en slecht eten is en wat de dikmakers zijn e.d.
Ook 2x een dietiste bezocht om dit goed door te nemen, het zit in m'n hoofd gestampt wat de goeie produkten voor me zijn. Dat is me dus echt wel duidelijk !

Waar het meer om gaat is het feit dat ik steeds zin heb in eten (direct na het ontbijt kids naar school brengen en na thuiskomst alweer trek hebben). Ook bij emoties als verdriet, frustratie trek in eten, bij verveling alle kasten doorspitten op zoek naar iets eetbaars. Ik lees graag boeken, maar ook daar moet van mezelf iets lekkers bij. Buiten zitten, moet iets lekkers bij enz enz.. Ook letterlijk heb ik trek en laat een knorrende maag zich niet negeren.
Hoe kom ik van die dwang af om steeds maar te willen eten ? Zo gaat afvallen natuurlijk nooit lukken.

groet Annie Dik

Annika

Annika

24-04-2012 om 09:50

Zie boven

Tja, dat is mijn probleem ook een beetje. Heb een draadje gestart hier boven.

Een van de dingen die ik probeer nu is om heel streng te zijn met eetmomenten. Dus 3 keer per dag maaltijden en 3 keer een tussendoortje op vaste tijden. Heb ik dat boek vast en zin in een xxx dan kijk ik op de klok en zeg tegen mezelf dat het om 15 uur mag bijvoorbeeld. Zo blijf ik niet helemaal van de ongezonde dingen af maar ik graas dus niet meer de hele dag door.

Ely

Ely

24-04-2012 om 11:20

Annie

En als je dat 'lekkers erbij' nou een lekker kopje thee van maakt? Of een glas water met een limoentje? Of een bakje met radijsjes en komkommer? Ik heb dit weekend onszelf getracteerd op een bakje frambozen, vond het eigenlijk te duur maar als je het vergelijkt met snoep of gebakjes ach... Af en toe kan het (bij ons) best, snoep kost ook geld.
Kortom, iets anders 'lekkers' maken....

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

amk

amk

24-04-2012 om 15:44

Nieuw ritme

je zult jezelf een nieuw ritme moeten aanleren.
Na het naar schoolbrengen niet eten maar iets anders doen.

Wat ik destijds deed om dat honger gevoel te doorbreken was me realiseren dat ik helemaal geen honger had, maar dorst. En toen ben ik steeds water gaan drinken. Niet veel, maar een klein glas. Eventueel voor de smaak wat citroensap erin.

Monica

Monica

24-04-2012 om 16:09

Smint

Ik neem vaak een smintje (je weet wel zo'n heel klein mintsnoepje) als ik trek krijg. Je kan er een tijdje op sabbelen, wordt er niet dik van en tot een uur na het snoepje smaakt niets je meer ;-) (tandenpoetsen helpt ook hihi) maar bij een boekje lezen zou je een smintje kunnen nemen? En verder is het natuurlijk het afleren van de 'gewoonte'. Ik heb het bij tv kijken, rond 21.00 uur begint het te kriebelen, dan wil ik 'iets' chips of een toastje ofzo. Maar als ik dan dus iets van smint of een pepermuntje neem, dan smaakt al dat hartige me niet meer.

amk

amk

25-04-2012 om 09:14

Juist wel tussendoortjes

maar gepland. En als onderdeel van het totaal.
Dat voorkomt dat je vlak voor je maaltijd hongerklop krijgt en gaat snaaien.

In de periode dat ik 15kg ben afgevallen heb ik echt veel meer gegeten aan volume dan in de periode dat ik ben aangekomen. Ik had het gevoel de hele dag aan het eten te zijn. Maar wel heel andere dingen. En op vaste momenten. Dus geen koek bij de koffie, maar een kleine appel. Bij de borrel geen nootjes maar stukjes komkommer en wortel.

Guinevere

Guinevere

25-04-2012 om 11:44

Wel nootjes

Wat is er nu beter dan een handje nootjes als je trek hebt tussendoor? Vorige weer nog in het nieuws: mensen die 3 handjes noten eten per dag waren zelfs enkele kilo's lichter dan mensen die dat niet doen. Nog maar te zwijgen over het feit dat een groot deel van die nootjes onverteerd je lijf weer verlaat.
Martel jezelf niet, neem een handje noten. Krijg je achteraf ook geen vreetneigingen. Kijk bv. eens hier: http://www.telegraaf.nl/vrouw/gezond_leven/11457223/__Noten_eten_gezond___.html
Of hier: http://www.gezonderafvallen.nl/page/710/noten-gedroogde-vruchten.html

Elisa Gemani

Elisa Gemani

27-04-2012 om 21:22

Snacks

Inderdaad zorgen voor meerdere eetmomenten per dag dus niet alleen ontbijt, lunch, avondeten maar daarnaast 3 keer een (verantwoord) tussendoortje. Soms eet ik wat knapperig vers fruit, soms iets als een Evergreen of een rijstwafel met jam of notenpasta (natuurvoedingswinkel).
's Avonds als ik hartige trek krijg, eet ik bijv. wat ongezouten noten, Japanse zoutjes of een Snack-a-Jack Paprika. Daarnaast heb ik altijd wat schoongemaakte rauwe groenten in hapklare stukken in de koelkast zoals paprika, radijsjes of wortels. Heb ik zin in zoetigheid of met name chocola, neem ik een stukje echt pure chocola. Bij alles wat ik snack/eet neem ik een groot glas water; dat vult en zo kom je ook aan genoeg vochtinname per dag.
Verder is het "snaaien" vaak iets gedachteloos en een gewoonte; probeer bewust en langzaam te eten en vooral te beseffen waarom je eet. Je kan bijvoorbeeld een eetdagboekje bijhouden. Eet je omdat je honger hebt of omdat je trek hebt? Gaat het om "hoofdhonger" of echte "maaghonger"? Wil je emoties wegeten? Heb je gewoon behoefte om op iets knapperigs te kauwen? Etc. Honger kan simpel gestild worden, ook met een bescheiden portie en weinig calorieen. Trek gaat vanzelf weer over maar ook dan mag je jezelf best iets gunnen.
Alles met mate en met gezond verstand. Zo wordt het geen straf en blijf je op gewicht en kan je zelfs afvallen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.