Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vera*

Vera*

29-01-2013 om 17:48

Hoe weet je of je 'goed' slaapt?

Dochter is altijd moe. Als wij denken dat ze goed geslapen heeft is ze 'uitgerust' (voor haar doen) in de ochtend.
Het lijkt wel of ze heel licht(?) slaapt, zodra je binnenkomt, al ligt ze al een paar uur te slapen, is ze direct klaarwakker en absoluut niet slaperig.
Maar slapen is om uit te rusten en je op te laden. Hoe weet je of daar v.w.b. moeheid winst te behalen is?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Twee dingen

Bij 'altijd moe' zou ik denken aan bloedarmoede. Bleek mijn jongste een keer te hebben. Bloed laten testen en je weet het zo.

Wat ook handig is is de app Sleep Cycle Alarm Clock. Die registreert je slaappatroon (je legt je telefoon onder je hoeslaken). Zo kun je precies zien wanneer je diep slaapt en wanneer licht. Weet niet hoe betrouwbaar het is maar ik vind het wel aardig om af en toe te doen.

Tigress

Tigress

29-01-2013 om 20:58

Cyclus

Slaap bestaat uit stadia. Van inslapen tot diepe slaap naar REM slaap (droomslaap) en ontwaken. In een gezonde slaap halen we deze stadia allemaal. Ze komen zelfs meerdere keren per slaap(nacht) voor. In het beste gedeelte van de kwalitatieve slaap is het stadium van diepe slaap ook de langste. Maar zoals gezegd, de stadia variƫren en ook de lengte ervan. In tijden van slecht slapen kan de diepe slaap volkomen worden overgeslagen en al slaapt men een hele nacht, toch kan men moe zijn bij het ontwaken. Ook kan men het gevoel hebben 's nachts wakker te zijn geweest en toch zal blijken dat er wel gedurende kortere of langere tijd is geslapen.
In het geval van je dochter lijkt het alsof ze haar diepe slaap niet bereikt of maar heel kort. Slaap is ook heel individueel. Bij de een is een gezonde slaap iets anders dan voor de ander. Zo ook de uren dat er wordt geslapen. Voor de ene is acht uur nauwelijks voldoende, een ander heeft aan vier uur meer dan genoeg.
Hoe laat gaat je dochter naar bed, hoe oud is ze en hoe ziet het ritueel er voor het slapen uit.

Apneutje

Apneutje

29-01-2013 om 22:25

Slaappoli

jarenlang moe geweest, bij het opstaan al geen energie om er uit te komen, vaak knikkebollend op de bank in de avond. Na diverse bloedonderzoeken die allemaal niks opleverden naar de slaappoli gestuurd. Een nacht met een kastje geslapen en het was duidelijk. Ik stopte diverse malen met ademhalen en kwam daardoor niet in de diepe slaap. Slaapapneu. Ook bij kinderen kan dit voor komen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.