Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hoofdpijn

Ik heb al heel lang in de week voordat ik ongesteld wordt last van hoofdpijn en misselijkheid, een dag of drie.
Ik gebruik dan Sumatriptan wat heel erg goed helpt.
Maar de laatste tijd heb ik deze klachten steeds vaker, laatste 3 maanden elke maand 2 weken hoofpijn/misselijk! Ik slik me ongans aan sumatriptan wat me ook niet goed lijkt.
Ik heb al een afspraak bij de dokter staan, maar heb het idee dat hij er niet veel aan zal kunnen doen (niets?).

Heeft iemand een goede tip? Ik zit zelf aan acupunctuur te denken, hoewel ik daar ook niet veel van verwacht.
Ik zou hier heel erg graag vanaf willen, het verpest mn halve maand, ik ben moe en vervelend tegen de kinderen, kan niets hebben, bah helemaal niet leuk!

Groetjes Tessa

Hombre

Hombre

10-08-2011 om 10:35

Klinkt zwaar

Twee weken per maand is wel erg veel om Sumatriptan te slikken. Ik ben een man dus de trigger is bij mij anders. Ik heb mijn hoofdpijn sinds een jaar aardig onder de knie met drie middelen:

- Bij beginnende hoofdpijn neem ik twee paracetamol+cafeine tabletten (paracetamol alleen heeft geen zin bij mij). Dat werkt ca. 8 van de 10 keer.
- Zet de hoofdpijn door en wordt eenzijdig (links) dan neem ik een Sumatriptan. Dat werkt eigenlijk altijd.
- Daarnaast neem ik dagelijks een propanolol tablet. Die moeten de migraine aanvallen verminderen.

Ik gebruik nu (naast de dagelijkse propanolol) eens in de ca. 2 maanden een Sumatriptantablet en misschien een of tweemaal in de week paracetamol/cafeine tabletten en het is bijna anderhalf jaar geleden sinds ik een echte hoofdpijnaanval gehad heb.

Propanolol is een zgn. betablocker en wordt ook gebruikt tegen hoge bloeddruk. Dat heb ik ook dus dat is in mijn geval mooi meegenomen.

Om je Sumatriptan (ST) gebruik te reduceren zou je dus het volgende kunnen doen:
- Eerst paracetamol/cafeine tabletten proberen, werkt dat niet dan pas over naar ST
- Vragen naar Propanolol als profilaxe bij de huisarts.

Fiorucci

Fiorucci

10-08-2011 om 12:30

Wat naar

Het risico met medicatie tegen hoofdpijn is dat je in een vicieuze cirkel beland, en medicatieafhankelijke hoofdpijn ontwikkelt. Je krijgt vaker hoofdpijn, neemt vaker medicijnen wat nieuwe hoofdpijn in de hand werkt. Een intyressant boek wat dit uitgebreid behandelt is: Mijn hoofd en ik van Noortje Russell. Sterkte!

TessaS

TessaS

10-08-2011 om 17:19 Topicstarter

Huisarts

Bedankt voor het advies!

Ik ben vanmiddag bij de huisarts geweest en die heeft metoprolol voorgeschreven.

Acupunctuur was ze niet echt over te spreken.
En ook adviseerde ze me om de pil door te gaan slikken, stom dat ik daar zelf nooit aan heb gedacht.

Ik hoop zo dat het gaat helpen!

Groetjes Tessa

Hombre

Hombre

10-08-2011 om 19:43

Logisch

Logisch, van die pil. Nadeel van allebei die suggesties opvolgen is dat je straks niet weet wat nou de doorslag heeft gegeven. Nou ja, je kunt natuurlijk altijd weer ophouden met een van de twee en kijken of de klachten terugkomen.

Succes, 't is een hele opluchting als je er grotendeels vanaf bent, kan ik je zeggen.

Pil

Ik heb ook veel last van het menstrueren. Wat ik doe is de pil een maand of 3/4 doorslikken, scheelt veel klachten!

Thursday Next

Thursday Next

10-08-2011 om 23:15

Pil

Ik krijg van de pil juist erge hoofdpijn. In de tijd dat ik de pil gebruikte, 10 jaar geleden, gebruikte ik nog geen triptanen.
Nu wel, ik gebruik maxalt en heb ook steeds zwaardere aanvallen en moet meer slikken. Ik heb een betablokker geprobeerd maar daar werd mijn hartslag te laag van. Nu ben ik begonnen met imigran in plaats van maxalt en het lijkt beter te helpen. Ik wil dit even verder aankijken zo.

TessaS

TessaS

12-08-2011 om 10:28 Topicstarter

Mijn plan

is om een maand die metoprolol te nemen en de pil door te slikken in de hoop dat ik die maand geen sumatriptan hoef te nemen.
Ik heb toch het idee dat ik daar te veel van genomen heb waardoor de hoofdpijn juist erger wordt. In dit draadje werd dat ook al genoemd.
Ik ben van plan om daarna weer te stoppen met die metoprolol, dagelijks nemen vind ik geen fijn idee.
Daarnaast moet ik mijn manier van leven ook maar eens goed onder de loep nemen.
Ik snoep veel en eet geen fruit bv. Mag ook wel wat afvallen, paar kilo. Wie weet helpt het om wat gezonder te gaan leven.

Alle mensen hier met hoofdpijn heel veel slerkte!

Fiorucci

Fiorucci

12-08-2011 om 16:00

Sterkte

Het boek wat ik noemde kan je hierbij helpen, misschien kun je die ook wel 2ehands op bol.com krijgen of marktplaats?

Hombre

Hombre

12-08-2011 om 20:03

Imigran/metoprolol

Sumatriptan is een generieke naam voor Imigran.

Volgens mij heeft een maandje een betablocker slikken weinig zin. Dat moet je in mijn ervaring veel langer (half jaar) slikken voor het effect krijgt. Ik was trouwens 2 dagen flink misselijk toen ik met de Propanolol begon, je lichaam moet wel even aan wennen. Maar goed, voor mij is het ook om andere redenen aan te raden.

TessaS

TessaS

12-08-2011 om 20:54 Topicstarter

Oke

ik ga de metoprolol wat langer gebruiken, bah ik hoop alleen niet dat ik daar ook weer misselijk van wordt, heb het wel gehad met al die hoofdpijn en misselijkheidsklachten

Fiorucci, bedankt voor de tip van het boek Mijn hoofd en ik, ik zie dat ze het bij de bibliotheek hebben dus ik ga het halen.

Had vandaag weer zo'n hoofdpijn, rond een uur of een toch maar met kids op de fiets naar apotheek omdat ik sumatriptan had besteld.
Best een eind fietsen en onderweg zo erg misselijk, toen we aankwamen was hij dicht.....lunch....arghh wat een ellende!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.