Home » Forum » Hoortoestel kind

Hoortoestel kind

Ben jij al begonnen met seksuele opvoeding?

Of wil je weten hoe je dit kunt aanpakken? Deel jouw ervaringen hier!

23 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
Picasso
Hoortoestel kind

Vandaag werd het definitief: dochter van 6 gaat een hoortoestel krijgen voor 1 van haar oren waarmee ze heel slecht hoort (ong. 60 tot 70 db verlies). Wie heeft hier ervaring mee? We hebben advies van de audioloog en moeten naar een hoorwinkel. Wie kan me vertellen wat ze daar gaan doen (weer een hoortest of niet) en wanneer krijg je dan een hoortoestel. En het wennen eraan, wat kan ik daarbij verwachten?
Er gaat in elk geval een nieuwe wereld voor ons open en het lijkt me fijn wat ervaringen te lezen. Alvast bedankt!

Elisa Gemani
Slechthorend

Ik ben zelf ernstig slechthorend (60db) aan twee oren en kreeg op mijn vierde jaar twee hoortoestellen.
De audioloog heeft een audiogram gemaakt van het gehoor van je dochter. Je gaat nu een hoorwinkel/audicien uitzoeken; daar bekijken ze in overleg met jullie welk type hoortoestel en welk model het meest geschikt is voor je dochter. Er wordt een afdruk gemaakt van het oor van je dochter en vervolgens wordt het hoortoestel besteld. Je krijgt uitleg over het in- en uitdoen en de werking. Daarna begint de wenperiode. Aangeraden wordt om het hoortoestel zo lang en zo vaak mogelijk te dragen met uitzondering van zwemmen, douchen en slapen. In de loop van twee a drie maanden kom je een paar keer terug om te evalueren hoe het bevalt en er kunnen kleine aanpassingen gedaan worden aan de instellingen.
Vervolgens, als alles naar tevredenheid is, wordt het toestel aangeschaft. Helaas gaat de vergoeding in 2013 vanuit de zorgverzekering sterk achteruit, de eigen bijdrage wordt hoger en er is geen vrije keuze meer in hoortoestellen.
Wat wennen betreft, dit kan lang of kort duren. Kinderen wennen sneller en makkelijker dan volwassenen en oudere mensen. Maar het is niet niks; een hoortoestel maakt geen goedhorende van een slechthorende. Het versterkt alleen de geluiden maar dus ook de ongewenste geluiden, alhoewel met de moderne digitale toestellen dit wel verbeterd is. Vermoeidheid komt veel voor; sowieso kost het een slechthorende veel meer moeite om te luisteren, zeker in situaties met omgevingslawaai (muziek, meerdere mensen, feestjes etc.)
Zorg dat je dochter een goede plek heeft in de klas. Ze moet haar leraar goed kunnen zien en het licht moet op het gezicht van de leraar vallen maar ze moet ook weer niet tegen het licht in kijken. Mensen moeten duidelijk articuleren en niet schreeuwen. Snorren en baarden maken spraakafzien lastiger.
Ook in het verkeer moet ze extra goed uitkijken. Met een hoortoestel kan je geen onderscheid maken vanuit welke richting een geluid komt. Gelukkig heeft ze nog een "goed" oor; laat haar dit gebruiken.
Verder mag een hoortoestel niet vochtig worden en het moet goed schoongehouden worden. Zorg er ook voor dat ze altijd een reserve-batterij bij zich heeft. Maar al deze zaken zal de audicien jullie ook vertellen. En op de site van de NVVS kan je ook veel info vinden; ik zou er zeker lid van worden. Mijn ouders waren en zijn meteen lid geworden toen bleek dat ik slechthorend was en ik ben zelf ook lid: http://www.nvvs.nl/nl-NL/Slechthorendheid/Leven-met-slechthorendheid/Hoo...
Heel veel succes!

Picasso
Elisa

Dank je voor je uitgebreide uitleg! Goed dus om ook rekening te houden met meerdere bezoeken aan de hoorwinkel. Dat de vergoeding in 2013 verandert weet ik, in ons geval is dat gunstig omdat het hoortoestel dan in elk geval vergoed wordt.

Dat ze een goed oor heeft (het andere oor) is helaas niet zo. Dat oor is ook niet goed maar een stuk minder slecht. We starten nu met 1 hoortoestel maar in de toekomst een 2e zou kunnen. Ze lijkt nu met haar betere oor zoveel te compenseren dat 1 hoortoestel waarschijnlijk wel genoeg is. Laten we het hopen.

Ook goed om rekening te houden met dat alles versterkt wordt. Is het makkelijk voor haar om bij veel herrie het toestel wat zachter of uit te zetten?

In de klas heeft ze al een plek vooraan gekregen en weet de juf dat 1 oor het niet goed doet. Goed om nog even wat aandachtspunten op school te bespreken. Ze is niet de eerste op school met een hoortoestel dus dat scheelt.

Zwemles is nog wel een struikelblok. Daar is ze al zo lang mee bezig en nu snappen we dus waarom. Ze hoort daar nauwelijks iets. Al wel aangekaart maar het blijft voor een vereniging met wisselende vrijwilligers en veel kinderen lastig om hier goed mee om te gaan. Ze doen wel hun best.

Elisa Gemani
Picasso

Zwemles heeft bij mij ook heel lang geduurd. Ik had gelukkig wel een heel goede, geduldige zwemleraar die mij zoveel mogelijk 1-op-1 les kon geven. Maar ook omdat het dus extra vermoeiend was duurde het lang.
Het minder slechte oor van je dochter zal idd eea compenseren maar een minder goed oor zonder hoortestel en een slecht oor met hoortoestel is geen ideale situatie. Dat is zo mogelijk nog meer wennen dan twee hoortoestellen. Geef het wennen de tijd en zoek zoveel mogelijk verschillende luistersituaties op. Hou echt rekening met vermoeidheid. Vermoeid zijn is een van de meest voorkomende klachten bij slechthorendheid. Zeker na een feestje, bijeenkomst oid kwam en kom ik altijd helemaal kapot thuis en eerlijk gezegd vermijd ik ze liever. Of als ik ga, ga ik eerder weg. Zachter of uit zetten van een hoortoestel helpt niet echt omdat je dan ook niet meer kan communiceren danwel van alles om je heen mist.
Wat een voordeel is van op jonge leeftijd slechthorend zijn/worden, is dat leren spraakafzien erg makkelijk aan te leren is. Ik heb het mijzelf aangeleerd maar je kan ook cursussen volgen bij het audiologisch centrum.
Oh en als het even kan vraag of er een ringleiding in het hoortoestel ingebouwd kan worden. Veel theaters, bioscopen etc. hebben ringleiding en zo kan je met hoortoestel prima horen. Natuurlijk zijn er nog heel veel andere hulpmiddelen zoals solo-apparatuur voor school, telefoons met volumeversterking, speciale wekkers, alarmeringshulpmiddelen etc. Vraag ernaar bij de audicien. Voor school zijn er trouwens ook regelingen omtrent mondelinge dictees en luistertoetsen; daar kreeg ik vrijstelling voor. Succes!

Jasmino
Ik ben ook ernstig slechthorend

Ik ben zelf ook ernstig slechthorend, ik ben opgegroeid met een gehoorverlies van 90db aan beide oren, inmiddels is dat nog verder verslechterd naar 120dB. Je zou kunnen zeggen dat ik doof ben, dat ben ik eigenlijk ook, maar zoe noem ik mezelf niet. Ik communiceer namelijk niet met gebarentaal, maar met gewoon Nederlands, en ik functioneer in een horende wereld.

Wat voor jullie heel belangrijk is om te weten, is dat je met een hoortoestel niet opeens goed hoort. Een hoorapparaat helpt je te horen, maar het helpt je niet te verstaan. Je dochter zal ook veel andere compensatie moeten aanspreken om overeind te kunnen blijven in een horende wereld. Spraakafzien is daarvan een voorbeeld.

Ik geef zelf voorlichting over slechthorendheid, als vrijwilliger bij de NVVS, de vereniging waar Elisa ook over praat. Het is inderdaad een goed idee om daar lid van te worden, ze geven heel veel informatie. Ook de website hoorwijzer.nl geeft veel informatie over hoortoestellen en audiciens. Verder kan ik je de FOSS en de Fodok aanbevelen, dit zijn verenigingen speciaal voor ouders van dove/slechthorende kinderen. De Fodok heeft heel veel info-materiaal, daar zijn ze heel sterk in. Zo'n voorlichtingsbijeenkomst heet een Hooragenda, ze worden verschillende keren per jaar op verschillende plekken door de NVVS georganiseerd. Ik kan je adviseren die bij te wonen, je leert er veel.

Verder moeten jullie je realiseren dat slechthorendheid heel vermoeiend is, dat wordt vaak vergeten. Je hersenen zijn namelijk continu bezig met het maken van combinaties: wat je hoort, wat je ziet (spraakafzien), wat je weet (waar gaat het over, welke woorden kun je verwachten, wat is het woordgebruik van bepaalde personen), en dat vraagt ontzettend veel energie. Dat is goed om te weten.

Jullie dochter is nog heel jong, en je kunt haar helpen door ondersteuning te bieden: op de goede manier met haar communiceren, begrip hebben, haar leren wat het betekent zodat ze het zelf ook kan uitleggen. Verder is het heel belangrijk om haar veel te laten lezen, en dat te stimuleren. Een uitgebreide woordenschat is namelijk belangrijk om zelf nog goed woorden te kunnen herkennen.

Wat ook heel belangrijk is: zoek een goede audicien!!!!!!!! Ik kan je Beter Horen en Schooneberg NIET aanbevelen. Uiteraard zijn daar ook goede vestigingen onder, maar er zijn veel betere audiciens. Verder is het ook belangrijk om je dochter te vragen hoe het klinkt, en of het geluid fijn is. Het zal niet gemakkelijk zijn voor haar, maar een fijn geluid helpt wel om eraan te wennen. Verder kost het gewoon tijd. Dring erop aan om meerdere toestellen te proberen, en laat je dochter zelf ook kiezen.

Als je in het audiologisch centrum bent geweest en een recept hebt voor een toestel, zal de audicien niet opnieuw gaan testen. Ze kunnen wel bij het aanmeten eenvoudige woordtesten doen, om te onderzoeken of de toestellen inderdaad een verbetering opleveren. Maar dat doen ze niet altijd. Soms testen ze wel welk geluid er aankomt in het oor van je kind, maar dat doen ze ook niet altijd. Het zijn allemaal testen om te onderzoeken of de toestellen wel goed afgesteld staan.

Buiten dat alles, sluit ik me helemaal aan bij Elisa!

Ik heb zelf ooit op mijn weblog een uitgebreid verhaal geschreven over mijn slechthorende geschiedenis, al is dat verhaal ernstig verouderd (uit 2008, voordat het zo verslechterde). Maar het geeft wel een goed beeld hoe het bij mij is verlopen, en ik denk dat jullie er veel aan kunnen hebben om het te lezen.
De link: http://jasmino.blogspot.nl/2007/07/slechthorend-zijn-wat-betekent-dat.html

In september van dit jaar heb ik op uitnodiging een uitgebreide presentatie gegeven over slechthorendheid en arbeidsparticipatie. Die presentatie staat online, en helpt jullie misschien ook. In die presentatie staat echter ook mijn volledige naam, die link ga ik hier dus niet plaatsen. Wil je die hebben, geef dan even je e-mail adres door, dan stuur ik hem jullie toe!

Ik wens jullie veel succes en veel sterkte, en jullie mogen me altijd benaderen als jullie vragen hebben.

Elisa Gemani
Jasmino/picasso

Wat een herkenning;-) Ik heb je blog meteen bij mijn bladwijzers gezet. Ik onderschrijf het belang van (voor)lezen en het aanleren van een grote woordenschat en goed taalgebruik. Mijn ouders hebben mij altijd voorgelezen en veel zelf laten lezen; daardoor kan ik normaal praten en communiceren; zelfs beter dan veel goedhorenden. Mijn moeder hing uren boven mijn bedje verhalen te vertellen en letters uit te spreken, al duidelijk articulerend. Hulde voor hun! Ik heb trouwens op een gewone lagere school en middelbare school gezeten; mbv apparatuur etc. was het te doen behlve dan dat ik meteen een dutje moest doen iedere middag als ik uit school kwam;-)
Wat audiciens betreft: Tot zo'n 12 jaar geleden had ik een geweldige audicien bij Schoonenberg; hij heeft al mijn aanpassingen gedaan van mijn 4e tot mijn 30e, in samenwerking met het audiologisch centrum van de VU. Helaas is hij toen overleden en moest ik naar een ander. Dat werd Beter Horen en omdat ik daar niet meer tevreden over ben (veel te commercieel/algemeen) ga ik nu in januari weer naar het audiologisch centrum van het VU voor mijn nieuwe hoortoestellen. Op de site van Hoorwijzer kan je veel meer info vinden over audiciens, hoortoestellen etc.
Oh en ik zou heel graag die presentatie van je willen. Ik ben nu ruim 11 jaar werkloos ondanks meerdere vruchteloze reintegratietrajecten waaronder met een bureau gespecialiseerd in auditief gehandicapten, en ik wil echt weer aan de slag maar die oververmoeidheid maakt eea knap lastig, zeker nu ik wat ouder ben. Het is een rothandicap omdat niemand het aan je ziet/merkt en wij in een wereld leven vol geluid en onderlinge communicatie. En omdat een hoortoestel geen goedhorende van je maakt is het ook een onbegrepen handicap.
Ik zou hier wel iets mee willen doen als werk; voorlichting geven oid. Zeker nu steeds meer jongeren gehoorproblemen krijgen en deze zo simpel te zijn voorkomen...

Jasmino
Elisa; e-mail adres?

Hoi Elisa,

Wat is je e-mail adres? Dan stuur ik de link voor de presentatie!

Jasmino

Jasmino
Aanvulling en link naar presentatie

Ik heb ervoor gekozen mijn presentatie anoniemer te maken en ergens te uploaden waar jullie hem kunnen bekijken, dus geen gedoe met e-mail adressen en zo. Zie hier: http://www.docstoc.com/docs/139049897/Ervaringen als slechthorende

Mijn aanbod blijft evengoed staan, en ik wil mijn e-mail adres best delen met jullie in persoon, maar niet hier online.

Verder nog wat aanvulling op mijn bericht waarmee ik vanochtend wakker werd:

Ik denk dat het belangrijk is dat jullie als ouders goed gaan begrijpen wat slechthorendheid inhoudt. Pas dan kunnen jullie je kind goed begeleiden erin. Je kunt je kind helpen om zelf assertief te worden en te regelen wat ze nodig heeft, maar nu ze nog zo jong is, is dat niet gemakkelijk. Ik denk daarom dat het goed is dat jullie als ouders ook aan haar omgeving uitleggen wat het betekent. Dus ook aan grootouders, ouders van kinderen waar ze vaak komt, en zeker aan school.

Ik ben zelf als kind ook opgegroeid op het reguliere onderwijs, en ik geloof ook dat dat goed is. Toch heb ik ook gemerkt dat er niet altijd even veel begrip is bij onderwijzers. Omdat ze niet weten wat het betekent, en vaak het vooroordeel hebben dat een gehoorapparaat alles oplost.

Mijn ouders hebben bijvoorbeeld op de middelbare school ervoor gezorgd dat de stichting Studie + Handicap voorlichting kwam geven en die liet hen ook zelf ervaren hoe moeilijk het is. Dat heeft wel voor verbetering geleid.

Waar ik op school erg veel last van had, is het volgende;
- onderwijzers hebben nogal de neiging om te praten met de rug naar de klas, wanneer ze bijvoorbeeld op het bord schrijven. Spraakafzien is dan niet meer mogelijk.
- wanneer er vragen in de klas gesteld worden, of er is een andere vorm van interactie, was ik heel snel de draad kwijt. Ik kon dan wel het antwoord van de onderwijzer horen (al dan niet met aanvullende solo-apparatuur), maar had de vraag niet verstaan. Voordat je doorhebt wie een vraag stelt bijvoorbeeld, of een opmerking maakt in de klas, en je daar je oren op kunt richten (en dus ook kunt kijken), is het moment al voorbij. En dat is vaak lastig.

Verder denk ik ook dat het misschien goed is om met jullie dochter naar een logopediste te gaan om het spraakafzien te leren en ondersteunen, vooral als ze dat niet natuurlijk doet. Het kan haar helpen om meer zelfvertrouwen te krijgen, en te leren hoe je informatie op andere manieren kunt krijgen.

En speciaal voor ouders: stimuleer (en zeker: accepteer) de nieuwsgierigheid van je kind. Die maakt namelijk dat kinderen zelf op zoek gaan naar mogelijkheden om de beperking te compenseren.

Als één van je zintuigen minder goed werken, ontwikkel je andere zintuigen vaak beter. Je ziet meer, je voelt meer (aan), je ruikt meer. Dat levert namelijk ook allemaal informatie op. Daar moet je leren op te vertrouwen, en je moet ook leren om het een plekje te geven. Als kind had ik veel last van die "radar", van al die informatie die ik binnenkreeg buiten het horen, wat anderen vaak missen. Zeker als puber betrok ik dat op mezelf, en dat heeft best issues in de ontwikkeling van mijn identiteit gehad. Het kan dus goed zijn om je kind daarin te ondersteunen.

Hoe dan ook, ik leid een gelukkig en positief leven, ik wil jullie zeker niet bang maken, maar wil wel heel graag delen wat het betekent. Het wordt namelijk nogal eens onderschat. Veel succes ermee, en voor vragen ben ik zeker beschikbaar!

Tineke
Tijd

Wat ik zelf heb moeten leren (dove leerling met CI) is dat slecht horen tijd kost. Het kost veel meer tijd om een gesproken mededeling of vraag te begrijpen. De reactie komt dan ook veel en veel later, tenzij ik die tijd weer vol klets met nieuwe vragen, om de eerste te verduidelijken.
Ondanks mezelf, en ik sta bekend om mijn engelengeduld, kon ik bijna geïrriteerd raken: "ze snapt ook niks". Terwijl ze het best snapte, maar gewoon tijd nodig had om het te kunnen begrijpen. Ik heb dus echt moeten leren om in stilte te wachten op de reactie. En dit lijkt mij ook een zeer grote valkuil voor een leerkracht.
Harder praten is zinloos, goede mimiek een must. Zorg dat je gezicht zichtbaar is, tegen een rug praten is kansloos.
Ondertussen ben ik ook begonnen met het leren van ondersteunende gebaren en het vingeralfabet, erg logisch allemaal, toch lastig om te onthouden als je het verder niet nodig hebt.

MariaV
Ervaring

Mijn dochter heeft een CI en een hoorapparaatje. De implantatie is deels mislukt, maar met een combinatie van beide oren gaat het best goed. De meeste info heb je al gekregen, maar als je nog vragen hebt over hoorapparaten bij kinderen dan beantwoord ik ze graag.
Nog een tip voor op school: mijn dochter (7, 2e leerjaar/groep 4) draagt tijdens de les altijd een FM-systeem: de juf draagt een zendertje om haar nek en dochter een ontvanger. Zo hoort ze de juf beter en het ongevingsgeluid minder. Dat helpt enorm.
Ik heb veel navraag gedaan naar zwemles. Op ons revalidatiecentrum wordt aanbevolen dove kinderen gewoon te laten meedoen in de normale zwemlessen. De accoustiek in een zwembad is meestal belabberd en horende kinderen horen ook maar de helft.
Maria

Picasso
Jasmino

(zag dat mijn reactie buiten de draad was gevallen dus maar even knip+plak)

Dank je voor je uitgebreide uitleg, heb ik veel aan! Kom er later nog even op terug, vandaag is de dag van het kerstdiner op school dus veel te doen ;-)

Picasso
K. en maria

Jullie ook bedankt voor je bericht. Begin steeds een beter beeld te krijgen van wat er allemaal bij komt kijken.

Het gekke is dat nooit iemand doorhad dat ze slecht hoort (nou ja, mama had het wel door maar vanwege buisjes veel twijfel). Ze kan al heel goed zien wat mensen zeggen, is erg slim en ook erg sociaal en assertief. Ze zit een klas hoger dan leeftijdsgenootjes en doet het erg goed op school. De juf snapt er niks van ;-) Wie weet hoe het straks gaat als ze beter hoort :-)

isty
Hier sinds de zomer

Onze dochter (13) heeft vanaf de zomer een hoorapparaat. 1 oor - 20 DB, andere oor 80 DB. Op de lagere school heeft ze ook zo'n zender/ontvanger gehad. Tot groep 7 ging dat goed. Hierna was het niet meer cool; daarbij hoorde ze prima dacht ze zelf. (ze had echt niet door dat ze veel miste.) Achteraf hadden wij strenger moeten zijn; sinds ze haar hoorapparaat heeft is ze minder moe, is er thuis minder ruzie met broers en zus.

Onze dochter is ook een slimmerd. Juist omdat ze slim was viel het niet op dat ze slecht hoorde. Ze kon ook prima meekomen zonder te horen wat er gezegd werd.Nu , op het gymnasium, is het van belang dat ze wel goed hoort. Dat krijgt ze zelf ook in de gaten. Soms gaat ze zomaar vooraan zitten omdat ze het goed horen wil. Was op de basisschool echt geen sprake van.
Ze is slechthorend geboren; wist dus niet beter. Er ging een wereld voor haar open afgelopen zomer. Ze hoorde de vogels fluiten, auto's verderop in de straat wegrijden. Ze zet haar apparaat ook heel regelmatig uit; veel te druk aan haar hoofd. Met name in groter gezelschap met rumoer. Naar het kerstbal afgelopen week heeft ze 'm niet eens ingedaan vanwege de harde muziek. Je ziet er niets van; het apparaatje in haar oor. Het is heel klein. Batterijtjes moet ze regelmatig vervangen. Het wennen ging in heel kleine stapjes. De audicien kan dat via de computer instellen. Beetje minder blikkerig, hoge tonen wat zachter, lage tonen minder 'brommend'. De audicien was erg voorzichtig met het opbouwen. Het ging onze dochter te langzaam. Toen ze eenmaal ontdekte wat ze miste wilde ze graag alles horen. De audicien deed rustig aan om het lawaai in het hoofd langzaam aan te bieden zodat er gewenning optreedt.

Onze dochter heeft een 'compaq' om haar nek hangen, onder haar kleren. Je ziet enkel het koord. Net een ketting. Via de compaq kan ze gedownloade muziek luisteren via het hoorapparaat. Is natuurlijk grappig stiekem onder de les.Met bluetooth op de telefoon kan ze er ook gesprekken mee voeren geloof ik (heeft ze nog niet)

Wij kregen het apparaat niet vergoed. Maar na een brief waarin we met name de sociale positieve consequenties benadrukten (was ook echt waar) werd er een uitzondering gemaakt en kregen we 'm wel vergoed. Anders hadden we het in het nieuwe jaar weer geprobeerd, volgens de audicien was de kans groot dat het dan wel vergoed werd.

jessica 5
Picasso

Wat fijn voor je dochter dat ze nu weten dat die "buisjes" dus echt geen zier helpen. Was hier n.l ook het geval. Er zal een wereld voor haar open gaan als ze eenmaal dat hoortoestel heeft.
Zoon was hier 8 toen hij een hoortoestel kreeg. Hij heeft er erg aan moeten wennen. We zijn veel bij het Audiologisch Centrum geweest om zijn hoortoestel goed te laten instellen. Het is een zeer geavanceerd toestel, er kan echt veel mee. Hij kon hem ook zo zetten dat er minder achtergrond geluiden zijn.
Afgelopen zomer heeft hij een gehoorbeentjes reconstructie gekregen. Deze is zo goed gelukt dat hij geen hoortoestel meer nodig heeft.

Picasso
Isty

Wat fijn dat je dochter nu zoveel meer hoort. Hoop dat het bij ons ook zo zal gaan. Gelukkig veranderen vanaf 1 januari de regels rondom vergoeding en pakt dat voor ons gunstig uit. Anders ook geen vergoeding omdat het goede oor 'maar' ongeveer 30 db verlies heeft.

Wat is de reden dat je dochter een apparaatje in haar oor heeft? Kan er zelf niet achter komen wanneer voor welk apparaat wordt gekozen. Wel handig dat er zoveel kan met de apparaten van tegenwoordig.

Picasso
Jessica

De buisjes hebben hier absoluut wel geholpen. Ze had veel oorontstekingen ervoor en na de buisjes niet meer.

Hoe lang heeft je zoon ongeveer aan het toestel moeten wennen? Ik ga er zelf inderdaad ook van uit dat we regelmatig terug moeten naar de hoorwinkel en de audioloog. Gaf de audioloog ook al aan.

Wat is de reden van de gehoorbeentjes reconstructie eigenlijk? Heb ik nog nooit van gehoord. Wel fijn dat het zo goed gelukt is.

Picasso
Jasmino

Ik heb eindelijk de tijd gehad om je presentatie te bekijken en wat is ie duidelijk! Vind je het goed als ik hem naar school en naar familie stuur? Maakt het denk ik een stuk duidelijker voor mensen die er niets vanaf weten.

Jasmino
Presentatie

Picasso, dat vind ik prima!

jootje
Compaq

Hallo
Ik wou graag weten wat voor een compaq jullie hebben voor jullie dochter
Mijn dochter is 12 en ook erg met muziek en laptops enz bezig dus mischien ook wel wat voor haar
groetjes jootje

jessica 5
Picasso

Oke dat snap ik dan van die buisjes. Hier was het juist dat het zo opvallend was dat na het zetten van die buisjes er geen verbetering was. Dus is er een scan gemaakt van zijn oren. Daar kwam toen uit dat in een oor een van zijn gehoorbeentjes niet volgroeid was. Hij was toen nog te jong voor een reconstructie. Toen hij 10 was durfde de K.N.O arts die hierin gespecialiseerd is het wel aan om deze operatie te gaan doen. Uiteindelijk bleek de steel van de hamer ( de hamer is een van de drie gehoorbeentjes) Er niet te zijn. Met een ingewikkelde constructie heeft de K.N.O arts er voor gezorgd dat de trillingen nu wel doorgegeven kunnen worden. Dit is dus zeer goed gelukt.
Zoon heeft zeker een half jaar moeten wennen aan het hoortoestel. Hij deed hem het liefst thuis dan ook uit. Hij vond ondanks de goede afstelling het erg vermoeiend en niet prettig om het toestel in te hebben. Ook in de klas zette hij hem wel eens uit omdat hij dan hoofdpijn kreeg van al die geluiden. Hij is dan ook erg blij dat de operatie zo goed gelukt is. Wat hij ook vervelend en zwaar vond om er steeds maar op bedacht te moeten zijn dat zijn hoortoestel niet nat mocht worden. Dus met een spetter regen er voor zorgen dat die muts van de jas weer op moest.
Is er bij jouw dochter bekent wat de oorzaak is van haar gehoorverlies?.

Picasso
Jessica

Fijn dat er een oorzaak werd gevonden die ze hebben kunnen oplossen. Bij ons is niet meer bekend dan dat het waarschijnlijk aangeboren is (volgens de kno arts). Moet zeggen dat we niet verder naar de reden hebben gevraagd van de week bij de audioloog. Denk dat we toch even bij moesten komen van het nieuws ;-) Maar over 3 maanden hebben we er weer een afspraak en zal er zeker naar vragen.

Klinkt wel pittig, half jaar wennen. Maar wel handig om van te voren te weten dat het best lang kan duren. Zal na de vakantie ook op school even gaan praten hoe ze daar ondersteuning kunnen bieden. Geen idee of er protocollen op school zijn voor kinderen met een hoortoestel.

We hebben van de audioloog een spatwaterdicht toestel (van Phonak) voorgeschreven gekregen. Lijkt me erg handig. Het is alleen heel erg de vraag of dit toestel met de nieuwe regels straks vergoed wordt. Kan dan helaas nog nergens vinden.

Eerste afspraak bij hoorwinkel staat op 9 januari. Kon helaas niet eerder omdat het nu erg druk is met mensen die nog gebruik willen maken van de 2012 regels.

jessica 5
Picasso

Bij onze zoon was het ook een aangeboren afwijking, maar dit kon dus wel verholpen worden. Hier was onze K.N.O arts zo alert dat ze na de tweede keer buisjes zetten en wij aan gaven dat het geen resultaat had en wat de gehoortest uitwees, een scan heeft laten maken.Daar bleek de oorzaak al snel duidelijk.
Ik zou er bij de K.N.O arts toch op aandringen om nader onderzoek te willen laten doen. Wie weet is er bij jou dochter ook wel wat aan te doen. Ik denk dat je bij die audioloog niet veel verder komt, die wil alleen maar hoortoestellen verkopen.
Wel mooi dat je een spatwaterdicht toestel kunt krijgen. Bel gewoon de verzekering voor die vergoeding. Jammer dat ze hem al niet in deze vakantie kon krijgen, had ze mooi 14 dagen kunnen wennen.

isty
'compac'

Het heet geen compaq is mij vandaag verteld maar een compilot van Phonac

http://www.phonak.com/nl/b2c/nl/products/accessories/compilot-tvlink-s/o...

zoiets dus.
dochter is er erg gelukkig mee. Op het moment lijkt het apparaat 'kwijt' te zijn. Dat is dan weer de keerzijde; een duur apparaat (ik dacht rond de 300/400 euro) aan de nek van een kind. Het is verzekerd maar wel een eigen risico van 50 euro. Dochter schrok zich rot toen ze hoorde dat ze dat toch echt zelf betalen moet. Ik hoop nog maar dat het terecht komt.

Het wennen bij dochter is echt snel gegaan; paar weken. Ze kreeg 'm de eerste week op het voortgezet onderwijs. Geen centje pijn. Heel af en toe zet ze 'm uit. Voorheen trok ze zich meer terug bij rumoer in huis.Wij zien echt in sociaal opzicht een enorm verschil. Ze heeft ook zo'n spatwaterdicht apparaat. Fietst er gewoon mee door de regen en heeft 'm al eens vergeten onder de douche. Geen handige actie maar hij deed het nog.

Bij onze dochter is het gehoorprobleem niet te verhelpen. En als het niet erger wordt dan dit is er goed mee om te gaan. We hebben wel de afspraak bij de huisarts dat bij de minste verdenking op een oorontsteking er direct antibiotoca ingezet wordt. Ze heeft de eerste jaren veel oorontstekingen gehad. Toen was de gehoorschade nog niet echt ontdekt (wel vermoed). Achteraf had er destijds toch beter op gereageerd moeten worden. Dat gebeurt nu gelukkig goed.

Onderwerp gesloten

Wat leert je kind in groep 1?

En dit is wat je kind al moet kunnen voor hij naar groep 1 gaat: lees het hier.