Gezondheid

Maanve
11-03-2013 om 14:32
Ijzer boost in laatste fase zwangerschap?
Het is een beetje tobben mijn laatste zwangerschapsweken. Ben nu 39 weken + 1 dag. Twee weken geleden heeft de gynaecoloog bloedarmoede geconstateerd (HB van 5,8) en ijzerpillen voorgeschreven. Waar ik al bang voor was, is me namelijk eerder gebeurd, is dat ik van de ijzerpillen enorme obstipatie krijg. In plaats van dagelijks neem ik de pillen nu om de dag en nu is het te doen, maar alsnog erg harde en pijnlijke ontlasting, waardoor een fissuur die eerder goed genezen was weer open is gegaan.
Verder slaap ik slecht doordat de baby nog niet is ingedaald en ik me moeizaam kan omdraaien en ik veel last heb van maagzuur. Ik voel me dus enorm moe, wat zal komen door de combi slecht slapen en lage HB. Ik kom niet alleen om te klagen, maar met een concrete vraag... Wat kan ik doen om mijn ijzer de laatste week/weken van de zwangerschap op te krikken?
Wat ik al probeer te doen is gezond en gavarieerd eten. dagelijks 2 keer fruit en groene groentes. Appelstroop op brood. Ijzerpillen innemen met sinasappelsap, omdat ik ergens las dat dit de opname van ijzer bevordert.
Ik twijfel nu over het kopen van Floradix, heb ik na mijn vorige bevalling (ks) gebruikt. Andere ideeën voor een stootkuurtje om mijn HB op peil te krijgen en me fit door de bavelling te loodsen? Ik hoor het graag!!

Iris
20-03-2013 om 17:20
Ik nam altijd..
Ik at heel veel appelstroop en gedroogde abrikozen, zit allebei veel ijzer in. Van ijzerpillen kreeg ik verstopping en dan nam ik de gedroogde abrikozen en gedroogde pruimen.

*Rymcke*
20-03-2013 om 18:10
Tinus
Nee geen folium tekort.
Ik heb bijna de hele zwangerschap folium ingenomen juist om te voorkomen dat mijn ijzer laag zou worden. IJzer uit voeding zou ook beter opgenomen worden in combi met foliumzuur. Maar naar de zwangerschap moest ik toch weer extra ijzer tabl.
Nu heb ik nooit echt hoge waardes maar ik zit nu goed (voor mij dan), rond de 7.
Mij werden toen ook idd de groene groenten, spinazie liefst vers en liefst niet te lang koken, liefst snelle roerbak, boerenkool (alleen lastig in augustus) en appelstroop op bruin brood aangeraden.
Gr Rymcke

viridantia
24-03-2013 om 20:55
Toxoplasmose
volgens mij testen ze daar in het buitenland standaard op. Zal wel een geldkwestie zijn, of ze zijn bang dat de Nederlandse vrouw het niet snapt dat de ene zwangere anders mag eten dan de andere.

Temet
25-03-2013 om 20:38
Ondertussen
... wordt van de draadstartster even niets meer vernomen. Hoe gaat- ie, Maanve, is Ukje er al uit?
Groeten,
Temet

Valkyre
26-03-2013 om 20:55
Zie zwangerschap!
In de rubriek Zwangerschap kun je lezen hoe het maanve vergaan is.
Valkyre