Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

dikkertje

dikkertje

04-10-2010 om 08:16

Ik ben echt te dik. wie heeft tips?

Door gezondheidsproblemen, maar vooral veel emotionele toestanden ben ik de laatste jaren veel aangekomen. Ik baal meer dan verschrikkelijk van mezelf en wil er echt wat aan gaan doen om niet meer aan te komen. Op zich zijn er momenteel nog genoeg stressmomenten en komen er nog moeilijke periodes aan (operatie kind 1, autisme kind 2). Ik ken mezelf........
Ik laat altijd alles voor gaan voor mezelf, de kinderen, mijn man, werk. Dan kom ik pas. Misschien moet ik daar ook iets in veranderen. Zou gaan praten met iemand kunenn helpen?
Natuurlijk ben ik al bij diverse dietisten geweest en heb ik allerlei tips gekregen, maar dat werkt tcoh niet voor mij. Mijn valkuil is dat ik pas besef dat ik verkeerd bezig ben als het alweer te laat is. Als ik een vrije dag heb en de kinderen eten op school, dan sta ik weer een eitje te bakken of iets anders lekkers. Pas als het op is denk ik weer na. Het avondeten is ook zoiets. Deze week 3 keer patat gegeten. Vorige week zondag vanwege verjaardag dochter, woensdag als lunch met zoon in de stad en gisteren omdat we zo laat terug waren van een feest. Ik baal ervan dat ik zo makkelijk naar ongezonde dingen grijp. Ik heb ook genoeg gezonde dingen in huis, dus daar ligt het niet aan.
Wat kan ik doen om de verleidingen te weerstaan en niet naar het makkelijke te grijpen. Ik heb 3 kinderen dus ik moet wel lekkere dingen in huis hebben voor hun ( zij hebben trouwens ondergewicht, dus kunnen alles eten). Ik baal steeds meer van mezelf!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

04-10-2010 om 09:26

Huh

Gooi eerst eens de ongezonde dingen uit huis. Je zegt dat je wel lekkere dingen in huis moet hebben voor de kinderen maar dat is natuurlijk compleet kolder. Ook de kinderen hebben geen baat bij ongezonde dingen. En gezonde dingen kunnen ook lekker zijn. Je zal toch echt zelf de discipline moeten opbrengen om van dikmakend eten af te blijven en de hoeveelheid eten aan te pakken.

koentje

koentje

04-10-2010 om 10:04

Oei lastig

als je al weet dat je te dik bent geworden en je een hoop zult moeten opgeven om dit eraf te krijgen.
Ik denk toch ook dat je ongezonde dingen uit het huis moet halen.
Misschien kun je de kinderen vragen jou te helpen door thuis ook vooral alleen gezond te eten: zij kunnen dan -bij wijzer van beloning- af en toe naar de snackbar om een patatje te eten.
Kun je misschien een poosje aan een heel rigoreus dieet (korte tijd) en de kinderen (en man?) helemaal apart van jou te laten eten?
Daarnaast moet je natuurlijk wel bewegen. Daar kunnen je kinderen gezellig aan mee doen. Ga lekker naar buitenb en zorg dat je inbeweging bent. Of zoek een sportschool, een sport maatje?

joep

joep

04-10-2010 om 10:16

Misschien southbeach

Misschien heb je alles al geprobeerd hoor, maar ik ben heel snel, veel en makkelijk afgevallen met southbeach. Ik heb ook niet veel moeite om het te onderhouden. Hierbij mag je alle vette dingen en juist geen koolhydraten. Het principe is: je maag moet blijven werken, dus constant blijven eten (eten voor je honger krijgt) en dat mag met wat jij lekker vind, desnoods biefstuk.
Het leuke is, je kan gewoon mee eten, je eet vlees en groente en laat de aardappels of rijst weg. Verder mag je onbeperkt gebakken eieren, zuivel vis en vlees en salades, met dressing en ga je naar de friettent, dan eet je geen friet, maar 2 of 3 snacks (ook lekker) en snijd je er thuis een paprika, of komkomer bij. Het is een hele andere manier van tegen eten aankijken. Juist voor de zwakkere broeders, waar ik mijzelf ook toe reken, is dit heel goed te doen.
Ik ben op een gegeven moment gestopt, ik werd te dun. Nu eet ik 1 of 2 maaltijden per dag zonder koolhydraten en eet ik een dag veel te veel, geeft niks, 1 of 2 dagen matigen met koolhydraten en het is weer in orde. Dus nooit meer honger of schuldgevoel.

Sterre42

Sterre42

04-10-2010 om 11:50

Je bent sterker dan je denkt

Er moet een knop bij je om. Juist als er in je gezin nog het eea aan stress te wachten staat, moet je een uitlaatklep hebben. En dan geen eet-uitlaatklep, maar een beweeg-uitlaatklep.

Ik sta 3 keer per week in de sportschool, en heb het daar reuze naar mijn zin (wie had dat ooit gedacht). Ik ben met Diplan goed afgevallen, dat is een dieet met gezonde, verantwoorde voeding, gewoon wat je in de supermarkt koopt en veel volkorenbrood. De combi van dat dieet, dat vanuit de sportschool was, en het sporten vond ik een hele prettige.

Maar elk pondje gaat door het mondje. Als ik het hele weekend chips, taart en patat eet, dan vliegen de kilo's eraan. Alles met mate. Juist dat is een lastig ding om jezelf aan te leren.

Mijn knop ging om omdat ik lichamelijke klachten kreeg. Ik zat niet lekker in mijn vel en mijn overgewicht zat ook in de weg.

En trouwens, het afvallen op zich is een kwestie van keihard doorzetten, maar wat dacht je van het op gewicht blijven als je afgevallen bent? Dat is misschien nog wel moeilijk.

Je hebt dus nodig: een schop onder je kont, wilskracht, doorzettingsvermogen. En neem van mij aan dat wanneer je 3 maanden gezwoegd hebt en je bent flink wat kilo's afgevallen dat de wereld er dan een stuk leuker en mooier uitziet.

Dus kom op, pak je zelf goed aan. Alleen jij kunt dit voor jezelf doen!

Gallifrey

Gallifrey

04-10-2010 om 12:27

Friet is geen lunch

Ik kan het makkelijk schrijven, maar ik weet hoe moeilijk het is om het ook te doen. Maar het is me uiteindelijk wel gelukt om 15 kilo af te vallen. Nu hoop ik maar dat dat zo blijft.
Ik ben vooral veel gaan bewegen, maar ook echt minder gaan eten. Ook van friet kun je een kleine portie nemen. Dat deed ik voorheen nooit. Maar het laatste jaar zorg ik er echt voor dat ik een klein bordje friet neem i.p.v. twee grote borden. En friet is natuurlijk geen lunch .

Bellefleur

Bellefleur

04-10-2010 om 12:58

Dikkertje,

Hoe 'dik' ben je eigenlijk? Door wat je schrijft is het wel duidelijk dat al het eten dat je naar binnen werkt ergens voor 'staat'. Je tobt over je kinderen, en vindt dat je te weinig aandacht voor jezelf hebt. En al dat tobben, hard werken en sloven vertaal je naar eten. Maar, waar praten we over: een paar kilo teveel of dertig kilo te veel?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

04-10-2010 om 14:27

Afvallen

Herkenbaar. Ik heb jarenlang geworsteld met boulimia en ben uiteindelijk genezen alsook 30 kilo afgevallen (en sindsdien zonder moeite op gewicht gebleven).
Ten eerste zou ik zoals anderen al hebben aangegeven de ongezonde dingen niet meer in huis halen. Er zijn genoeg lekkere "gezonde" dingen die kinderen ook kunnen eten. Bewaar chips, koekjes, fris, snoep etc. voor feestjes. Ook dit soort dingen zijn gewoonweg niet goed voor kinderen op dagelijkse basis; ondergewicht of niet. Door al die ongezonde dingen hebben ze wellicht minder trek in gezonde dingen en dan lopen ze kans voedingsstoffen tekort te komen.
Ten tweede: maak een weekplan wat betreft het (avond)eten mbv de tips die je van de dietiste hebt gekregen. Haal die boodschappen in huis en maak bijv. als je tijd over hebt alvast wat dingen die je kan voorbereiden. Zorg dat je in de diepvries gezonde maaltijden hebt die je snel kan opwarmen. En buitenshuis zijn er genoeg makkelijke, gezonde dingen die je kan eten ipv patat. Zoek naar snelle, gezonde alternatieven.
Ten derde: ga aan jezelf denken. Dat is makkelijk gezegd maar dieten hebben geen zin als je die knop niet omzet. Als jij vooral eet uit stress of andere emoties moet je die geestelijke factor eerst aanpakken. Want emo-eten en afvallen heeft niets met wilskracht te maken, integendeel. Zolang jij niet lekker in je vel zit vanwege zorgen en spanning kan je niet afvallen en blijf je grijpen naar makkelijk (dus vet, zoet, zwaar) eten. Met iemand praten heeft dan zeker zin. Wat bij mij heel erg heeft geholpen is haptotherapie en hypnotherapie. Dat afvallen kwam vanzelf toen ik niet meer at uit emoties en "makkelijkheid". Ik heb niet eens een dieet hoeven volgen; gewoon van alles (gezonde dingen) veel minder eten, niet meer snaaien 's avonds etc. Af en toe natuurlijk wel wat "lekkers" maar bij wijze van uitzondering; niet als standaard.
En natuurlijk lekker bewegen; dat hoeft niet extreem en in de sportschool. Iedere dag een eindje wandelen of twee keer in de week zwemmen is al heel erg goed en fijn.
Zoek een manier om te ontspannen en om met je emoties om te gaan. Plan het eten en wees vooral realistisch. Die knop omzetten lukt niet in een dag en afvallen hoort geleidelijk te gaan. Over die 30 kilo heb ik ruim een jaar gedaan maar het ging zonder moeite.
Ga niet zomaar een of ander flauwekul-dieet volgen (en zeker niet iets uit pakjes en zakjes omdat dat makkelijk zou zijn) en denken dat je er met alleen wilskracht wel komt; dat heeft geen zin en je komt daarna keihard weer aan als je verder niks in jezelf hebt veranderd en je eetpatroon niet hebt veranderd. Dat eetpatroon moet een leefpatroon worden.
Vraag je gezin om je te helpen; als je het samen doet wordt het veel makkelijker en iedereen zal er wel bij varen om gezonder te eten. Zeker je kinderen; jij bent hun voorbeeld.
Heel veel sterkte en succes! Ik hoop dat je nog meer goeie tips krijgt. Maar nogmaals, vlak die geestelijke factor niet uit. Alleen de lichamelijke kant aanpakken en veranderen is echt anders totaal zinloos...

Pluk53

Pluk53

04-10-2010 om 15:48

Totaalpakket

ik denk ook dat wat Elisa zegt de kern is: je zult je leefstijl, je gewoontes moeten veranderen. Je zult er lol in moeten krijgen om anders met eten en bewegen bezig te zijn; en dat voor de rest van je leven! Vandaar dat het zo belangrijk is dat je dat niet als een strijd gaat ervaren, maar als een bevrijding, als een prettigere manier van leven.

Geen dieet

Met wat Elisa schrijft ben ik het volledig eens. Het heeft geen zin om een dieet te volgen: je moet je eetgewoonten voor ALTIJD aanpassen! Dat klinkt moeilijker dan het in feite is. Het is goed om een tijdje bij te houden wat je allemaal op een dag eet. Bijvoorbeeld met www.caloriechecker.nl. Je krijgt dan inzicht in je eetgewoonten en je ziet ook waar de overtollige calorieën zitten. Die producten moet je dus voortaan laten staan of hooguit een enkele keer bij uitzondering eten.
Zoek geen troost in eten en ga jezelf niet verwennen met eten. Eet gezond en verwen jezelf met een leuk tijdschrift of een lekker bodylotion of weet ik veel. Als het maar geen eten is!

Succes.

vlinder72

vlinder72

05-10-2010 om 10:56

je geeft aan dat je deze week drie keer friet eet. Dat hoeft niet. Als je het druk hebt dan kan het handig zijn om de avond ervoor alvast te koken. Aardappels, groente en vlees. En wissel af. Friet is niet zo erg maar niet zo vaak en in plaats van de snackbar kan je ook kiezen voor ovenfrietjes. Wat je ook kan doen is je kinderen iets makkelijks geven wat je zelf niet lekker vindt. Zo eten mijn kinderen vanavond van die kant-en-klare poffertjes. Dinsdagavond is bij ons nogal een rare avond met muziekles kind 2 en voetbaltrainen kind 1. Daarom eten wij op dinsdag altijd makkelijk. Dat betekent voor mijzelf meestal een maaltijdsalade en de kinderen iets van poffertjes of pannenkoeken.

En zorg ervoor dat je nooit honger krijgt. Want juist dan ga je snaaien. Dus neem voordat je gaat koken een appel en 's avonds op de bank een optimel chocolade vla of rauwkost. En echt, je kan het. Het is niet makkelijk maar als je het echt wil dan gaat het je vast lukken.

Hanne.

Hanne.

05-10-2010 om 13:25

Vooruit denken

"Wat kan ik doen om de verleidingen te weerstaan en niet naar het makkelijke te grijpen. Ik heb 3 kinderen dus ik moet wel lekkere dingen in huis hebben voor hun"

Regeren is vooruitdenken, dus als je van te voren bedenkt wat je gaat eten zal je minder snel naar iets ongezonds grijpen. Je weet van te voren dat je naar een feestje gaat en laat thuis bent. Zorg dan voor een makkelijke en gezonde maaltijd (bv soep met brood), waarschijnlijk nog sneller dan friet gaan halen.

Geldt ook voor gaan lunchen met je zoon. Dat je met je zoon gaat lunchen lijkt met geweldig. Maar waarom patat? Uit gewoonte? Er zijn zoveel andere mogelijkheden om te lunchen, maar dan gezonder. Wij gaan meestal naar de bagel bar. Een bagel en een glas fruitsap en iedereen is helemaal gelukkig. Maar ook broodjes halen en op een bankje (in het park) opeten is altijd een groot succes. Hoeft er nieteens beleg op.

Waarmee ik aankom op het (in mijn ogen) misverstand dat lekkere dingen ongezond moeten zijn. Waarom zou je je kinderen geen gezonde snacks voorzetten. Hier genieten ze ontzettend van een fruitsalade, rauwkost met een dipje of een verrassingsbordje (groenten, fruit, half plakje ontbijtkoek). Dingen halen die zij wel, en jij niet lekker vindt is natuurlijk ook altijd een idee. Of geef ze elk hun eigen 'lekkers' trommeltje. Zodra je het aan de kinderen hebt gegeven kan jij er niet meer aankomen. Dat merken ze namenlijk meteen!

Marieke

Marieke

07-10-2010 om 21:32

Koolhydraatarm en eiwitrijk maar met dietist

Twee collega's van mij zijn met succes vele kilo's afgevallen met een koolhydraatarm en eiwitrijk dieet, maar wel onder leiding van een dietist. Het is het succes van Annemarie Joritsma en Erika Terpstra en zij bewijzen dat je de kilo's er ook op lange termijn van af houdt. Het is meer een verandering van eetgewoonten dan een dieet en als ik mijn collega's hoor kost het ook nauwelijks moeite om je eraan te houden. Je moet wel aandacht aan je eten gaan besteden en van te voren goed plannen.
Het is een misvatting dat snoep alleen slecht is voor te dikke kinderen, het is net zo goed slecht voor kinderen met ondergewicht. Ik heb in mijn omgeving verschillende voorbeelden van hele dunne kinderen die dikke volwassenen zijn geworden. Je moet bij kinderen gezonde eet- en snoep-gewoonten aanleren, als je ze nu went aan snoep als dagelijkse (of meerdere keren per dag) routine, dan krijgen ze daar op een dag problemen mee.

Op je eigen manier afvallen

Er zijn al veel goede tips gegeven. Mogelijk zit er wat voor je bij. Mijn advies is om het vooral op een manier te doen waar je je zelf prettig bij voelt.
En je eetpatroon rustig te veranderen, niet alles tegelijk. En vooral plezier in eten te houden. Met kleine stapjes en steeds betere keuzes kun je meer bereiken dan met drastische toestanden.
En veel drinken. Lekkere thee en water.

Marieke

"als je ze nu went aan snoep als dagelijkse (of meerdere keren per dag) routine, dan krijgen ze daar op een dag problemen mee. "

Nou, Marieke, zo zwartgallig hoeft het nou ook weer niet. Ik snoepte als kind ook, mijn ouders deden daar helemaal niet moeilijk over, wel waren de momenten en de hoeveelheden beperkt. Ik heb daar nooit problemen door ondervonden, en heb ook geen problemen met mijn gewicht (42 jr, 62 kg bij 1.72 m). Voor vriend hetzelfde verhaal trouwens (twee jaar ouder, maar even lang en ongeveer even zwaar )

Snoepen draagt niets bij aan je gezondheid, en teveel is niet goed, maar om nu te doen alsof je er per se problemen door zult krijgen vind ik nu ook weer niet nodig.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.