Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gerdienke Fennema

Gerdienke Fennema

09-11-2009 om 16:32

Inenten mexicaanse griep

Ik heb net gehoord dat het advies wsl. wordt dat kinderen tot 4 jaar inge-ent kunnen gaan worden voor de Mexicaanse griep. Ik twijfel wat we moeten doen. Wat doen jullie?

groetjes, Gerdienke


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

12-11-2009 om 17:34

Verboden

het thiomersal is verboden idd als bestreidingsmiddel, maar dat is een heel specifieke toepassing. Zo zijn er veel meer stoffen die voor een specifieke toepassing zijn verboden of juist toegelaten.

Voor deze stof wordt bij voorkeur niet gekozen, maar soms is er geen andere keuze. En zo'n beslissing wordt echt niet even door 1 persoon met een borrel voor zijn neus in de kroeg genomen. Het is echt wegstrepen van alle andere alternatieven die de voorkeur hebben.

Hetzelfde voor het testen. Dat hadden ze graag ruimschoots gedaan, maar helaas luistert het virus niet zo erg:
He. virus wacht even we zijn nog niet klaar voor je.....

Maryb

Waar ik benieuwd naar ben is waarom je graag cijfers wil hebben om te vergelijken met de gewone griep?

Zoals ik al aangegeven heb heb ik een andere rede om er wel voor te kiezen net als Massi een rede heeft om het niet te doen.

Ik ben gewoon benieuwd waarom je op basis van cijfers een keuze wil maken. (als ik je goed begrijp hoor!) Ik persoonlijk vind cijfers nooit zo interessant, als je gaat kijken naar cijfers zegt het mij zo weinig, 1 op de 10.000 of 1 op de 100.000, 25 % van iets ja en dan? Ik maak de afweging op basis van concrete informatie.

Ik vond trouwens dat stuk uit de volkskrant er verhelderend, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik juist niet op google zoek om te voorkomen dat ik door d ebomen het bos niet meer zie.

groet

Ja wel inenten

Ik twijfel niet over inenten. Mijn jongste van 2 wordt gewoon ingeënt. Hij hoest al een week, en ik kan er soms ineens heel erg bang van worden. Ben gewoon soms ineens echt bang dat ik straks mijn lieve ventje kwijtraak aan een stomme griep terwijl ik had kunnen inenten. Dat vergeef ik mezelf nooit. Ook niet als het niet het minder zwaar is en hij 'slechts gewoon' in een ziekenhuis belandt.
Ik hoorde dinsdag op het journaal antwoorden op de meest gestelde vragen die leven onder de mensen. Over zwanger en (al dan niet ongeboren) baby's. Over eventuele bijwerkingen. Over het hoe en waarom van de risicogroepen. Het was zo duidelijk. En het zou me gerustgesteld hebben als ik bezorgd was geweest over het vaccin. Maar dat ben ik gewoon niet.
De griepgolf zelf wordt nog verwacht. Over een maand of zo. Er kunnen nog héél veel mensen en kinderen ziek worden, ik probeer daarin reeël te zijn, die kans lopen mijn kinderen ook. Hoe gezond ze ook zijn!
Weet je, van gewone paracetamol kun je ook bloedafwijkingen, nierontstekingen, bloed in de urine en leverbeschadigingen krijgen. Tja, zeldzaam natuurlijk, maar het moet vermeld worden. Ik zie de eventuele bijwerkingen van de vaccinatie als net zo zeldzaam.
Dus hier wordt de kleine ingeënt.

Ps gerdienke

Leuk om je hier weer tegen te komen

reina

reina

13-11-2009 om 10:30

Maryb

"Telkens weer veranderd het" Dat noem je voortschrijdend inzicht. Er wordt immers steeds meer duidelijk rond zo'n griep en het virus, logisch dat de bestrijding daaraan wordt aangepast. Zelf denk ik dat de kans dat je kind een ernstige complicatie krijgt door de griep heel wat groter is dan dat hij nou net die ene is voor wie de vaccinatie fataal is. Ik vind echt dat mensen zich gek laten maken door indianenverhalen en alles wat ze lezen eerder lijken te geloven dan de info vanuit de overheid, alsof die er alleen maar op uit is mensen een rad voor de ogen te draaien.

Jacoline29

Jacoline29

13-11-2009 om 10:37

Vraag

Mijn kinderen zijn ingeent tegen de Taco griep.Als mamma of pappa hem krijgt,moeten dan alle 3 de kinderen thuis blijven.Zelf zitten we er wel aan te denken hun dan thuis te houden.Opa kan ze wel ev naar school brengen,die wordt ook ge-ent.

Geerke en anderen

Geerke, als je kind al een week aan het hoesten is, is de kans groot dat hij de Mexicaanse griep heeft. Misschien is die prik dan niet eens nodig.

Wat de Thimerosal in de vaccinatie betreft. Dit middel is verboden in Nederland in vaccinaties sinds 2004. Zie volgende brief van de minister van volksgezondheid van die tijd:

"Het is juist dat de vaccins die in Nederland gebruikt worden voor de jaarlijkse influenzacampagne sinds 2004 geen Thiomersal meer bevatten. De reden om Thiomersal uit vaccins te weren is niet geweest bijwerkingen te voorkomen, maar om het lichaam niet onnodig met kwik te belasten. Ook de in Nederland voor het Rijksvaccinatieprogramma gebruikte vaccin(s) bevatten geen Thiomersal.
Het verdwijnen van Thiomersal uit de influenzavaccins is min of meer stilzwijgend gebeurd. Wel is het in de bijsluiters bij de betreffende producten te lezen als ze Thiomersal bevatten. De vaccinatiecampagne voor dit jaar heeft inmiddels al plaatsgevonden zodat het actief informeren van huisartsen over de afwezigheid van Thiomersal mijns inziens niet zinvol meer is. Wel zal ik de betrokkenen verzoeken om dit punt in de campagne van volgend jaar mee te nemen.

De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport H. Hoogervorst"

In de huidige mexicaanse griepvaccin zit nu wel weer Thiomersal. Je kunt het lezen in de bijsluiter. Ik vind het kwalijk dat het RIVM hier niets over zegt.

Groet,
Pina

Rafelkap

Rafelkap

13-11-2009 om 11:18

Pina - week hoesten

Eh pina, mijn oudste zoontje hoest ook erg, maar geen koorts en niet ziek verder, wel verkouden.
Een paar nachten geleden werd mijn jongste huilend wakker, met koorts, en overgeven. Wij vreesden het ergste, toch was hij de volgende ochtend koortsvrij en weer kwiek.
Ik wil onze zoontjes ook laten vaccineren, al is het alleen maar om anderen niet te besmetten en je niet weet wat het virus met je kind doet. Ik vrees alleen dat het te laat komt, volgende week pas een oproep en ws 2 vaccinaties dus over een maand pas beschermd, terwijl het virus al welig tiert op school.

Guinevere

Guinevere

13-11-2009 om 11:27

Hoesten

Hmmm, ik hoest al 4 weken. Echt vanuit het diepst van mijn longen met slijm en alles. Ben ook 2 dagen ziek thuis geweest. Ik had nog niet aan de Mex griep gedacht, want met 2 daagjes ziek, bijna geen koorts heb je dat niet toch? Of zou het de milde sluimerende vorm zijn? Zou wel mooi zijn, dan hebben we het kennelijk allemaal al gehad hier.

Ik ook

Ik hoest ook al meer dan 4 weken, heb verder 'maar' 3 dagen koorts gehad en 2 weken hoofdpijn.... Waarschijnlijk toch wel de mex. griep.

Groet,
Pina

Rafelkap

Heb je elke dag zijn temperatuur opgenomen? Bij mijn zoon was de koorts niet hoog (het was niet duidelijk te voelen aan zijn hoofd), maar toch had hij het bijna elke avond (38-38,5). Mensen denken snel dat het maar een verkoudheid is, maar verkoudheid lijkt veel op griep en griep lijkt veel op verkoudheid. Het kan toch zomaar de mex. griep zijn. Een kenmerk van de Mex. griep is ook dat het opeens weer goed lijkt te gaan en dat er dan toch een terugval komt (s' morgens kwiek, en 's middags beroerd).

Pina

Jakiro

Jakiro

13-11-2009 om 14:18

Pina

Waar haal jij uit die brief dat het verboden is ?
Ik lees alleen maar dat het niet meer gebruikt wordt, zelfs specifiek; min of meer stilzwijgend.

De reden dat het niet meer gebruikt wordt is niet omdat het verboden is, maar omdat er voor de kant en klare 1-spuits vaccins wat anders voor handen is en men "het volk" gerust wilden stellen omdat er zoveel ophef over is.
In de grote flacons, waaruit meerdere dosi genomen wordt zit het wel. En dat is gewoon toegestaan.
Jakiro

Jacoline29

Jacoline29

13-11-2009 om 14:47

Vraag naar pb 51

Bovenstaande vraag heb ik ook naar pb 51 gestuurd,ben benieuwd.

Rafelkap

Rafelkap

13-11-2009 om 15:33

Pina

Nee, ik denk het niet, oudste (die hoest) is helemaal niet ziek geweest, alleen verkouden en hoesten, jongste heeft even overgegeven met koorts maar was overdag alweer beter. Dus dat is denk ik toch wat anders bij beiden. Maar we houden ze in de gaten.

Rafelkap

Rafelkap

13-11-2009 om 15:57

Nog een keer: pina e.a.

Ik raak wat in de war; de mex. griep kan dus ook zeer mild verlopen? Met alleen hoesten (en misschien beetje koorts, ons niet opgevallen)?? Oudste (die nog hoest) was echt totaal niet ziek geweest. Dat moet dan toch wat anders zijn? (verkoudheid)

Kan

Het kan ja. Sommigen zijn maar 2 dagen ziek, terwijl anderen 2 weken op bed liggen. Daarom is het ook zo besmettelijk. Mensen denken niet dat ze echt ziek zijn en gaan naar hun werk. Kinderen die hoesten worden naar school gestuurd (het is toch maar een verkoudheid), terwijl het waarschijnlijk de mex. griep is (in milde vorm). Er zijn ook dragers die helemaal niet ziek worden.

Pina

Petra-

Petra-

14-11-2009 om 20:47

Lisselot, je zal maar

een kind hebben wat erg kwetsbaar is en dan merken dat je kind in een paar uur tijd doodziek wordt....

Dan kan je wel wat zeggen over de media, maar ja ik heb hier aan den lijven ondervonden dat het géén fijn virus is! En dan gaat hethier nog goed aflopen.

Het zal je kind maar zijn die overlijdt aan de 'angst epidemie".......

Puck2

Puck2

14-11-2009 om 20:54

Petra

Lisselot woont in Canada. Zegt genoeg denk ik? Zou ze connecties hebben met Janine hieronder of krijg ik nu hallicunaties van de mexgriepspuit?

Hihi

wie weet zijn het wel zussen haha.
het zou mijn een rotzorg wezen wat een ander op zijn bankrekening gaat krijgen omdat ik mijn kind zo goed mogelijk wil beschermen.
ben niet voor niks verzekerd.

Jakiro

Jakiro

15-11-2009 om 12:13

Hier geen enkele

Hier 2 dames met de prik en tot nu toe geen enkele bijwerking !
Jakiro

Jakiro

Jakiro

15-11-2009 om 17:00

Lisselot

Alle doden van de griep worden momenteel in de wekelijkse updates van het RIVM genoemd. De H1N1 doden maar ook de eventuele andere griepdoden. Echter, tot nu toe zijn er nog geen seizoensgriep-doden geweest.
En verder, "al die kinderen die in het verkeer om komen", dat zijn er al stukken minder sinds het gebruik van reflectoren, verlichting, bellen, fietshelmpjes, dodehoekspegels van vrachtwagens etc.
De vaccinatie is gewoon een fietshelmpje.Als het bandje te strak zit heb je een schaafwond onder je kin, maar als je tegen de grond klettert heb je tenminsete geen schedelbasisfractuur....
Jakiro

Nogmaals...

Het gaat mij (en met mij meerdere mensen) NIET op de doden. Allemaal heel naar dat er doden zijn gevallen, maar die vallen ook in het verkeer of met de 'gewone' griep.

Het probleem zijn de complicaties (beademing) en de mogelijkheid dat er te weinig plekken zijn om iedereen aan de beademing te leggen als de pandemie inderdaad uitbreekt. En nog een verschil: de gewone griep is geen pandemie, deze grijpt dus niet zo snel om zich heen.

Asa Torell

Asa Torell

15-11-2009 om 21:59

Grappig maryb

Mij ergert het juist zo dat er voortdurend wordt geroepen bij al het nieuws (door nos en rivm - lees die updates daar maar, het wordt telkens genoemd bij het aantal doden of ze al een ziekte hadden of niet) 'maar er was onderliggend lijden'.
Als dat over iemand met bijvoorbeeld astma gaat zoals de risico-kinderen hier op OO (en in mijn omgeving) vind ik dat helemaal geen nuancering. Zonder die griep is de kans van deze mensen om jong te overlijden echt heel erg laag terwijl de nadruk erop in het nieuws mij in de oren klinkt als 'waren toch al op sterven na dood'. Evengoed is het terecht dat ze het melden, daar niet van, want het is belangrijke informatie, maar het ergert me tegelijkertijd ook.
Overigens doet rivm nu alweer enige tijd aan wekelijkse updates, dus het is niet zo dat elk nieuw eventueel geval eerst wordt gemeld en dan pas uitgezocht.

Asa Torell

Asa Torell

15-11-2009 om 22:22

Maryb

Volgens mij begrijp ik je nu niet helemaal. Je bedoelt dat die nuancering over 'onderliggend lijden' nodig is? En ja, daar ben ik het dus mee eens ook al ergert het me. Maar dat laatste schreef ik vooral omdat het me juist zo opvalt dat ze dat steeds WEL melden terwijl jij schreef van niet.
Wat dat geval van dat ene 14-jarige meisje betreft, lijkt me ook dat dat beter anders was gegaan maar dat is dus ook alweer een paar weken terug, nu doen ze het dus anders. Ik vind die wekelijkse updates juist heel bescheiden, helemaal geen bangmakerij, maar misschien kijk ik niet genoeg tv.
Ik heb overigens ook helemaal niet het idee dat mensen nou zo heel erg bang zijn, volgens mij ziet grote paniek er heel anders uit... en als je helemaal niet bang bent voor het vaccin (zoals ik) dan hoef je ook niet bang te zijn om te beslissen dat je het gaat halen, dan doe je dat gewoon. Net zoals je je veiligheidsgordel omdoet zonder dat je dan meteen doodsbang bent dat je een ongeluk krijgt.

Biene M.

Biene M.

16-11-2009 om 08:39

Welk onderliggend lijden

Maryb, het RIVM geeft heldere informatie over de aard van het onderliggend lijden in dit document: http://www.rivm.nl/cib/binaries/H1N1overzicht_tcm92-61018.pdf

Onderliggend lijden bij ziekenhuisopname van de laboratoriumbevestigde gevallen met Nieuwe Influenza A (H1N1)t/m 11 november 2009 voor de leeftijdsgroep t/m 14 jaar:

Ziekte aantal opgenomen kinderen
Astma 44
COPD of andere Longziekte 18
Hartziekte 7
Diabetes 4
Afweerstoornis / HIV 2
Kanker 1
Nierziekte 4
Spier- of zenuwaandoening 7
Obesitas 1
Verstandelijk en/of geestelijk beperkt 14
Epilepsie 15
Overig 37
Geen onderliggend lijden 190

Er zijn kinderen die meerdere ziektes (bijv Down en hartziekte is een veel voorkomende combi) hebben, die zijn dan in beide categorieën geteld.

Nu wel eng (week hoesten - nu waterpokken en koorts)

Nou ik ben er eerlijk in: ik ben niet bang voor vaccinatiebijwerkingen maar wel voor mijn kind van 2 op de IC. Ook al is die kans vast klein, ik ben er toch bang voor, ik heb de IC teveel van binnen gezien.
Nu is mijn kleintje na een week hoesten-zonder-koorts, ineens zaterdagavond aan de waterpokken begonnen, mét koorts. Hoort zéér waarschijnlijk "gewoon" bij de waterpokken (als het griep was zou hij afgelopen week waarschijnlijk ook al koorts gehad moeten hebben), maar de HAP zegt ook: theoretisch kán het de griep zijn. Let op dat hij niet benauwd wordt en dat hij alert blijft.
Nou ik ben nooit van de angstepidemieën hoor, maar ik vind het nu wel eng, ja.

Biene M.

Biene M.

16-11-2009 om 09:10

Maryb

Ik bekijk die wekelijkse pdf'jes al een paar weken en het staat er steeds in.

Hoe dan ook begrijp ik het "paniekzaai"-aspect niet waar je het over hebt. Zo'n 5% van de Nederlandse kinderen heeft astma. Verder gaan er kinderen dood van wie tot dan toe werd aangenomen dat ze gezond waren, maar omdat ze doodgaan aan Mexicaanse griep worden ze postmortem binnenstebuitengekeerd en goh, dan blijken ze een lekkend hartklepje te hebben. Hoppakee, onderliggend lijden. Wie garandeert ons dat onze schijnbaar gezonde kinderen dat niet hebben? Het is gewoon een rotgriep waar kinderen enorm kwetsbaar voor zijn, punt.

Jakiro

Jakiro

16-11-2009 om 09:47

Nuanceringen

Het RIVM brengt al een hele poos, hele duidelijke wekelijkse updates uit. Zonder angstmakerij etc.
Die tussendoor meldingen komen allemaal via de GGD's, ziekenhuizen, gemeentes etc.
Luister daar gewoon niet naar. Als je geruststellende en eerlijke informatie wil ga je op vrijdag rond het middaguur naar de site van de RIVM en daar bekijk je de PDF-file.
Jakiro

Yaron

Yaron

16-11-2009 om 09:47

Geerke

Om je een beetje gerust te stellen, mijn zoontjes toen 3 en 1 jaar hebben met de waterpokken twee dagen koorts gehad, tussen 39,8 C en 40,5, het hoeft dus niet de griep te zijn. Ze zijn er zeker vijf dagen behoorlijk ziek van geweest.

Advies kinderarts

Vanmiddag moest ik met ons mannetje (over drie maanden vijf jaar) naar de kinderarts.

Mannetje heeft chronische bovenste luchtweginfecties en bijna om de week pseudokroep die dan een dag of drie aanhoudt. Hij gebruikt nu niet standaard 'pufjes' (heeft dat wel gehad). Nu nog incidenteel ventolin. Heeft een onderhoudsdosering antibiotica (bactrimel), gebruikt lomusol neusspray, antibiotica oordruppels, een sterke antibioticakuur ivm een zeer hardnekkige parasiet (hiervoor al twee kuren voor gehad).

In de herfstvakantie is ons mannetje heel erg ziek geweest. Hij had de symptomen die bij de Mexicaanse griep horen. Of hij dat ook daadwerkelijk had is natuurlijk de vraag.

Ik heb vanmiddag daarom de vraag aan de kinderarts voorgelegd. Wat te doen; wel of niet inenten. Zelf denk ik namelijk dat hij het al wel heeft gehad. Om dan te enten lijkt me een beetje overbodig. Daarbij verwacht ik ook dat het bij hem enigzins traumatisch zal zijn; twee keer prikken. (Hij krijgt binnenkort ook al een uitgebreid bloedonderzoek, dus eigenlijk in zijn ogen drie prikken). Mijn gevoel zegt daarom enerzijds; niet enten.

Aan de andere kant; ik ben heel erg bang dat mijn kind nog zieker wordt dan hij in de herfstvakantie al was en dan zal hij moeten worden opgenomen (was nu al randje).

De kinderarts gaf me het antwoord: "Ik weet het niet". Hij vond het allemaal verschrikkelijk overtrokken allemaal en ziet het nut er niet zo van in. In het geval van ons zoontje dan. Hij ziet hem niet als een risicokind. En dat dus met zijn medische geschiedenis en vatbaarheid van nu èn het feit dat hij nog geen vijf is. Op mijn vraag waarom nu dan al die kinderen wel ingeent moeten worden had hij geen antwoord.

Ik had gehoopt dat ik een duidelijk 'ja' zou krijgen. Dan zou dat mijn twijfel wegnemen. Nu word ik nog meer aan twijfelen gebracht... Bah, bah, bah...

heli

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.