Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

dc

dc

03-11-2012 om 09:39

Jeuk!

Ik heb sinds kort (weer) heel erge jeuk als mijn huid nat wordt. Dus als ik zweet en na een douche. Dan word ik echt een half uur gek van de jeuk! Ik ben dus ongeveer panisch om de douche te stappen. En sporten durf ik ook niet meer.

Ik ben natuurlijk weer bij een dokter geweest, in het verleden bij huidartsen, maar er komt steeds wat anders uit. De huisarts zei dat ik antihistamine moet slikken. Dat doe ik nu 3 weken, en het helpt voor geen meter.

Wie weet wat het kan zijn en wie heeft advies? Een doorverwijzing naar een dermatoloog is niet makkelijk hier in de UK trouwens.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Allergie?

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/95835-oorzaken-van-rode-vlekken-na-het-douchen.html

Mijn huid doet altijd mee als ik last heb van allergie. Hier gaan we dan de zaak weer beperken wat betreft allergenen in de voeding. Rookvlees zonder melk, geen tomaten, zonodig geen boter op brood als de melkloze margarine er niet is. Geen kabeljauw, geen varkensvlees. Allergien versterken elkaar tot alles mee gaat doen, dus het aantal beperken kan helpen om de reacties te laten verminderen.

Weleens gedacht aan je huid goed laten rullen en schrobben?
Het kan zijn dat je opperhuid ervan af wil. Vooral omdat je het hebt als je huid vochtig is.

Heb vorige week nog laten doen tijdens Wellness weekend met vriendinnen. Wel duur zo'n hammen behandeling, maar je voelt je herboren en je huid kan weer ademen.

Temperatuursverschillen

Ik heb altijd last van de temperatuursverschillen, nu het kouder wordt.

Zodra de vorst in de lucht zit wordt mijn huid gevoeliger, jeuk en ik heb ook direct last van roos en eczeem in mijn gezicht. Elk jaar zelfde verhaal rond de herfst.

Wanneer ik onder een hete douche ga staan, of een warm bad, dat verergerd de zaak.

Heb jij het het hele jaar door of ook alleen richting de winter? Misschien zou het zoiets kunnen zijn?

dc

dc

04-11-2012 om 09:25

Hele jaar door

Ten eerste, bedankt voor het meedenken allemaal.

Ik heb periodes het hele jaar door. En ik weet niet waardoor het opeens weer getriggerd wordt. Ik ben niet verhuist, gebruik dezelfde douche, op dezelfde (niet te hete) temperatuur, en na maanden amper jeuk (ik heb het altijd wel een beetje), opeens weer heel erg. Ik eet verder ook niet anders, en heb niets veranderd aan mijn levensstijl de laatste tijd. Als ik hooikoorts heb, krijg ik ook vaak buikpijn (spastische dikke darm), dus ik herken de link tussen allergie en algemene staat van lichaam. Maar ik heb nu dus verder geen buikpijn. Daarom vraag ik me af of het wel een allergie is. Want waarom werkt de antihistamine dan niet??

Het lijkt verder niet gerelateerd te zijn aan een seizoen. Ik heb het bijvoorbeeld in de zomer in Griekenland ook heel erg gehad.

En ik heb weleens een hammamding gedaan, maar toen had ik helemaal een maand jeuk ofzo, dat doe ik echt niet meer.

Antihistamine

Histaminereacties voorkomen helpt natuurlijk beter dan ze de kop indrukken. Ook zou het kunnen dat er iets in de samenstelling van je waspoeder veranderd is waar je last van zou kunnen hebben. Of in de samenstelling van de shampoo of zeep die je gebruikt. Ik gebruik hier altijd zoveel mogelijk dezelfde producten, ook waspoeder, en spoel na met azijn. Misschien ontstaat de reactie wel op je huid waardoor de antihistaminica minder effectief zijn. En je kunt ook nog denken aan genoeg drinken, genoeg vet eten, voor de conditie van je huid, en eventueel insmeren met een vet zalfje op waterbasis, want van droogte krijg je ook jeuk.

dc

dc

04-11-2012 om 23:21

Shampoo en zeep enzo

Ik gebruik al jaren dezelfde, door huidarts aangerade, zeep. Shampoo moet ik na een maand ofzo veranderen, want dan krijg ik weer een allergische reactie. Ik was mijn haar ook altijd op m'n kop om te voorkomen dat de shampoo op de rest van mijn huid komt. En ik heb de meest dure en de goedkoopste en de hyperallergene geprobeerd, allemaal met zelfde effect.

Zalfje ben ik ook huiverig voor, gezien mijn vele allergische reacties op zelfs de meest hypermegaantiallergene zalfjes, zeep, etc. etc. Van handcreme krijg ik allemaal rode jeukende vlekjes op mijn handen bijvoorbeeld. Ik gebruik ook al jaren hetzelfde wasmiddel, en ben door ervaring erg wantrouwig voor van alles.

Het is echt vet irritant. Als ik nou in de 18e eeuw had geleefd, dan had ik kunnen volstaan met 1 bad per jaar.

Vanmorgen was de jeuk trouwens weer iets minder (maar nog steeds vervelend). Ik snap er echt niets van.

En is een "vet zalfje op waterbasis" niet een contradictio in terminis? Wat voor zalfje bedoel je bijvoorbeeld?

Vet zalfje

Dat haalde ik bij de apotheek toen de kinderen kleiner waren. Het is zonder parfums e.d. maar wel smeerbaar en niet zo dik als vaseline.

wie o wie??

wie o wie??

06-11-2012 om 06:23

Washandje

Probeer eens een paar dagen niet te douchen. Hou jezelf op strategische plekken schoon met een washand. Na het sporten moet je wel even douchen natuurlijk, maar hou het heel kort (zweet is zo weggespoeld) en hou de temperatuur laag. De meeste mensen worden m.i. tegenwoordig niet meer zo vies dat elke dag douchen gerechtvaardigd is en al dat water en zeep is funest voor de huid - in ieder geval voor die van mij.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

dc

dc

06-11-2012 om 23:12

Doe ik niet hoor

Als je huidproblemen hebt, leer je heeeel snel af om elke dag te douchen. Huidarts had me ooit aangeraden om niet meer dan 1 keer per week te douchen, maar dan stink ik echt, dus doe het nu elke 2/3 dagen en behelp me verder met washandjes. (En dat jeukt dan ook op die plekken trouwens).

Sporten is ook een probleem omdat ik dus van mijn eigen zweet jeuk krijg. Ik ben allergisch voor mezelf, is dat niet de ultieme allergie??

wie o wie??

wie o wie??

06-11-2012 om 23:49

Wauw

dat is wel heel vervelend inderdaad. Veel sterkte ermee. Zijn er meer mensen die zoiets hebben (volgens Google)? Als ik Google kom ik op een bult aan mogelijke oorzaken voor vergelijkbare klachten. Pffff, geen simpele oplossing dus.

Nogmaals sterkte!

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

Sukran

Sukran

07-11-2012 om 00:11

Hormonen

Ik herken de jeuk van het zwten, en het lijkt bij mij hormonaal gebonden. Het wisselt hoe erg het is. Door de menopauze gezellig alle klachten, inclusief opvliegers en als bijlage jeuk van m'n eigen zweet. Douchen helpt hier soms juist wel (gelukkig) maar ook niet te warm en er zijn dagen dat ik beter niet onder de douche kan omdat met name m'n rug heel erg gaat jeuken. Geen oplossing dus voor je, wel herkenning.

Sukran

Sukran

07-11-2012 om 00:11

Zweten

zwten moet dus zweten zijn, sorry

dc

dc

07-11-2012 om 12:59

Hormonen?

Dat zou kunnen verklaren waarom ik er tijdens mijn zwangerschappen geen last van had. Poe hee, en het duurt nog wel even voor ik in de overgang kom (ben 36).

Bedankt voor je reactie, ik ga eens kijken of ik daar iets voor kan vinden.

Is het niet gewoon droog?

Ik heb mijn leven lang al een 'lastige huid'. Buiten eczeem heb ik ook met regelmaat gewoon 'jeuk' ook op gezonde huid dus.
Ja weinig douchen helpt!!! En vooral ook geen zeep/douchecreme achtig spul gebruiken. Alleen haren wassen en met washand de strategische pleken.
Wat ook helpt voor de algemene jeuk is baby-olie.
Gewoon een baby-olie die je baby's opdoet met een droge huid of in hun bad kan doen. Iets wat zo weinig mogelijk reactie zal geven. Ik heb géén schilferige huid of een huid die eruit ziet dat ie droog is (zoals in de reclame's dat je erop kan tekenen) maar blijbaar wel zo droog dat het me jeuk geeft. Vooral als ik rustig zit. Zolang ik bezig ben valt het wel mee met de jeuk.
Met die babyolie na het douchen en als het écht erg is ook tussendoor is de jeuk bijna weg.
Misschien iets om te proberen? Ik voel ook meteen verschil mijn huid is 'zachter' veerkrachtiger lijkt het wel. Bij mij ook amper seizoensinvloeden. Wel hormonaal.
groeten albana

dc

dc

09-11-2012 om 12:32

Misschien

Ik weet het niet, maar zonder iets te doen is het opeens weer een stuk minder. Maar ik ben nu ongesteld geworden, dus het lijkt erop dat het inderdaad horminiaal is. Ik hou het even in de gaten met de kalender erbij om te kijken of ik er een logica in kan ontdekken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.