Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kinderpsychiatrie

Op de homepage staat een stukje van de redactie Kinderpsychiatrie komt in de knel. Vreselijk, wat een onbegrijpelijk plan. Misschien is de soep niet zo heet als ie wordt opgediend, maar dan nog. Ik vraag me af: heeft dit te maken met het nieuwe DSM? En geldt dit straks voor alle aandoeningen uit dat nieuwe DSM? Wie maakt me wat wijzer?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Biene M.

Biene M.

07-05-2013 om 06:45

Nee

Heeft niet te maken met DSM V, maar is een ordinaire bezuinigingsmaatregel. Kinder GGZ zit nu nog in de AWBZ, dus als verzekering, waar iedereen onder bepaalde algemene voorwaarden aanspraak op kan maken. In 2015 wordt alles overgeheveld naar de gemeenten waar het onder de WMO gaat vallen en dus een voorziening wordt, met afwijkende regels per gemeente. Zie bijv. het draadje over leerlingenvervoer van een paar dagen geleden in Zorgenkinderen. Als je gemeente in financieel zwaar weer komt, wordt de voorziening uitgekleed. Vooralsnog zijn er geen kaders vastgelegd waarin staat hoe de zorg vormgegeven moet worden en wat minimale basisvoorzieningen zijn. Gemeenten werken er wel aan, maar op individueel niveau. Omdat de gemeenten hier maar weinig geld voor krijgen, minder dan er nu beschikbaar is, wordt het meteen een bezuinigingsoperatie.

Maar goed: als je in 2015 als 18-jarige psychotisch wordt heb je dus andere, waarschijnlijk betere, rechten en aanspraken dan als 17-jarige.

Ik snap niet dat het aantal handtekeningen stagneert op 15.000, dit is een heel slechte zaak.

Rafelkap

Rafelkap

07-05-2013 om 11:46

Handtekening

er is er weer 1 bij (handtekening), hopelijk tijdelijke stagnatie ivm vakantie

Myar

Myar

07-05-2013 om 21:30 Topicstarter

Biene

Waar ik vooral benieuwd naar ben, is wat waar onder valt. Dat deze nieuwe wet ronduit afgrijselijk is, is me wel duidelijk. Maar welke valt zorg onder "geestelijke gezondheidszorg"? Alles waarvoor een kind hulp van een psychiater nodig heeft? Een psycholoog? Is daar een omschrijving van te geven?
Is het dan zo dat je eerst met je billen bloot moet bij het CIZ? En vindt het CIZ dat je in aanmerking komt voor zorg kan de gemeente daar dan van afwijken?
Ik geloof niet zo in dergelijke handtekeningacties maar de mijne hebben ze alvast.

Biene M.

Biene M.

08-05-2013 om 06:43

Myar

Ik denk inderdaad dat alle hulp van psychologen, psychiaters, ggz, in instellingen en vrijgevestigd hieronder gaat vallen. En ik vermoed dat het CIZ er tussenuit valt, en dat alles via BJZ gaat lopen.

Wat ik van handtekeningacties moet denken weet ik niet, maar ik weet wel dat niets doen zeker niet helpt. Goed dat je getekend hebt!

Maaike

Maaike

08-05-2013 om 15:57

Ik heb getekend...

... en het doorgemaild aan mijn familie en vrienden.
Het is heel belangrijk, dus hopelijk helpt de petitie.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.