Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Ef

Ef

22-09-2010 om 19:59

Knobbeltje onder de tong.

Onze zoon van 4 heeft een knobbeltje onder zijn tong, daar kwamen we achter toen hij vanmiddag aan tafel gekke bekken zat te trekken. Het knobbeltje is hard, als een knikkertje rond en zo groot als een flinke erwt. Toen ik vroeg hoe lang hij dat al had kon hij er geen duidelijk antwoord op geven. (eh, een jaar of 20 ofzo... aldus zoon) Het doet geen pijn, alleen een beetje kriebelig volgens zoon. Ikzelf denk aan een verstopt speekselkliertje of een cyste ofzo, maar mijn man denkt meteen aan iets ernstigers. Is er iemand die het herkent en weet wat het zou kunnen zijn? We kunnen pas na het weekend bij de huisarts terecht.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Speekselsteen?

Kan het een speekselsteen zijn?
Ik heb wel eens gehoord dat je een speekselsteen soms kunt 'oplossen' door zuur in de mond te nemen (citroensap o.i.d..

Ik zou het voor de zekerheid wel laten nakijken door de huisarts.

100%mama

100%mama

23-09-2010 om 10:10

Botuitgroei

Gezien de plaats lijkt het op een exostose, soort botuitgroei, maar enkel een HA (beter tandarts) kan hierover natuurlijk uitsluitsel geven.

Wat we ervan weten, is dat ze spontaan kunnen ontstaan. En dat ze op plekken zitten waar veel kracht op het bot wordt uitgeoefend. Dus dat het misschien een natuurlijke versterking is van een zwakke plek waar extra veel kracht op komt.
En aangezien krachten zich over de onder- en bovenkaak verdelen, is het mogelijk dat ze op meer plekken zitten.
Ik zie ze vrij vaak en mensen hebben er alleen hinder van als er een kunstgebit op rust.
Als ze operatief verwijderd zijn (op verzoek van de eigenaar) komen ze met een paar jaar weer terug op de oude plek.
Het verwijderde weefsel is gewoon bot en eigenlijk kerngezond.

Waar je je wel zorgen over zou moeten maken, is een knobbel die met een paar maanden dikker en dikker wordt. Maar die zijn uiterst zeldzaam.

100%mama

100%mama

23-09-2010 om 10:11

de prothese heeft hij nog laaaaaaaaaang niet nodig, mocht het idd exostose zijn

Ef

Ef

23-09-2010 om 20:22 Topicstarter

Cyste

Rixt en 100%mama, bedankt voor julie reactie. Mijn man is vanmorgen heel vroeg naar het inloopspreekuur van de huisarts geweest en het is een cyste. We hebben een verwijsbrief gekregen voor kno chirurgie dus het zal ws operatief moeten worden verwijderd. Hopelijk doen ze dat onder narcose want zelfs voor de griepprik moest hij met 3 man in bedwang gehouden worden. Nou ja, ben blij dat het dit is en niet een tumor oid!

100%mama

100%mama

23-09-2010 om 21:25

He, fijn dat jullie toch eerder terecht konden zeg! Het zal toch wel dat ze dat onder narcose doen, kan mij niet voorstellen dat ze dat niet doen hoor! Sterkte en fijn dat je gelijk de uitslag hebt gekregen, zal een enorme geruststelling zijn! Sterkte hoor!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.