Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kom ik voedingsstoffen te kort zonder melk en vlees?

Sinds ongeveer een jaar eet ik geen vlees, en eet/drink ik geen melkproducten meer, omdat ik altijd erge last van mijn darmen had. Sindsdien geen klachten meer, maar ik vraag me af of ik geen dingen te kort kom nu.
Als vleesvervangers eet ik; kaas, champigons of "vegetarisch vlees". Ook eet ik wel eens kip, maar vis lust ik niet.
Ipv melk heb ik een poosje sojamelk geprobeerd, maar ook dat valt niet goed. Hier heb ik dus niet echt een vervanger voor. Ik eet wel dagelijks een boterham met kaas.
Ik zit eraan te denken om kaltabletten te gaan slikken, maar vraag me af of ik meer voedingsstoffen tekort kom, zoals vetten, en de vitaminen die daarin zitten.
Iemand ervaring hiermee?

Tihama

Tihama

07-09-2010 om 09:00

Rekenen

Je zegt dat je geen melkproducten meer eet, maar wel kaas. Kaas is toch een melkproduct?

Over dat tekort komen: de kans bestaat wel dat je dingen tekort komt, maar hier moet je dan met een dietist naar gaan kijken.
Het gaat niet alleen om vitaminen, maar ook mineralen. Vitaminen zijn nog vrij gemakkelijk terug te vinden, maar uitzoeken welke mineralen je nu mist vraagt wat meer inspanning.

Je zou het beste een weekdagboek kunnen maken waarin je precies opschrijft wat je in welke hoeveelheden eet. Dan kun je uitrekenen hoeveel en welke mineralen en vitaminen er in zitten. En eiwitten (aminozuren), vetten en koolhydraten en vezels.

Tihama

Tinus_p

Tinus_p

07-09-2010 om 09:43

Nieuw stokpaardje van mij

Vitamine B12.

Een pot pillen kost een euro of 2 bij t kruidvat.

Kalktabletten zijn onzin, maar vitamine D tabletten niet.

koentje

koentje

07-09-2010 om 10:02

Kijk eens

op www.voedingscentrum.nl en maak een dagboek aan van wat je eet. Je hele eetpatroon wordt geanalyseerd en je krijgt precies op een rijtje wat je te kort komt en wat goed gaat!!!

Maxime.M

Maxime.M

07-09-2010 om 11:48

Ik drink nooit melk

Hoi,

Ik merk niet dat ik wat te kort kom, ik drink nooit melk. Eet wel kaas en net als jij kip, maar ook wel eens ander vlees. Volgens mij, als jij kaas, kip en voldoende groente en fruit eet lijkt me dat niet slecht voor je hoor. Eet je wel eens een eitje?

Maxime

Tihama

Tihama

07-09-2010 om 12:36

Tinus

"Vitamine B12"

Waarom?

Tihama

koentje

koentje

07-09-2010 om 13:56

Maxim

nee, je merkt het nu nog niet maar het is wel slecht voor je botten. Dan heb je wel een alternatief nodig!

Tinus_p

Tinus_p

07-09-2010 om 14:16

Botten

Melk is niet goed voor je botten; er zit geen vitamine D in, en de kalk wordt slecht opgenomen (brood is in dit opzicht beter).

Tinus_p

Tinus_p

07-09-2010 om 14:19

Tihama

Tihama:
"Vitamine B12" Waarom?"
Eigenlijk is alleen vlees een goede bron van vitamine B12 -ik ben nog steeds bezig met uitzoeken hoe Indiers dat doen.

Verder is er wat recent onderzoek (vooral uit de hoek van klinisch chemische laboratoria) dat suggereert, dat vitamine B12 tekorten wel eens vaker zouden kunnen voorkomen dan iedereen denkt, en dat vooral laag-normale waardes voor veel mensen te laag zijn. Los daarvan wordt de daignose met enige regelmaat gemist.

Ipv obscure virussne kon een b12 tekort wel eens een verrassend deel van de CVS klachten verklaren. Tis speculaas hoor.

bibi63

bibi63

07-09-2010 om 15:53

Volgens mij

kun je prima zonder vlees en vis. Je eet wel kaas, dus mij lijkt (als je misschien nog een extra plakje of blokje eet) dat je dat als prima vervanger voor een ander melkproduct kan zien. Verder veel peulvruchten eten. Volgens mij is er dan niets aan de hand. Eet je wel ei? Ik dacht dat een vitamine B12 tekort voorkomt bij veganisten, niet bij vegetariers.
Groetjes,
Bibi

Tihama

Tihama

07-09-2010 om 17:48

Aha

Ik vind hem wel interessant. Een kennis van me met een -hoezakutzegge- wat intrigerend eetpatroon moet regelmatig aan de B12-injecties. Ze is ook permanent moe.

Ik zal er zelf niet snel last van hebben met mijn carnivore inslag.

Tihama

Tinus_p

Tinus_p

07-09-2010 om 19:28

Opnamestoornis

Tihama:
"Ik zal er zelf niet snel last van hebben met mijn carnivore inslag."
Behalve als je een opnamestoornis krijgt. En dat is een soort auto-immuunaandoening.

Tihama

Tihama

07-09-2010 om 19:54

Dankjewel, tinus

Ik zei al: 'niet snel last'. Ik hoop dat de auto-immuunziekten me bespaard gaan blijven.

Tihama

Melk

Ik heb mijn melk-consumptie ook drastisch verlaagd, maar meer omdat er behoorlijk wat caloriën in zitten en ik wil afvallen (daarnaast niet snoepen, meer bewegen etc maar dat terzijde).

Als je erover nadenkt is het ook heel raar natuurlijk dat wij als volwassenen de melk drinken die voor babykoeien is bestemd! Waar zouden wij dat in hemelsnaam voor nodig hebben...

Vit b

Kalk weet ik niet maar ik weet wel dat er vegetariërs zijn die spirulina als 'vitaminepil' gebruiken. Vrnml vanwege vit. B (en nog allerlei spoorelementen etc..). Spirulina is een soort algje, in kleine tabletvorm.. Ik gebruik het ook als vitamine en ik ben er zeer tevreden over. Koop overigens geen biologische maar gekweekte.

Vic

Vic

07-09-2010 om 21:22

Melk

Sinds een paar jaar kan ik niet meer tegen melkproducten. Ik drink daarom 's morgens altijd jus d'oranges met toegevoegd calcium en ik eet regelmatig kaas. Geen idee of dat afdoende is, maar ik dronk sowieso nooit meer dan 1 glas melk per dag.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

07-09-2010 om 22:08

Vitamines enzo

Of je nou je calcium uit melkproducten of uit plantaardige bronnen haalt, je kan nog tekort krijgen als je niet zorgt voor voldoende vitamine D3. De opname van calcium door het lichaam wordt beïnvloed door een aantal factoren. Zo zorgen voldoende beweging en voldoende vitamine D voor een verhoogde opname. Te weinig beweging en vitamine D doen de opname dalen. Daarnaast nemen oudere mensen calcium minder goed op. Bij vrouwen hebben de hormonale veranderingen tijdens de menopauze een negatief effect op de calciumopname. Alcohol zorgt ook voor een verminderde opname van calcium.
De laatste jaren komen er steeds meer berichten dat het grootste deel van de mensen, dus niet alleen die in klimaten met weinig zon/mensen die bijna geheel bedekt zijn met kleding/mensen met een donkere huid, een (ernstig) tekort aan vitamine D3 zouden hebben. Dat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid ver onder het minimum ligt en dat je dit niet met alleen voedselinname kan compenseren. Steeds meer onderzoeken lijken dit te staven. Dus ofwel met beleid genieten van de zon (drie keer per week een uurtje naar buiten met onbedekt gezicht en armen) ofwel extra supplementeren. 1000-2000IU dagelijks supplementeren, zeker in de winter of als je tot een risicogroep behoort (vrouwen boven de 40!) kan het risico op een heleboel (ernstige) ziekten alsook osteoporose drastisch verminderen. Teveel oraal vitamine D is ook weer niet goed maar de toxische bovengrens wordt nauwelijks gehaald.
Overigens, als je supplementen slikt, kies dan wel de juiste vorm van een vitamine/mineraal. Het ene calciumtabletje is de andere niet. De ene vorm van calcium wordt nauwelijks door het lichaam opgenomen, de andere wel. Een tekort aan calcium hoef je niet eens op korte termijn te merken; pas als het te laat is. Het is te laat om pas vanaf je 40e te gaan denken aan extra calcium-inname; daar moet je je al vanaf je 30e op voorbereiden om het risico op osteoporose te minimaliseren; zeker als je rookt, weinig beweegt en/of weinig buiten komt. Het lichaam moet de boel opbouwen.
Ben het met Tinus eens dat het belang van voldoende vitamine B12 onderschat wordt. Zeker als je geen of nauwelijks vlees en/of zuivel eet. En ook trouwens als je dat wel doet. Een tekort merk je niet meteen maar komt vaak pas jaren later aan het licht. http://www.vitamine-info.nl/alle-vitamines-en-mineralen-op-een-rij/vitamine-b12/

Laminaat

Laminaat

07-09-2010 om 22:37

Alles voldoende

Jasset,

Je eet dagelijks kaas, regelmatig kip en naar ik mag aannemen ook dagelijks fruit en groente.
Dan is er helemaal niets aan de hand. Menig omnivoor kan zich gelukkig prijzen met zo'n dieet. Vitamine B12 is alleen nodig voor totaalveganisten, maar jij eet kip en kaas en misschien ook wel eieren (dagelijks aan te raden).
Dan heb je je nergens zorgen over te maken.
Voor je kalk is twee kaasschaafplakjes kaas per dag genoeg. Of anders een stronkje broccoli.
Kortom; ga gerust zo door!
Groetjes,
Laminaat

Elisa Gemani

Elisa Gemani

07-09-2010 om 22:51

Laminaat

Stel dat je uitgaat van een 'normale' gezonde vrouw die voldoende buiten komt, voldoende beweegt, een blanke/lichtgekleurde huidskleur heeft, niet rookt, met mate alcohol drinkt etc. etc. dan is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid calcium 1000mg per dag. Met 2 flinke plakken 48+ kaas (30% ADH)en 200 gram gekookte broccoli (15% ADH) kom je nog niet eens aan de helft van die ADH. Ter vergelijking: in 1 glas halfvolle melk zit 20% ADH. Bovendien is dit nog een ideale uitgangssituatie. Als een van die factoren al wegvalt danwel een stuk minder is heb je veel meer calcium nodig danwel extra vitamine D (je hebt vitamine D nodig om calcium in je lichaam te laten opnemen) En dan vragen we ons af waarom steeds meer vrouwen last krijgen van osteoporose?

Maxime.M

Maxime.M

07-09-2010 om 23:02

Volgens dr. katan

Volgens dr. Katan heeft je lichaam vitamine D nodig. Vitamine D werkt als een signaal voor de darmen dat ze de kalk uit het eten moeten opnemen. Bij een tekort aan vitamine D wordt het moeilijker om kalk op te nemen en met behulp van die kalk de botten te onderhouden. Een volwassene heeft 0,000005 gram vitamine D nodig per dag volgens dr. Katan (boek fabels en feiten over voeding) Je krijgt vit. D binnen door bijv. een kwartiertje in de zomerzon te lopen, wie vier boterhammen besmeert met margarine of halvarine heeft bijna de helft van zijn dagelijkse vitamine D behoefte binnen, in de zon lopen + het eten van bijvoorbeeld wat vis doet de rest. Verder schrijft hij, als een peuter al zijn vitamine D uit halfvolle melk zou moeten halen zou hij 50 liter melk per dag moeten drinken. Melk levert wel de kalk maar niet de vitamine D die nodig is om die kalk op te nemen.

En verder las ik op een site over osteoporose dat wanneer je geen melk drinkt het ook voldoende is om groene bladgroente te eten, broccoli of noten te eten. Verder eet ik bijvoorbeeld ook kaas en yoghurt, dus ik denk dat dat allemaal wel goed zit voor mijn botten in de toekomst.

Maxime

Maxime.M

Maxime.M

07-09-2010 om 23:03

Vergeet nog wat

Oh.. en het is ook belangrijk voldoende te bewegen

Maxime

Elisa Gemani

Elisa Gemani

07-09-2010 om 23:21

Osteoporose

Ja, dat zijn factoren die mede een rol spelen. Net als roken, alcohol drinken en te weinig vitamine D krijgen. Voldoende calcium binnenkrijgen door voedsel in combinatie met vitamine D (en we zitten natuurlijk meer binnen dan vroeger) alsmede meer bewegen zijn allemaal belangrijke factoren. Alle beetjes helpen en dus zeker ook wel letten op genoeg calcium-inname als het gaat om voedsel. Je kan nog zoveel bewegen, als je niet genoeg calcium binnenkrijgt en genoeg vitamine D haal je niet je aanbevolen hoeveelheid calcium. Het is niet of-of maar en-en. Mijn moeder heeft ernstige osteoporose maar heeft haar hele leven veel bewogen en dat doet ze nog steeds. Krijgt genoeg calcium binnen uit voedsel maar heeft dus vitamine D tekort ondanks dat ze vette vis, eieren en margarine eet (slechts zeer weinig voedingsmiddelen zijn een goede bron van vitamine D). Dat komt dus ook niet zo maar meer goed op haar 75e ondanks supplementeren. De helft van de 65-plussers heeft ernstige vitamine D-tekort en vooral vrouwen zijn daar de dupe van. Vooral omdat ieder land, ieder lab en ieder ziekenhuis zijn eigen referentiewaarden hanteert met enorme verschillen. Calcium heb je nodig; voldoende vitamine D nog meer. En die kan je nauwelijks uit voeding alleen halen; zeker niet uit plantaardige voeding. http://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_D

Elisa

Ik had eigenlijk begrepen dat niet zo maar in het wilde weg bewegen, maar juist bewegen waarbij 'druk' wordt gegeven het beste is. Denk aan hardlopen, traplopen of touwtje springen.
Overigens kan ik me herinneren dat ik onze (donkere) kinderen langer vit D supplement moest geven, dan blanke kinderen.

Tinus_p

Tinus_p

08-09-2010 om 09:53

Vitamine d

Lidwientje:
"Osteoporose is waarschijnlijk meer afhankelijk door botopbouw onder invloed van beweging (mechanische belasting van de botten) dan door inname van calcium via voedsel. Dat verklaart misschien ook een toename van osteoporose."
Ik kwam laatst cijfers tegen (weet helaas niet meer waar), die er op neerkwamen dat het grootste deel van de nederlanders aan het eind van de winter een vitamine D deficientie heeft. Logisch, want de enige bronenn waar vitamine D inzit is vette vis (eten we weinig), margarine (eten we steeds minder van, wegens 'te dik worden'), zonlicht (we zitten steeds meer achter de pc te OO-en ipv buiten), en pillen (die veel mensen niet slikken en die bovendien vaak laaggedoseerd zijn).

Elisa Gemani

Elisa Gemani

08-09-2010 om 12:05

Botopbouw

Elke vorm van bewegen waarbij het lichaam met zijn eigen gewicht wordt belast is aangeraden ter preventie van osteoporose dus wandelen, dansen, tuinieren, joggen, schaatsen etc. Fietsen en zwemmen zijn minder effectief. Drie keer per week 15 minuten is genoeg; zelfs elke dag een paar minuten de trap ipv de lift helpt al of de fiets ipv de auto pakken.
De 1000mg Calcium is de minimale hoeveelheid voor een gezonde jonge blanke vrouw die dus beweegt, niet rookt, voldoende buiten komt danwel vit. D supplementeert. Als je al (voor)verschijnselen van osteoporose hebt, heb je nog eens 200mg extra nodig. Het eten van drie à vier porties zuivel (bijvoorbeeld dus melk/ karnemelk, yoghurt, vla en kaas) per dag is voldoende. Een voeding zonder zuivelproducten levert altijd nog zo'n 250 mg calcium, maar dit is te weinig voor een goede botopbouw of behoud van botmassa.
Voor wie geen zuivelproducten kan of wil eten zijn er alternatieven als groene bladgroenten, broccoli en noten; calciumtabletten en sachets (bij het avondeten in te nemen); met calcium verrijkte voedingsmiddelen. Vitamine D zit vooral in (vette) zeevis, zoals haring en makreel, maar ook in margarine, halvarine (daaraan is vitamine D extra toegevoegd) en boter. Te veel alcohol, zout, koffie en roken kunnen de voordelen van calciumrijke voeding weer teniet doen. Ook tabaksrook (dus passief meeroken) heeft een negatieve invloed op de botten. (Osteoporosestichting)

Tinus_p

Tinus_p

08-09-2010 om 14:35

Elisa

Elisa:
"De 1000mg Calcium is de minimale hoeveelheid voor een gezonde jonge blanke vrouw die dus beweegt, niet rookt, voldoende buiten komt danwel vit. D supplementeert. Als je al (voor)verschijnselen van osteoporose hebt, heb je nog eens 200mg extra nodig. [etc etc etc] "
Waar baseer je dat op? Waar haal je dat vandaan?

Vziw is de limiet 800 mg -en dat is iirc gebaseerd op het gebruik van melk, en de calcium die daarin zit wordt slecht opgenomen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

08-09-2010 om 16:12

Tinus

Op de osteoporosestichting alsook op de mening van de diverse behandelend artsen van mijn moeder. Die 1000mg is niet gebaseerd op het gebruik van melk alleen. http://www.osteoporosestichting.nl/preventie-van-osteoporose.html
http://www.osteoporoseinfo.be/nl/Home/Voorkomen%20osteoporose

Tinus_p

Tinus_p

08-09-2010 om 19:54

jasset

jasset

08-09-2010 om 21:12 Topicstarter

Wat heb ik te weeg gebracht?

Mijn vraag heeft heel wat ideeën en meningen losgemaakt!
natuurlijk ben ik blij met alle reacties, maar ik geloof dat ik door de bomen het bos niet meer zie! )
Toch maar eens een dietiste raadplegen denk ik...( nu zullen die ook wel verschillende meningen hebben maar ja...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.