Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Fianna

Fianna

15-09-2011 om 14:20

Laag ferritine gehalte


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Niet naar een ander?

Goed dat je toch even bent gegaan. Maar gewoon uit nieuwsgierigheid: je wilde toch naar een ander? Of zijn je klachten zo verminderd dat je denkt dat hij toch wel goed bezig is?
Sterkte met wachten!

Fianna

Fianna

26-09-2011 om 11:15

Gonzo

Ik wilde naar een andere reumatoloog. De ha zou me eerst doorverwijzen, maar omdat hij nu hoorde dat ik over 2 maanden weer naar de internist moest, wilde hij dat eerst afwachten.

Fianna

Ik vind het nogal wat hoor, 2 maanden wachten en dan wellicht op hetzelfde punt staan. Maar misschien heeft huisarts wel gelijk. Ik hoop het voor je!

Fianna

Fianna

26-09-2011 om 17:44

Gonzo

Ja vind ik ook, maar ik ben even te moe om te strijden als je snapt wat ik bedoel en ik ben bang dat als ik door zeur ik niet meer serieus genomen word.
Nou ja, als het echt niet gaat dan trek ik wel weer aan de bel!
Wanneer hoor jij meer over je onderzoeken?

Fianna

Lastige situatie ja. Gelukkig voel je je weer wat beter dus is wachten wel te doen. Hopelijlk ga je ergens op uit komen. Ben benieuwd wat de internist gaat zeggen tegen je. Laat je het tegen die tijd weten?

Ik mag maandag en volgende week donderdag voor onderzoeken en dan hopelijk binnen paar weken uitslagen. Heb nu ontstoken teengewricht dus loop erg moeilijk en hou er ernstig rekening mee dat het ook reuma is. Maar schijnt ook diagnose te zijn waar tijd overheen kan gaan. Nou ja, ik wacht maar af. Het is druk op het werk en het is mooi weer dus genoeg afleiding

Fianna

Fianna

27-09-2011 om 06:45

Gonzo

Ik laat het tegen die tijd wel weten ja.

Bij jou is het toch allemaal heftiger en duidelijker, nou heb je weer een ontstoken teengewricht! Heel veel sterkte er mee, houd me op de hoogte!!

Bellefleur

Bellefleur

27-09-2011 om 11:12

Fianna,

Ik heb ook altijd een laag ferritinegehalte. Ik weet dat je naast een laag ferritinegehalte nog heel veel andere onverklaarbare klachten hebt. Daar zit het verschil tussen ons. Voor mijn huisarts is het ook onverklaarbaar waarom mijn Fe altijd zo laag is. Het is in ieder geval wel erfelijk, mijn zussen hebben het ook. We hebben een tijd gedacht dat het Alfa Thalassemie is. Dat hebben we namelijk geerfd. Maar de kinderarts van mijn dochter zegt dat dat het lage Fegehalte niet kan verklaren. Een vroegere huisarts van mij zei dat het te maken kon hebben met verstoorde opname uit de darmen. Omdat mijn hb ook altijd aan de lage kant is, slik ik dagelijks 200 mg ferrofumaraat. En dat al jarenlang. Binnenkort word ik onderzocht op ijzerstapeling in de lever. Als ik meer kom te weten zal ik je het melden. Ik wens je heel veel sterkte.

Fianna

Fianna

28-09-2011 om 15:14

Bellefleur

Heb je een laag ferritine gehalte of een laag Fe (is niet hetzelfde, Fe is ijzer)? Trouwens bij Thalassemie is het ferritinegehalte juist vaak verhoogd, dus ik vermoed dat je het over Fe hebt. Misschien interessant voor je want dit vond ik oa over Alfa Thalassemie:

' Iron deficiency must be documented carefully with laboratory testing before supplemental iron is given. Iron supplementation does not improve hematologic values in alpha thalassemia. Many patients with apparent iron deficiency actually have iron overload (hemochromatosis), the effects of which can contribute to morbidity and mortality. Iron overload is a particular concern in patients with hemoglobin H (HbH) disease or those rare surviving patients with alpha thalassemia major. In patients with elevated ferritin levels, the diet should be low in iron.'

Dus een laag ijzergehalte kan wel verklaard worden door Thalassemie.

Sterkte er mee!

Fianna

Fianna

28-09-2011 om 15:17

Ijzerkuur en buikkrampen

Ben dus weer begonnen met een ijzerkuur en heb zo'n last van buikkrampen dat ik soms dubbelklap en niks meer kan doen. Heb bijna de hele dag nu buikpijn en diarree. Da's ook niet de bedoeling. Echt vervelend dit.

Bellefleur

Bellefleur

29-09-2011 om 11:12

Kleine bruine, dikke rooie

Mijn ferritine is verlaagd. Leuk dat je een citaat over alfa thalassemie meestuurt! Maareh, ik heb geen alfathalassedinges major, maar minor. Dat is niet levensbedreigend, ik hoef geen transfusie, eigenlijk zou ik er niets van moeten merken. Mijn huisarts gaat me echter wel testen op hemochromatosis. Overigens neem ik maar een onderhoudsdosis ferrofumaraat, 1/3 minder van wat normaal wordt voorgeschreven bij een 'ijzerkuur'. Wat voor ijzer slik je? Ferrofumaraat of ferrogradumet? Ferrogradumet (de dikke rooie pillen) hebben minder bijwerkingen dan ferrofumaraat (de kleine bruine) Je zou ook kunnen overwegen om minder ijzer te slikken dan voorgeschreven. Het duurt dan langer voor je weer bij bent, maar je hebt minder buikpijn en andere klachten. Je zou ook roosvicee ferro kunnen proberen. Ik hou niet van de smaak, maar misschien is het voor jou, letterlijk, beter te verteren. Want op buikpijn en diarree zit je niet te wachten. Je hebt genoeg!

Fianna

Fianna

29-09-2011 om 11:25

Bellefleur

Aha, dat verklaart het dan!

Ik slik nu ferrogradumet en heb dus enorme buikpijn. Krijg het ook van ferrofumaraat. Ik heb ook een tijd die bruistabletten gehad, daar had ik veel minder buikklachten bij, maar mijn ijzer ging ook niet echt omhoog.
Pff, wat een gedoe. Roosvicee ferro is idd erg vies, maar zal het eens proberen.
Nou ik hoop voor je dat je geen hemochromatosis hebt!

Tink

Tink

29-09-2011 om 13:32

Roosvicee ferro

... in een glas sinaasappelsap, da's echt niet vies (vind ik). Door de vitamine C neem je het ijzer ook nog eens beter op.

Ik mag binnenkort (als mijn voorraadje ferrofumaraat op is ) over op ferrogradumet, ik weet nog uit mijn eerste zwangerschap dat ik daar veel minder last van heb. Het is wel duurder schijnbaar, waarschijnlijk schrijven ze daarom meestal eerst ferrofumaraat voor.

(Ik slik het overigens om een heel andere reden.)

Fianna

Fianna

29-09-2011 om 13:43

Roosviessee

Ook in sisap vind ik het vies. Ik gebruik al overigens extra vitamine c. En die ijzerbruistableten die ik had, hadden ook extra vit c er in, maar die werkten bij mij niet zo.

Roosvicee ferro

Ik sla even aan op de kop "Roosvicee Ferro". Ik vind dat overigens niet vies, maar wil even waarschuwen: je tong wordt er zwart van. Nou ja, donkergrijs. Dat ziet er raar uit, en het duurt even voor je het in de gaten hebt.

Groeten,

Temet

Floradix?

Van Floradix kreeg ik absoluut geen darmklachten en het vijzelde mijn Hb wel mooi op.

Ik had de tabletten omdat ik gelezen had dat drank smerig was.

Fianna

Fianna

30-09-2011 om 09:11

Mien*

Daar zit dezelfde bestanddelen in als in Losferron, die ik heb gehad en dat deed bij mij dus gek genoeg weinig, qua ferritine gehalte (had idd bijna geen last van buik).
Maar zo kan het ook niet langer, heb vannacht uren wakker gelegen door enorme buikpijn. Wat gek dat ik er nu ineens zo extra heftig op reageer.
Misschien dan toch maar floradix/losferron.

Anna

Anna

30-09-2011 om 12:00

Gentle iron

is zachter voor de maag en krikt je ijzer ook heel effectief op.

Fianna

Fianna

01-10-2011 om 12:03

Anna

Die kende ik nog niet. Bedankt voor de tip!

Tinus_p

Tinus_p

02-10-2011 om 16:31

Overigens

De beste bron van ijzer is toch nog altijd vlees -heem-ijzer uit hemoglobine/myoglobine wort beter opgenomen dan ferrofumaraat etc.

Bellefleur

Bellefleur

03-10-2011 om 10:27

Mwoh, tinus,

Ik zou de hele dag door bloederige biefstukken kunnen eten en dan nog laag ijzer hebben. Het enige dat bij mij lijkt te helpen, zijn dagelijkse ijzerbommen. Bij mij word vermoed dat het slechte absorptie in het darmstelsel is. Stiekem ben ik daar wel blij om, want ik hou helemaal niet van biefstuk!

Fianna

Fianna

03-10-2011 om 12:07

Tinus

Ik heb dat ook begrepen. Ik eet trouwens zo vaak mogelijk rood vlees. Ben er ook gek op dat scheelt wel.
Het helpt hier dus niet voldoende alhoewel ik wel vermoed dat mijn ferritine gehalte nog lager zou zijn als ik geen vlees zou eten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.