Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Jacoline29

Jacoline29

26-02-2009 om 14:34

Lactose-intolerantie

Wie heeft er kinderen met lactose intolerantie?
Zijn er medicijnen voor of wordt het een streng dieet?
Lactose zit nl volgens mij overal wel in.
Ik zit met deze vragen,omdat het vermoeden erg groot is dat mijn zoon van 6 dit heeft.11 maart weet ik daar meer van.
Er is mij wel uitgelegd dat het een bepaald zetmeel is en dat het niet de "koemelk" allergie is, maar iets anders.
wat zijn jullie ervaringen,waar moet ik dan rekening mee houden?Zoveel vragen.

Jacoline


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mari

Mari

26-02-2009 om 18:20

Jacoline

Google is your friend!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lactose-intolerantie

Mijn dochter heeft een tijdelijke lactose intolerantie gehad als gevolge van een darm parasiet. Eerlijk gezegd vond ik het een makkelijker dieet dan koemelk vrije dieet. Dat heeft zij tot haar 3de jaar gehad.
Wij hebben veel vervangen door soya. Afhankelijk van de klachten kan er soms wel wat lacotse verdragen worden. Als het door de arts bevestigd wordt dan is een verwijzing naar een dietist het beste.

gr. Mari

Tinus_p

Tinus_p

26-02-2009 om 22:15

Valt meestal mee

Jacoline:
"Zijn er medicijnen voor of wordt het een streng dieet? Lactose zit nl volgens mij overal wel in."
Alleen een dieet helpt, maar aangezien pakweg 80-90% van de wereldbevolking lactose-intolerant is, is een dieet niet zo moeilijk (geen melk, vooral). Alleen als je een extreme vorm hebt, zodat je ook last hebt van de spoortjes lactose in soep, kaas etc, heb je een probleem.

Jacoline29

Jacoline29

28-02-2009 om 13:47

Tinus

Mijn zoon krijgt 1x per 4a 6 weken en ontstekingsreactie die minimaal 3 dagen duurt,hij heeft hoge koorts(39.8) en vergaat van de pijn in zijn buik en is echt lamlendig en ligt dan met iets voor tegendruk op de bank.
Spoortjes lactose,die dan zich opstapelen,omdat hij ze niet kan verwerken,dus denk ik wel dat een dieet oid moet komen.Dat hoor ik half maart.

Jacoline29

Jacoline29

28-02-2009 om 13:51

Mari

De symptomen die hij heeft zijn niet die symptomen die passen bij lactose intolerantie,toch vermoed de kinderarts dat het de lactose intolerantie is,ondanks dat hij niet die symptomen heeft.Vandaar dat er zoveel vragen rijzen.

marije

marije

01-03-2009 om 11:05

Kerutabs helpen echt

Ik heb zelf ook een lactose intolerantie en kreeg van de dietiste Kerutabs en iets vergelijkbaars in een flesje. De tabletten slik je en daarmee vul je het tekort aan lactase aan, het enzym dat je mist bij een lactose intolerantie. De druppels zijn bedoeld om in de melk/vla/yoghurt te doen. Met deze middelen kun je aardig normaal eten. Overigens kun je met een lactose intolerantie wel Nederlandse harde kaas eten; daat zit geen lactose meer in. Zegt de dietiste.
Wist je trouwens dat hele volksstammen een lactose intolerantie hebben? Tot een bepaalde leeftijd komt lactase gewoon in je lijf voor en bij sommige mensen (vooral Aziaten) verdwijnt dit enzym, waardoor zij geen of weinig melkprodukten meer kunnen verdragen. Ik heb wel eens een artikel gelezen over het gebruik van melk. Wat wij drinken is koemelk en dat is voor kalfjes, niet voor mensen. Mensen drinken toch ook niet hun hele leven mensenmelk? In West Europa is een bloeiende industrie van koemelk en die moet aan de man gebracht worden, melk is dus goed voor elk. Volgens de schrijver van dit artikel is de (overmatige) consumptie van melk onnodig. Calcium krijg je ook binnen via andere produkten, zo schijnt in boerenkool heel veel calcium te zitten. Of het waar is? GEen idee, maar de gedachtengang kon ik wel volgen en enigszins begrijpen.
Ik gebruik nu nog nauwelijks melkproducten behalve kaas en ik slik nog twee tabletten Kerutabs per dag en ik heb nergens last meer van.

ishtar

ishtar

01-03-2009 om 12:16

Heb een tijdje lactosevrij

dieet voor zoon bijgehouden (op initiatief van een dietiste). Dat was best streng, omdat lactose zelfs in de meeste broodsoorten zit. Nederlandse harde kaas mocht inderdaad wel, en er is ook speciale lactosevrije melk. (de appie had dat toen) Bij ons is er na de ademtest uitgekomen dat hij dat toch niet had.

Jacoline29

Jacoline29

01-03-2009 om 13:29

Gelukkig

Want ik dacht echt o nee,maar er bestaat dus iets voor om dat enzym aan te vullen.Hele opluchting voor mij,ik zag het al voor me een zwaar dieet bij een kind van 6 < slik>
opluchting hier dus.

Ardnax

Ardnax

01-03-2009 om 23:50

Groeien

Gelukkig wordt de grens van dat je er wel of geen last van hebt steeds hoger naarmate je groter en ouder wordt.
Toen mijn dochter 4 was, toonde de waterstofademtest aan dat ze het had (hoogstwaarschijnlijk al aangeboren), in extreme mate.
Dat bleek ook wel, van de vit. AD tabletjes (met lactose als hulpstof) en de boterhammenworst kreeg ze al last.
We hebben dus een heel strikt dieet gevolgd, wist uit mijn hoofd waar wel en geen lactose in zat (jippie, koemelkeiwit vrij betekent vaak, maar niet altijd, ook lactosevrij), ze slikte kerutabs.
Er is overigens best veel lactose vrij voedsel te verkrijgen hoor.
Nu is ze 12 en kan al een beker melk en een roomijsje eten, zonder dat ze last krijgt. Een roomijsje extra en het is weer bal. Maar dat is steeds een kwestie van uitproberen, waar die grens ligt.
Grtz.
Ardnax

Tinus_p

Tinus_p

02-03-2009 om 12:31

Jacoline

Jacoline:
"De symptomen die hij heeft zijn niet die symptomen die passen bij lactose intolerantie,toch vermoed de kinderarts dat het de lactose intolerantie is,ondanks dat hij niet die symptomen heeft.Vandaar dat er zoveel vragen rijzen."
Raar hoor. Klinkt alsof er al veel is uitgezocht en de kinderarts het niet meer weet.

Jacoline:
"Want ik dacht echt o nee,maar er bestaat dus iets voor om dat enzym aan te vullen.Hele opluchting voor mij,ik zag het al voor me een zwaar dieet bij een kind van 6 < slik>"
Bij een zware lactose-intolerantie werkt dat niet goed genoeg (het is moeilijk om 100% van de lactose te verwijderen); bij een lichte intolerantie zou het genoeg moeten zijn om geen melk te drinken.

Tinus_p

Tinus_p

02-03-2009 om 12:33

Marije

marije:
"Wist je trouwens dat hele volksstammen een lactose intolerantie hebben? Tot een bepaalde leeftijd komt lactase gewoon in je lijf voor en bij sommige mensen (vooral Aziaten) verdwijnt dit enzym, waardoor zij geen of weinig melkprodukten meer kunnen verdragen. Ik heb wel eens een artikel gelezen over het gebruik van melk. Wat wij drinken is koemelk en dat is voor kalfjes, niet voor mensen. Mensen drinken toch ook niet hun hele leven mensenmelk? In West Europa is een bloeiende industrie van koemelk en die moet aan de man gebracht worden, melk is dus goed voor elk. Volgens de schrijver van dit artikel is de (overmatige) consumptie van melk onnodig. Calcium krijg je ook binnen via andere produkten, zo schijnt in boerenkool heel veel calcium te zitten. Of het waar is? GEen idee, maar de gedachtengang kon ik wel volgen en enigszins begrijpen."
Ik roep dit al jaren
Lactose-intolerant zijn is normaal (alle volwassen zoogdieren zijn lactose intolerant), wij westerlingen die melk drinken zijn abnormaal. Het is een evolutionaire aanpassing, waarschijnlijk zo'n 5000-6000 jaar geleden ontstaan bij nomaden in de Oekraine die de melk van hun geiten en koeien konden gaan drinken.

Coco

Coco

02-03-2009 om 15:13

Tinus

"Het is een evolutionaire aanpassing, waarschijnlijk zo\'n 5000-6000 jaar geleden ontstaan bij nomaden in de Oekraine die de melk van hun geiten en koeien konden gaan drinken."
Het werkt omgekeerd hoor Tinus. De mensen die níet lactose intolerant waren gedijden zo goed bij het melk-dieet, dat ze de dominante groep werden. Het was niet zo dat mensen ineens een tolerantie voor lactose begonnen te krijgen door het drinken van veel melk.
Wist je trouwens dat er naast de West-Europeanen ook enkele Afrikaanse stammen zijn waar de meerderheid lactose-tolerant is (o.a. de Masaï, die leven van de veeteelt).

Tinus_p

Tinus_p

02-03-2009 om 16:57

Coco

Coco:
"Het werkt omgekeerd hoor Tinus. De mensen die níet lactose intolerant waren gedijden zo goed bij het melk-dieet, dat ze de dominante groep werden. Het was niet zo dat mensen ineens een tolerantie voor lactose begonnen te krijgen door het drinken van veel melk. "
Dat bedoelde ik ook.

soepie

soepie

04-03-2009 om 21:48

Dieet

bij dochter,6, een paar maanden geleden een lactose,suiker,gist,chocolade,noten intolerantie vast gesteld.streng dieet en lastig om goede voeding te vinden. Helemaal alle foute voedingstoffen uitbannen lukt niet, dieet zou erg eenzijdig worden. Gelukkig met behulp van medicijnen zijn de klachten verminderd, nu nog maar 2 dagen per week pijn in buik en lamlendig en de rest van de week gaat aardig.Wat het lastigste is, is het missen van school. Door de absentie loopt ze nu al aardig achter en dat geeft weer andere zorgen. School vindt dan ook dat het kind maar wat flinker moet zijn en zich niet zo moet aanstellen, zelfs met doktersverklaring werken ze niet mee. Helaas

Tinus_p

Tinus_p

05-03-2009 om 10:06

Soepie

soepie:
"bij dochter,6, een paar maanden geleden een lactose,suiker,gist,chocolade,noten intolerantie vast gesteld.streng dieet en lastig om goede voeding te vinden. Helemaal alle foute voedingstoffen uitbannen lukt niet, dieet zou erg eenzijdig worden. Gelukkig met behulp van medicijnen zijn de klachten verminderd, nu nog maar 2 dagen per week pijn in buik en lamlendig en de rest van de week gaat aardig."
Wie heeft dat vastgesteld en op basis waarvan? Wat voor medicijnen?

Soepie

Mijn man mocht ook geen suiker en lactose, maar ik kon iedere dag normaal eten voor hem bereiden hoor. Vleeswaren was het grootste probleem, want bijna allemaal met suiker. Gelukkig kan hij nu iets suiker verdragen en heb ik het een stuk makkelijker.
(vastgesteld hoor Tinus in het ziekenhuis met ademtesten)

Jacoline29

Lactose-intolerantie is vervelend maar echt niet zo erg. Er is nog heel veel wat er gewoon gegeten kan worden.
Mijn man gebruikt kerutabs om bijvoorbeeld een appelflap te kunnen eten. Kerutabs werken bij hem niet afdoende, dus 'gewone' melk zit er voor hem niet in.
Ook als er een feestje is, neemt hij 3 tabletten in, zodat hij niet bij alle hapjes hoeft af te vragen of er lactose inzit.
Hij kon eerst ook niet tegen suiker en dat is pas vervelend, dat zit echt bijna overal in (van brood met vleeswaren tot een lekkere koek).
Ik heb heel veel aan het kookboek waarin allerlei produkten voor mensen met allergieën worden beschreven.

Jacoline29

Jacoline29

06-03-2009 om 12:41

Gelukkig maar

we wachten nu maar weer geduldig af.

Jacoline29

Jacoline29

08-03-2009 om 10:56

Woensdag

weet ik meer,hopelijk is het iets anders.

soepie

soepie

09-03-2009 om 12:55

Tinus p

deze intoleranties zijn vastgesteld door een prof pediatrie in een accademisch ziekenhuis, dus een te vertrouwen uitslag. Buitendat ook door ondervindingen.
Kind gebruikt prepulsid, losec ( reflux) en lactose ok.
Feestjes en uitstapjes zijn soms best lastig. Dus zorg ik altijd dat ik genoeg te eten bij me hebt. Lastiger is het om onverwachts ergens te blijven eten, eerst uitzoeken hoe en wat er gemaakt wordt voordat je ja kan zeggen om te blijven eten.
Doordat de allergische reactie nooit gelijk komt maar na 12 tot 24 uur, is het soms lastig te achterhalen wat de reactie geeft.
Kind is zelf ook nogal dwars omdat de diagnose pas laat gesteld is, weet het wat het mist bv snoep en chocolade.
Er is gelukkig wel wat alternatiefs te vinden, maar ja;;; smaakt toch niet het zelfde.

Tinus_p

Tinus_p

09-03-2009 om 13:39

Soepie

Soepie:
"Kind gebruikt prepulsid, losec ( reflux)"
Ik begrijp dus, dat je kind meerdere problemen heeft naast de lactose-intolerantie.

soepie

soepie

10-03-2009 om 14:27

Klopt

na het maken van een gastroscopie werd het duidelijk dat er ook sprake was van een reflux. Volgens de arts zouden dit de klachten 's nachts kunnen verklaren ( maagpijn, keelpijn, niet kunnen slapen ).
In eerste instantie werd alleen de reflux behandeld, maar doordat dit niet voldoende was zijn er veel aanvullende tests gedaan met als uitslag veel int. reacties op voedingsmiddelen.
We hebben het aardig onder controle, voor zover het gaat, maar het kind blijft nog vaak ziek. Er is nu sprake van sonde voeding om het lichaam de tijd te geven voor herstel en langzaam weer voedingsmiddelen te gaan geven na een aantal weken.
We hopen dat het niet zo ver komt, is nogal ingrijpend voor een 7 jarige.

Jacoline29

Jacoline29

11-03-2009 om 11:12

Heftig soepie

Een kind van 7 die ev sonde voeding moet krijgen.Dat vanwege meerdere problemen.

Vandaag kom ik meer te weten en sinds 1 maart is er ook een pipostraat(plas en poep problemen) geopend in ons ZH,het is het enige regionale zh die dat heeft.
kind is dan 1 dag in het zh volgens een vast programma onderzocht door een team wat bestaat uit:
KA,kinderverpleegkundige,continentie verpleegkundige,fysiotherapeut, pedagogisch medewerker en orthopedagoog.Aan het eind v/d dag wordt er een behandel advies gegeven en worden er vervolg afspraken gemaakt.
Voor kinderen met obstipatie oid komt er nog een dieetist en psycholoog bij en geen continentie verpleegkundige en geen orthopedagoog.
we wachten af wat het gaat worden

Jacoline29

Jacoline29

11-03-2009 om 20:04

Uitslag zh.

En we zijn verbaasd.3/4 jaar geleden hebben ze dezelfde onderzoeken gedaan als de vorige keer.daar kwam niks uit.Dus dacht ik er komt nu ook niks uit,maar dat heb ik fout gedacht.
Wat blijkt?zoonlief heeft buikpijn met koorts,door cystes,die gemaakt worden door een moeilijk vindbare parasiet(hij heeft TFT onderzoek gehad),die ze nu dus pas hebben ontdekt,want hij blijkt een goede verstopper te zijn.Hij gaat daar een kuur van 7 dagen voor krijgen,daarnaast moet hij dus naar de dieetiste om een lactose beperkt dieet te krijgen.
Ik ben zo opgelucht dat ze wat gevonden hebben nu,want het is al een tijd bezig(ruim 1 1/2 jaar nu.)en we kunnen nu dus ook verklaren wat de buikpijn veroorzaakt.

Lynna

Lynna

11-03-2009 om 20:12

Toch wel fijn

Tsja, het is wel raar, maar het is wel fijn dat ze iets gevonden hebben. Dan kun je er tenminste ook gericht iets tegen doen.

Succes ermee!

Jacoline29

Jacoline29

11-03-2009 om 20:29

He lynna

Ik ben echt gewoon blij dat ze de oorzaak achterhaald hebben,blij dat ik weer aan de bel getrokken heb omdat mijn gevoel steeds zei er zit iets in de darm zelf,wat niet op een echo gevonden kan worden en weer heeft mijn instinct gelijk gehad.Hopelijk gaat het met jouw (dochter was het geloof ik) ooksnel beter en kunnen ze wat vinden,houd anders voet bij stuk,want bij de 2e keer kwam het parasietje dus wel boven water .(hij was te laat met verstoppen LOL)

Mari

Mari

11-03-2009 om 23:53

Goh!

Had ik toch gelijk! Ik weet uit ervaring dat sommige parasieten bijzonder moeilijk zijn om op te sporen. Zoon had bv. 3 TFT testen achter elkaar (over 3 weken), pas de 3de was positief. Er zijn gevallen waarbij 8 van de 10 testen negatief zijn. Bij mijn kinderen ging het om de d.fragilis parasiet, die bijzonder hardnekkig kan zijn. Kinderen waren notabene onder behandeling bij een kinder gastroenteroloog, maar zelfs zijn kennis over de parasiet schoot te kort. Arts en ik hebben heel wat bij geleerd. Trouwens, ik had op internet ontdekt dat een parasitaire infectie een tijdelijke lactose intolerantie kan veroorzaken. Medici zijn daar nog erg verdeeld over.
Maar mijn kinderen reageerde erg goed op de kuur. Let er wel op dat na de kuur nogmaals testen en als jij het niet vertrouwd vraag om meerdere testen om te zien dat het echt weg is!
Er is meestal ook geen blijvende schade, dochter kon na een jaar weer lactose verdragen. Maar zij had het langste de parasiet, waarschijnlijk ruim 2 jaar. Ze heeft nu nog last van chronische obstipatie, maar zoon heeft nergens meer last van.

gr. Mari

Bastet

Bastet

12-03-2009 om 07:29

Mari(ot)

Mijn zoon krijgt obstipatie van lactose...door zijn obstipatie is die diagnose gesteld.Wilde ik je toch even vertellen...Hij verdraagt lactose wel redelijk,maar geen melk.
Groetjes,bastet

Tinus_p

Tinus_p

12-03-2009 om 08:44

Parasiet

Jacoline:
"zoonlief heeft buikpijn met koorts,door cystes,die gemaakt worden door een moeilijk vindbare parasiet(hij heeft TFT onderzoek gehad),die ze nu dus pas hebben ontdekt,"
Dientamoeba fragilis, toevallig?

Mari

Mari

12-03-2009 om 10:41

Bastet (ot)

Dochter drinkt geen melk en gebruikt weinig melkproducten. Maar haar obstipatie werd niet minder toen ze een lactose-vrij dieet volgde.

gr. Mari

Bastet

Bastet

12-03-2009 om 11:25

Mari(ot)

Dat is jammer,bij ons was het dé oplossing,vandaar dat ik het toch even wilde melden!
Groetjes,Bastet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.