Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

zoetje

zoetje

19-10-2009 om 11:39

Last van suiker maar ook buikpijn

Ik heb al langer last van het feit dat ik na het eten van suiker en suikerhoudende producten erge last hebt van een naar gevoel. Ik voel me enorm opgejaagd en krijg steeds meer drang om te eten (waarschijnlijk omdat even daarna mijn bloedsuikerspiegel zo snel daalt). Ik kan eigenlijk niet vinden wat het is en hoe ik mijn eetgewoontes het beste kan aanpassen dat ik er zo min mogelijk van merk. Ook heb ik het idee dat ik na het eten van koolhydraten veel buikpijn krijg, en van het vet in chocolade. Allemaal rare klachten en ik krijg er maar geen grip op. Ik word ook al zo ziek van caffeine in koffie; het lijkt wel of mijn hele lijf doldraait. Ik voel me dan een uur of 2 zoooo akelig. Herkent iemand dit, of weet iemand waar ik terrecht kan om hier meer inzicht in te krijgen? Huisarts haalt zijn schouders op.

Zoetje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MariaV

MariaV

19-10-2009 om 12:00

Klinkt bekend

Google maar eens op hypoglykemie (of hypoglycaemie). Ook coeliakie (gluten-intolerantie) zou kunnen. Plus nog heel wat andere dingen. Hypoglykemie en coeliakie zijn met tests aan te tonen, vraag je huisarts eens.
Maria

Hypoglycemie?

Wat jij beschrijft klinkt een beetje als hypoglycemie (het verschijnsel dat de bloedsuikerspiegel te snel wisselt tussen hoog en laag, waarbij vooral de periodes dat het te laag is klachten veroorzaken). De reguliere geneeskunde erkent hypoglycemie niet als ziekte, in de alternatieve geneeskunde wordt het wel zo gezien.

Ik ben zelf ook gevoelig voor een lage bloedsuikerspiegel, en zorg dus altijd dat ik op tijd eet. Verder drink ik al jaren caffeïnevrije koffie, want van caffeïne krijg ik een naar een jachtig gevoel. Ik geloof wel dat hoe je in je vel zit, invloed heeft op de mate waarop je reageert op een wisselende bloedsuikerspiegel. Bij stress en depressieve gevoelens is het erger.

Kijk eens op de volgende link. Daar wordt uitgelegd wat hypoglycemie is en hoe je je eetgewoonten kunt aanpassen: http://www.natuurgeneeskunde-praktijk.nl/index.php?pagina=hypoglycemie#symptomen

Sterkte ermee!

Chris

MariaV

MariaV

19-10-2009 om 12:23

Wel serieus

Hypoglykemie is gewoon aan te tonen met een suikertest (dezelfde als voor diabetes: nuchter komen, bloed prikken, suikerdrankje drinken, de komende drie uur elk half uur bloedprikken). Kleine moeite. Onze huisarts en endocrinoloog nemen het wel heel serieus. Bij mijn man daalt de bloedsuikerspiegel zo snel en zo sterk, dat hij het risico loopt in coma te raken. Neem dat maar eens niet serieus. Domme artsen die hun schouders daarover ophalen!
Wat je zelf alvast zou kunnen doen is alle snell koolhydraten mijden. Dus geen suiker (maar liever ook geen/weinig zoetstoffen), geen witbrood, geen koekjes, juist wel volkorenbrood, volkorenpasta, zilvervliesrijst etc. Verder de suikerdips voorkomen. Mijn man krijgt 1,5 uur na de maaltijd een suikerdip, hij moet daarvoor al weer iets eten. Dus heel veel kleine maaltijden. Als de suikerdip toch komt, eerst wat suiker nemen(druivensuiker werkt het snelst) en meteen weer wat eten. Het valt niet mee, maar je kunt eraan wennen. Verder merkt mijn man dat meer eiwitten eten helpt om de suikerdip iets later te krijgen.
Hopelijk heb je er iets aan.

Claudia B

Claudia B

20-10-2009 om 11:26

Die koffie

Dat herken ik helemaal! Ik kan totaal niet tegen koffie, of beter gezegd caffeine, dus ook geen cola hier.
Ik wordt daar echt helemaal naar van. Mijn lijf voelt dan een soort druk (niet druk van erop drukken maar gewoon druk zijn), opgejaagd dus. Ik merk het gelijk als ik koffie met caffeine op heb, zit dan gewoon niet lekker in mijn vel.
Ik drink al jaren geen koffie meer met caffeine en ook geen cola e.d..
Met suiker heb ik het ook wel maar in mindere maten. Als ik daar wat meer dan een snoepje van neem zeg maar dan voel ik me ook opgejaagd maar niet zo snel als bij koffie of cola.
Heb nooit geweten dat daar een naam voor was (zal straks eens kijken op internet naar de links een woorden die hiervoor al genoemd zijn).
Nu heb ik ook een prikkelbare dikke darm dus moet al opletten met bepaald eten (of moet de concequenties aanvaarden als ik een keer "zondig").

Groetjes,
Claudia

zoetje

zoetje

24-10-2009 om 14:51

Al 3 weken geen suiker meer!

En ik voel me echt een stuk beter, en ik val nog langzaam af ook. Niet meer die drang naar iets eten en als ik honger krijg is dat omdat het echt etenstijd is.
Koffie drink ik caffeine-vrij en dat gaat ook prima. Fruit, waar ook suiker in zit, gaat prima. Minimale hoeveelheden in kant en klaar dingen zoals soep (5%) gaat ook, maar meer is foute boel.
Ik ben nu wel op zoek naar een natuurlijk suikervervanger als ik bijvoorbeeld iets van gebak wil maken. Weet iemand dat?

zoetje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.