Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Marjoleine64

Marjoleine64

07-12-2012 om 19:35

Liesbreuk bij puber, ervaring gevraagd

We zitten met een beetje vreemde situatie met oudste zoon (15). 2 weken geleden is hij bij gym op school ongelukkig gevallen op zijn heup, en heeft sindsdien daar pijn. Wat erger na inspanning, wat minder na een rustige dag. Vorige week (8 dagen na de val) leek het alleen maar erger te worden en hebben we de fysio gebeld, waar hij dezelfde dag al terecht kon. De meegekregen oefeningen hielpen niet echt veel. Er is een geschiedenis van een lyme-arthritis in zijn knie vorige winter (met bijna 3 wk ziekenhuisopname), en wij waren bang dat deze bacterie weer bezig was, dus hebben we de huisarts gevraagd om een bloedonderzoek (ontsteking). Die stuurde ons gelijk door niet alleen voor bloedprikken, maar ook voor een echo. Op de echo was geen ontsteking te zien, maar wel een liesbreuk (of buikwandbreuk, halverwege navel en lies iets aan de zijkant). Maar dat was niet de plek waar de pijn zat, dus gelijk maar een rontgenfoto erachteraan (hulde voor het ZKH waar dit alles dezelfde dag kon!). Vandaag de uitslagen gehad, geen ontsteking, niets te zien op de foto, dus alleen die liesbreuk. Volgens de huisarts moeten we daar wel iets aan laten doen, niet direct urgent of zo (kan best zijn dat dat er al jaren zit). Heeft iemand hier ervaring mee?met een puber? Op internet vind ik alleen maar info over liesbreuk bij kleine kinderen. We gaan over 2 weken naar de wintersport, dus we maken ons wel een beetje zorgen wat hij wel en niet kan (zowel die heup als de liesbreuk). Voor de heup vertrouwen we nu maar op de fysio (en in Zwitserland hebben we onze prive-fysio schoonzus in de buurt).
Marjoleine

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Bij mijn man in de familie komt dit veel voor....de laatste jaren 2 neven. 1 van 14 en 1 van 18. Die van 18 moest met spoed (zakte opeens enorm door, naar buiten dus) bij andere neef zoals bij jouw zoon. Die is binnen korte tijd geopereerd (gewoon op wachtlijst duurde denk ik 2 of 3 maand?). Beiden erna wel pijn en tijdje bij huis geweest, lastig met lopen.
Voor de rest weet ik het niet. Maar die jongens gaan niet te koop lopen met evt. intiemere problemen tegen hun tante denk ik zo....
Zou mijn schoonzus kunnen bellen?
Maar misschien meld zich iemand anders.
groeten albana

Kari1

Kari1

08-12-2012 om 17:29

Een vriend van mijn zoon is geopereerd aan een liesbreuk toe hij 17 was. Die liesbreuk is ontdekt omdat er een bobbel te zien kwam, dus anders dan bij jouw zoon.
Die zwakke plek in zijn buikwand zit er idd misschien al jaren, vaak al vanaf de geboorte. Het lijkt er op dat je niet meteen bang hoeft te zijn voor iets acuuts, hij heeft er vast al vaker mee geskied. Het is nu toevallig gevonden, als hij niet op zijn heup was gevallen en er was geen echo gemaakt dan wist je van niets en was je ook vrolijk op pad gegaan toch?
Kari

Marjoleine64

Marjoleine64

09-12-2012 om 16:43

Dank

voor jullie reacties. Het lijkt langzaam beter te gaan nu, hij heeft gisteren de hele middag in de tuin gewerkt en geen last van zijn heup. Inderdaad best kans dat die liesbreuk er al jaren zit... en hij heeft er dus al vaker mee geskied.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.