Gezondheid

Irene
02-02-2010 om 13:31
Low- of nonresponder
Het lijkt erop dat onze 5 jarige zoon niet voldoende afweerstoffen heeft aangemaakt n.a.v. de standaard vaccinaties. De kinderarts zei dat het vrij veel voorkwam. Deze arts is altijd heel stellig en kort van stof en pas als je buiten staat merk je dat het eigenlijk helemaal geen duidelijk verhaal was... Er lopen nog onderzoeken dus voorlopig moeten we sowieso maar weer afwachten, maar ik wilde er toch graag een beetje meer van weten. Nu merk ik dat er eigenlijk weinig over te vinden is op internet (wat mij verbaast als het iets is wat veel voorkomt, maar misschien kan ik gewoon niet zoeken....). Ik weet nu alleen hoe je het noemt (low- of non responder, dus). Is er hier iemand die er meer over kan vertellen of er ervaring mee heeft?

Irene
02-02-2010 om 13:33
Oh ja
Zoon heeft een IgA-deficientie, maar dat heeft hier volgens mij niet direct mee te maken?

Pluk53
02-02-2010 om 14:37
Niet aanslaan
als je zoekt onder "niet aanslaan van vaccinatie" vind je heel wat links

Tirza G.
02-02-2010 om 15:28
Ja hoor
dat heeft er wel mee te maken. Zijn afweersysteem is dus niet helemaal jofel. Vaccinaties moeten je afweersysteem aan de gang zetten en dat doen ze dus in zijn geval onvoldoende. Wat nu? Wat is er afgesproken> Vaak wordt er opnieuw gevaccineerd.
Tirza

Kari1
02-02-2010 om 15:35
Als
je gaat zoeken op niet aanslaan van vaccinaties dan krijg je wel hits, maar niet wat jij zoekt. Daar gaat het vooral om het niet aanslaan van levende vaccins en dat komt idd regelmatig voor, bij BMR b.v. bij 2-5%. Daarom wordt dat een 2e keer gegeven, want dan worden van die 2-5% toch 95-98% alsnog beschermd.
Ook bij hepatitisvaccins is bekend dat er niet bij iedereen voldoende antistoffen worden gemaakt, maar dat staat los van immuunproblemen bij die personen, het is niet zo goed duidelijk waarom die antistoffenaanmaak dan niet wil lukken.
Hoe is dit ontdekt bij je zoon? En wat bedoelt je kinderarts met dat het "vrij veel voorkomt"? Bij 10% van de mensen? Of dat hij er iedere 3 jaar wel eentje ziet?
Bij veel van de kinderen die minder antistoffen op de vaccinaties hebben gemaakt dan je zou verwachten ligt er geen stoornis onder. Het immuunsysteem doet het (later) wel gewoon. Het is dus interessanter om te weten of hij NU in staat is om goede antistoffen te maken dan dat hij dat als baby wat minder heeft gedaan.
Bij een afweerstoornis kunnen verschillende onderdelen van de afweer gestoord zijn, los of samen. Het kan dus dat de IgA deficiëntie er mee te maken heeft.
Je kunt eens kijken bij de Stichting voor Afweerstoornissen.
Kari

Irene
02-02-2010 om 20:04
Bedankt
Dank tot zover, ik zoek weer even verder. Er wordt nu onderzocht of hij nu wel antistoffen aanmaakt. Maar dat duurt lang (eerst vaccinatie, 3 weken later bloedprikken en dan pas 6 weken later de uitslag daarvan). Het is ontdekt omdat het er erg op leek dat er meer aan de hand is dan alleen de IgA-deficientie. Kinderarts had overlegt met een kinderimmunoloog en die raadde aan om dit te testen. Zodoende.
Wat mij een beetje verontrust is dat de kinderarts eerst vrij terughoudend was met het geven van een onderhoudskuur antibiotica (zoon heeft vorig jaar 2x 2 maanden zo'n kuur gehad, plus nog een stuk of 4 reguliere kuren...). Maar dat hij nu meteen een kuur voor 3 maanden heeft uitgeschreven. Terwijl hij tegelijkertijd vrij sussend deed van ach het komt vrij veel voor enz. Maar hoeveel? geen idee, daar heeft hij dus niks over gezegd.