Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Luizenmoeder: hoe doe ik dat?

Hoi!

Vanaf nu ben ik 'luizemoeder' bij mijn dochter in de klas.
Niet eerder gedaan en ook nog nooit een luis in het echt gezien.
De juf ook niet, dus zij kon mij ook niet veel vertellen.
En ook de apotheekassistente kon mij niet veel meer vertellen.
Wie weet waar ik op moet letten en moet je na elke kinderhoofd je handen wassen?
Welke ervaren 'luizenmoeder' (daar moeten ze toch eens een leukere term voor bedenken!) weet raad?!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Uitleg school?!

ik ben zo'n 5 jaar luizenmoeder geweest. Wij kregen een uurtje uitleg en foto's te zien op school. Jij kan toch ook eerst meelopen met een luizenmoeder?
Wij deden het nooit in de klas van je eigen kind.
We wassen wel de handen na elke wasbeurt, handdoek mee naar huis!!En anders papieren handdoekjes.Sommige luizenmoedres gebruikten zo'n pompflesje met alcohol gel, voor onderweg... We hadden n lijst met namen en daar vulde je in GLN (geen luizen en neten) of LN (wel aanwezig). Kinderen weten die afkorting niet, zorg dat ze t niet zien...
Achteraf gaven we de lijst aan juf en hadden er n briefje bij wat de uitslag was; de juf belde later de ouders van het kind als er luizen waren.
Op onternet schijnt ook uitleg te staan...je gaat plukje voor plukje (met n sate prikker, of nagels)het haar af; kijk vooral achter de oren en warme plekjes zoals in de nek.Alle elastiekjes en prullen eruit laten halen, anders kan je nooit goed controleren. Alle kinderen tegelijk, juf kijkt zieke kinderen later na, of je komt terug. OOK juf nakijken!!!(werkt ook rustgevend voor kinderen).Zoek naar kleine zwarte kribelende beestjes, je kan s vragen of kinderen t wel s hebben gehad/ jeuk hebben. Wij deden t met zn 2-en, bij twijfel vraag je je medemoeder om te kijken. Je kan wittige neten aantreffen.
Die plakken aan het haar, soort zandkorreltjes..Let op huidschilfers, die gaan wel los.Als er luizen waren op school controleerden wealle klassen meteen en een week later extra nog eens.Net zo lang dat t weg was. Verder na elke vakantie, de hele school t liefst meteen de eerste week, eerste dag nog mooier!!
Dit is het eerste wat weer boven komt...maar je krijgt vast uitleg op school!Ik ben r mee gestopt, omdat er steeds minder kinderen een luizencape hadden, ondanks meerdere oproepen vanuit de school. Ik controleren en ouders niet meewerken??Tevens werd er niet meer consequent gecontroleerd door de hele school op t zelfde moment.En waren er zelfs ouders die niet(genoeg) deden aan de luizen van hun kinderen...Het kostte mij lich. veel moeite dus stopte ik ermee.Succes,het is n leuk gezellig klusje!

Hier

gaat het wat anders, ik ben sinds kort ook luizenmoeder. Bij ons op school zijn al jarenlang geen luizen geweest, nu na de zomervakantie een melding maar die kinderen waren thuis al goed onder handen genomen, het heeft zich niet verder uitgebreid.
Ik kreeg de eerste keer uitleg en hulp van een ervaren luizenmoeder. Hier wordt de controle in de week na elke vakantie gedaan. Wij controleren met een gewone kam, waar we een gaasje aan prikken. Dan gaan we naar de klas, controleren eerst de juf en daarna de kinderen. Als er luizen of neten gevonden worden dan stop je. Inderdaad elastiekjes en zo uit het haar, dan de haren vooral controleren op warme plekken, dus bij de oren, in de nek en onder de pony.

Leuke naam

Had toevallig van de week een vriendin op bezoek die net over de grens woont in België, en daar lid was geworden van het 'kriebelteam' . Ze ging dus de kinderen kriebelen.

Ik ben geen luizenmoeder, maar heb ze (helaas) wel eens van dichtbij gezien. Luizen zijn NIET zwart, ze zijn grijzig/beige (afhankelijk van of ze net gegeten hebben of niet - van het bloed van hun gastheer dus). Ik denk dat je in de war bent met vlooien. Luizen kunnen niet springen of vliegen, alleen lopen.
Neten kunnen wél zwart zijn, het lijken net zandkorreltjes dan. Neten zitten erg vast aan het haar, schilfers en echte zandkorrels niet.

Google maar eens op afbeeldingen en kijk ook in het forumarchief, er zijn tientallen draadjes te vinden over hoofdluis.

Pippin

Pippin

07-11-2008 om 09:56

Ggd en verantwoordelijke aanspreken

Ik ben niet zo'n fan van de schoolarts, maar juist hierin kunnen zij een goede rol spelen. Bij ons komen ze elk jaar voorlichting geven aan het luizenteam. Ze hebben dan 'dode' luizen bij zich en hebben allelei informatiemateriaal. Bij ons op school is een map die de nieuwe moeders (tja, geen vaders) even doorlezen.
Ik vind overigens dat het luizenbeleid door de directie van de school gestuurd moet worden. Het heeft alleen zin als het schoolbreed georganiseerd wordt, inclusief protocollen en brieven voor de hele klas als het raak is.
Als ik jouw was zou ik dus de bal naar de directie van de school spelen. Als zij niet aan jouw kunnen uitleggen waar je op moet letten, is het zonde van je tijd om de kinderen te controleren.
Pippin

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-11-2008 om 10:10

Met pippin eens

Ik ben ook luizenmoeder en ik ben op 'cursus' geweest bij de GGD. Dit ging vanuit school. Alle luizenmoeders gingen mee en ook de administratief medewerkster van school die bij de receptie zit en tussendoor soms een krabbend kind controleerd.
Wij wassen onze handen na ieder klas. Na de kleuters is het even afspoelen, want die haartjes zijn nog zo schatig schoon. Als we bij de bovenbouw aankomen wassen we grondig. Niet omdat daar nu zoveel luizen huizen, maar omdat het controleren van haren die stijf staan van gel, lak, huidvet en roos niet zo'n frisse bezigheid is.

grt, Dendy

Emmwee

Emmwee

08-11-2008 om 19:37 Topicstarter

Geen beleid

Als ik jullie reacties zo lees, schort het behoorlijk aan beleid op de school van mijn dochter, beter gezegd er is geen beleid!

Deze week stonds zelfs in het weekkrantje, dat er in de onderbouw 1 luizenmoeder was en verder niemand op school. Met mij erbij zijn er dus 2 luizenmoeders!

In elk geval bedankt voor jullie tips!

Beleid verbeteren!

Op de school van mijn dochter is er een elke klas een luizenouder (ja, gelukkig ook vaders). In sommige klassen zelfs twee. Een leerkracht is algemeen coordinator van de groep luizenouders.

Elke maand, en ook na een schoolvakantie worden de kinderen gecontroleerd. Instructie hiervoor wordt verzorgd door de GGD.

Als jij dit voor het eerst doet, niet weet waar je op moet letten dan kun je ook niet goed controleren en/of adviezen geven indien er luizen geconstateerd worden.

Belangrijk is bijvoorbeeld; wat doe je wanneer je luizen constateerd? Bij ons is het dan regel dat het desbetreffende kind eigenlijk direct behandeld moet worden (ouders worden gebeld en na een behandeling mag het de volgende dag weer op school komen).

Voorlichting via nieuwsbrieven aan ouders is erg belangrijk. Ook info welke acties ouders moeten nemen om hun huis en kind luisvrij te krijgen. Niet alleen het kind moet worden behandeld, maar het hele gezin.

Verschillende middelen helpen niet, de GGD kan precies vertellen welk middel het meest geschikt is.

Wanneer er dan luizen geconstateerd worden in een klas, wordt er bij ons op school de week erop weer gecontroleerd en niet gewacht op de maand erna.

Laat je goed voorlichten, en bespreek een op te stellen protocol over hoofdluis in school met de MR en de schooldirecteur. Het is erg belangrijk dat er duidelelijke regels zijn.

Want wat doe je en waar sta je dan wanneer er in je school verschillende kinderen uit verschillende klassen hoofdluis hebben? Het is dan goed om een protocol van handelen te kunnen volgen.

En zorg dat er meer luizenouders komen. Eentje op een school is echt veeeeeeeeeeeeeeeel te weinig!

Actie dus!
Succes ermee! Moppeke

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.