Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

margje van dijk

margje van dijk

18-09-2009 om 15:18

Luizenvraagje: hoe lang heb je nog jeuk?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yvon Meijer

Yvon Meijer

29-09-2009 om 14:14

Nog eens oma maria

Heb je mijn berichtje wel gelezen? Mijn dochter met enorm dik en lang haar is prima luisvrij te krijgen met alleen kammen. En je wilt toch niet beweren dat we onze kinderen dagelijks (want ter voorkoming) met groene zeep in het haar naar school moeten sturen??

aatje

aatje

29-09-2009 om 15:03

Kammen en aanvulling

Met kammen kun je luizen onder controle krijgen, een middel hoeft niet persé. Maar paranix is niet zo'n slecht middel. Het omhult de luizen zodat ze geen zuurstof kunnen opnemen en geen water kunnen afgeven en dat vinden ze niet leuk. Puur mechanische bestrijding, geen gif.
Gevonden hierover 'The dimeticone product is a safe and highly efficacious pediculicide. Due to its physical mode of action (interruption of the lice's oxygen supply of the central nervous system), development of resistance is unlikely.'

Puck2

Puck2

29-09-2009 om 15:11

Precies oma maria

oma Maria: "en iemand aggressief aanvallen helpt ook al niet"
Laat zoiets nu ook voor hoofdluis opgaan... Aanvallen met agressieve chemische middelen helpt niet beter dan alleen consequent kammen.

Klopt helemaal!

Het klopt helemaal wat je zegt over de chemische middelen. Daarom dacht ik dat iemand deze tip misschien kon gebruiken over paranix. Het is namelijk een middel op basis van anijsolie en kokosnootolie. De haren zijn na inspuiten met dit middel bijna nog beter te kammen dan met een cremespoeling, en de neten laten makkelijer los. We hadden namelijk al 6 dagen gekamd, echt grondig elke dag hoor, en toch zag ik nog 1 luis wegglippen, en kreeg die maar niet te pakken. Terwijl dit kindje juist dunne haartjes had. Alles weer 3 keer van voren naar achteren en weer terug gekamd, en niet te pakken kunnen krijgen. Met twee personen, dus dat was echt een slimmerik.
Na 4 dagen nog niet, dus ga maar na, hoeveel neten die weer gemaakt had. Toen uiteindelijk na dat middel gebruikt te hebben, is het gelukt.
Het advies om alleen te kammen kwam trouwens van de GGD, dus niemand hoeft zich aangesproken te voelen hoor, we zitten allemaal met hetzelfde probleem, en kunnen elkaar toch helpen met tips?

Bibi72

Bibi72

30-09-2009 om 00:42

Bedankt

De groene zeep laat ik even Vanmorgen heb ik haar haren volgespoten met antiklitspray, misschien dat het helpt (worden de haren lekker glad van) Weer gekamt, niks gevonden. En morgen komen de luizenmoeders weer op school als het goed is!

Tink

Tink

30-09-2009 om 22:46

Neten

Toch nog even over die neten. Dat luizen het zonder mensenhoofd maar ongeveer 55 uur volhouden, dat klopt. Maar ik las gisteren (ben helaas vergeten waar) dat neten wel 2 weken kunnen overleven buiten de mens. Dat zette voor mij al dat gepoets en gestofzuig toch weer in een ander licht. Een op de grond of in je stoffen bank verdwenen neet kan het feest dus weer vrolijk opnieuw laten beginnen. Laat uit het haar gekamde neten dus ook niet op de grond vallen maar vang ze op, spoel ze door, of whatever.
Een neet verder dan 1 cm van de hoofdhuid is inderdaad dood. Dus als dat is waar die luizenmoeders alarm voor slaan, dan zijn ze inderdaad niet helemaal goed bezig.
Gevangen luizen spoel ik trouwens niet door, die knak ik kapot met mijn nagel. De krengetjes kunnen zwemmen... (in het zwembad kun je ze dus ook oplopen).

Luis voorkómen is bijna onmogelijk, zeker als het flink heerst in een klas. Kort contact tussen 2 hoofden kan al genoeg zijn. Wat ik wél altijd meteen doe: haren niet wassen (luis houdt minder van niet-schoon haar, dus wellicht minder kans), gel erin (of lak, iets waardoor de haren aan elkaar plakken en luis minder grip heeft --> en dus hopelijk liever een ander hoofd kiezen), de jassen op school in een tas, of als je die hebt een luizencape. Jammer genoeg zijn er die op onze school maar zeer weinig. Twee om precies te zijn: die van mijn zoons. En nu nog maar eentje want 1 luizencape is op mysterieuze wijze kwijtgeraakt. (Ik raak o.t. ) Mijn dochter op de middelbare school liet ik haar jas in haar kluisje stoppen.

Ik kam met een witte plastic luizenkam. Zo'n metalen ding heb ik wel, maar die heeft 2 nadelen: ik krijg het ding niet door de dikke haren van mijn kinderen, en als er een luis in blijft hangen zie ik 'm niet. Tegen dat witte kammetje steekt de luis wel goed af.
Hoe ik kam: mijn oudste heeft lang dik haar. Ik begin vooraan bij haar voorhoofd met een klein plukje. Ik kam de pluk minstens 3x helemaal door, te beginnen tegen de hoofdhuid aan. Dan vervolgens om en om links en rechts een plukje erbij. Elke pluk die ik gedaan heb, houdt zij vast, op zo'n manier dat de pluk niet meer tegen haar hoofd aan komt. (Lamme armen na een tijdje, ja.) Op die manier krijgt een luis weinig kans om naar een reeds gekamde pluk te verhuizen. Crèmespoeling heb ik er nog nooit bij gebruikt, ik kam bij voorkeur droog haar.
Onze zonen heb ik met de tondeuse bewerkt toen bleek dat ze luizen hadden. Helaas, maar de haren groeien wel weer aan. Het scheelde mij een berg kamwerk en hun een heleboel frustratie, want zo was ik dagelijks na 5 minuten met ze klaar. En op zulk kort haar hebben de luizen weinig vat, dat is voordeel 2

By the way, leuke gesprekjes tijdens het kammen zaten er met dochterlief niet in . Die had er een pesthekel aan, wilde dat ik zsm. klaar was en zette een mp3-speler met favoriete muziek op haar oren. Als het niet binnen 5 liedjes gelukt was werd ze narrig en werkte niet echt meer mee. Grrrrr, pubers!

Rafelkap

Rafelkap

01-10-2009 om 12:49

Vraagje over wassen

Hier wel luizen op school maar gelukkig nog niet op zoon. wat ik me afvroeg: stel nou dat ik een luis vindt en zijn jas was op 60 graden (moet dat: 60 graden??) dan krijg ik wel een heel klein jasje. Hoe doen jullie dat? (jas past ook niet in de vriezer)

kirima

kirima

01-10-2009 om 13:12

Afgesloten zak

Rafelkap,
Je kan de jas, en evt. knuffels etc. ook in een afgesloten plastic zak wegzetten (schuur of zo) en een week, ik deed zelf 2 weken of zelfs nog langer, daar laten staan. Dan zijn de luizen dood, en neten hebben geen kans gekregen om uit te komen.
Moet ja alleen wel een reserve-jas hebben.

Tink

Tink

01-10-2009 om 14:32

60 graden moet inderdaad, bij een lagere temperatuur gaan de luizen en/of neten niet dood.

Hier stond ook van alles in afgesloten vuilniszakken (kussentjes, knuffels, etc.). Als je het er ruim 2 weken in laat zitten zijn de eventuele luizen en neten wel dood.

En misschien heeft de buurvrouw een plekje in de vriezer? 24 uur vriezen is genoeg.

Rafelkap

Rafelkap

01-10-2009 om 17:07

Aha

Dank voor de goede raad. Hopelijk is het nooit nodig Ik kam als er luizen heersen wel elke dag om elke mogelijke luis de kop in te drukken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.