Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Mag dit? ehbo post


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

24-12-2008 om 11:06

Misbruik

Lys Lionne:
"Het systeem is zo waardeloos nog niet, maar wel een verkeerd gebruik ervan."
je kunt het ook omdraaien. Als het zoveel 'verkeerd' gebruikt wordt, heeft het zin om het aan te passen. Dat geldt mn voor het 'misbruik' van de HAP voor niet-spoedeisende zaken in het weekend en als second-opinion. Blijkbaar is daar behoefte aan.

Minet

Minet

24-12-2008 om 11:32

Dirksmama (ot)

Ben je onlangs verhuisd naar nederland?
Groetjes, Minet

annemir

annemir

24-12-2008 om 13:31 Topicstarter

Zwaluwstaartjes

hoi,
er zat uiteindelijk ook een zwaluwstaartje op, die hebben we er thuis opgedaan later. toch de volgende ochtend bloedde het nog steeds en moesten we er weer naartoe..

Lady Grey

Lady Grey

24-12-2008 om 13:31

Hap/eh

Hier met de HAP moet je eerst uit ons dorp naar de HAP in een dorp 10 km verderop. Daarna kun je naar de stad (15 km) omdat daar de apotheek open is, en dan kun je om de driehoek compleet te maken weer naar je eigen dorp. Nee, we mochten niet direct naar de HAP in de stad, terwijl we vantevoren al wisten dat we met een kotsend kind met dubbele oorontsteking echt wel even medicijnen zouden krijgen.

Daarom zijn we toen een ander op zn kin viel maar direct naar de Eerste Hulp in het ziekenhuis gegaan. Niks geen commentaar, binnen anderhalf uur geholpen, wondranden bijgesneden en geplakt. Heerlijk. Voor mij zo min mogelijk die HAP.

Zwaluwstaartjes knip

ik evt. zelf, van pleister en die houden echt het wondje goed dicht, zonder lijm. Dus als het kan, dan plak ik liever zelf

Wb.de HAP: ik vind het een goed systeem, maar niet als mensen dat gaan gebruiken als handig, ik kan ook in het weekend naar de huisarts, en zo zorgen voor wachttijden voor mensen met acute problemen.

Minet

Dit was eerverleden jaar, toen was ik in Nederland.

Gat in de markt

Er zijn mensen die, om wat voor reden dan ook, liever 's avonds of in het weekeinde een arts zien, ook voor niet spoedeisende zaken.

Misbruik van HAP-en zou een stuk minder zijn als een paar slimme medici gewoon eens in dat gat in de markt zouden springen en voor avond- of zaterdagspreekuren gingen zorgen!

Gek genoeg: dat is er ooit geweest. Toen ik kleuter was had onze huisarts een zaterdagochtendspreekuur.
En een oud-klasgenoot van me, afgestudeerd als tandarts in een periode van tandartsenoverschot is ooit in de garage van zijn vader begonnen als avond/weekeindtandarts.

Nou

Ik vind dus niet dat ik vanwege de afgelegenheid van de HAP zelf aan een auto zou moeten of mensen met een auto zou moeten lastig vallen.

En wat die avondspreekuren betreft: maak die gewoon duurder met een toeslag uit eigen zak, niet van verzekering. Zo werken bijvoorbeeld de 24-uurs huisartsenpraktijken in Australie al decennialang.

Tinus_p

Tinus_p

26-12-2008 om 17:01

Vangnet

Pelle:
"En ik vind gewoon dat je een vangnet moet hebben voor de HAP als je geen auto hebt. Je kunt een keer zoveel pech hebben dat je hele vangnet niet beschikbaar is maar dat zul je toch niet elke keer hebben?"
Ik vind het ook gevaarlijk om er van uit te gaan dat mensen zo'n vangnet hebben. Het is juist een onnodige drempel die ervoor zorgt dat mensen met een serieus probleem niet komen.

Ontevreden....

Ik ben helemaal niet tevreden over mn huisarts en de Hap. Ik woon in Amsterdam en het is me nu al heel vaak gebeurt dat het in de ochtend minstens een kwartier soms 20 minuten luisteren is naar antwoordapparaten in de wacht voordat ik een assistente krijg. Ik kan wel op een '1' drukken voor spoed, maar ja, mn kind gaat niet bijna dood dus het is geen spoed redeneer ik dan maar.

Ik heb meermalen meegemaakt dat ik een overduidelijke assistente in opleiding aan de lijn krijg die me ofwel afwimpelt omdat mijn huisarts er niet is die dag (oh, ik hoor net dat u wel bij een vervangende huisarts terrecht kan) niet goed adviseert (het is niet acuut dus u wordt pas aan het einde van de dag teruggebeld, dus ZIJ bepaalt dat het niet acuut is maar ik vind 5 dagen 40 graden koorts wel zorgwekkend) Als ik aandring om met de 'echte' assistent te bellen om een telefonisch consult aan te vragen in de ochtend wordt me verteld dat ik dan moet langskomen met kind. Huisarts heeft geen tijd voor telefonisch consult, maar wel tijd om me te zien? Waarom kan hij me dan niet bellen voor die 10 minuten consult die ik moet afleggen? Waarom moet ik met een kind met 40,5 koorst, brakend en doodziek in de auto stappen terwijl ik expliciet alleen gevraagd heb om ADVIES hoe te handelen bij meerdaagse hoge koorts? Het advies van de 'echte' assistente: geef het paracetemol en bel om 12 uur nog even terug. Om 12 uur krijg ik weer het antwoordapparaat.

Ik krijg gewoon geen arts aan de lijn, assistent adviseert me om het nog even aan te zien in ik zoek mn heil op internet..... Je moet echt een grote mond opzetten voordat er hier naar je geluisterd word. De adviesfunctie van een arts of een thuisbezoek, is dat echt allemaal wegbezuinigd?

Uiteindelijk moest ik toch met mijn zoon naar de HAP na meer dan 6 dagen hoge koorts en wat bleek: een ooronsteking......

Ik denk serieus dat ik met mijn kind in geval van een spoedgeval never nooit naar de huisarts ga. Gewoon door naar de EHBO en met een grote mond goed voor je zelf opkomen en de beste behandeling afdwingen. Dat is de gezondheidszorg in Amsterdam. Nog even en je krijgt alleen maar de beste zorg als je onderhands wat euries toeschuift...

Zo. effe lekker van me afgeschreven. Heb zo mn buik vol van deze gang van zaken!

cqcq

cqcq

27-12-2008 om 15:58

Waarom?

De assistente biedt een afspraak aan. En je gaat niet! En toch klagen? Ik begrijp hier helemaal niets van. Als je echt bezorgd was over je kind was je toch gewoon naar de huisarts gegaan? Blijkbaar was het toch niet zo dringend nodig.

(en vervolgens wordt je een van die mensen die naar de HAP gaat terwijl je naar het gewone spreekuur had kunnen gaan met je kind, zodat de echt spoedgevallen langer moeten wachten).

Ardnax

Ardnax

30-12-2008 om 12:03

Avonden

Inderdaad, in het ziekenhuis waar ik werkte draaide de MRI 5 avonden in de week en de hele zaterdag.
Die afspraken stonden altijd hartstikke vol en bijna iedereen reageerde verheugd dat het kon; hoef ik geen vrij te nemen, hoeft mijn kind geen vrij te nemen, zijn de wachttijden korter.
Inderdaad een gat in de markt én de wachttijden waren veel korter.
In een normaal ziekenhuis draait een MRI ongeveer 40 uur per week voor afspraken, dat is ongeveer 60 patienten. Wij draaiden 73 uur per week en omdat we het beter konden plannen, weinig wisseltijd van attributen hadden konden we ruim het dubbele per week halen.
En dan ook nog ruimte voor spoedpatienten.
Grtz.
Ardnax

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.