Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

ontslaap

ontslaap

29-02-2012 om 08:45

Man is steeds vroeger wakker

De titel zegt het al. Mijn man wordt steeds voeger wakker en slaapt dan vanaf een uur of 3 niet meer. En helaas als hij wakker ligt word ik er ook nog wakker van. Als hij wakker ligt is hij ook hoorbaar bezig met wakker liggen. Hij geeuwt met veel geluid, draait zich ruw om en zucht en steunt en maakt snif-geluidjes. Dus beiden zijn we overdag doodop .
En het is oorzaak van nogal eens ruzie. Ik durf dus al niet meer te zeggen dat ik wakker word van hem.
Maar nu wil mijn man er helemaal niks mee . Ik heb al een koffie-verbod na 19.00 uur ingesteld, wat onstpanningstips gegeven, maar hij doet er niks mee. Zelf denkt hij dat het door stress (werk) komt, maar dat is dan alweer een jaar zo! Hij werkt overigens niet extreem veel (32 uur) en zijn baan staat niet op de tocht. Hij wil ook niet met iemand praten erover (een coach ofzo).
Dus wie heeft er een tip! Hoe doorbreek ik mijn mans koppigheid? Of heeft iemand iets wat ervoor zorgt dat hij weer rustig door kan slapen. Hoe kan ik hem helpen, zonder dat hij meteen boos op me wordt?!
We hebben overigens geen TV op de slaapkamer. Man sport minimaal 3x per week (hardlopen, fietsen en zwemmen) en we leven redelijk gezond. We drinken ook bijna niet.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MM.

MM.

29-02-2012 om 11:37

Om te beginnen

Ga apart slapen, want jij lijdt nu dagelijks onder een probleem dat niet het jouwe is. Zo geef je hem alle ruimte om op zijn eigen manier met zijn probleem om te gaan (niet dus...) terwijl jij er niet in meegaat. Je bent dan wel getrouwd maar dat betekent niet dat je verplicht bent altijd alles met elkaar te delen, zeker geen slapeloosheid.

Groet MM

Irene

Irene

29-02-2012 om 13:50

Man op de bank

Als je man dan toch niet slaapt, laat hij dan op de bank gaan liggen en/of iets anders gaan doen in die uren. Je man moet uiteindelijk zelf beslissen of en wat hij wil met zijn slaapprobleem. Maar als jij er zoveel last van hebt is dat ook een probleem en daar kun je samen wat aan doen.
Je man zal toch ook niet willen dat jij door hem wakker ligt?

Hombre

Hombre

29-02-2012 om 13:53

Bekend

Beetje bekend wel, ik word ook meestal vroeger wakker dan Zij, maar dan draait het meestal op iets anders uit

Wij hebben vorig jaar een 'echte' (niet zo'n Ikea mormel) slaapbank gekocht en in de studeerkamer gezet. (hier gekocht: http://www.haagsbeddenbedrijf.nl )

Dat is een heel prettig alternatief. Openklappen, slaapzak en kussen erbij en je hebt het rijk lekker alleen. Ook vooral fijn als er iemand last heeft van nachtelijke hoestbuien. Soms slapen we er samen in als de voorburen een feestje bouwen of zo.

Ook fijn voor loge's en overnachtende oppasmeiden natuurlijk!

dc

dc

29-02-2012 om 15:14

Melatonine voeren?

Misschien kun je wat melatoninetabletjes door z'n koffie doen ofzo. En voor jezelf een paar oordopjes indoen om toch door te slapen.

bertje1

bertje1

29-02-2012 om 16:18

Apart slapen

laat hem maar goed wetendat je er last van hebt, als hij zo eigenwijs is er niets aan te doen (bv eens flink meer bewegen) dan heeft hij pech.

sinas

sinas

29-02-2012 om 16:45

Nee hoor

hier ook geen logeerkamer. Maar ik zou inderdaad alles in het werk stellen om op een of andere manier apart te slapen, want dit is niks!

Guinevere

Guinevere

29-02-2012 om 16:49

Huppa, weg

Hier is ook de regel: als je overlast veroorzaakt in de slaapkamer, dan ben je als veroorzaker zelf degene die vertrekt. Dus ik stuur mijn snurkende man regelmatig naar de bank. Jammer voor hem. Alleen als ie ziek is wil ik dan zelf wel ergens anders gaan liggen.
Dus stel je man voor het blok. Of hij gaat ergens anders rondspoken 's nachts, óf jij ontruimt een ruimte elders in huis en dan slapen jullie voortaan apart. Desnoods ga je op de kinderkamer erbij liggen totdat hij zijn slaapprobleem heeft opgelost.
Melatonine kan trouwens best helpen, maar doe het dan niet in zijn koffie, maar laat hem een stuk of wat tabletjes nemen op het moment dat hij weer wakker wordt.

Laat hem even opstaan

en wat gaan doen. Dat is beter dan jou wakker houden.

Mijn man is ook geregeld middenin de nacht wakker, hij gaat dan beneden met een plaid om een boek lezen en komt zo zachtjes mogelijk weer naar bed als hij slaperig wordt.

Hoe meer je het als een probleem ervaart, hoe erger het wordt.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

29-02-2012 om 17:11

Iets andere kijk

Ik vind dat je teveel kijkt naar wat je man allemaal moet veranderen. Hij moet veranderen - zodat jij beter slaapt. Ik denk dat dat niet handig is, vooral omdat hij niet open lijkt te staan voor jouw tips. Dus kies je eigen koers. Wat heb jij nodig om goed te slapen? Een matras, een kussen en een dekbed zijn volgens mij het belangrijkste. Heb je twee losse matrassen in jullie bed? Dan leg je jouw matras gewoon ergens anders neer. Creëer ergens een nieuw comfortabel plekje voor jezelf, zodat jij kan bijtanken.
"Schat, ik vind het vreselijk naar voor je dat je een slaapprobleem hebt, maar het kost mij nu ook mijn nachtrust. We zijn er niet bij gebaat dat we beiden oververmoeid zijn, dus voorlopig lig ik op zolder/de kinderkamer/de woonkamer."
Daar zou ik maar eens mee beginnen. En dan maar eens kijken wat er gebeurt en hoe je man reageert.

Guinevere

Guinevere

29-02-2012 om 18:54

Melatonine

Nee, melatonine haal je gewoon bij de drogist, het is niet verslavend en de meeste mensen worden er ook niet suf van. Ik neem er ook wel eens een paar bij (incidenteel) 's nachts wakker liggen. Na een paar uurtjes is het effect uitgewerkt, tenzij je melatonine Continue neemt, die komt langzamer vrij. De normale is echt een inslapertje.
Waarom wordt je man eigenlijk wakker rond die tijd? Is er een oorzaak?

Margriet*

Margriet*

29-02-2012 om 20:28

Serieus slaapprobleem

Als dat al een jaar duurt. Daar moet je man van doordrongen worden, is het niet door jouw dan door een huisarts. Bovendien belast hij jouw ook, ik vind dit wel kwalijk. Het probleem moet blijven bij wie het veroorzaakt en ik vind dat hij zich dan ook zal moeten aanpassen. Als hij niet meer kan slapen gaat hij eruit en iets anders doen (zoals tv kijken, lezen oid). Niet jouw wakker maken, ik vind dat redelijk asociaal eerlijk gezegd.
Melatonine is volgens mij vooral voor inslapen, niet voor doorslapen.
Hij kan ook een tijdje slaaptabletten krijgen, om bij te tanken (en jij dus ook. Als je dat goed doseert is dat helemaal niet schadelijk. Maar hij moet vooral zichzelf een schop onder zijn kont geven.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

29-02-2012 om 20:44

Nee, niet midden in de nacht!

Nee joh, je moet ook niet midden in de nacht met zo'n matras gaan slepen. Als ik Ontslaap was, zou ik gewoon een nieuwe slaapplaats inrichten, bijvoorbeeld al slapen. En daar dus lekker rustig de hele nacht gaan slapen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

29-02-2012 om 20:45

Op zolder, bedoel ik dus

Te snel verzonden...
"bijvoorbeeld al slapen" moet dus zijn "bijvoorbeeld op zolder"

dc

dc

29-02-2012 om 21:03

Melatonine

Melatonine is de stof die ons dag- nachtritme reguleert. Het helpt dus niet alleen om beter in te slapen, maar ook om dieper te slapen en overdags wakkerder te zijn.

amk

amk

29-02-2012 om 21:20

Melatonine dosering?

bij wat voor dosering moet je er iets van merken?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

29-02-2012 om 22:47

Ik denk dat er niet een optimale oplossing is. Ik beschrijf hoe ik het (denk ik - gelukkig geen ervaring) zou aanpakken. Het is blijkbaar iedere nacht bal en het leidt tot onderlinge spanning en ruzie. Ontslaap is inmiddels oververmoeid. Volgens mij heeft ze dus allereerst slaap nodig. Hele nachten - zonder verhuizing halverwege. Nee, dat is natuurlijk niet leuk, maar de huidige situatie ik óók niet leuk. Voor mij zou het niet werken om halverwege de nacht (iedere nacht!) te verkassen naar een ander bed, ik vrees dat ik dan niet meer zou slapen.
Bovendien zou het voor haar man een stimulans kunnen zijn om hulp te zoeken voor zijn slaapprobleem, dat volgens mij inmiddels ernstige vormen heeft aangenomen.

Merel

Merel

29-02-2012 om 23:57

Ijsvogeltje

IJsvogeltje, ik zie het toch heel anders. Ontslaap is niet degene met het probleem toch? Haar man is dat, dus Ontslaap hoeft niet halverwege de nacht te verkassen, maar haar man, stilletjes zonder Ontslaap wakker te maken. Ik vind dat Ontslaap gewoon in haar eigen bed zou moeten blijven liggen.
Man heeft een tijd een snurkprobleem gehad (overgewicht) en altijd heb ik hem eruit gestuurd als het snurken te erg werd, ging hij maar op de bank liggen ofzo, geen haar op mijn hoofd die bedacht om zelf uit bed te gaan voor iets waar ik niets aan doen kan.
Melatonine werkt trouwens erg goed. Heel soms gebruik ik het en man of zoon ook wel eens. Op een dag ging zoon om 22.00 uur naar bed en nam een pilletje en ik nam er ook een (maar dacht niet aan de tijd) en ging tv zitten kijken. Tot ik tijdens een hele spannende uitzending van NCIS mijn ogen niet meer open kon houden (half uur na het innemen) en de grootste moeite had om de serie af te kijken en meteen in bed ben gedoken. Pas in bed kwam het in me op dat ik dat pilletje had genomen (en dat dat al om 22.00 was) want normaal neem ik die inderdaad een half uur voor het slapen gaan. Dus suggestie is het niet geweest dat het werkte want ik snapte al niet hoe ik toch ineens zo moe kon zijn tijdens het tv kijken. Je kan melatonine gewoon bij het kruidvat kopen, en als hij niet in die dingen 'gelooft' zou je het voor de grap eens kunnen proberen door het hem zonder dat hij het weet te geven (het is geen zwaar medicijn ofzo hoor) of anders naast zijn bed leggen zodat hij misschien weer lekker in slaap kan vallen als hij om 3.00 uur ineens wakker wordt.

Dubbel slaapprobleem

volgens mij heeft ontslaap inmiddels zelf ook een slaapprobleem, al wordt dat dan veroorzaakt door hhar man.

Ik denk dat meteen apart slapen ontslaap de meeste nachtrust zal geven.

En anders, als je toch allebei wakker bent, waarom geen stevige vrijpartij? Van oxytocine word je lekker slaperig.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-03-2012 om 08:47

Merel

Nou, Ontslaap heeft juist wel een probleem. Zij slaapt niet omdat haar man niet slaapt. En man vindt zichzelf zielig en lijkt niet gemotiveerd een oplossing te zoeken. Je kunt je san blijven focussen op wat man allemaal moet doen en veranderen, maar dat gaat op korte termijn denk ik niets opleveren. En al die tijd ligt Ontslaap maar wakker. Wachtend tot haar man niet alleen zijn eigen probleem oplost, maar ook dat van haar.
Pragmatisch dan maar. En zorgen dat jezelf in ieder geval weer nachtrust krijgt - en geen nachtelijke ruzies.
De vrijpartij van dirksmama lijkt mij trouwens ook een goede tip.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.