Home » Forum » Melk calcium hard nodig

Melk = calcium = hard nodig

Ben jij al begonnen met seksuele opvoeding?

Of wil je weten hoe je dit kunt aanpakken? Deel jouw ervaringen hier!

18 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
Marieke
Melk = calcium = hard nodig

Mijn dochter heeft al sinds ze een baby was, een allergie c.q. intolerantie voor melk en melkproducten. Toetjes worden dus niet gegeten, roomijs ook niet, niet te veel koekjes, kaas met mate, terwijl in de harde Nederlandse kaas geen lactose meer in zit. Als je ziet hoe vaak melk gebruikt wordt in producten, is het een wonder dat ik nog kan koken! Als alternatief eten we veel groene groente, komen vaak noten voorbij en zou ze wel wat meer zaden kunnen eten, maar die heeft ze eigenlijk niet zo graag. Fruit eet ze voldoende en die 1,5 ons groente per dag is een makkie. Krijgt zo'n kind dan wel voldoende calcium binnen? Het voedingscentrum propageert toch zo'n 600 ml melk(producten) per dag aan voor de broodnodige calcium. Ze is nu bijna 12, 1.64 en weegt amper 43 kg. Ze sport vier keer in de week maar is niet zo heel fanatiek, fietst naar school en is gewoon een actief kind wat graag buiten is. Op zich lijkt ze mij een gezond kind, maar toch, juist omdat ze zo lang is, is een sterk bottenstelsel hard nodig en dan heb je toch calcium nodig. Toch? Maar hoe doe je dat zonder zuivel? Het wordt ook ingegeven dat ik een lactoseintolerantie en een lichte vorm van botontkalking heb en ik gebruik sinds een aantal jaren daar medicatie voor. En dat wil ik voor haar graag voorkomen. Wie weet raad?

Tinus_p
Vergeet melk

Vergeet melk: Het grootste deel van de wereld drinkt het niet (in landen waar veel melk wordt gedronken komt net zoveel botontkalking als landen zonder Joris Driepinters). Botontkalking hefet meer te maken met te weinig vitamine D, te weinig beweging, en vooruit, mss ook met te weinig calcium -want de meeste calcium wordt nog slecht opgenomen ook en je kunt waarschijnlijk beter brood eten.

Pubermoeder
Melk

Er is iets raars aan de hand met het enorme belang dat wordt gehecht aan melkproducten. En dat terwijl de mens het enige zoogdier is dat melk van een ander dier drinkt... Het is dus absoluut niet 'natuurlijk'. Als je het op die manier bekijkt, snap je dat melk echt geen bittere noodzaak kan zijn in ons dagelijkse dieet.

skik
Sluit me bij tinus aan

Nergens voor nodig, die uiersap. Met donkergroene groenten, noten, genoeg beweging en buitenlucht krijgt jouw kind genoeg calcium binnen, daar heeft ze geen melk bij nodig. Je doet het precies goed. Hier wat info over botten en calcium: http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/calcium-full-story/#growing

En je dochter heeft een prima gewicht, kijk hier zelf maar: http://www.zuivelonline.nl/?PageID=968. (Wel ironisch dat ik je een site van zuivelproducenten geeft trouwens).

skik

Elisa Gemani
Net als tinus

Idd, melkproducten zijn niet de juiste/enige/goede bron van Calcium. Groene groenten en noten zijn veel betere bronnen, net als bepaalde soorten fruit en vis. Belangrijker nog is voldoende beweging en vitamine D; het gros van de bevolking heeft hier tekort van dus ik zou dat eventueel supplementeren; in ieder geval in de wintermaanden.

Stenna
Japan

Was het niet zelfs zo dat vrouwen in japan (of aziatische landen??) waar bijna geen melk wordt gedronken bijna helemaal geen botontkalking hebben? Of heb ik dat verkeerd onthouden.
In elk geval heb je voor voldoende calcium geen melkproducten nodig zegt Stenna-man die bioloog is (net als tinus geloof ik).

AnneJ
Nee

Het bewijst niets natuurlijk, maar ik heb geen botontkalking en vanaf mijn geboorte een koemelkeiwitallergie. Alleen bij zwangerschap en borstvoeding heb ik extra kalk van de apotheek gehaald omdat ik zelfs geen karnemelk kon drinken en compleet koemelkeiwitvrij was vanwege de allergie van mijn kinderen. Ik had inderdaad beter vitamine D extra kunnen nemen omdat ik in die tijd 4 kiezen ben verloren.

Fiorucci
Marieke

Volgens de zuid afrikaanse kinderarts van mijn zoon hebben nederlanders last van het Joris Driepinter syndroom. Het belang van melk is ons wijsgemaakt, maat klopt echt niet.

nathalie
Als je twijfelt

of ze genoeg binnenkrijgt kun je dat een keer laten uitrekenen door een diëtist dat zit nu weer in het basispakket. Dan weet je waar ze staat en krijg je misschien nog tips over voedingsmiddelen waar je zelf niet zomaar aan had gedacht. 1 bezoek en klaar.

Maxime
Nooit

Ik drink nooit melk, yoghurt of vla. Mijn kinderen ook al niet. Vinden we niet lekker. Geen allergieen hoor. Soms wel wat kaas, maar dan meer als strooisel over de pasta ofzo. We hebben hier een normaal gewicht en volgens mij geen zwakke botten ofzo, tenminste ik heb nog nooit iets gebroken.

Rafelkap
Maxime

Nooit wat gebroken is natuurlijk geen graadmeter, je bent nu nog niet hoogbejaard ;-) Ik denk ook niet dat melk nodig is, als je voldoende producten eet waar wel calcium in zit. En evt mbv wat vitaminepilletjes.

MariaV
België

Ik verhuisde lang geleden met dreumeszoon met koemelkallerrgie naar België. In Nederland wilde het CB absoluut dat ik hem hypo-allergene poedermelk gaf (terwijl hij dagelijks nog een beetje borstvoeding kreeg), want ja, die heilige 600 ml he. Het Belgische CB was een stuk relaxter: hij drinkt nog een beetje bv, eet volop groenten en brood en af en toe eens wat kaas en een paar hapjes yoghurt: u hoeft zich helemaal nergens zorgen over te maken hoor! Dat was een opluchting!
Die melkfascinatie is er alleen in Nederland, snel loslaten dus.

skik
Stenna, zie artikel

In het artikel waarvan ik een link gaf stond dat mensen die nooit zuivel gebruiken net zoveel of net zo weinig last van botontkalking hebben als mensen die wel zuivel gebruiken.

Om mezelf even als rokende opa-argument te gebruiken: ik heb twee keer een botdichtheidsscan gehad in mijn hoedanigheid als proefkonijn. Mijn botten bleken knetterhard, ruim boven de bandbreedte. Ik heb al sinds peuterleeftijd geen melk meer gedronken en andere zuivel gebruik ik maar heel weinig tot niet.

skik

Elisa Gemani
Osteoporose

In andere landen nuttigen ze ipv melkproducten andere producten zoals vis, zeewier, tahoe, kikkererwten die beter opneembare/meer calcium bevatten. Vandaar dat in dat soort landen osteoporose veel minder vaak voorkomt. Osteoporose wordt trouwens niet alleen veroorzaakt door calciumgebrek, maar met name door gebrek aan beweging, gebrek aan vitamine D en/of roken.

MarSy
Advies

Ik heb hier ook een dochter met KMA, advies diëtist was 500 ml melkproducten per dag.

Dochter krijgt geitenmelk en geitenyoghurt, vind ze lekker, wij niet!!

Daarnaast is er rijstemelk en rijsteroom voor door het eten. Granenmelk bestaat ook, dus genoeg vervangers, ik wist niet van het bestaan, daar heeft de diëtist mij opgewezen.

Biene M.
?

Ik heb osteoporose en loop daarvoor bij een in osteoporose gespecialiseerde endocrinoloog in een academisch ziekenhuis. Zij hamert op twee dingen: vitamine D suppletie en vier melkproducten per dag. Is dat dan onzin? For the record: ik eet wekelijks noten, broccoli, tofu en twee keer vis. Ik ben niet zo dol op melkproducten en heb er bij tijd en wijle minder van gegeten en gedronken en dan was dat wel te zien in mijn bloedwaarden. Haar advies voor mijn dochters is dan ook: vitamine D suppletie, voldoende beweging en vier melkproducten per dag (voor mijn zoon drie melkproducten per dag).

Maxime
En deze site:

Op onderstaande site staat weer het volgende: Calciumrijke producten
Om een hoge botdichtheid te behouden, is het belangrijk om genoeg calcium binnen te krijgen. Een goede richtlijn is ongeveer 800 mg calcium per dag. Veel mensen denken dat je calcium vooral binnenkrijgt door melkproducten, zoals melk, yoghurt en kaas. Dit is slechts gedeeltelijk waar. Melkproducten bevatten ook bestanddelen die calcium juist afbreken. Zo bevat melk fosfor en fosfor remt de opname van calcium.

Producten die je beter kunt nemen om de botdichtheid te verbeteren, zijn peulvruchten, bonen, fruit, volkoren producten en bladgroenten.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/66787-oorzaken-van-oste...

En ik denk dat het deels ook erfelijk is, mijn ouders hebben ook nog nooit iets in hun leven gebroken, mijn pa (78) is onlangs van zijn fiets gestuiterd, maar niets gebroken! (gelukkig maar natuurlijk) maar ik denk dat hij sterke botten heeft. (of heel veel mazzel)

Elisa Gemani
Osteoporose

Dat van die vier melkproducten per dag is het advies uit de oude doos of geldt alleen als mensen hun calcium niet genoeg uit andere bronnen binnenkrijgen. Het kan best zo zijn dat je simpelweg niet genoeg calcium binnenkrijgt omdat je toch niet genoeg andere voedingsmiddelen nuttigt waar calcium in zit.
http://www.osteoporosestichting.nl/calcium-en-vitamine-d.html
http://www.osteoporosestichting.nl/preventie-van-osteoporose.html
Maar nogmaals, beweging en met name vitamine D is nog veel belangrijker. Ik heb zelf geen osteoporose (mijn moeder wel en die nuttigt heel veel melkproducten en beweegt veel) en hou erg van kaas, melk en joghurt en andere calciumrijke voedingsmiddelen maar het heeft wel een jaar geduurd voordat een gebroken middenvoetsbeentje heelde. De orthopedisch chirurg wilde allang opereren maar ik kreeg toen het advies om extra vitamine D te slikken (en dan niet een lullig tabletje van de drogist, nee, een speciaal hooggedoseerd supplement) en voila; binnen een paar weken kwam er botaanmaak op gang en na twee maanden was de botbreuk genezen. Mijn moeder slikt nu ook die extra vitamine D en het gaat veel beter met haar osteoporose. Volgens haar behandelend arts moet het accent en advies veranderen van het belang van calcium naar vooral het belang van vitamine D. Calcium heeft vitamine D nodig om goed werkzaam te kunnen zijn. En die calcium hoeft niet uit melkproducten te komen mits mensen weten waar dan wel genoeg calcium in zit en hoeveel ze daarvan dagelijks moeten eten.
Het is niet voor niets dat veel Aziaten lactose-intolerant zijn maar toch nauwelijks osteoporose krijgen. Sojaproducten, vis, zeewier; daar kan geen glas melk tegenop. De ironie van onze "melk is goed voor elk" cultuur en osteoporose tiert welig.

Onderwerp gesloten

Wat leert je kind in groep 1?

En dit is wat je kind al moet kunnen voor hij naar groep 1 gaat: lees het hier.