Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

anna van noniemen

anna van noniemen

20-01-2013 om 19:42

Meningen verdeeld, wel of niet vroeg een beugel?

Dochter is 9 en is vorige week bij de ortho geweest. Ze heeft ruimtegebrek, zoals oudste dat ook al had. Bij hem zijn er toen kiezen getrokken maar hij is ook later aan de beugel begonnen. Bij dochter gaat er dinsdag gehapt worden en een week later krijgt ze de beugel die haar kaken wat gaat verbreden.

Nu sprak ik op de BSO een leidster, haar dochter is net zo oud, en háár ortho had gezegd dat hij het te vroeg vind, ze is nog niet uitgewisseld. Terwijl de moeder van een ander meisje bij ons op school, net overgestapt naar "mijn ortho" een beetje op haar mieter had gekregen dat ze zo laat begon. Maar die liep dus ook bij die andere ortho die steeds maar wilde wachten...
De leidster van de BSO had te horen gekregen dat ze eerst maar met haar dochter naar logopedie moest????

Ze gaat nu voor een second opinion naar "mijn ortho" maar wie heeft er nu gelijk?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

20-01-2013 om 19:48

Hangt van het probleem af

Bij een overbeet zoals mijn oudste had, werd inderdaad gewacht totdat alle kiezen gewisseld waren. Belangrijk was wel gelijk daarna te beginnen.
Bij een te kleine/smalle kaak beginnen ze volgens mij eerder met een beugel.
Je kunt twee gevallen dus niet met elkaar vergelijken.

anna van noniemen

anna van noniemen

20-01-2013 om 20:09

In zoverre

dat bij die leidster haar dochter ook ruimtegebrek is.

Hanne.

Hanne.

20-01-2013 om 21:25

Maar misschien meer?

Maar aangezien er ook logopedie wordt geadviseerd gok ik dat er bij haar meer aan de hand is dan alleen ruimtegebrek.

Ik zou aan de ortho vragen waarom hij wel/niet voor vroeg starten met behandelen is. Die van mij start pas rond het 11e jaar, met als motivatie dat als je eerder begint het resultaat bij het laatste wisselen weer ten dele ongedaan gemaakt kan worden.

anna van noniemen

anna van noniemen

20-01-2013 om 21:54

De reden voor nu al starten

was dat ze nu nog in de groei is en ze daardoor de kaak nog kunnen vormen en ze zo willen voorkomen dat er vaste kiezen getrokken moeten worden. Vond ik wel plausibel klinken.

Vic

Vic

20-01-2013 om 22:34

Ook gehoord

Mijn dochter (bijna 8) heeft een verwijzing gekregen voor de ortho vanwege ruimtegebrek. Het is bij haar zelfs zo erg dat haar melkhoektanden eruit worden geduwd door de snijtanden links en rechts van de voortanden. Volgens de tandarts is de kans groot dat vroeg begonnen wordt met het verbreden van de kaak. Helaas heeft de dichtstbijzijnde ortho een wachtlijst van een half jaar, dus voorlopig weet ik nog niet wat hij gaat zeggen.

P

P

21-01-2013 om 06:58

Vroeg beginnen

Mijn tandarts is helemaal geen voorstander van vroeg beginnen en lekker voor de brugklas klaar. Het ligt natuurlijk wel aan het probleem in de mond maar zij vindt dat 9 van de 10 kinderen te vroeg begint.

Ik weet in ieder geval dat ik op haar advies kan vertrouwen en dat vind ik wel prettig. Ik ben inderdaad bang voor ortho's die een kind gewoon binnen willen halen ook al hebben ze een wachtlijst.

Mijn oudste hoefde niet van haar, was puur esthetisch. Bij jongste wil ze eerst het 'eindresultaat' van het wisselen zien.

Fiorucci

Fiorucci

21-01-2013 om 07:29

Vroeg

Mijn dochter begon vroeg,in groep 8, er zijn eerst drie melkkiezen getrokken. Ze wordt 13 volgende week en is bijna klaar met haar beugel. Het verbaasde mij ook, dat men zo vroeg begint tegenwoordig.

Beter vroeg

Beter vroeg dan te laat. Ik werd met 12 jaar doorgestuurd door me tandarts en was te laat, er kon niets mee gedaan worden. Dus liever te vroeg!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

21-01-2013 om 14:08

Vroeg(er)

Te vroeg bestaat eigenlijk niet. Afhankelijk van de gebits- of tandproblematiek wordt altijd gewacht tot het juiste moment voor een activator, beugel en/of tandextracties om zodoende het beste en snelste resultaat te krijgen. Maar in het algemeen wordt gewacht tot het kind uitgewisseld is en dat is rond het 11e jaar. Met een activator kan eerder begonnen worden om ruimte in de kaak te creeren.
Het is ook zo dat hoe jonger een kind, des te makkelijker gebruik kan worden gemaakt van de snelle groei en ontwikkeling van de kaak en het gebit.
Ik was pas bijna 13 toen ik een beugel kreeg en waar ik toen ruim 3 jaar heb moeten beugelen, zou ik als ik zoals nu eerder was begonnen, een a twee jaar korter gebeugeld kunnen hebben. Toevallig is de ortho van mijn zoon (bijna 12, heeft nu ruim een half jaar een beugel; 1e bezoek aan de ortho met 9 jaar) de zoon van mijn toenmalige ortho dus we hebben hier uitvoerig over gesproken. Het verschil in aanpak en behandeling tussen 30 jaar geleden en nu, ontwikkelingen in de orthodontie, materialen; het is allemaal erg veranderd en verbeterd.
Maar het hangt dus vooral af van de individuele problematiek; wel wordt tegenwoordig eerder behandeld dan vroeger.

beugelmom

beugelmom

21-01-2013 om 18:36

Hangt ervan af wat het probleem is

Bij zoon hier is er een foto gemaakt zon 360 graden beeld. Er waren 3 rijen tanden te zien. De melktandrn onderaan, daarboven de 2 snijboortanden en 2 liezen aan iedere kant. Daarboven de 3 e rij met de hoektanden en de rest.
Ortho zei: alles wat nu op de 3e rij staat past er niet in. Daarom staat het er nu ook nog boven. Je kan of dat allemaal weg laten halen, of de kaak proberen te verbreden. Dat gaat niet vanzelf of in ieder geval niet snel genoeg als je gewoom wacht op natuurlijke groei.

Daarom beugelt hij dus..... Omdat wij geen in aanlag gezonde tanden wilden trekken.

Wachten zou alleen betekenen dat we wachten op het doorkomen van tanden waarvoor geen ruimte is, en dat gaat gewoon niet.

Beugelmom

Goede vraag!

De tandarts constateerde bij mijn zoontje (toen 6) vorig jaar ook een te smalle kaak en voorzag ruimtegebrek. Hij begon over het dragen van een voorbeugel rond zijn 8e en dan rond 11 een echte beugel. Deze zou je dan minder lang hoeven dragen.

Ik ging echter googlen op 'voorbeugel' oid, maar kan hier niks over vinden en niemand in mijn omgeving kent het.

Tango

Tango

21-01-2013 om 21:48

Hier gaat dochter morgen

Voor het eerst naar de orthodontist. Ze is 11, bijna 12, maar heeft dan ook al wel ruim een half jaar op de wachtlijst gestaan. Ik ben benieuwd wat het gaat worden. Haar tanden staan niet schrikbarend scheef, voortanden wel iets naar voren. Daarnaast mist ze boven nog 2 hoektanden die nog steeds niet door zijn, dus ik ben benieuwd in hoeverre er al iets gedaan gaat worden.
Van zoon die nu 8 is verwacht ik dat ze ook eerder gaan beginnen, zeker als ik het verhaal van Vic lees. Die heeft echt ernstig ruimtegebrek. Boven heeft hij nu 4 tanden gewisseld waar er 3 voor zijn teruggekomen. Voor de vierde tand is absoluut geen plek en 1 tand staat dan al helemaal scheef. Onder net zo'n verhaal, 4 tanden gewisseld, 3 voor teruggekomen en van de week zag ik dat de 4e ook doorkomt, maar dan overdwars in de kleine opening die er nog was. Als dat geen beugel wordt... we gaan maar vast sparen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

21-01-2013 om 21:52

Voorbeugel

Hij zal wel een activator (blokbeugel) bedoelen. Deze uitneembare beugel wordt gebruikt om de groei van de bovenkaak remmen en de groei van de onderkaak te stimuleren waardoor de kaken beter op elkaar gaan passen. Pas na behandeling met een activator wordt dan begonnen met het "echte" beugelen dwz de stand van de kiezen en tanden te corrigeren. Met het dragen van een activator kan het beste zo vroeg mogelijk begonnen worden.

Je kan vragen aan de ortho

Als je toch mocht gaan...vraag aan de ortho wát hij van plan is en vanaf wanneer en hoeveel milimeter er precies aan welke kant dan ook geschoven moet worden voor het resultaat dat hij voor ogen heeft.
Het is trouwens helemaal niet gezegd dat áls je naar de ortho gaat dat er dan meteen gebeugeld wordt. Hier is jongste zeker 2 jaar alleen voor controle geweest. 1 keer per half jaar....vóórdat er van een beugel sprake was. Eerst moesten alle melktanden eruit (gaat bij haar niet vanzelf omdat haar blijvende tanden er niet goed onder zaten). Dus tussendoor nog foto's gemaakt van de kaak, welke zullen er misschien vanzelf uit gaan en welke zeker niet? En die wie er zeker nooit vanzelf uitgaan daarvoor gaf hij opdracht aan de tandarts...
De tandarts heeft niet de geavanceerde apparaten die de ortho heeft en had dit nooit zelf kunnen voorspellen. Dan had ze meerdere malen dubbele rijen tanden/kiezen gehad. En dan is trekken van de melkkiezen veel gecompliceerder als daar al een blijvende tegenaangedrukt zit.
groeten albana

anna van noniemen

anna van noniemen

22-01-2013 om 16:02

Dochter heeft vandaag gehapt

12-2 krijgt ze de beugels, onder en boven, om de kaken dus te vergroten.

Meike

Meike

22-01-2013 om 16:13

Kaak verbreden

Hier had dochter ook een te smalle kaak. Haar hoektand had bijvoorbeeld zo weinig ruimte dat deze 1 1/2 jaar na het wisselen nog niet doorgekomen was. Toen ze nagenoeg uitgewisseld was (brugklas) is ze aan de beugel gegaan. Ze heeft eerst ruim een half jaar een soort van stangetje tussen haar kiezen gehad waardoor haar gehemelte en kaak werd verbreed, daarna een plaatjesbeugel. Na 2 jaar was ze klaar (3e klas). Bij dochter is niets getrokken, bij mij vroeger op 9-jarige leeftijd wel. Ik had ook een te smalle kaak. Ik mis boven dus nu nog enkelen kiezen.
Mijn waarneming is wel dat hoe jonger de kinderen met een beugel beginnen, hoe langer ze er mee bezig zijn.

anna van noniemen

anna van noniemen

22-01-2013 om 16:28

Maar zou dat dan niet gewoon zo lijken?

Kijk, oudste had ook te weinig ruimte, 4 kiezen getrokken, overal 1 zeg maar, blokjesbeugel, binnen 1 jaar prachtige tanden. Maar ja, wel 4 kiezen kwijt, net als ik. En nu ik ouder wordt en ze slechter worden, mis ik onderin ook al weer een kies, en zo hou je uiteindelijk niks over...

Dochter is nu dan 9, gaan de kaak oprekken, dat zal best een poosje duren. Afhankelijk hoe de tanden dan daardoor gaan staan of doorkomen zal ze daarna vast nog wel een beugel krijgen....Maar wel al haar kiezen behouden....En ja, relatief is ze dan langer bezig.

Meike

Meike

22-01-2013 om 17:27

Spin

Dochter heeft een spinbeugel gehad, zie oa http://www.orthotiel.nl/vast2.htm en http://www.orthodontisthack.nl/beugel.html
2 ringetjes om kiezen per kant met een soort balkje ertussen. Die moest gedurende een week of 3 uit elkaar gedraaid worden en daarna moest die beugel zo bijna een half jaar blijven zitten (hoefden we ook niet naar de ortho). Dochter had toen tijdelijk een spleet tussen haar voortanden. Die is later weer gecorrigeerd met een slotjesbeugel.
Ik weet niet welke beugel jouw dochter nodig heeft maar op deze manier heeft mijn dochter een half jaar die kaakverbreder gehad, daarna nog ca 1 1/2 jaar een slotjesbeugel.
Ik heb destijds 5 1/2 jaar gebeugeld, de halve basisschool en de halve middelbare school. Daar baalde ik behoorlijk van. Bij mij zijn 2 melkhoektanden, 2 melkkiezen en 2 volwassenkiezen getrokken. Die laatste 2 zijn uiteraard nooit meer teruggekomen. Dat was dus wel een hele andere manier van ruimte creeren dan bij mijn oudste dochter.

anna van noniemen

anna van noniemen

22-01-2013 om 17:51

Zoiets

http://orthoregulation.eu/informatie/chip.html

dan zonder chip
Onder ook, maar dan minder kunststof uiteraard.

Activator

Jongste heeft ook een activator gehad....Een beugel die de boel verbreed. Jongste had ook geen plek voor 4 kiezen. Maar wij wilden niet dat die kiezen getrokken werden. Ze heeft al een glazuurprobleem en op dat moment was helemaal niet duidelijk welke kiezen wel of niet 'gezond' zouden doorkomen. Er was dus kans dat de gezonde kiezen eruit zouden gaan ten koste van ruimte voor ongezonde. Ortho had een alternatief....maar dat duurde veel langer. En was onze eigen keus. Het trekken inclusief beugelen was een traject van ong. 1 jaar. De actvivator inclusief beugel was ong 2 tot 3 jaar en wel ná die activator.Die activator, die ze zeker 1,5 jaar gehad heeft, houd niet veel in hoor...je krijgt een beugel voor de nacht en soms ook dag en doet die in en komt na een maand of 4,5 's terug en dan stellen ze 'm bij en bekijken de groei. That's it. Kost volgens mij (uit mijn hoofd) ergens rond de 30 euro zo'n controle.
Ik geloof niet dat zo'n ortho zo in geldnood zit dat hij talloze kinderen extra vroeg laat komen voor allerlei controles voor niks die dus amper wat opleveren. Die ortho verdient het meeste met écht beugelklanten. die dus blokjes erin hebben. Dat de ortho dat traject zo kort mogelijk houd lijkt me te prijzen...en alleen voor hem te pleiten.
Jongste is nu bijna klaar na 2,5 jaar, maar mét behoud van alle kiezen.
groeten albana

rosa

rosa

23-01-2013 om 08:53

Hier

had dochter een te kleine onderkaak. Ze kreeg in groep 5 een blokbeugel. Dat was heel vervelend natuurlijk: raar praten, ding in je mond. Hij ging wel uit met het eten. Maar al na 4 of 5 maanden was de kaak goed en kon hij weer uit. Of misschien nog een tijdje alleen 's nachts, dat weet ik niet meer. Daarna volgden in groep 8 slotjes. Dat ging nog wel even door, op een gegeven moment vond dochter he tmooi geweest. En ze staan ook prachtig recht, nu heeft ze alleen nog een spalkje.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.