Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vic

Vic

17-02-2011 om 10:11

Menstruatie en kwaliteit eicellen

Een beetje in vervolg op de wel/niet steriliserenvraag. Het afgelopen jaar is mijn menstruatie veranderd. Voorheen altijd regelmatig en van gemiddelde hevigheid. Het afgelopen jaar ben ik wel eens een week te vroeg geweest, of enkele dagen te laat, maar het mag eigenlijk geen naam hebben. Als ik 2 dagen minimaal rood bloed verlies is het veel. Houdt dat verband met de kwaliteit van je eicellen? Oftewel, zijn mijn eieren zo oud dat ze het waarschijnlijk niet meer doen? Kun je dat (door huisarts/gyn) laten testen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

17-02-2011 om 10:38

Vic

Hoe oud ben je?
Zelfs al ben je in de overgang en nog nauwelijks ongesteld dan nog mag je er niet vanuit gaan dat je waarschijnlijk toch niet zwanger kan raken. Een tante van mij was in haar overgang, ze was toen 50 jaar. Ze dacht eerst van de menstruaties af te zijn, tot bleek dat ze zwanger was. Ik heb er toen nog een neefje bij gekregen, een gezonde overigens.
Je eicellen zijn op of niet. Als je nog een eisprong hebt en dus een menstruatie om de boel weer af te voeren bestaat er altijd een kans dat je zwanger raakt als je met een vruchtbare man gemeenschap hebt.

Zijn je eicellen te 'óud'dan is eerder het gevaar wat om de hoek kan kijken dat je een kindje met een handicap krijgt.

Ik denk niet dat het getest kan worden, misschien wel maar doen ze dat niet. Zal wel heel duur zijn en ik denk dat eicellen die nog in je eierstokken verstopt zitten niet onderzocht kunnen worden dus effect heeft het dan niet.

Vic

Vic

17-02-2011 om 11:19

Koentje

Ik heb nog geen overgangsverschijnselen, dat zou ook wat vroeg zijn op mijn leeftijd (38). Maar zo af en toe loop ik wel eens te dubben wat ik nou kan doen qua anticonceptie. Als ik jou zo beluister zou je zelfs na je 45e nog iets moeten gebruiken. Jeetje, ik was er een beetje vanuit gegaan dat je kans op zwangerschap dan zo klein is dat je qua betrouwbaarheid net zo veilig zit als met anticonceptie als je jong bent.

Onderzoek

Voorafgaand aan de Essure-sterilisatie kreeg ik een baarmoederonderzoek via een vaginale echo. De gynaecoloog kon op de echo heel goed de eicellen zien zitten en vertelde me dat ik qua hoeveelheid de eierstokken van een dertigjarige had (ik zag zelf alleen grijze vlekjes. Of dat ook iets zegt over de kwaliteit weet ik niet, maar een gynaecoloog kan dus wel degelijk iets zien.

Chris

Biene M.

Biene M.

17-02-2011 om 12:59

Nee

Het is niet mogelijk de kwaliteit van je eicellen te testen. Helaas, want het zou handig zijn te weten wat die kwaliteit is voordat een vrouw het traject van vruchtbaarheidsbehandelingen in gaat. En zoals hierboven al gezegd heb je maar 1 goede eicel nodig om zwanger te worden. Ze gaan niet allemaal tegelijk over de houdbaarheidsdatum.

May

May

19-02-2011 om 22:03

Een familielid

Zat rond haar 45e bij de dokter (het is wel al 25 jaar geleden hoor). Ze dacht dat ze in de overgang was en wilde dat even laten checken. Ze voelde zich zo raar. Niks overgang, ze was zwanger.. van een tweeling...

Vic

Vic

21-02-2011 om 23:03

Bizar

Ik heb me echt nooit gerealiseerd dat je tot je 50e ofzo anticonceptie moet blijven gebruiken. Natuurlijk snap ik het principe eisprong = vruchtbaar wel, maar nooit bij stil gestaan. Je vruchtbaarheid neemt toch wel heel erg af na je 35e? Ik heb ooit eens gelezen dat je als 30-jarige 25% kans hebt om zwanger te raken tijdens je ei-sprong, en dat dat gedurende de jaren afneemt tot bijna 0. Dat worden dan misschien nog wel 2 spiraaltjes in de toekomst ;-(

Jitske de Graaff

Jitske de Graaff

25-02-2011 om 21:16

Ookwel

Als je ieder jaar 9 maanden zwanger bent, verspil je toch veel minder eicellen en blijft de kwaliteit dus ook langer beter? Of zie ik dat verkeerd?

Biene M.

Biene M.

25-02-2011 om 21:34

Verkeerd

Je verliest sowieso honderden eicellen per maand, zelfs als je zwanger bent. Net zoals je pigmentcellen in je haar verliest en je huid zijn elasticiteit kwijtraakt, slaat ook in je eierstokken de veroudering toe. Wanneer je eicellen op zijn, is vooral een kwestie van erfelijkheid. De leeftijd waarop je moeder in de overgang raakte is een indicatie voor de leeftijd waarop dat bij jou zal gebeuren.

Jitske de Graaff

Jitske de Graaff

27-02-2011 om 19:37

Aha

weer wat geleerd!

Vic

Vic

27-02-2011 om 22:23

"De leeftijd waarop je moeder in de overgang raakte is een indicatie voor de leeftijd waarop dat bij jou zal gebeuren."
Dat hoop ik toch niet. Mijn moeder was rond de 53 toen, en dat is volgens mij best laat.

Biene M.

Biene M.

28-02-2011 om 21:18

Vic

Laat in de overgang komen is niet (alleen) ongunstig. Vanaf de menopauze worden je botten minder sterk en hoe vroeger de menopauze, hoe groter het risico van osteoporose op latere leeftijd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.