Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gilles

Gilles

18-01-2011 om 00:18

Mogelijk tourette, diagnose laten stellen?

Onze zoon van 10 heeft last van tics. De ene tic verdwijnt en de andere verschijnt zullen we maar zeggen. Momenteel heeft hij een verbale tic die ons erg opvalt. Volgens hem heeft op school er nog niemand wat van gezegd. Mijn man denkt dat hij misschien tourette heeft. Is het zinvol om hiervoor een diagnose te laten stellen?
Op zich zijn de tics niet zo storend dat hij medicatie of therapie voor zou moeten hebben. Hij is anders dan de meeste kinderen, maar er is geen sprake van PDD-nos of ADHD.
Misschien zijn wij als ouders wel eigenlijk de enigen die er last van hebben en moeten ophouden hem te vragen op te houden met geluid te maken? (....) Want los van de diagnose is het duidelijk dat hij geen invloed heeft op het maken van de geluiden en hij heeft zelf ook niet echt door dat hij die geluiden maakt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tourettemoeder.

Tourettemoeder.

18-01-2011 om 06:05

Ja.

Bij ons heeft het stellen van de diagnose wel iets veranderd. Wij waren van die ouders die ons kind vroegen te stoppen met het maken van geluiden. Iets waar ik nu nog spijt van heb, iets wat mijn (nu 19-jarige) zoon ons nog kwalijk neemt. De diagnose was voor ons een opluchting. We zijn acuut gestopt met onze opmerkingen en nemen ons kind zoals hij is. Na de diagnose is hij begonnen met medicijnen vanwege de hevigheid van zijn tics.

Stichting

http://www.tourette.nl/2010/

Informatieve site en lijst met behandelaars. Ook is er een pagina met boeken waarin iemand voorkomt met het syndroom o.a. van Oliver Sacks.
Lotgenotencontact voor jezelf en voor kind kan prettig zijn. Dat zie ik in elk geval aan mijn kinderen die zich op de basisschool vaak uitzonderlijk voelden maar op het voortgezet onderwijs in aanraking kwamen met leuke kinderen die op eenzelfde manier functioneren. Behandeling zoeken kan altijd nog als je zelf al goed geinformeerd bent zodat je een goede gesprekspartner kunt zijn voor behandelaars.

Gilles

Gilles

25-01-2011 om 09:34

Bedankt

Heel erg bedankt voor jullie reacties. Losssssslaten en negeren. Hij heeft ook astma, dus in eerste instantie was ik vaak ook bang dat hij gewoon last had van zijn ademhaling, maar dat staat er dus los van. Wij gaan gewoon proberen zijn tics te negeren, ongeacht of het tourette is of niet, het is niet zo erg (qua opvallendheid naar anderen en de heftigheid) dat wij verder medicatie overwegen. Momenteel is het ook weer even afgezwakt.
Gilles

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.