Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Fianna

Fianna

26-10-2010 om 20:50

Mri scan

Donderdag krijg ik een mri scan van mijn schouder en ik merk dat ik er ineens heel erg tegenop zie. Ik ben op zich niet claustrofobisch maar als ik er aan denk dat ik een half uur in een tunnel moet liggen krijg ik het wel erg benauwd. Vooral omdat ik er helemaal in moet, omdat het om mijn schouder gaat Ik weet ook niet eens of ik nou wel of niet contrastvloeistof krijg ingespoten.
Bah, wie praat mij moed in?
Iemand ervaring, viel het mee of tegen...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hoofd

Mijn oor is gemriscand. Moest je dus met je hoofd erin, rotherrie en het duurde eeuwig. Was ook nog eens in Luxemburg dus het Franse gemompel over de luidspreker begreep ik niet. Beetje saai, beetje lawaaiig maar goed te doen hoor.

Op de meeste andere plekken (in "mijn" scanner dus niet) kan je muziek kiezen of zelf meenemen. Cd of zo mee is misschien dus een goed idee.

Mariel

Tihama

Tihama

26-10-2010 om 21:31

Yoga

Ik heb verschillende MRI's gehad. Slechts 1 keer voor mezelf en 2 keer omdat ik mee heb gedaan aan een medisch onderzoek als controlegroep.
Ik vind het overigens zelf geen probleem. Het beste werkt om geschikte muziek mee te nemen, muziek die je ontspant. Je kunt namelijk je eigen CD laten draaien. Verwacht er geen hifi van, maar je hoort het wel. Verder kan yoga helpen om je te laten ontspannen. Als je claustrofobisch bent aangelegd, dan moet je jezelf dwingen om weer even rustig te worden. Als je je ogen sluit, dan zie je niet hoe smal de ruimte is, dat scheelt ook.

Bij die laatste onderzoeken ben ik zelfs in slaap gevallen. Werd ik wakker doordat de onderzoeker vroeg of alles nog goed ging

Tihama

joep

joep

26-10-2010 om 21:33

Jaaah joep

Het is goed te doen, je krijgt er muziek bij als je wilt. Als je eruit wilt, dan kan dat en dat komt ook regelmatig voor, dat mensen halverwege afhaken. (Dan weet je alleen niet wat je hebt, dus ik zou er maar in blijven). Heel veel mensen zijn wel claustrofobisch, of zien er heel erg tegenop, dus daar is veel begrip voor.
Nou succes hoor, maak er maar een leuk dagje van, op tijd gaan, lekker daar in het restaurant gaan zitten, boekje lezen in de wachtkamers, lekker rustig!

Kari1

Kari1

26-10-2010 om 21:34

Man

hier heeft pasgeleden een schouder-mri gehad. Vooraf een folder gekregen dat er niets van metaal op of aan het lichaam mocht en het advies om een joggingbroek mee te nemen om aan te doen. Maar uiteindelijk hoefde de spijkerbroek (met metalen rits) niet uit dus echt helemaal in de buis hoefde niet.
Idd was de herrie het vervelendste, en het moeten stilliggen waardoor je dus prompt ergens jeuk krijgt en niet mag krabben...
Kari

Meevallen

Het moet, dus geef je er aan over.

Schrik niet van de herrie die dat ding maakt, maar je krijgt ook een lekker muziekje op.

Doe makkelijke kleren aan, je bh moet uit (ijzeren sluitinkje en/of beugels) en probeer zoveel mogelijk je rust te bewaren.

Ik weet niet of je al eens een MRI gehad hebt, ik heb er al een paar achter de rug en wanneer ik er weer in moet dan ga ik er echt voor liggen; iets meer dan een half uur even niets. Gewoon liggen, even ontspannen en ik hoef nergens heen.

Wat die contrastvloeistof betreft, de kans is groot dat je dat moet hebben wanneer er bv. sprake is van littekenweefsel. Als je bv al eens geopereerd bent en ze het daardoor niet goed kunnen zien. Maar dan nog: halverwege word je dan even uit de tunnel gehaald en wordt er een klein infuusje aangelegd. No big deal.
Lig je er voor de eerste keer in en is het gebied dat gescand wordt nog nooit geopereerd of iets, dan zul je geen contrastvloeistof toegediend krijgen omdat ze dan alles gewoon goed kunnen zien.

Tip: je krijgt een drukknop in je handen voor nood. Stel nou dat je graag een ventilator aan wilt ter hoogte van je hoofd of staat ie te hard dat je wegwaait: druk op dat knopje en zeg dat dan. Kleine moeite, groot plezier.

Succes donderdag!

Yta Chalne

Yta Chalne

27-10-2010 om 08:46

Mri

De mri scan hoeft wat mij betreft niet op de lijst met onderzoeken om tegenop te zien. Het is te doen. Ogen dicht (en proberen in slaap te vallen, zoals Tihama) en het duurt relatief kort. Ook is het niet pijnlijk en heb je erna nergens last. Het gaat je zeker lukken!

Fianna

Fianna

27-10-2010 om 09:48

Oke

Bedankt, door jullie reactie ga ik er nog bijna naar uitkijken Inderdaad joep, ik maak er een leuke middag van, haha.
Weet je wat het is. Ik ben niet bang voor pijn of ongemakken (het vooruitzicht op een ruggenprik doet me bijv niks, naalden doen me ook niks) alleen met mijn hoofd er in, dat idee vind ik eng. Heb vroeger wel eens onder een zonnebank gelegen, kreeg het toen ook spaansbenauwd.
Mijn man heeft ook ooit een mri gehad, van zijn enkel, hij is ook in slaap gevallen. Maar hij lag er niet met zijn hoofd in, dus viel het wel mee met de herrie.

Fianna

Fianna

27-10-2010 om 11:19

Xanneke

'dan zie je de opening aan de hoofdkant en merk je dat de tunnel heel zo lang niet is.'

Ik heb begrepen dat ik er met mijn hoofd eerst in ga.

soepstengel

soepstengel

27-10-2010 om 12:29

Zoon van 12

zag er ook heel erg tegenop,hij kreeg een MRI van de borstkas, maar het is hem zo meegevallen. Hij kreeg hollandse muziek om te starten ;0 nou toen vond het het al een stuk leuker haha. t Maakt inderdaad lawaai, dat wel. t Klopt en bonkt....
Als je achteroverkijkt dan kun je het einde goed zien hoor.De zonnebank zit dichter op je.

In uza

Heb zelf vorige week een mri in het UZA (a'werpen) gehad en zag er net als jij vreselijk tegenop, ik word al claustrofobisch als ik een tunnel in rij. Daar moest ik me bijna volledig uitkleden en kreeg een soort operatiejasje aan. Omdat het ging om de wervelkolom ben ik ook volledig in het apparaat geschoven met een soort van industriele gehoorbescherming op en een noodknop in mijn handen gedrukt. Muziek heb ik niet gehoord, kan me ook niet voorstellen dat ik dit had kunnen horen boven de enorme herrie uit en van slapen kwam al helemaal niks. Ik heb heel even mijn ogen open gehad om te zien hoe ik lag en daarna een half uur niet meer. Ik vond het achteraf best meevallen, de herrie was gek vooral omdat het heel veel verschillende geluiden zijn en daar heb ik me eigenlijk vooral op geconcentreerd.
Succes donderdag!

rhoos

rhoos

27-10-2010 om 14:51

En als je het echt heel eng vindt....

dan neem je gewoon iemand mee die bij je hoofd komt zitten, volgens mij moet dat geen probleem zijn, hij of zij kan je er dan 'doorhen' praten!
succes,
rhoos

Fianna

Fianna

27-10-2010 om 14:55

Ik snap het even niet. Mijn hoofd ligt er toch in? Dan kan er toch niemand bij mijn hoofd zitten? Of is het aan de andere kant ook open?
Nou ja maakt niet uit. Ik heb niemand die mee kan, want de mensen die beschikbaar zijn passen op mijn kinderen

Biene M.

Biene M.

27-10-2010 om 15:40

Open mri

Het AMC heeft ook een open MRI.

Rafelkap

Rafelkap

27-10-2010 om 19:17

En mri bij jonge kinderen?

Ons zoontje (dan net 4) moet waarschijnlijk over enige tijd ook een mri laten maken. Maar is het bij jonge kinderen hopelijk wel met een roesje? (want hij blijft echt niet stilliggen)

Fianna

Fianna

27-10-2010 om 19:40

Xanneke

en dat vroeg ik me dus af: is de buis aan 2 kanten open? Zo ja, dan vind ik het al een stuk minder eng! Ik verkeerde in de veronderstelling dat de buis maar aan 1 kant open is, mmar dat is dus kennelijk niet zo.

Angie

Angie

27-10-2010 om 22:49

Viel mij mee

Ik moest erin voor mijn nek, dus hoofd eerst. Ik had vanwege de pijn een pijnstiller genomen, dat maakte me ook behoorlijk slaperig. Ik moest wel wakker blijven, en het moeilijkste vond ik het adem inhouden tijdens het scannen. Dat ging in korte stukjes, dus er werd telkens gezegd hoelang ik mijn adem ongeveer in moest houden. Het was klaar voor ik er erg in had.

Angie

ishtar

ishtar

27-10-2010 om 22:58

Rafelkap

mijn zoon van toen 5 heeft gewoon zonder roesje of andere hulpmiddelen een mri gehad. Ik had een cd mee, en ik mocht erbij zitten. Via de onderkant konden we elkaar gewoon zien en hij vond het ook niet eng ofzo. Ik had ook niet verwacht dat hij zo stil zou blijven liggen, maar dat ging prima. Scheelt misschien wel dat hij al een tijdje in het ziekenhuis lag.

Rafelkap

Rafelkap

28-10-2010 om 10:05

Ishtar

Ik vraag het tzt wel aan de arts. Volgens mij kan het ook onder narcose en is dit wel zo handig voor onze zoon. Die kan je niet goed uitleggen om stil te liggen (kan het wel uitleggen maar of hij het snapt en ook nog doet is een tweede)

ishtar

ishtar

28-10-2010 om 10:45

Rafelkap

ik zou het zeker aan de arts vragen.
Ik vertelde het omdat mijn zoon ook niet een van de makkelijkste is, en een dubbele beperking heeft waardoor het uitleggen ook niet altijd even makkelijk gaat (understatement) toch ging het vrij soepel.

Rafelkap

Rafelkap

28-10-2010 om 11:07

Ishtar

dank je wel voor je reactie. Het zou wel mooi zijn als het bij mijn zoontje ook zonder narcose ging, scheelt een hoop tijd ook en narcose is ook niet alles. Ik laat het maar over aan het oordeel van de arts.
Overigens duurt het nog wel even, we kunnen pas in december terecht bij de kinderneuroloog. Maar er zal ook wel een mri onderzoek worden gedaan.

Fianna

Fianna

28-10-2010 om 16:43

Viel tegen

Nou ik vond het toch tegenvallen. Het ging zo snel, werd op dat ding gelegd, moest half op mijn zij draaien, kreeg een deken over me heen en een knop in mijn handen geduwd en voor ik boeh of bah kon zeggen werd ik zonder tekst of uitleg die tunnel in geschoven.
Ik was halverwege de tunnel en had al de neiging om op de knop de drukken en te roepen: haal me er uit!
Ik heb denk ik zeker de eerst 10 minuten verstijfd gelegen met razende hartkloppingen daarna ging het wel. Het geluid was inderdaad erg hard, maar ik vond de afmeting van de tunnel erger, kleiner nog dan in een zonnebank. Ik voelde me echt benauwd.
Nee, liver niet nog een keer en ik ben blij dat ik er vanaf ben!
Ik kreeg wel naderhand te horen dat ik me zo goed gehouden had, hahah, ik lag verstijfd van angst bijna...

Rafelkap, succes met je kind en de mri. Ik kan me voorstellen dat het voor een kind wel heel naar kan zijn.

joep

joep

28-10-2010 om 19:08

Goed gedaan hoor

Zoooo, ook weer gebeurd, moet je maar denken.
Niet leuk, maar dan weet je straks tenminste hoe of wat.

Rafelkap

Rafelkap

28-10-2010 om 19:15

Fianna

Dank je wel! Klinkt niet zo leuk nee. Gelukkig ging alles goed bij jou! Beterschap!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.