Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Na 2x niet zo'n goede ervaring met mirena toch nog eens proberen?

Ik heb 2x een Mirena geplaatst gekregen en deze na vervelende bijwerkingen weer laten verwijderen (in het begin blijven vloeien, daarna iedere 4 weken paardagen ongesteld dan stopte het even en begon het weer voor een dag of 2, en zeer pijnlijke borsten een week voor ik ongesteld moest worden)
Momenteel slik ik de anticoncepitepil, maar dat vergeet ik regelmatig. Condooms vinden we niet handig en sterilisatie nog een te grote stap.
Nu twijfel ik of ik tóch nog een keer de Mirena ga proberen. Of zullen dezelfde klachten weer komen? Ik ga ook nog in overleg met de huisarts, maar dacht eerst hier ff horen ☺

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hombre

Hombre

08-12-2011 om 17:57

Koper

Waarom niet gewoon een koperspiraaltje zonder hormonen? Heeft mijn vriendin nu een jaar of anderhalf en die is er vooralsnog zeer tevreden over.

sonj@

sonj@

08-12-2011 om 18:39 Topicstarter

Tja koper

Ik heb van horen zeggen dat je dan nog al hevige ongesteldheid kunt verwachten bij een koperspiraal. Daar zit ik eigenlijk niet op te wachten :-S

lennest

lennest

08-12-2011 om 19:03

Prikpil?

En de prikpil? Eenmaal per drie maanden en als het goed is, word je ook niet meer ongesteld.
Of de Nuvaring? Eenmaal per drie weken inbrengen en klaar. Er zijn andere alternatieven!

kastanjet

kastanjet

08-12-2011 om 19:06

Sonj@

Kan meevallen hoor. Jaren geleden (voordat ik kinderen had) had ik een koperspiraal en liep ik elke maand bijna leeg. Ik heb m dus weer laten verwijderen.
Na de geboorte van de 2e overgegaan op de Mirena, maar daarvan had ik zo veel klachten (o.a. altijd zere borsten) dat ik die ook niet meer wilde. Sinds een jaar ongeveer heb ik een koperspiraal en dat bevalt prima. Ik heb maar 1 dag dat ik wat extra vloei, maar voor de rest helemaal geen problemen.
Ik zou het gewoon proberen en kijken hoe je lichaam reageert zonder hormonen.
Succes met je keuze.

K. Dootje

K. Dootje

08-12-2011 om 20:18

Ook

Hier ook koper en errug tevreden. Probeer het gewoon eens, voor de prijs moet je het niet laten, ik betaalde 25 euro voor het kleinood.

Hombre

Hombre

09-12-2011 om 08:33

Weinig verschil

...bij mijn vriendin.

Het lijkt mij toch ook wel fijn om eens geen kunstmatige hormonen in je lichaam te hebben. Dat was voor haar de reden om van de pil af te stappen. In de jaren dat ze probeerde zwanger te worden was ons sexleven er toch wel op vooruit gegaan.

Vic

Vic

09-12-2011 om 11:37

Ook koperspiraal

Ik heb hem al 4 jaar zonder problemen of bijwerkingen.

dc

dc

09-12-2011 om 12:35

Geen koperspiraal

Ik had op een gegeven moment 10 dagen lang heftige bloedingen, dus ik begin er niet meer aan.

Ik sprak laatst iemand die zei dat een implant goed kan werken, heeft iemand daar ervaringen mee? Doordat ik van de pil erg depressief word, durf ik niet goed aan de hormonen, maar volgens haar is het effect gelijk verdwenen als je het laat verwijderen. Het klinkt te mooi om waar te zijn. Iemand??

(En ja, ik ga eerdaags naar een family planning clinic om er met experts over te praten, maar ik ga daar graag zo goed voorbereid mogelijk heen).

Hanne.

Hanne.

09-12-2011 om 15:19

Beiden gehad

Ik heb zowel de mirena als de koperspiraal gehad.

De koperspiraal vond ik de bloedingen best bij mee vallen, maar het was inderdaad wel meer dan gebruikelijk. Bij de Mirena is het inderdaad wel een stuk minder, maar helaas ook onvoorspelbaar. De eerste maanden ben ik vrijwel continu ongesteld geweest en in de vakantie (how convinient) drie keer in vier weken.

En toen stopte het. Nu alweer een aantal maanden niet. Voordeel van de Mirena vind ik wel dat de menstruatie zo weinig is dat zelfs als het onverwachts komt je nie tmeteen een 'probleem' hebt. De eerste uren zijn makkelijk op te vangen met een WC papiertje.

Exmirena

Exmirena

10-12-2011 om 09:34

Lastig & bijwerkingen

Ik kan me voorstellen dat het een lastige situatie is waar je inzit...

Mijn geluk was dat we geen kinderwens meer hadden en partner wel wilde steriliseren. Ik heb na het plaatsen van mijn tweede mirena heel veel klachten gekregen. Los van de bekende klachten (borsten, pms) ook veel vage klachten die ik niet in verband bracht met mirena.
Ik was elke maand 3 a 4 dagen ziek (griep met koorts) tot en met een opname voor een niet te behandelen longontsteking. Uiteindelijk op google gaan zoeken naar bijwerkingen van Mirena toen ik viavia hoorde dat er meer bij kan komen kijken.

Bayer heeft voor de canadese markt een bijsluiter gemaakt die op deze link vertaald is: http://mirena.forum2go.nl/het-bayer-rapport-de-vertaling-van-alle-bijwerkingen-t29.html.

Ik heb hem laten verwijderen en sindsdien weer goed in mijn vel, niet meer ziek etc. Mijn huisarts gaf aan dat iedereen in verschillende mate op hormonen reageert. Ik reageerde er de tweede keer dus heftiger op. Achteraf ook naar de 5 jaar ervoor ellerlei aanwijzingen maar dat zal ik nooit weten. Als jij al twee keer heftig reageerde op mirena, zou ik het niet nog een keer durven. Maar dan zou ik ook geen prikpil durven.

Vroeger waren die koperspiraaltjes een drama maar hoor ook steeds meer goede geluiden... Succes met overwegen.

Sporty

Sporty

10-12-2011 om 10:32

Bevalt goed

Hier voor de 2e keer een Mirena. Mijn man is gesteriliseerd maar ik heb een Mirena om mijn heftige menstruaties tegen te gaan en ben nu nooit meer ongesteld. Heerlijk. Wie weet of een Mirena ook helpt tegen overgangsklachten? Dan laat ik 'm nog een aantal jaren zitten....

Rafelkap

Rafelkap

10-12-2011 om 17:18

Maar griep

krijg je niet van de mirena, maar door het influenzavirus Andere bijwerkingen kunnen ook heel vervelend zijn. Sonj@, drie keer is scheepsrecht natuurlijk, maar ik zou dat in jouw geval niet meer proberen en eens een koperspiraaltje overwegen. Heb met beiden ervaring en deze laatste bevalt me het beste, nergens last van. Hoe lang kan ik dat ding eigenlijk laten zitten?

sonj@

sonj@

10-12-2011 om 20:04 Topicstarter

Hmm oké

misschien dat toch maar de koperpsiraal proberen, hoewel ik (ondanks jullie meest positieve berichten) wel op zie tegen toch overmatige bloedingen.
Toen ik nog geen anticoncepie gebruikte, had ik altijd heel hevige ongesteldheden.
Maar ja, helemaal geen hormonen meer is ook wel fijn ! Gebeurt het ook wel dat bij de koperspiraal je menstruatie helemaal wegblijft? Of is het gewoon 1x per maand
De nuvaring werd ook nog genoemd en de prikpil, maar bij de prikpil in 1x zoveel hormonen vind ik niet prettig en krijg ik denk ik ook last van. En is dat bij de nuvaring ook zo?
Dc, bedoel jij de Implamon? Mijn huisarts wil die niet geven omdat dat ding niet goed op zijn plek schijnt te blijven zitten en de werking daardoor discurtabel (schrijf je dat zo?) is

kastanjet

kastanjet

11-12-2011 om 07:43

1 x per maand

Met een koperspiraal volgt je lichaam z'n eigen menstruatiepatrroon, dus bij mij 1 x per maand.

dc

dc

11-12-2011 om 08:41

Implamon

http://en.wikipedia.org/wiki/Implanon
"In a comparison of birth control methods in terms of effectiveness in preventing pregnancy, Implanon is one of the most effective forms of birth control currently available, along with Jadelle.[8]"

"In comparison, surgical sterilization has a failure rate of 0.2%.[10] While these statistics suggest that Implanon is four times more effective in preventing pregnancy than surgical sterilization, it is important to remember that sterilization is permanent, whereas Implanon must be replaced every three years to continue to be effective. On the other hand, Implanon is completely reversible, while sterilization is permanent and cannot be reversed."

Ik vraag me af waar je huisarts zich op baseert? De werking klinkt helemaal niet discutabel!

sonj@

sonj@

12-12-2011 om 19:04 Topicstarter

Huisarts

Klopt dat de werking optimaal is als de inplamon goed zit, maar wat ik begreep van de huisarts is dat het goed blijven zitten een probleem kan zijn. Het is weleens gebeurd dat de inplamon een eigen leven ging leiden en dus aan de wandel ging onder de huid. Hierdoor was de werking niet meer gegarandeerd. Ik denk dat mijn huisarts het risico niet wilde nemen dat er ooit een schadeclaim zou komen na een ontstane zwanger schap ... ofzo?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.