Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Naar buiten! maar waarom eigenlijk?

Een draadje in 'dreumestijd' is voor mij aanleiding om een vraag te posten die me al even bezighoudt.

In mijn systeem zit de overtuiging dat een mens veel Naar Buiten moet, want dat is Gezond en Goed Voor Je. Ik sta in die overtuiging inmiddels tamelijk alleen thuis, partner is amper naar buiten te branden als het niet strikt noodzakelijk is (wind is eng en regen nog enger), en zoon van 4 hoeft ook niet altijd zo nodig. Babydochter is nog te klein om hierover een idee te hebben.

Ik verklaar de weerzin van mijn partner tegen het naar buiten gaan deels door zijn buitenlandse afkomst en begin me af te vragen of die fixatie op 'gezond buiten zijn' niet een typisch West-Europees trekje is, afkomstig uit de tijd dat kinderen nog opeengepakt zaten in bedompte kleine huisjes en en masse tbc of Engelse ziekte kregen.

Ja, buiten zijn zorgt voor de aanmaak van vitamine D, maar zoveel buiten is daar niet voor nodig en er zijn ook druppeltjes. Ja, buiten spelen is goed voor de grove motoriek, maar binnen kan je toch ook een hoop bewegen (als je de ruimte maar hebt)...
Kortom: is het wel echt zo belangrijk om buiten te zijn, of maakt het strikt genomen eigenlijk niet zo bar veel uit allemaal?

Ideeën, iemand? Of, nog beter dan ideeën: wetenschappelijk onderzoek, iemand?

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Geen onderzoek

wel ken ik wat verhalen van mensen die meerendeel in die hoge airco flatgebouwen wonen in Hongkong en zodra de kinderen in Nl zijn bij opa en oma in de tuin krijgen ze gelijk uitslag en allerlei allergische reacties. Dus even een simpel theorietje: misschien is een afwisseling van omgeving wel goed voor je algehele gezondheid en weerstand.

Verder heeft een mens toch een horizon nodig met een paar bomen en wat wolken om af en toe naar te kijken denk ik, dus zonder vierkante gebouwen overal en zonder constant bewegende dingen zoals auto's die voorbij razen en dus ook zonder motorisch/electronische geluidjes. Om tot rust te komen weg uit de stad, de lucht zien en de wolken voorbij zien te trekken zonder kader eromheen.

Overigens is het in Korea 'erg in' om elk weekend een bergwandelingetje te maken, dat is gezond, frisse lucht, natuur, beweging weg uit de miljoenen steden.

margje van dijk

margje van dijk

08-02-2010 om 12:55

Tegen dementie

Mijn man heeft me vorige week de les zitten lezen waarom het zo slecht is dat ik nauwelijks te porren ben om naar buiten te gaan, want ook diep in mij rust best wel een overtuiging dat ik Naar Buiten moet, maar al is de geest willig, het vlees is zwak. Dus ik zit altijd lekker thuis. (Gelukkig is man ondernemend en gaat hij eindjes met ons fietsen en dan moet ik mee).

Maar nu de argumentatie. Bij grootschalig onderzoek onder ouderen is gebleken dat mensen die regelmatig naar buiten gaan betere hersens houden. Nu kun je je natuurlijk afvragen of daar misschien een dieper verband onder ligt (mensen die betere hersens zullen houden zijn toch al geneigd meer naar buiten te gaan), maar in elk geval is daar een verband. De checklist vond ik ook wel interessant. Als je bezorgd begint te worden of jij of iemand anders misschien dement wordt, dan moet je op drie dingen letten: 1) plannen (maak je nog plannen of zit je elke dag gewoon uit), 2) initiatief nemen en 3) flexibel zijn. Als die drie dingen achteruit gaan, kan dat dus met de staat van je hersenen te maken hebben. En om de hersenen op peil te houden stond er 1) dagelijks naar buiten, en 2) sociale contacten hebben. Ook mocht je intellectuele bezigheden als denksport of boeken lezen als pluspuntje tellen.

Vroeg geleerd is oud gedaan, dus veel naar buiten op jonge leeftijd houdt dat misschien ook zo op oudere leeftijd?

Margje

Hanne.

Hanne.

08-02-2010 om 14:36

Als als als

Met mijn boeren verstand zeg ik dat
- als je je vitamine druppeltjes neemt en
- als je binnen gelegenheid hebt (en neemt!) om flink te bewegen en
- als je daarbij ook de ramen lekker open zet voor de frisse lucht
dit misschien wel even goed is als buiten een wandeling te maken.

Maar wie o wie neemt er vanmiddag lekker een vitaminepilletje, zet de ramen tegen elkaar open en gaat er vervolgens gezellig een uurtje door de woonkamer lopen?

Awaren

Awaren

08-02-2010 om 15:01

Uitwaaien

Ik werk bij een internationaal bedrijf en in ons personeelsblad staan wel eens stukjes over dingen uit de Nederlandse cultuur, die door de buitenlandse collega's als 'raar' gezien worden. Een van die stukjes is het fenomeen 'uitwaaien'. Die collega's begrijpen niet dat Nederlanders in hun vrije weekend zo nodig aan het strand moeten gaan lopen, in de winter, liefst bij regen en windkracht 10. 'Uitwaaien' is hen volledig onbekend. Schijnt toch iets typisch Nederlands te zijn. Misschien omdat wij zo'n wind-minnend volkje zijn?

margje van dijk

margje van dijk

08-02-2010 om 15:13

Maar toch (andere landen)

Awaren, over welk buitenland heb jij het dan?

Want ik ken ook wel buitenlanders (ik ken ze met name onder Engelsen, en Nieuw-Zeelanders/Australiers) die er juist elk weekend op uittrekken voor een 'hike'. Die pakken dat veel gestructureerder aan dan ons 'eindje wandelen'.

Of bedoel je dat ook? Het 'eindje wandelen' was bij ons vroeger echt een zondagse bezigheid, dan liepen we een rondje door het park of zo.

Dat doen wij echt niet meer elke week. Wel gaan we af en toe een fietstochtje maken o.i.d. (op initiatief van mijn man dus).

Margje

Biene M.

Biene M.

08-02-2010 om 22:20

Awaren

Mijn Oostenrijks-Duits-Engelse familieleden zijn erg van het buiten bewegen en gaan ook bij vreselijk weer nog wandelen.

Overigens zijn juist die buitenbewegende familieleden opvallend fit, slank en ondernemend voor hun leeftijd.

Het is waar

Vooropgesteld Temet: het is gewoon zo. Klopt. 100%. Helemaal.

Alleen om nou weer helemaal te bedenken waarom....

Sja, voor mij zelf geldt het namelijk supererg. Dus ik vind gewoon dat het zo is. Daar heb jij helemaal niets aan.

Nou ja, de makkelijkste dan: de oermens (niet gedacht dat ik nog een keer met dit soort argumenten zou komen) leefde de hele dag buiten en de Steentijd is nog maar zo kort geleden dat ons hele lijf en onze geest daarop is afgestemd. Je hebt beweging nodig, je hebt zonlicht nodig, je moet de seizoenen ervaren om goed geworteld in het leven te staan. Denk aan al die depressies in Skandinavie die in verband worden gebracht met gebrek aan zonlicht. Denk aan de allochtone vrouwen met hoofddoek die in NL vaak een vit. D-gebrek hebben.

Daarnaast wen je je lichaam aan de afwisseling van warmte en kou, je 'hardt' het. En dat zie je in heel veel koude landen terug, zo'n sauna-achtige traditie met grote temperatuurverschillen in korte tijd. Daarmee word je beter bestand tegen ziektes, je weerstand wordt beter.

Grrrr... ik ben ook nog eens heel streng en onredelijk op dit terrein. Mijn kinderen MOETEN namelijk ook altijd naar buiten. Manlief wil zelf... daar heb ik hem op uitgezocht.

jippa

jippa

08-02-2010 om 22:57

Buiten = meer bewegen?

Ik mis het heel erg als ik niet buiten kom en word er duf van, daarom moet mijn dochter ook. Zij zou jouw vraag wel kunnen waarderen.
Er is wel onderzoek naar de relatie buitenspelen en gezondheid, zie bijv;
http://www.overgewicht.org/Overovergewicht/Preventie/Kinderen/Beweging/tabid/227/ctl/Details/mid/777/ArticleID/583/Src/Org/Default.aspx
Daar staan ook weer vermeldingen naar studies in.
En verder vitamine D inderdaad.
Maar als je nu op een hometrainer gaat zitten en druppeltjes vitamines neemt weet ik het niet?

Temet

Temet

09-02-2010 om 11:01 Topicstarter

Leuk toch weer

Dank voor alle reacties. Ik geloof er ook heilig in hoor, het bewegen, de heilzame werking van frisse lucht (eventuele hoge concentraties fijnstof laat ik maar even buiten beschouwing), vit. D en andere nuttige effecten van de zon, de betere weerstand...

Maar toch: partner - die dus amper naar buiten te branden is, zoals gezegd - is minder vaak ziek dan ik. Voordat onze oudste geboren werd waren wij beiden eigenlijk zo goed als nooit ziek, nadien sleepte kind het ene na het andere virus mee naar huis waar wij dan een tik van konden meekrijgen, maar daar heeft partner (die overigens ook belazerd eet, had ik dat al gemeld?) meestal minder last van dan ik. O ja, en overgewicht heeft hij ook al niet. En zijn conditie is heel behoorlijk.

Mijn vriend is eigenlijk gewoon een rokende opa

Dat van die dementie, da's een nieuwe invalshoek voor mij. Nog een extra argument om de kinderen naar buiten te jagen. Vriend jagen heb ik een beetje opgegeven, hij luistert toch niet.

Groeten,

Temet

Ook andere omgeving...

is belangrijk. Tenminste dat merk ik nu heel erg nu ik geen werk heb: als je even buiten bent geweest heb je weer (nieuwe) dingen gezien, bekenden gesproken, ideeën opgedaan en weet ik veel wat al niet meer. Zonet bijvoorbeeld een aankondiging gezien van een concert hier in het theater waar ik wel heen wil, én met een vriendin afgesproken die ik tegenkwam. Als ik thuis was gebleven had ik dat weer gemist, denk ik dan maar. Maar naar buiten gaan hoeft natuurlijk geen fantastische wandeling in het bos te zijn; boodschappen halen op de fiets ipv met de auto maakt ook al uit.

En om op mijn andere draadje bij de peuters terug te komen (jullie mogen mij slaan hoor, als je het niet meer wil horen die moeders die niet met hun kinderen naar buiten gaan, ontzeggen zichzelf ook een heleboel, lijkt me. Wat ik dus hoor van hen is dat ze regelmatig moeite hebben de kinderen bezig te houden. En ook al gaan kinderen uit zichzelf niet graag naar buiten (mijn oudste ook niet), als ze even eruit zijn geweest dan zijn ze thuis weer lekker fris en hebben ze weer zin met iets te gaan spelen. Tenminste, dat doe ik altijd. Als de oudste zich verveelt als hij al de hele middag binnen is, gaan we even naar buiten en dan bedenkt ie weer vanalles en vermaakt hij zich thuis ook weer beter.

Wetenschappelijk!

Als je écht wilt weten hoe het zit, lees dan de volgende link eens door. Vanaf blz 57 staan de conclusies.
http://library.wur.nl/way/bestanden/clc/1866187.pdf

Dan is er nog een andere invalshoek, als kinderen meer op straat spelen wordt de buurt 'leefbaarder' zoals ze dat noemen, wat dan weer een positief effect heeft op de mensen die er wonen.

Nog wat wetenschappelijk leesvoer:
http://www.agnesvandenberg.nl/publicaties.html#ned

Er is voldoende te vinden die bevestigd wat we allemaal eigenlijk wel weten.....

dc

dc

09-02-2010 om 21:17

Cultuur

wel grappig, ik had in nederland altijd een schuldgevoel als ik met mooi weer binnenzat(zonder kinderen). Daar ben ik in Griekenland voorgoed van genezen. Wacht je daar op regen, dan ben je niet vaak binnen

Ik zie met mijn kinderen dat ze het wel nodig hebben om lekker te rennen. Dat kan binnen toch moeilijker. Maar niet alle kinderen zijn even actief. Voor mij hangt het belang gewoon af van het karakter van jezelf en het kind. Mijn kinderen worden gewoon strontvervelend als ik ze niet mee naar buiten neem, dus ik doe het maar. Heb er niet altijd zin in, dus ben de laatste om mensen te bekritiseren die lekker binnen kunnen blijven.

Massi Nissa

Massi Nissa

10-02-2010 om 12:55

Hetzelfde als dc

Onze dochter moet een, liefst twee keer per dag 'uitgelaten' worden. In weer en wind. Die klimt tegen de muren op als ze de hele dag binnen moet zitten. Aan de andere kant is het een vreselijke koukleum - ze is aan de magere kant -, dus we moeten haar wel heel goed inpakken en zorgen dat ze niet te erg gaat bibberen.
Ik geloof ook heilig in de heilzame werking van buitenlucht op geest en lichaam (gebaseerd op niets dan oudewijvenverhalen, trouwens). Met dit weer (het hagelt/sneeuwt hier al de hele morgen) kom ik zelf het liefst helemaal niet buiten, ik vermaak me prima binnen. Toch ben ik al een uur buiten geweest zodat dochter sneeuwballen kon gooien en lekker rondstampen. Ik moet zeggen, ik vind het naderhand altijd wel een lekker gevoel. Het is een beetje zoals baantjes trekken: ik heb er van te voren nooit zin in, maar als ik het eenmaal heb gedaan, voel ik me heel goed.
Groetjes
Massi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.