Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Lady Grey

Lady Grey

27-11-2009 om 08:50

Open of ontstoken oorlelletje (eczeem)

Hoe verzorg ik een ontstoken oorlelletje bij een meisje van vier. Het kan ook nog gewoon open eczeem zijn, er zit een vochtige plek met rood oorlelletje (onderste stukje) en licht rood onder/vlak bij. Het doet mijn dochter een beetje zeer.

Ik had telefonisch willen overleggen met de huisarts, maar ik moet het echt laten zien volgens de assistente. Maar met een wachtkamer waar iedereen in mag ook met mexgriep en een baby van 5 maanden die ook meegaat, heb ik daarvoor bedankt. Dochter van 4 is ook al tijden aan het kwakkelen, ik heb geen zin in griep.

Ik wil alleen maar weten of ik het wel of niet af moet plakken en of hij nog even opnieuw fucidin wil voorschrijven, ik had zelfs wel even een foto willen mailen maar ze zijn hier een beetje ouderwets. Langskomen. Als ik had gezegd okay, had het waarschijnlijk pas maandag gekund...

Maar om op de vraag terug te komen, het heeft al een dag niet gebloed, het is alleen vochtig. Ik maak het schoon met gekookt water of met olijfolie, vind ze lekker zacht, en daarna hormoonzalf, klasse 2. Is dat voldoende, hoe doen jullie zoiets?

Alvast bedankt,
Lady Grey

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Naar de dokter

Ja, je moet het laten zien.
Groet,
Miriam Lavell

Lady Grey

Lady Grey

27-11-2009 om 09:51

Nee

zoals ik al schreef, ik ga niet met twee kwakkelende en niet-ingeente kinderen in een wachtkamer zitten in een een dorp waar iedereen hoest. (niet inenten vanwege 1) leeftijd van 5 maand en 2) vier maar kippeeiallergie dus buiten mij om)

Dus: terug naar de vraag

Veel ervaring

Vader en zoon...

Zoon is nu exceemgeval. Wij maken niet uitgebreid schoon en we smeren met Locobase (heel duur maar wel vrij verkrijgbaar). Soms ook gewoon met de vaseline/cetomacrogol die we op zijn lijf gebruiken. In één moeite door een lik onder zijn oren. Hormoonzalf hebben we ook voor zijn lijf gebruikt (dermatoloog had zelfs kl. 3 gebruikt) maar bij het oor hebben we dat maar zelden gedaan. Iig niet die kl. 3, misschien een keer kl. 1).

Verder zijn we heel voorzichtig met met truien uitdoen. Ik vind het zo schattig, zoonlief zelf zorgt daarvoor. Hij tilt dan de hoofdopening over zijn ene oor voordat de trui helemaal uitgaat.

Hij heeft het echt al een jaar af en aan. Mijn man zweert bij preventief smeren, iedere avond een likje onder de oorlelletjes, en als het een beetje open is smeert hij gewoon door.

Het komt alleen maar terug als we het preventieve smeren weglaten. Daar heb jij nu misschien niet zoveel aan als het al open is...

..maar ik denk dat je het prima afkan zonder dokter. Oeps, dat is wel een uitspraak he? Ik bedoel, als het hetzelfde is als wat zoonlief hier heeft, en dat kan ik natuurlijk niet beoordelen. Nou ja, ik zou gewoon proberen om het vet te houden.

Voor wat het waard is.

Lady Grey

Lady Grey

27-11-2009 om 10:45

Brilliant idee

van die zinkzalf, ik ren direct naar de sudocreme van de baby. Dom he, dat je zulke dingen vergeet, want dat gebruikte ik ooit wel voor open plekken. Enne, rodebeuk, ja, ik denk wel dat het zonder dokter kan, het is maar zo´n klein plekje. Ik heb er nu overigens wel een vet gaasje tegenaan en dan zonder pleister maar met een lapje en een elastiekje, soort ooglapje want het was weer gaan bloeden.

Thanks!

Puck2

Puck2

27-11-2009 om 14:23

Lady grey

mmm, ik dacht dat ik zostraks al gereageerd had, maar mijn posting is kennelijk geslipt ergens op de digitale snelweg.
Jongste had toen ze nog eczeem had ook vaak aan het onderste eindje van haar oorlelletje (daar waar het tegen je hoofd aan komt zeg maar) ook vaak smetplekjes die makkelijk gingen ontsteken. Sudocreme werkte hier vaak heel erg goed. Nestocyl is ook goed, maar dat bevat wolvet en is daardoor niet altijd geschikt voor eczeem/allergie-huidjes.

Fungus

Fungus

27-11-2009 om 21:24

Hier was het een schimmelplekje

En moest er dus myconazolnitraat gesmeerd worden. Sudocreme hielp (natuurlijk) niet. Dus als het binnen een dag of twee niet beter wordt zou het een schimmel kunnen zijn.

Anonix

Anonix

27-11-2009 om 22:16

Het kan ook...

..krentenbaard zijn. En dat moet echt worden behandeld. Wij zaten trouwens alleen in de wachtkamer (laatste afspraak). Mensen met MG zijn (nog) niet welkom bij onze huisarts.

Lady Grey

Lady Grey

30-11-2009 om 09:49

Update

Het is geen krentenbaard gelukkig. Of er een schimmel meespeelt kan ik zo niet zeggen. De sucocreme helpt om het dicht te krijgen, inmiddels heeft ze twee oren met open eczeem, 1x onder, andere oor bovenkant en de oorschelp, nooit geweten dat dat ook kan. Het bloedt ook spontaan, haar haar wordt er erg vies van, maar ik wil het pas wassen als het wondje aan haar oorlelletje (daar heeft ze wel gekrabt) een paar dagen dicht ziet. Kortom, ze ziet er niet uit maar het is wel echt eczeem, halsgebied speelt ook weer wat op. Ze heeft een slecht jaar op dit gebied.

Lady Grey

Lady Grey

07-12-2009 om 14:27

Nu dus wel krentenbaard

De plekken zijn nog steeds open, haar mondhoek doet sinds enkele dagen ook mee en toen ze vanmiddag uit school kwam zaten er bultjes en blaasjes op en rond haar lippen. Hopelijk krijgt ze vanmiddag nog een kuur van de huisarts, anders zit ze er morgen helemaal onder...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.