Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Opgeluchte moeder

Opgeluchte moeder

02-10-2009 om 21:48

Poepproblemen nu echt opgelost!

Een jaar geleden begon ik hier een draadje over de poepproblemen van mijn zoon die flink waren verminderd door geen pindakaas meer te eten en producten te vermijden met het vage ingrediënt "plantaardige olie". Helemaal schoon werd hij echter niet en van een normale wc-ging was geen sprake. Hij moest vaste tijden aanhouden want hij kon niet afgaan op aandrang.

Inmiddels kan ik jullie vertellen dat het probleem nu volledig onder controle is, en dat we getraceerd hebben waar hij precies op reageert. Ook ben ik er achter dat een paar vermoedens die ik toen had niet juist zijn.

Voorgeschiedenis

Zoon is nu 10 jaar en heeft tot voor kort grote problemen gehad met zindelijkheid voor ontlasting. In slechte tijden kwam alle endeldarminhoud ongecontroleerd naar buiten. In 'goede' tijden was hij soms een tijdje helemaal schoon, maar meestal lekte hij wel enkele keren per week wat ontlasting. Omdat hij nu eindelijk en voor het eerst een normale aandrang en normale beheersing heeft, weten we dat hij in de afgelopen jaren gewoon GEEN aandrang heeft gevoeld. Hij voelde zijn stoelgang gewoon niet. Hij hield het bij tijden wel geforceerd op en had daardoor vaak obstipatie. We hebben van alles geprobeerd om hem eraf te helpen en deskundigen van allerlei disciplines hebben zich er op gestort zonder succes.

Vorige zomer kwamen we erachter dat voeding de oorzaak was maar het duurde daarna nog een jaar voordat we echt hadden gevonden waar hij op reageerde. Pindakaas vermijden hielp wel maar volledig schoon was hij niet. Ik vermoedde dat hij reageerde op één van de vetzuren in pindakaas: beheenzuur. Ik geloof dat nog steeds. Inmiddels zijn we erachter gekomen dat ook cashew en cashewpasta niet gaan. Hij at dat eerst als vervanging van pindakaas, maar ook daar zit beheenzuur in. In enkele andere oliën zit overigens ook wat beheenzuur, o.a. in soja-olie, maar in veel mindere mate. Tot zover de natuurlijke oliën waar hij niet tegen kan. Het grootste probleem blijkt namelijk ergens anders te liggen.

Waar hij nog veel slechter op reageert is op (gedeeltelijk) gehydrogeneerde (=kunstmatig geharde) vetten. Ook in kleine hoeveelheden kan hij hier absoluut niet tegen. En ze zitten bijna bijna in alle 'samengestelde' supermarktproducten! Vooral in koekjes en alle andere droge lang houdbare producten. Eén jodekoek is genoeg om alle kleren te moeten uitwassen.

Helaas is de ingrediëntenlijst vaak niet duidelijk over de eventuele industriële bewerking van oliën en vetten. Er kan zomaar 'plantaardige olie' of 'plantaardig vet' of 'vetpoeder' op staan of nog onduidelijker formuleringen.

Eén van de vermoedens in de draad van een jaar geleden was dat de vage aanduiding 'plantaardige olie' zou duiden op pindaolie omdat dat de goedkoopste neutrale olie was die fabrikanten konden verwerken. Die aanname klopt niet! Ik heb navraag gedaan naar de wereldhandelsprijzen van de goedkoopste spijsoliën, en pindaolie was de afgelopen jaren beslist niet de goedkoopste. Wanneer er 'plantaardige olie' bij de ingrediënten staat en het gaat mis, gaat het vermoedelijk om geharde plantaardige olie. Er zijn van die harde en perfect gevormde koekjes, waarbij je in de ingrediëntenlijst als enige vet 'plantaardige olie' ziet staan. Technisch kan het haast niet anders, of het gaat hier om kunstmatig geharde olie/vet.

Ik had vermoedens dat ook emulgatoren (E471 en E472 met name) problemen gaven. Die zijn gemaakt van 'vetzuren' las ik. Ik ben er niet meer zeker van dat die problemen geven, misschien niet in kleine hoeveelheden.

Wat gaat, naast pinda en cashew, vrijwel altijd mis? Koekjes inclusief quasi gezonde schoolkoeken, taart, zoutjes, sommige soorten chocola, soep uit pakjes, sauzen uit pakjes, allerlei mixen om mee te koken, de reguliere (dieet)margarines en halvarines m.u.v. die uit de natuurwinkel, broodjes, croissants, sommige rozijnen (coating van plantaardig vet).

Het gaat goed met mijn zoon zolang ik zo ongeveer alles zelf maak, tot brood aan toe. Op zich kan ik ook alles in de natuurwinkel kopen, dan is er ook geen vuiltje aan de lucht, maar dat is te duur en ook best saai want zo groot is het assortiment niet. Schoolkoeken koop ik daar overigens wel: sultana's, evergreenachtigen, fruit break, ontbijtkoeken. Taart, koek en cake bak ik vrijwel altijd zelf tegenwoordig, met roomboter. Zoon moet bijna alle traktaties afslaan, neemt overal zijn eigen eten en eigen versnaperingen mee naar toe. Als mensen zeggen dat ze alleen natuurlijke ingrediënten hebben verwerkt in de traktatie blijkt dat helaas zelden echt zo te zijn. Dit gedoe is erg onhandig en niet gezellig, maar hij vindt het absoluut de moeite waard en is bloedserieus! Hij is jarenlang heel erg ongelukkig geweest met zijn genante probleem en nu eindelijk kan hij een normaal leven leiden.

Alle anderen uit het vorige draadje die wel enige verbetering bespeurden maar niet meer dan dat, zou ik willen aanraden om het toch nog eens op deze manier te proberen: (gedeeltelijk) gehydrogeneerde vetten volledig vermijden, evenals pinda en cashew. In de praktijk betekent dat alle pakjes en kant en klare dingen uit de gewone supermarkt NIET nemen. Nu we de vinger erop hebben weten te leggen is het probleem echt opgelost. De opluchting die we allemaal voelen is niet te beschrijven.

Alles zelf maken is inmiddels een hobby van me geworden. Het hele gezin eet met veel meer smaak. Mijn winkelwagentje ligt tegenwoordig vol basisingrediënten in plaats van samengestelde industriële producten. We zijn nu niet duurder uit. Het is wel meer werk. Maar het is het waard.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tineke

Tineke

02-10-2009 om 22:00

Yes!

Ik heb nog vaak aan jullie gedacht. Geweldig dat dit nu goed gaat! Heb je nu ook een idee waarom het bij hem misgaat bij de genoemde vetten?

Bastet

Bastet

03-10-2009 om 08:53

Fantastisch

Het is een speurtocht geweest,maar met wat een goed resultaat!!Wat heerlijk voor hem en voor jullie.
Het kan een idee zijn om hem zo langzamerhand ook te leren eten te bereiden,zodat hij later ook zelf het eten klaar kan maken,ze zijn groot voor je het weet..
Groetjes,bastet

Gallifrey

Gallifrey

03-10-2009 om 13:40

Petje af!

Poeh, dat is een heel onderzoek geweest. Maar wat geweldig dat jullie het nu, al is het meet heel veel werk, onder controle hebben. Wat ontzettend fijn voor je zoon.
Ik heb de draad destijds wel gevolgd maar had niets zinnings te zeggen. Nu heb ik een nieuwe collega die een soortgelijk probleem met haar zoon had, ik heb haar direct verwezen naar jouw draad van toen. Nu heb ik jouw stuk geprint en ik ga het maandag geven. Ik hoop dat ze er iets aan heeft.
Is dit iets wat verder al bekend is of heb je het helemaal zelf ontdekt? Als het echt bij meer kinderen zou kunnen helpen dan is het misschien wel goed om er wat meer ruchtbaarheid aan te geven?

ayla

ayla

04-10-2009 om 07:54

Wat heerlijk

wat heerlijk om te horen. heb je draadje vorig jaar gedeeltelijk gevolgd omdat wij ook met problemen kampen. Hier is het ondanks 2 dieten nog niet opgelost en heeft ayladochter deze week zelfs 2 klysma's moeten krijgen om weer leeg te raken

Godelinde

Godelinde

04-10-2009 om 12:34

Opgeluchte moeder

Ten eerste: wat ontzettend fijn dat het is opgelost! Wat hebben jullie lang moeten tobben.
Ik heb een zoon van 4½ die niet op de wc poept (een incident daargelaten), en heel vaak kleine beetjes poept. Ik houd een poepdagboek bij, maar krijg niet duidelijk wat het probleem is. Hij heeft sinds een paar weken een laxeermiddel (van de huisarts) en de consistentie verbetert wel wat, maar de vreemde frequentie (soms dagenlang veel kleine beetjes, dan weer een gewone hoeveelheid) niet. Oefenen op de wc lukt haast niet omdat hij weigert op de wc plaats te nemen (potje ook). Dit ter achtergrondinfo. Ik weet niet hoe ik het nu verder aan moet pakken, wat ik nu probeer is vlgs. mij de standraadmethode. De orthopedagoog kon me evenmin verder helpen.
Nu mijn vraag aan jou: hoe ligt de relatie tussen dat beheenzuur en poepen/aandrang voelen? Is daar literatuur over (niet dat ik twijfel aan je verhaal, maar ik zou er graag wat over lezen). Hoe kijken de hulpverleners van je zoon tegen jullie verhaal aan? Ik zou graag meer weten van de relatie voeding-aandrang voor ik mijn kind op "dieet" zet. Het lijkt me nl. een heelgedoe, als het zoden aan de dijk zet, doe ik het natúúrlijk, maar ik probeer liever niet iets in het wilde weg.
Alvast bedankt!

Bastet

Bastet

04-10-2009 om 16:07

Overigens godelinde

Mijn dochter heeft ook het traject doorlopen bij een poeppoli,en datv traject hebben we net afgesloten met matig/redelijk resultaat.Mijn dochter weigert de zakjes,vindt ze vies en gaven toch geen denderend resultaat.Ik wil je meegeven als tip dat de invloed van voeding zeer onderschat wordt op dergelijke poli's.Dus wat handreikingen van mij: gebruik minder zuivel,suiker,pinda's,chocolade,en let op de vezels,dus liever zilvervliesrijst ipv witte rijst,bijvoorbeeld.
Mijn oudste zoon liep volledig vast door melk,en gewoon zoiets simpels als melk schrappen was voor hem voldoende,hij was toen een jaar of acht.Nu is hij 17,en hij drinkt nog steeds nauwelijks melk.
Met mijn dochter ben ik gisteren voor het eerst bij een voetreflextherapeute geweest,en jawel,ze is vandaag al drie keer naar toilet geweest!!
Ik masseerde haar voetjes al als baby,en dat hielp ook prima,vandaar dat ik dit wilde proberen.Ik leer van haar ook hoe ik dochters voeten kan masseren.
Groetjes,Bastet

Godelinde

Godelinde

04-10-2009 om 17:11

Melk en zo

Jemig! Hij drinkt veel melk, en heel graag! Als toetje heeft hij het liefste volle yoghurt zonder iets erin....als het aan hem lag, at hij niets anders dan boterhammen met chocopasta (in die van ons zit “plantaardige olie”, geen nadere aanduiding) en kaas of pindakaas….Die chocopasta, zou die ook verkeerd zijn? Zou die plantaardige olie gehard zijn? Het is smeerbaar, dat zal dan toch wel niet? Of ook beter de biologische variant proberen? Warm eten is een ramp, hij eet vrijwel geen groenten. Ik zorg wel voor vezels in de vorm van volkoren brood, volkoren macaroni, uitgeperste sinaasappels e.d. en op school eet-ie verplicht 1 appel per dag
Opgeluchte moeder, dank alvast voor je tips en je e-mailadres, ik mail je deze week! Ik begrijp dat je een pionier bent, en googlen dus weinig zin heeft?

Bastet

Bastet

04-10-2009 om 19:44

Opgeluchte moeder

Wat is er ingrijpend aan melk schrappen?Ik vind dat beslist niet ingrijpend,zeker niet vergeleken met het dieet van jouw kind.Het lijkt mij juist makkelijker even uit te proberen,na een week weet je al of het effect heeft,namelijk.
Groetjes,Bastet

Bastet

Bastet

04-10-2009 om 19:46

Godelieve

Teveel chocolade is niet goed,en citrusfruit kan ook weer te prikkelend zijn voor darmen.Peren,appels,druiven bevatten veel vezels,erg aan te bevelen,mits hij genoeg drinkt natuurlijk!
Groetjes,Bastet

Geweldig

heb toen je verhaal gevolgd en ook gereageed, ij onze (jongere) zoon is het vooral stressgerelateerd. Ik ben ontzettend blij voor jullie, want hier gaat het ook veeel beter en ik weet dus uit ervaring wat een opluchting dat is!

Maxime.M

Maxime.M

04-10-2009 om 22:36

Heel gezond

Hoi Opgeluchte moeder,

Volgens mij eten jullie nu dus heel erg gezond! ik heb onlangs een boekje gekocht over toevoegingen met E-nummers (wat zit er in uw eten van Corinne Gouget) en volgens deze theorieen zijn de meeste toevoegingen heel slecht voor je. Ik probeer nog steeds te minderen, maar het is zo'n gewenning om sausjes enzo te kopen dat het me nog steeds niet volledig lukt (we hoeven het hier gelukkig niet te doen ivm intoleranties of allergieen)

Ik vind het trouwens heel knap dat je hier in de loop der tijd achter bent gekomen en hoop dat veel andere mensen/kinderen die hier problemen mee hebben wat uit kunnen halen.

Maxime

Prulletje

Prulletje

04-10-2009 om 22:44

Opgeluchte moeder

Ergens in het begin van deze draad schreef je dat het assortiment van de Natuurwinkel niet heel erg groot is. In Amsterdam zijn er gelukkig een paar die best groot zijn en veel hebben. Maar als je geen grote winkels in de buurt hebt kan je misschien een gedeelte van je boodschappen bestellen bij de Odin webwinkel. En die leveren het dan bij een winkel (hopelijk) bij jou in de buurt.

Prulletje

Bastet

Bastet

05-10-2009 om 07:13

Opgeluchte moeder

Ja,maar er is een verschil tussen geen melk verdragen,en gewoon een week geen melk drinken.Dat laatste was hier genoeg!Hij kon wel gewoon vla eten,of kaas op zijn brood doen,bijvoorbeeld.
Groetjes,Bastet

Bastet

Bastet

05-10-2009 om 11:39

Opgeluchte moeder

Ja,ik vermoed dat het te maken heeft met de andere manier van bereiden,etc.Ik ken zelfs een kind wat het ene merk mel wel verdraagt,en andere merken niet.
Ik hoop zo dat je je kind kunt gaan verwennen,dan is zoiets simpels als een letter een onwijze traktatie!
Groetjes,Bastet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.