Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kate1

Kate1

14-02-2011 om 19:58

Raar: groeihormonen?!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mbt overweging

Pelle, ik snap niet goed of jouw reactie geent is op dat ik tegen ben of voor. Hoe dan ook ik ben het met je eens dat je in de ogen van je (later) volwassen kinderen moet kunnen kijken en uitleggen wat je overweging is (geweest).
Ik vind dat ook een groot manco in het betoog van mensen die uit religieuze overtuiging hun kinderen niet inenten.
Gelukkig is het hier (nog) niet aan de orde. Het lijkt mij een lastige afweging. Zelf weet ik niet of ik die afweging op 2cm groei zou maken. Maar idd, pas na een foto etc.. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat als mensen besluiten tot groeihormonen, zij echt niet over 1 nachtje ijs zijn gegaan en ook niet de keuze hebben gehad tussen 1m78 of 1m80.

Pelle

Ehhh

"Mijn reactie was op wat jij zei, gewoon... ik vind niet dat je later je kind wat echt behoorlijk klein is kunt uitleggen dat je niet eens een onderzoek bent gestart om te kijken WAAROM hij klein is en of er wat aan te doen is. Iedereen mag daarna van mij best beslissen om geen groeihormonen te geven, als je het je kind maar kan uitleggen "

Ik dacht toch echt dat ik het wel hiermee eens ben?

Niet elke generatie wordt langer

Eerverleden jaar is juist al in het nieuws geweest dat in Nederland de groei per generatie tot staan is gekomen. Wel worden mensen steeds zwaarder.

Wij hebben onze dochter helemaal laten onderzoeken, inclusief handfoto's en ze wordt elke 6 maanden gemeten en gewogen. Kinderarts vond in haar geval (volgt gewoon onderste lijn van curve) hormoontherapie grote onzin. Maar als er was gebleken dat er een tekort geweest was, dan nog hadden we extra moeten nadenken over het geven van die hormonen. Ik weet ook wel dat ze sinds de jaren 60 op een andere manier gewonnen worden (toen waren het nog hypofyses van overledenen die de grondstof waren, nu gebeurt het mede dankzij mijn tante via met recombinant DNA bewerkte bacteriƫn). Met een gering tekort dat aangevuld kon worden zou ze 2-4cm winst oplopen. Een hakje dus. En daarvoor zou ze tot haar 18e moeten prikken. Daar zie ik het nut niet van.

En een bed van 190cm geeft in de nauwbemeten Nederlandse slaapkamers NET iets meer loopruimte.

Leuke discussie

Hier zijn de kinderen juist weer te lang volgens de curve.
Het gaat niet alleen om de SD lijnen maar ook om de Target Height (rekensom lengte ouders). Als kinderen er boven of eronder vallen kan dat reden zijn voor nader onderzoek. Overigens zijn er voor Turkse en Marokkaanse kinderen eigen groeigrafieken.

Ach

Dan richten ze zich maar wat meer op hun niet langer wordende generatiegenoten of jongeren toch?

Ja doen

ik vind het ook volstrekte kolder want zo te lezen is er helemaal niets aan de hand. Hij groeit keurig stabiel op zijn lijntje door. Er is pas een probleem als een kind een dalende lijn heeft en dat niet meer in haalt (dit heeft mijn oudste dochter). Of als hij klein is terwijl hij wel 'groot' genetisch materiaal heeft dan kan er gekeken worden naar voeding, ziekten etc

Ach ik zat een jaar of 1,5 geleden bij de schoolarts, lief mens hoor maar ze heeft niet goed gemeten. Wij in paniek, want ze was weer een tijd dus niet gegroeid, zsm naar de kinderarts die concludeerde dat er helemaal niets aan de hand was, 3 verschillende mensen hebben haar gemeten. Ja ik kon het na die stress gewoonweg niet opbrengen om nog bij de schoolarts te gaan melden dat daar de meetlat verkeerd hing... Ach ja daar zit niets kwaads achter maar het is zo knullig.

Ik neem die schoolartsen ook niet al te serieus aangezien ze liever doorverwijzen als je concrete vragen hebt. Iig zitten we over 2 jaar weer bij onze kinderarts voor de volgende controle en daar heb ik vertrouwen in.

Tirza G.

Tirza G.

25-02-2011 om 16:30

Merel

Toch wel raar dat je dochter met 1,60-1,65 een bed van 1,90 te kort vindt (25-30 cm over) en met 1,80 een bed van 2 mtr niet (20 cm over). Misschien lag het ergens anders aan?

Tirza

Danielle1971

Danielle1971

06-03-2011 om 16:31

Nou..

Ik denk dat het aan de verpleegkundige ligt....
Mijn zoontje is ook klein van stuk, nu 8,5 jaar, 1.22 cm en 22 kg. Nooit wat over gehoord dat hij TE klein zou zijn. Ok, kleiner dan gemiddeld maar niet zorgwekkend. Verschillen zijn er nu eenmaal.

Ik zou het gewoon even navragen bij de huisarts, alleen al om jezelf gerust te stellen...

Iemand moet het doen

Wat ik nooit begrijp aan al die cijfertjesmanie is, zoals hier al eerder genoemd, dat het lijkt alsof het CB iedereen op of boven het gemiddelde wil krijgen.

Dat gaat dus niet lukken.

Al die gasten boven het gemiddelde mogen wel blij en dankbaar in hun handjes knijpen dat mensen zoals wij ervoor zorgen dat zij boven de lijn blijven... doordat wij er met het hele gezin 'keurig' (ook zo'n typisch woord dat ze op het CB gebruiken als ze naar de meetresultaten kijken 'keurig hoor!') onder blijven.

Wat ik al riep: iemand moet het doen. De helft om precies te zijn (gaan we even niet moeilijk doen over het verschil tussen gemiddelde en mediaan).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.