Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hibiscus

Hibiscus

21-09-2011 om 10:39

Raynauds

Het wordt weer kouder en dit jaar is het erger dan ooit, mijn vingertoppen die helemaal wit worden en pijn gaan doen.

Ik heb er altijd wel af en toe last van gehad, maar vorig jaar regematiger en deze maand eigenlijk al bijna dagelijks, terwijl het nog niet eens zo koud is.

Vanmorgen, het is 16 graden, op de fiets naar school. Ik heb mijn jas aan maar wel blote voeten in mijn schoenen en dat is al genoeg om het te triggeren, had ik maar sokken aan moeten doen. Mijn voeten waren trouwens niet echt koud, hooguit fris.

Als ik thuis kom, doe ik mijn vingers dan maar onder een warme kraan en dan heb ik binnen een paar minuten weer gewone vingertoppen. Heeft iemand nog een gouden tip om het te vorokomen, of minder te maken? Ik heb eigenlijk zo weinig zin om nu al mijn winterkleren aan te moeten en handschoenen....

En waarom wordt het erger, iemand een idee? Ik rook overigens niet.

Hibiscus

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

21-09-2011 om 10:59

B12?

Vitamine b12 eens laten meten?

Fianna

Fianna

21-09-2011 om 12:52

Hier ook

Ik heb het ook maar dan alleen in mijn tenen. Idd als ik op blote voeten door het huis loop, of schoenen draag zonder sokken oid. Dus dan maar sokken aan.
Ik denk dat dat het enige is dat helpt. Warm kleden. Dus als je fietst wel al handschoenen aan.

ALs je verder nog klachten hebt kun je je af vragen of je secundaire raynauds hebt. Ben je wel eens langs de ha er mee geweest?

Tijgeroog

Tijgeroog

21-09-2011 om 13:30

Bij mij hielp het om vitamine B6 te gaan slikken. Meer info kun je hier vinden: http://www.borstvoeding.com/problemen/aandoeningen/raynauds2.html

(ik had het in m'n tepels, vandaar de borstvoedingssite)

Fleur

Fleur

21-09-2011 om 13:50

Geen warm water

ik heb begrepen dat koude vingers met koud water moeten worden afgespoeld ,en niet met warm, de reden weet ik niet maar vast wel iemand hier die daar antwoord op kan geven

Hibiscus

Hibiscus

21-09-2011 om 17:50

Warm water

Ik doe ze niet echt onder heet water, meer lauw. er staat me inderdaad iets bij dat het niet goed is om koude handen onder heet water te houden. Als ik ze niet onder warmig water hou, kan het een kwartier tot 20 minuten duren voor het bloed weer terug begint te komen.

Hibiscus

Rieke

Rieke

21-09-2011 om 20:50

Fenomeen of ziekte

Daar is idd verschil tussen. Ik heb deze klachten ook, vnl koude witte vingers, ik warm ze ook met lauw eigenlijk warm water weer op. Soms voel ik die slagadertjes weer open knappen, brrr. Dit jaar nog niet veel last gehad, even afkloppen.
Ik heb indertijd van de ha vaatverwijders gehad, dat hielp goed! Kleine dosering. Maar bij mij hielp het zo goed dat mijn bloeddruk ook teveel daalde en ik flauw ging vallen. Dus weer gestopt, eerst om de dag een pilletje maar dat was nog te veel.
Nu trek ik maar gewoon handschoenen aan zoveel mogelijk, binnen in de warmte al aan doen. Eenmaal buiten en koude vingers dan helpt er niets meer. En ook echt dikke handschoenen.
Tja en verder niet roken, weinig drinken ect. Wel een rotaandoening hoor, vooral in de winter, in de zomer heb ik soms last bij iets pakken uit de vriezer, bizar gewoon.

Hibiscus

Hibiscus

21-09-2011 om 22:51

Niet secundair

ik heb verder namelijk geen klachten. Vaatverwijders lijkt me ook niets, mijn bloeddruk is al niet hoog en ik wil ook gewoon liever niets slikken.

Ik zal de handschoenen maar tevoorschijn halen.

Hibiscus

Tijgeroog

Tijgeroog

22-09-2011 om 09:27

Slikken

De vitamine B6 heb ik maar een paar weken geslikt, daarna heb ik er nooit meer last van gehad.

MariaV

MariaV

22-09-2011 om 14:45

Vitamine b en d, sport, sauna

De titel zegt het al. Ik heb mijn hele leven al last van "dode" handen en voeten en wintertenen. Ik heb ook vaatverwijders geslikt, maar ik heb al een lage bloeddruk, mijn hart ging daarvan op hol. Toen ik een winter in Zweden woonde, en ik 2 keer per week naar de sauna ging, merkte ik dat ik helemaal nergens last meer van had. Thuis was dat niet vol te houden. Sinds ik regelmatig hardloop, en vitamines D en B slik, is alles voorbij. Stop ik met een van de drie, dan komt het weer terug. Voor mij is deze combinatie dus goed.
Maria

Hibiscus

Hibiscus

22-09-2011 om 15:19

Ok, vitamines dus

hardlopen doe ik al, maar ik slik geen vitamines oid. Ik zal eens beginnen met vitamine B, na alle adviezen van jullie. Zitten daar nog bijwerkingen aan, nee toch neem ik aan.

Hibiscus

Tijgeroog

Tijgeroog

22-09-2011 om 15:26

Hibiscus

Let je wel op dat je de goede vitamine B haalt? B6 is niet los bij de drogist te krijgen, je kunt het wel zonder recept bij de apotheek krijgen.
Ik heb het geslikt toen ik zwanger was en ik mocht het zonder problemen gebruiken.

Hibiscus

Hibiscus

22-09-2011 om 15:33

Tijgeroog

ik ga hier sowieso naar de apotheek morgen die in de supermarkt zit (ik woon in Londen) en zal het vragen. Goed dat je het nog even zegt. Wie weet moet ik hier er trouwens wel voor naar de ha, dan wacht ik wel een maand dan wonen we weer in Nederland. Als ik de ha hier kan vermijden, doe ik dat graag.....

Hibiscus

Tijgeroog

Tijgeroog

22-09-2011 om 17:54

Hibiscus

Zijn de engelse huisartsen allemaal de moeite waard om te vermijden, of is het specifiek jouw exemplaar?
Ik ben gelukkig wel tevreden met m'n huisarts hier. En dat is maar goed ook: Waarschijnlijk hebben we een streptokok in huis, die voor krentenbaard (kinderen), roodvonk (dochter) en long- en keelontsteking bij mij zorgt, dus ik zit er momenteel bijna dagelijks. En dan heb ik het nog niet over bezoeken aan kinderarts, huisartsenpost, rontgen etc.
(dit volkomen off topic, maar ik wil graag even zeuren

Tirza G.

Tirza G.

22-09-2011 om 20:13

Gale

Weet je misschien ook wat 'teveel' is en wat je dan gaat voelen? Ik vind 'een aandoening' zo vaag

Tirza

Tinus_p

Tinus_p

22-09-2011 om 20:20

Gale:
"Ja hoor, teveel vitamine B6 kan polyneuropathie (een aandoening van de been- en armzenuwen) veroorzaken."
Ja, maar vziw moet je dan supplementen met 1000 keer de ADH slikken.

Overigens; als t een b12 probleem is, helpen supplementen niet, want meestal neem je het dan niet op.

Tinus_p

Tinus_p

23-09-2011 om 11:31

Wikiwijsheid

Gale:
'Volgens mij kan je door langdurig de normale dagelijkse dosis die in preparaten zit te gebruiken een polyneuropathie ontwikkelen."
Wikipedia meldt (dit zijn amerikaanse richtlijnen), dat de ADH 1-2 mg/dag is, en dat toxiciteit ontstaat bij 500-1000 mg/dag (en dat daarom de bovenlimiet is gesteld op 50-100 mg/dag). Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_b6

Hibiscus

Hibiscus

23-09-2011 om 13:41

Gekocht

gewoon bij de apotheek/drogist in de supermarkt, van de plank gehaald. een multivitamine preparaat met probiotica, met vit D E C B1 B2 B6 (2mg) B12, en nog wat dingen. De Vit B6 is 143 % van de RDA.

Ik ga het maar eens proberen, het belooft een 'slow energy relaease throughout the day'. Nounou, ik ben benieuwd.

Hibiscus

Warm blijven

Hoi Hibiscus,

Je moet proberen te voorkomen dat je koud wordt, dus: dikke sokken, schoenen met dikke zolen, handschoenen en een MUTS. Je verliest heel veel warmte door je hoofd, dus om warm te blijven is het wijs om je hoofd warm te houden.
Succes ermee!!
Amunda (sec. Raynaud)

Anna Smeets

Anna Smeets

24-09-2011 om 00:45

Geen vitamines gaan slikken!

Kijk eerst eens hier: http://stichtingb12tekort.nl/b12-tekort/symptomen
Herken je hier iets van, slik dan geen vitamines maar ga naar je huisarts! Laat bloedonderzoek doen en slik daarna pas die vitamines.
Als je een B12 tekort hebt dan stijgt de waarde in je bloed als vitamines gaat bij slikken. Daardoor is het moeilijker om een eventueel tekort vast te stellen. En als je echt een tekort hebt, red je het niet met gewone vitamines want dan heb je injecties nodig.
Vandaar dat je IMHO beter eerst een bloedonderzoek kunt laten doen zodat je weet wat er aan de hand is.
Veel succes ermee.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.