Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

anneloes

anneloes

16-10-2011 om 20:16

Rijbewijskeuring en medicijnen

Mijn vader is 70 geweest en moest onlangs voor zijn eerste rijbwsijskeuring. Hij rijdt nog veel en prima. Maar helaas, hij gebruikt sinds een jaar of 2 citalopram, in de laagste dosering. En dus krijgt hij geen rijbewijs meer!
Dat is echt een ramp voor hem want hij is nog heel actief en mijn moeder rijdt niet. Ik vind het ook zo oneerlijk want volgens mij zijn er heeeeel veel mensen van onder de 70 die dat gebruiken, of een aanverwant middel, en gewoon kunnen rijden. Alleen omdat hij toevallig van een leeftijd is dat hij gekeurd moet worden kost het hem zijn rijbewijs!
Wat hij nu gaat doen is stoppen en een herkeuring aanvragen. En als daarna blijkt dat hij beter functioneert met citalopram, nou dan begint hij weer en kan hij weer 5 jaar vooruit.
Wie gebruikt er ook citalopram o.i.d. en rijdt gewoon? Doet de verzekering moeilijk als er dan iets gebeurt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
anneloes

anneloes

17-10-2011 om 18:40

Wij snappen het ook niet

Hé Linzel, bedankt voor de link, dat was een goeie. Ik ben zelf nog wat verder gekomen met http://www.geneesmiddeleninhetverkeer.nl/geneesmiddelen/antidepressiva-en-lithium.html
En wat denk je, citalopram is een groep 1 middel! Hij gebruikt 1 x 20 mg i.v.m. depressieve klachten en hij heeft verder nergens last van ook niet van bijwerkingen. Zou je ergens bezwaar kunnen maken?

Tijgeroog

Tijgeroog

18-10-2011 om 11:20

Maarja

Volgens mij is die keuring omdat op die leeftijd aardig wat mensen problemen hebben waardoor ze minder veilig gaan rijden. Bovendien gaat de leeftijd ook meespelen.
Als mensen jonger dan 70 gekeurd zouden worden zouden ze mogelijk ook hun rijbewijs kwijtraken, maar er is voor gekozen om dat pas met 70 te doen.

anneloes

anneloes

18-10-2011 om 15:59

Ja tijgeroog

dat is ook zo hoor. Als je nog geen 70 bent dan is het je eigen verantwoording om te bedenken of je medicijnen gebruikt of een kwaal hebt waarmee je beter niet kunt rijden, na de 70 gaat dat met een vragenformulier en een simpele keuring (ogen, oren, bloeddruk, suiker enzo). Het rare hier is dat het medicijn gewoon zou moeten mogen.
Ze waren hier afgelopen weekend, met de auto, uurtje rijden. En toen vertelde hij dat hij slecht had geslapen omdat hij net die papieren van het cbr had teruggehad met de afwijzing van de verlenging, met als reden de citalopram. Gelukkig heeft hij nog tot februari want dan verloopt zijn oude rijbewijs pas. Hij had het nu al aangevraagd omdat iedereen zegt dat je er op tijd bij moet zijn en dat is bij mijn vader dan ook écht op tijd, hihi. Tot februari mag hij dus nog gewoon rijden met citalopram en al. Raar hè?
Als wij daar weer heen gaan dan zal ik nog eens goed kijken wat er nu precies staat, en als het echt zo is als hij zegt dan wil ik bezwaar gaan maken. Ik zou trouwens niet weten wat het anders kan zijn want hij is zo gezond als een vis.

Tijgeroog

Tijgeroog

18-10-2011 om 17:33

Anneloes

Ik heb ook echt wel begrip voor jullie situatie hoor. Ik denk dat het gewoon heel lastig is, er moeten ergens grenzen getrokken worden en er is een groot overgangsgebied, wat voor de een veilig is, is voor de ander niet veilig.
Ik heb het van beide kanten gezien: m'n schoonmoeder rijdt nog, en ik denk dat dat niet heel veilig is. Maarja, ze rijdt zonder ongelukken en ik ben blij dat ze nog mobiel is. Gelukkig rijdt ze alleen maar korte stukken en altijd erg voorzichtig. (het is trouwens altijd zo geweest, ik vraag me wel eens af hoe ze haar rijbewijs heeft kunnen halen) Ze kan nu wel zelf ergens op bezoek, naar het ziekenhuis, grote boodschappen doen...
Maar m'n moeder is ooit in een flink ongeluk betrokken geweest, veroorzaakt door een oudere man die dwars over een fietspad een grote weg op reed. M'n moeder is er gelukkig goed uitgekomen en die man heeft nooit meer z'n rijbewijs teruggezien, maar ik had uiteraard liever gehad dat ze dat eerder afgenomen hadden.

Maar ik geef je groot gelijk als je in beroep gaat.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.