Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

oudere jongere

oudere jongere

05-10-2009 om 11:24

Rust roest

Blijven bewegen is "verplicht", rust roest. Maar waar ligt de grens van de lichamelijke mogelijkheden op latere leeftijd. Dat is natuurlijk heel sterk persoonsafhankelijk, in combinatie van je eigen voorgeschiedenis van bewegen, ziektes en genetische aanleg.
De achtergrond van mijn vraag: ik ben 56, heb al héél lang "een wat minder beweeglijke nek" ( > 15 jaar). Ach, daar leer je mee leven. Er is daar een scala van oefeningen voor om dat te verbeteren, en als het weer te erg werd deed ik die ook wel ( met weinig enthousiasme). Laatste maanden slik-problemen, + knellende/prikkelende band op rechterschouder ( zenuwafknelling?). Naar ha, foto's gemaakt vanuit elke mogelijke hoek; geven aan 2 vergroeide wervels, verder geen "overmatige slijtage". Aangeraden therapie: manueel (volgens ha levert "gewone" fysio niks op ). Nu 4 sessies verder, gaat op en af. Manueel therapeut heeft de beweeglijkheid wel vergroot. Het lijkt nu alleen of er zand tussen de wervels zit, zo kraakt het als ik beweeg. Probleem zit nu bij verkrampende spieren --> spierversterkende oefeningen voor de houding-stabiliserende-kleine-nekspieren.
Er kwam ook ter sprake dat ik 3-4 * per week tennis, en wel vrij fanatiek. Let wel, ik heb niet de indruk dat tennissen mijn nekklachten verergert, noch verbeterd. Opmerking van de peut: jaja, we zijn geen 18/28/38 meer. Misschien is dat 3-4 * tennissen wel iets te veel van het goede voor "het oudere lijf".
Vraag is dus: wat is nog goed/optimaal bewegen op "oudere leeftijd"? Is opbouw/uitbouw van conditie/kracht nog mogelijk? Waar is daar informatie over te vinden.

Millenia

Millenia

05-10-2009 om 18:29

Het enige dat ik weet

Als je hart en longen daar tegen kunnen, is duursporten een goed idee, zeggen ze. Bij het ouder worden nemen je "explosieve' spierkracht en je snelheid af. Maar je duurvermogen kun je nog heel lang uitbouwen en verbeteren. Ook daarvan verbetert je conditie enorm.
Tot zover my 2 cents. Maar ik denk eerlijk gezegd dat een goede sportarts consulteren in jouw geval ook wel een aardige gedachte is.

Pluk53

Pluk53

05-10-2009 om 18:50

Milenia

dank. Duursport en krachttraining wordt nu inderdaad aangeraden om het verlies aan spiermassa tegen te gaan. Maar de inzichten wisselen nogal met de jaren; tot voor kort werd sporten op hogere leeftijd nog gewantrouwd als versneller/veroorzaker van artrose. Ik zoek dus niet "een arts/peut" zijn mening, maar publicaties, onderzoeken etc.

fysio

fysio

06-10-2009 om 09:15

Sport

"tot voor kort werd sporten op hogere leeftijd nog gewantrouwd als versneller/veroorzaker van artrose"

Ik weet niet waar je dat hebt gelezen, maar zeker de afgelopen 5 jaar was die denkwijze al niet van kracht. Daarvoor weet ik het niet.

Maar heel simpel, wat is sporten? Elke week een marathon lopen, drie keer per jaar een triathlon, een keer per week een potje tennissen? En wat is "hogere leeftijd"?

Ofwel, met zo'n "vage" omschrijving zul je geen gefundeerde antwoorden vinden. Zou je gaan zoeken naar nekklachten en tennis, heb je meer kans op resultaat (wel in het engels zoeken)

De trainingsmethodiek wordt fysiologisch bepaald. Voor spierkrachtopbouw staat een bepaalde tijd, voor uithoudingsvermogen idem. Als men goed getraind is, kan men meer en dus ook een intensievere sport.

Vergeet overigens niet dat een arts/peut zijn mening baseert op onderzoeken en publicaties en zijn eigen ervaring!

aatje

aatje

06-10-2009 om 09:29

Allebei

Ik denk dat het allebei waar kan zijn en dat het verschil zit in de mate waarin. Spierversterking en conditieopbouw door oefening is best mogelijk. En als je gewrichten veel of chronisch overbelast dan slijten ze sneller met meer kans op artrose. De kunst is dus geleidelijkheid, niet te snel te veel willen en je spieren de kans blijven geven je gewrichten te beschermen. Dan bouw je op zonder dat je artrose kweekt.

Beetje o.t.

Het is geen antwoord op je vraag, maar zou het geen goed plan zijn om je eens naar de neuroloog door te laten sturen? Zijn die slikproblemen wel toe te schrijven aan je wervel- en spierklachten?

Zofia

oudere jongere

oudere jongere

06-10-2009 om 10:50

Fysio

bedankt voor je reactie. Je achrijft: "Als men goed getraind is, kan men meer en dus ook een intensievere sport". Is juist, maar waar is de verstandige grens als je intensief wilt sporten op hogere leeftijd.
Mijn situatie zoals al beschreven: man/56, nek-klachten-maar-geen-(overmatige)-slijtage. Tennis nu 3-4 keer in de week (waarvan 50/50 training/wedstrijd ).
Mijn manueel therapeut doet een algemene uitspraak: we zijn geen 18 meer, mogelijk moet je minderen. Mijn vraag is: is deze uitspraak "in zijn algemeenheid" juist? ( en nekklachten zijn, denk ik, niet sport-gerelateerd, maar bureau-werk gekoppeld. )

oudere jongere

oudere jongere

06-10-2009 om 10:55

Zofia

de slikklachten zijn er als ik (extra) last heb van de nek. Spieren van de kaak en voor het slikken zitten vast aan de wervels, dat is het (vage) verband.

fysio

fysio

08-10-2009 om 09:24

Oudere jongere

"waar is de verstandige grens als je intensief wilt sporten op hogere leeftijd."

Er is geen keiharde grens te geven. Vergelijk het met de patiënten die ik zie. De ene 70-jarige is nog superactief, sport, heeft een eigen huis en klust etc etc, de andere 70-jarige komt nauwelijks zijn stoel uit (meestal onterecht) want hij heeft overal zo'n last.
Ik denk dat tennissen op jouw leeftijd best moet kunnen, afhankelijk van je algehele conditie. Is die matig, dan is dat tennis misschien iets te veel van het goede. Houdt rekening met je hersteltijd, dus zorg dat er zeker een dag tussen elke training c.q. wedstrijd zit.

Iemand opperde het al, maar ga eens langs een sportarts. Aan de hand van de klachten en sportbelasting kan de arts een goed oordeel geven. Eventueeel kun je ook een test vragen voor conditie.
Een andere optie is een sportfysiotherapeut. Ook zij kijken sportgerelateerd, nemen als uitgangspunt dat je je sport wilt beoefenen. Grote kans dat er verbeterpunten uitkomen t.a.v. conditie en rompstabiliteit. Verbetering hiervan kan een gunstige uitwerking hebben op de nekklachten.

De uitspraak van de manueel therapeut is in principe juist. Als je jong bent kun je een grotere belasting aan en herstel je sneller. De vraag is echter of je nekklachten in stand worden gehouden door het tennissen, anders is die opmerking op dit moment niet terzake.
Ik ga er overigens vanuit dat je niet sinds bv een jaar zo fanatiek aan het tennissen bent, maar dit al langer doet. En dat je ook tijdens een winterstop je conditie/vaardigheden bijhoudt. Anders moet je naar het seizoen toe weer gaan opbouwen anders overbelast je jezelf.

Ik neem aan dat de manueel therapeut ook heeft gekeken naar schouderfunctie en de beweeglijkheid lager in de wervelkolom. Ook dat kan invloed hebben op de nekklachten.

o.j.

o.j.

08-10-2009 om 12:00

Fysio

wederom dank. De op mijn persoon toegesneden info zal moeten komen van een sport-arts of sport-fysio. Ik had al geinformeerd bij mijn verzekering, maar een algehele conditie check + advies door arts zit niet in mijn pakket. Dan maar zelf investeren, of kijken of dat door een sport-fysio gedaan kan worden; fysio wordt nl wel vergoed. Tennis is trouwens op "all-weather-banen", en in de winter is het heerlijk om buiten te kunnen sporten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.