Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Irene

Irene

10-06-2011 om 21:02

Sapkuur na operatie, risico?

Mijn moeder (tegen de 70) heeft 3 weken geleden haar bovenarm+schouderkop nogal gecompliceerd gebroken en is daar 2 weken geleden aan geopereerd. Nu gaat ze over 2 weken een week naar een buitenlands kuuroord om daar een strenge sapkuur/detoxkuur of hoe heet dat te volgen. Dit heeft ze nooit eerder gedaan (ze heeft nogal overgewicht en hoopt er flink mee af te vallen). Ik maak mij wat zorgen of dat nu op dit moment wel verstandig is, maar kan er niet echt iets zinnigs over vinden op het web (alleen een heleboel meningen, weinig onderbouwds). Is er hier iemand die er wel wat zinnigs over kan zeggen?
Overigens waren we vandaag voor controle bij de chirurg (eentje van het erg kortafe type). Ik vroeg hem ernaar (waarop ik overigens meteen al door mijn moeder terecht gewezen werd, want ze wil er niks negatiefs over horen) en hij zei ach zo'n weekje dat kan best. Dat heeft mij echter nog niet helemaal gerust kunnen stellen...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bertje1

bertje1

11-06-2011 om 15:58

Vind het niet zo'n goed idee

buiten het feit dat het absoluut niet zal helpen voor haar overgewicht, is het zo dat, wanneer je zo'n sapkuur doet, nagenoeg geen eiwitten binnenkrijgt; essentieel bij herstel van oa spieren. Daarnaast zal ze in die week inderdaad veel afvallen: veel vocht maar vooral heel veel eiwitten = spiermassa. Bij een crashdieet verbruik je vooral de eerste week veel eiwitten, waarna het lichaam overgaat op een andere verbranding.

koentje

koentje

12-06-2011 om 15:38

Irene

ik vrees dat je dit los moet laten. Het is erg betuttelend naar je moeder. Feit dat je haar goed steunt, wat hartstikke lief van je is, geeft jou niet het recht haar als iemand te behandelen die niet zelf haar beslissingen kan nemen!

Fianna

Fianna

12-06-2011 om 20:59

Eens

met koentje. wrs is het geen goed idee, ik vind sapkuren sowieso maar matige ideeen, maar dat terzijde. Maar je moeder is een volwassen vrouw en ze neemt haar eigen beslissingen!

Irene

Irene

13-06-2011 om 13:28

Loslaten

Tja, ik denk dat jullie wel gelijk hebben. Maar ik maak mij toch zorgen. Ze zit straks wel ergens in zuid Turkije... Haar fysiotherapeut had bijvoorbeeld gezegd dat ze aan de arts moest vragen of ze wel mocht vliegen (het is 4,5 uur vliegen), omdat ze ontzettend veel vocht ophoudt in haar hele lichaam. Maar toen ik daar bij de arts over begon onderbrak mijn moeder mij bozig dat dat allemaal allang over was (wat dus niet waar is) en de arts zei daarop alleen nog dat wat vocht in de arm heel normaal was, maar daar ging het dus niet over...
Nou ja, ik hoop er maar het beste van. Inderdaad, ze is oud en wijs genoeg. Maar vooral ook heel eigenwijs...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.