Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vic

Vic

12-11-2011 om 21:51

'scheve' rug (6-jarige)

Bij de schoolarts is geconstateerd dat de rug van mijn 6-jarige dochter waarschijnlijk niet helemaal recht loopt. Als ze voorover buigt en je kijkt er langs, zit de ene kant wat hoger dan de andere. Volgens de schoolarts kan dat veroorzaakt worden door een lengteverschil van de benen. Vooralsnog hoeven we er niets mee te doen, maar ze wil dochter wel over 2 jaar nog eens zien.
Dat heb ik even laten bezinken, maar ik vraag me toch af of ik er toch niet mee naar de huisarts (en evt. kinderarts) moet. Heeft iemand ervaring hiermee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ishtar

ishtar

12-11-2011 om 23:00

Zoon

heeft een gering lengteverschil in zijn benen. Gezien door een kinderfysio. Ik heb dat laatst nog eens laten controleren en als hij een groeispurt krijgt moet dat nog eens. Het lengteverschil mag nl niet te groot worden, (ik meen dat hij 2 cm zei)anders moet je wat doen met zooltjes oid.
Ik zou dus even naar een fysio gaan en er naar laten kijken. Ook wel handig om te weten of het meer/erger wordt of niet.

Orthopedisch centrum

Mijn zoon is 14 en bijna 2 meter lang. Hij is echt veel te hard gegroeid want hij heeft zelfs striae op zijn rug. Hij klaagde over rugpijn en ik ben met hem naar de huisarts geweest. Die constateerde een beenlengteverschil en door de snelle groei had hij ook nog een verkeerde houding ontwikkeld. Inmiddels gaat hij naar mensendieck om zijn houding te verbeteren en is hij vorige week naar het orthopedisch centrum geweest. Hij krijgt een hakje van 6 mm, de huisarts had het over steunzolen maar dat is niet nodig. Het lengteverschil in zijn benen was wel groter maar ze meten de heupbotten (hij moest op verschillende hakjes staan). Hij moet overigens ieder half jaar terug zo lang hij nog in de groei is (de verwachting is dat hij nog een centimeter of 10 groeit).

Ik vind het lengteverschil van 2 cm waar Ishtar het over heeft echt veel hoor. Huisarts had zo'n 1,3 cm verschil gemeten en dat kon je dus echt duidelijk zien in de heupen en stand van de rug. Mijn zoon corrigeert het dus ook automatisch (dat zag de Mensendieckmevrouw) door alsmaar op zijn langste been te staan, hij hangt dus ook nog altijd scheef.

Een fysio kan volgens mij niet het precieze verschil meten, maar misschien heb ik dat mis.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.