Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

ClaireF

ClaireF

03-11-2008 om 21:50

Scoliose

Mijn neef wordt binnenkort geopereerd aan een scoliose..Het is een zware operatie die ong 8 zou gaan duren.Tot nu toe is bekend min 24 uur ic, na een paar dagen op zijn benen zetten en dan zo snel mogenlijk weer naar huis (week ongeveer). Daarna volgt denk ik revalidatie..Mijn zus weet helaas nog niet alles, de operatie is ineens sneller dan verwacht, het weekend de brief gekregen volgende week de op. Donderdag vooronderzoeken
Is er iemand bekend met zo'n operatie, wat valt er te verwachten? Ik als tante wil wel wat meer weten

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ClaireF

ClaireF

07-11-2008 om 19:57

Lidwientje

Idd weinig herkenning
Neef is 17, de scoliose is 80 graden, hij heeft enorm veel last van zijn rug, kan bv geen bijbaantjes doen want rugklachten. De operatie is om de rug weer enigszins recht te maken (40 graden) en dus om erger te voorkomen. Want door het kromgroeien komen ook zijn ingewanden in de verdrukking. longen en hart enz. Ze weten nu wat meer. Iig duurt de operatie zeker 8 uur, daarna 24 uur ic, en daarna afwachten hoe het gaat maar snel weer op de been zien te krijgen.. Er zitten natuurlijk ook enorme risico's aan de operatie, bv verlamming. Spannende tijd voor ze.
groet Claire

Jose van Polanen

Jose van Polanen

08-11-2008 om 17:35

Televisie

Een aantal weken geleden was er een televisieprogramma over iemand die zo'n operatie had gehad. Ook een jonge jongen. Ik herinner me dat ze bezig waren hem trap te laten lopen na de operatie. Maar ik weet niet meer hoe het programma heette. Er is ook een boek iets met vragen over scolios en een website http://www.scoliose.nl/.
groet,

Astrid

Astrid

08-11-2008 om 20:35

Ik ben zelf geopereerd aan scoliose

Toen ik 23 was ben ik geopereerd (ben nu 40, dus is wel even terug). Via de CD methode, is nu vast weer anders. Ik heb vanaf de 3e rugwervel van boven tot de 5e van onderen 2 stalen pennen in mijn rug.

Ik had toen 2 bochten 1 van 75 graden en 1 van 45 graden. Ik heb eerst en week in tractie gelegen met banden en gewichten. Eigenlijk moest ik met een soort pennetjes in je hoofd, maar daar had ik geen trek in. Toen is via de voorkant de onderste bocht recht gezet en een week later via mijn rug de boven bocht. Na de 1e operatie heb ik 24 uur op de IC gelegen. Ik had vooral erge moeite met adem halen en veel pijn. Na de 1e operatie was de IC vol en heb ik gewoon op de afdeling gelegen. Dit keer viel het erg mee. Via mijn heup is er bot weggehaald om de wervelkolom op te vullen.

Ik heb totaal een maand in het ziekenhuis gelegen (was eigenlijk best gezellig) en ben met een gips corset tot aan m'n kin vertrokken. Volgens mij heb ik dat corset 9 maanden omgehad.
2 Maanden na de operatie heb ik m'n studie weer opgepakt. Gewoon met corset in de trein.

Ik kan sinds de operaties niet meer een bolle rug maken en niet zijdelings meer draaien. Bukken moet ik echt van uit m'n knieen doen, want voor over buigen gaat niet meer. Ik was van te voren erg bang dat ik me erg gehandicapt zou voelen, maar dat is totaal niet zo. Ik mis al deze dingen totaal net. Zou ook niet meer weten hoe het was daarvoor. Je ziet ook niks aan me.

Ik ben een aantal jaren na de operatie weer begonnen met skieen (totaal geen last) en diepzeeduiken. Ook heb ik 3 kinderen gekregen.

Ik vond de operaties zeer meevallen. Het enige vervelende moment vond ik de tijd op de IC. Ik was van tevoren wel bang om verlamd te raken, gelukkig heb ik daar toen niet veel over na gedacht (zal ik nu wel doen).
Het corset vond ik helemaal niet erg, maar dat komt, denk ik, doordat ik vanaf mijn 10e tot mijn 15e continue in een corset of gipscorset liep. Vond het dus niks bijzonders.
O ja, mijn bochten zijn gecorrigeerd van 75 graden naar 24 graden en van 45 graden naar 10 graden. En de pennen blijven er altijd in zitten (geen last bij de douane hoor!)

ClaireF

ClaireF

12-11-2008 om 21:48

Operatie geweest

Op Ma is neef geopereerd. ZIjn scoliose is met 70% verminderd, harstikke goed gelukt dus. Gisteren nog highcare en vannacht ook, vandaag weer naar zijn kamer met nog maar 2 infuus draadjes.. (morfine en antibiotica)
Nu weer mobiel zien te worden maar hij heeft nog wel erg veel pijn..
Tnx voor jullie reacties. Oja Hij komt niet meer in een gipskorset en moet zo snel mogenlijk weer op de benen zien te komen.. Nou dat is dus nog even afwachten..
gr Claire

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.