Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

jess

jess

27-02-2010 om 10:37

Slecht eetpatroon en slaappatroon ketonen

een vriend van mij heeft bij 2e blaastest positief geblazen in de middag. had avond ervoor 3 wijntjes op.nou zorgt hij al tijdje niet goed voor zichzelf mbt heeel slecht eten, vetloos en suikerloos. en slaapt hij niet tot nauwelijks. bij blaastestcontrole kwam eerst p van prima en daarna ineens promillage van 2.5 keer teveel.nou heb ik gehoord dat slecht eet/slaappatroon je eiwitten gaat verbranden ipv suikers en je daardoor ketonen vrijkomen.en dat dit een oorzaak van zijn blaastest zou kunnen zijn.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

27-02-2010 om 12:04

Klopt niet, jess

Ketonen ontstaan niet bij de afbraak van eiwit, maar bij de afbraak van vetten. Als je googelt op ontstaan ketonen krijg je onderstaande tekst als eerste hit
Als ik nog wat verder googel op blaastest en ketonen dan kan een blaastest wel verstoord worden door ketonen, maar niet zodanig dat het promillage 2.5 x teveel is.

Wat zijn ketonen?

Ons lichaam haalt hoofdzakelijk energie uit de afbraak van suikers en vetten. Insuline, een hormoon geproduceerd door de pancreas, is noodzakelijk om glucose in de cellen te brengen. Als er onvoldoende insuline is, blijft de glucose in het bloed en zal het lichaam energie uit de vetten halen. Om als energiebron te kunnen dienen, moeten deze vetten eerst in kleinere stukjes afgebroken worden. Hierbij ontstaan ketonen, die het bloed zullen verzuren (ketonemie).

Wat is ketose en keto-acidose?

Elk lichaaam maakt soms gebruik van ketonen als energiebron, bv. na een vastenperiode (’s morgens) of bij een zware fysieke inspanning. In beide gevallen stijgt de ketonemie, maar niet de glycemie. Als je diabetes behandeld wordt met insuline, kan het soms gebeuren dat je ketonemie stijgt. Een verhoogde ketonen spiegel in het bloed noemt men ketose.

Tinus_p

Tinus_p

27-02-2010 om 17:14

Heu

Hoe kom je aan het idee dat ketonen een valspositieve blaastest veroorzaken???

Puck

Puck

27-02-2010 om 17:29

Omdat tinus

Valspositief kan idd als ik wat googel omdat de piek van de ketonen op nagenoeg dezelfde plek zit in de anlalyse-apparatuur als die van alcohol. Pas bij verdere analyse blijkt dat de piek niet door de alcohol maar door ketonen veroorzaakt wordt. Maar jij weet daar vast meer van dan ik.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.