Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Slikken kinderen vitamines?

Volgens zoon (14) slikt de meerderheid van de klas vitaminepillen, C en/of multivitaminen. Ik heb dat na de verplichte vitamine K en D in de baby-peutertijd niet meer gedaan. Volgens mij is dat ook totaal overbodig bij een goed gevarieerd eetpatroon. Wat bezielt mensen om extra vitamines te geven óf wat bezielt mij om het de kinderen te onthouden?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-07-2012 om 14:55

Ik ben

iemand die dit soort dingen altijd vergeet. Soms in de winter als mijn kinderen erg bleek beginnen te zien wil ik wel eens zo'n potje kopen, maar dan vergeet ik vervolgens ze te geven. Vit. D druppels vergeet/vergat ik ook altijd.
Ik weet helemaal niet zeker of mijn kinderen alles binnenkrijgen wat ze nodig hebben aan vitaminen. Voorlopig zijn ze vrijwel nooit ziek en groeien ze als kool, ook onze peuter die in zijn "ik wil niet eten" fase zit. Het zal allemaal wel loslopen denk ik.

Dendy

krin

krin

19-07-2012 om 15:06

Gemakkelijk

Ik heb het ook met planten in de tuin: als ze bij mij niet kunnen overleven zonder intensief te sproeien, komen ze er niet in. Ze doen het maar met wat voorhanden is.
Dat heb ik ook met vitamines. We eten goed gevarieerd, ook zoon, die gelukkig steeds meer lust, en dat moet maar genoeg zijn.
Andersom vind ik het wel belangrijk dat de huisarts bij klachten aan een mogelijk vitaminegebrek denkt, en zo nodig zou ik haar daaraan helpen herinneren. Niet elk lijf neemt die vitamines blijkbaar even goed op.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

19-07-2012 om 21:29

Controle

Een van mijn zoons is op jonge leeftijd eens in het ziekenhuis intensief gecheckt oa op vitaminegebrek. Alles bleek prima in orde gelukkig.
Die Nederlandse adviezen voor vitamine D zijn opgesteld voor mensen met een donkere huidskleur die veel binnen zijn. Een soort 'worst case scenario' en met daarbij zoals hiervoor betoogd: overdaad schaadt niet snel. Toch zijn de adviezen Overdreven hoeveelheden dus als je lelieblank bent en dagelijks veel buiten bent.
Iedereen moet lekker bijslikken wat hij wil, het kan geen kwaad. Maar ik doe mijn gezin ook geen tekort door dat niet te doen en gewoon op te letten dat we gevarieerd eten en voldoende buiten bewegen. Zo eten wij hier ook gewoon boter op brood.

Tinus_p

Tinus_p

19-07-2012 om 22:06

Elisabeth

Elisabeth:
"Toch zijn de adviezen Overdreven hoeveelheden dus als je lelieblank bent en dagelijks veel buiten bent."
Nogmaals, dat blijkt nu juist bij vitamine D niet het geval. In de praktijk hebben hordes mensen een tekort.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

19-07-2012 om 22:08

Tinus

Maar mijn zoon dus niet!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-07-2012 om 22:18

nathalie

nathalie

20-07-2012 om 08:51

Ja, vit d

Daar is volgens mij iedereen het over eens, dat dat nut heeft zeker voor bepaalde groepen maar zelfs ook daar zijn er mensen die geen aanvulling hoeven te slikken omdat ze vanzichzelf genoeg hebben. Ik dacht dat het advies inmiddels ook al hoger is dan Elisa's link en het zal me niet verbazen dat het nog weer veranderd wordt.
Maar dat het verstandig is om ook allemaal vit c, een handvol b's, e, calcium, magnesium, ijzer, folium en weet ik wat nog niet meer te slikken? Daar geloof ik niet in.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.