Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Smeerworst niet elke dag?

Ik weet dat mijn vraag eigenlijk aan een dietiste moet worden gesteld, maar die kan ik vandaag niet spreken...
Ik hoop op ervaringen van anderen...

Mijn kleuter kan niet tegen zoet broodbeleg ivm allergie. Nu vraag ik mij af of zij wel elke dag 2 boterhammen met smeerworst mag...

Ik zag dat het voedingscentrum 2/3 boterhammen met smeerworst per week adviseerde...maar ik begrijp niet precies waarom: teveel zout?
Mijn kleuter eet geen chips...zou ik dan wel vaker smeerworst kunnen geven?

Thuis kan ik makkelijk met andere vleeswaren afwisselen, maar tijdens de lunch buitenshuis is smeerworst handig...

Alvast bedankt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Biene M.

Biene M.

02-06-2010 om 12:12

Lever

Volgens mij gaat het specifiek om lever(smeer)worst. Omdat er in de lever allerlei afvalstoffen opgeslagen worden zitten die er ook nog in als je hem op je bord hebt en vervolgens moet het lichaam van je kind daar weer wat mee.

Maar er zijn toch heel veel alternatieven voor smeerworst? Tartex (vegetarisch, te koop bij de reformzaak), vegetarisch broodbeleg van Albert Heijn, allerlei soorten kaas, pindakaas is ook niet zoet, gebakken ei. Het lijkt me voor je dochter ook nogal saai om elke dag twee boterhammen met smeerworst te eten.

Rafelkap

Rafelkap

02-06-2010 om 14:20

Lidwientje -o.t.-

Wat interessant! meteen op gegoogeld.

en on topic: humus (kikkererwten) is ook lekker op brood. En kaas (of mocht dit niet?)

mamsofie

mamsofie

02-06-2010 om 14:53 Topicstarter

Dank jullie wel!

Wat ontzettend fijn dat jullie zo snel met zulke goede tips komen: Tartex, vegetarisch broodbeleg, humus.

Ik had er ooit wel eens van gehoord, maar het was niet in me opgekomen om dat te gebruiken.
Ik zal laten weten wat bij dochter het meest in de smaak valt!

Kaas kan inderdaad ook...ook een goede tip om daarin meer variatie te zoeken.

Nogmaals allemaal bedankt!

Alvoco

Alvoco

02-06-2010 om 15:13

Kaas

Philadelphia kaas. Smeerbaar en verrukkeluk. En of een kind dat lust weet ik niet, maar zelf hou ik ook erg van de gemengde notenpasta, de cashewpasta enz. van de biologische winkel. Duur, maar je doet een tijd met zo'n pot. Mag Sandwichspread ook, of is dat weer te zoet?

Alvoco

Alvoco

02-06-2010 om 15:16

O ja

waar is ze allergisch voor, dan? Want honing is zeer zoet, maar wat zit daar nou in? Gekristalliseerde suiker en wat smaakstoffen afhankelijk van de omgeving waarin de bijen het verzamelden. Ah, ik lees net dat er fructose zit in honing en dat men daar soms allergisch voor is. Als dat bij jullie ook het geval is, dan komt honing natuurlijk niet in aanmerking.
En verder dacht ik nog: osseworst en (goeie) filet americain.

Nog een tip

Zelf pas ontdekt en ik krijg er geen genoeg van: vegetarische spread van Zwergenwiese. Ze zijn er in verschillende smaken: tomaat+kruiden, komkommer/dille (mijn 2 favorieten), paprika en nog eentje, ik geloof bieslook. Te koop in de biologische winkel, maar ook (via internet) verkrijgbaar in de glutenvrije winkel.
Supersuperlekker, zonder dat rare smaakje (vind ik dan) van die soja-smeersels. Tis op basis van zonnebloempitten.

Lidwientje!

Wat zit je toch vol wonderlijke weetjes

Bastet

Bastet

02-06-2010 om 16:27

En echt lekker;

Echt lekker en te krijgen bij natuurvoedingswinkels:
Zonnebloempitpasta!
Bastet

Yta Chalne

Yta Chalne

02-06-2010 om 19:32

Anneque

Dat is inderdaad geweldig broodbeleg. Mijn absolute favoriet is de tomaat, die is zo fantastisch dat je 'm bijna uit het potje zou lepelen

Maar mag geen enkele soort zoet? Wat is de allergie?

Biene M.

Biene M.

02-06-2010 om 22:12

Osseworst en filet americain

Dat zijn precies de twee vleessoorten die je je kind niet moet meegeven voor de boterhammen tussen de middag. Het is rauw vlees en dat moet je niet opeten nadat je het urenlang buiten de koelkast hebt bewaard, dat is vragen om voedselvergiftiging.

mamsofie

mamsofie

03-06-2010 om 09:25 Topicstarter

De allergie gaat om fructose

Ik ben zo blij met al jullie tips!

Zwergenwiese, dat ga ik ook zeker proberen!
Het gaat inderdaad om een fructose malabsorptie.
Vandaar dat ik op zoek ben naar hartig broodbeleg dat buiten de koelkast goed blijft (voor het broodtrommeltje 's middags of een picknick).

Osseworst en filet americain durf ik eigenlijk niet te geven. Dochter heeft al gevoelige darmen. Die moeten voorlopig zo veel mogelijk "rust" krijgen.

Met Tartex en alle andere notenpasta's kan ik prima varieren! Nogmaals bedankt!

Groet,
Mamsofie

Hanne.

Hanne.

03-06-2010 om 14:35

Smeerkaas

Hier wordt vaak smeerkaas op brood gegeten, of appel of tomaat/komkommer (in een los bakje meegeven en ter plekke op de boterham leggen)

Het advies van het voedingscentrum voor 4-12 jarigen is overgens 1 boterham per DAG, dus niet 1-2 per week (dat is voor 6mnd tot 1 jaar). Je mag dus meer smeerworst boterhammen meegeven dan je dacht.

dietste

dietste

06-06-2010 om 15:57

Vit a

daar is de dietiste
het is vanwege vitamine A, in 1 portie zit voor een kind al een zeer grote hoeveelheid A. Niet doen dus.
geef eens de vegetarische smeerleverworst (tivall geloof ik, bij AH), is goed te eten.
en is die fructoseallergie bewezen?? (heb niet alles gelezen)

Vleeswaar op brood

I.v.m. bederf geef ik nooit vleeswaar mee op brood, en al helemaal geen smeerworst of pate.

Wat is er mis met gewoon een lekkere gezouten boter op het brood? Plakjes komkommer en plakjes wortel? Plakjes appel (of zit daar weer teveel fructose in?). Kaas? Avocado?
Ik geef de kinderen trouwens meestal gesmeerde boterhammen mee in de brooddoos en het beleg los in een zakje erbij. Dat smaakt volgens hen een stuk beter.

En i.p.v. brood geef ik ze ook regelmatig een doos mee waar gewoon macaroni-cheese of nasi goreng in zit. Smaakt koud ook prima.

Waar komt die fructose diagnose vandaan?

mamsofie

mamsofie

08-06-2010 om 12:08 Topicstarter

Wat fijn al die tips!

Allereerst nogmaals mijn hartelijke dank!

Kind blijkt geitenkaas op een cracker heerlijk te vinden als tussendoortje. Dat maakt het heel makkelijk om de leverworst te vervangen. Ik begrijp nu dat dat toch echt wel zinvol is. Dank dietiste!

En inderdaad voelt het niet goed om vleeswaren voor de lunch in een broodtrommel mee te geven.
Dirksmama, wat een handig idee om gesmeerde boterhammen en beleg los van elkaar in te pakken. Stukjes appel is mijn kind niet zo dol op, maar komkommer wel.

Die fructose allergie is niet zelfbedacht
Kind is onder behandeling van kinderarts en dietiste.

Groet,
Mamsofie

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.