Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Stress

Stress

08-06-2011 om 13:50

Stress - slecht slapen

Hallo,

Ik wordt al maandenlang 's nachts tussen 4 en 5 wakker en val dan meestal niet meer in slaap. Ik ga dan liggen piekeren over mijn werk of over geld bijvoorbeeld.

Ik probeer ontspanningsoefeningen te doen, zoals tellen tot 20 en terug, maar dat werkt niet.

Vaak ben ik aan het eind van de middag helemaal kapot vanwege slaapgebrek. Als ik eens een keer wel goed doorslaap, merk ik het overdag meteen: ik heb echt meer energie.

Wie herkent dit en hoe heb je dit aangepakt?

Fleur

Fleur

08-06-2011 om 14:09

Melatomine

Je zou eens melatomine kunnen proberen, ben zelf geen slechte slaapster maar heb ook van die dagen dat ik lig te malen en als ik dan zo'n dag voel aankomen dan neem ik een uurtje voor het slapen gaan een melatomine, en bij mij helpt het echt goed, ik wordt er niet duf van en wordt ook gewoon wakker van de wekker,maar ik kan de nacht goed doorhalen en idd, je bent zo veel meer fit

dc

dc

08-06-2011 om 15:25

Piekeruurtje

Geef jezelf in de dag een uurtje waarin je wel mag piekeren. En doe dat dan ook. En elke keer als je in bed wilt piekeren, dan zeg je voor jezelf dat je het bewaart voor je piekeruurtje.

En schrijf alles waar je nu mee zit eens op en kijk dan over een paar maanden hoeveel er nog van over is.

collega slapeloze

collega slapeloze

08-06-2011 om 16:06

Mijn truc

Je moet de molen in je hoofd zsm te stoppen zodat je weer inslaapt. Ik doe dat als volgt: radiootje met koptelefoon pakken. Op praatzender zetten (radio 1 of BNR), maar zo zachtjes dat ik net wel of net niet kan verstaan wat er wordt gezegd. Vervolgens ga ik proberen die praatradio toch te volgen. Mijn brein is daar dan zo druk mee, dat ik snel wegzak en alsnog een flink aantal uren slaap. Soms word ik dan wakker met die koptelefoon nog in mijn oren en de batterij van het radiootje leeg. Kammeniksschele. Ik heb mijn slaap dan toch gehad.
Ook helpt het soms om een goed boek te pakken en een tijdje te lezen.
De kunst is maar om je brein bezig te houden met iets "neutraals".

Je moet iets aan je dag doen

..dat lijkt me toch echt de eerste plek voor verbetering.

Dus óf kijken of je stressfactoren kunt indammen of veranderen of ombuigen... óf jezelf stressbestendiger maken door anders naar de dingen te kijken of te leren kijken of door meer te bewegen waardoor je je fitter voelt en al wandelend mediteert, of al fietsend, nou ja, zoiets ofzo.

Ik heb dit vorig jaar gehad en mijn conclusie was dat ik te weinig (geen) tijd voor mezelf had. Af en toe een uurtje zitten. Of echt een lange uitputtende wandeling. Of een kort licht mediterend wandelingetje ergens op een gestolen moment, een half uurtje. Of een rondje fietsen. Of even in de zon zitten. Als ie schijnt. Of juist lekker door de regen gaan wandelen.

Mamvantwee

Mamvantwee

08-06-2011 om 21:03

Ontstressen en mindfulness

Inderdaad overdag investeren in een goede nachtrust, voldoende buitenlucht, beweging en daglicht. Dat helpt bij mij.

Verder kun je jezelf leren om niet zo te piekeren. Het piekeruurtje heeft mij geholpen, daarmee kanaliseer je je gedachten en heb je dat uurtje na een tijd niet eens meer nodig.

Wat ik doe als ik niet kan slapen:
1. Me concentreren op een plaatje in mijn gedachten, bijvoorbeeld een roos. Die roos ga ik dan heel bewust en rustig bestuderen, van alle kanten. Andere beelden laat ik niet toe, ga rustig terug naar die roos.
2. Juist wel alle beelden laten langskomen en die gewoon bekijken en laten gaan. In het begin struikelen ze als het ware over elkaar, zo veel en zo snel. Je moet geen enkel beeld of gedachte vasthouden, maar ernaar kijken alsof je naar een film zonder verhaal kijkt: plaatjes. Na een paar minuten merk je dat de beelden steeds rustiger en trager langskomen. Je wordt er rustig door.
Beide methoden vragen wat oefening, maar ik heb er heel veel baat bij.

Je kunt ook een paar gesprekken met een psycholoog voeren. Die kan je tips geven om je eigen piekergedrag te veranderen.

Succes.

Groet, Mamvantwee

Asa Torell

Asa Torell

08-06-2011 om 21:46

Voor elk onderwerp een doosje

waar je de piekergedachten in stopt, deze tip heb ik van Inspector Wexford (Ruth Rendell). Vooral lekker gaan nadenken over hoe het doosje er uit ziet (ik ben ook dol op mooie doosjes). Maar goed, het is maar 1 van de vele trucs om het piekeren af te remmen, dat kan vast nog veel beter. Die radio klinkt alvast goed.

Stress

Stress

08-06-2011 om 22:08

Bedankt!

Bedankt voor de tips tot zover!

Er komen meditatieoefeningen langs die ik zeker zal proberen.

En voor de zekerheid heb ik ook melatomine aangeschaft. Al zou het alleen maar werken als placebo, dan is dat toch iets!

dc

dc

09-06-2011 om 08:13

Nog 1

Toevallig had ik gisteren moeite met in slaap vallen. Heb chronisch slaaptekort (baby) en word daar hyper van.

Ik ben niet visueel, kan me bij sommige suggesties dan ook alleen maar frustratie voorstellen :-)

Wat ik deed, was heel goed mijn voeten voelen. En dat werkte, want ik kan me niet meer herinneren dat ik nog aan iets anders gedacht heb tot ik midden in de nacht door baby wakker gemaakt werd.

Onrustige nachten

Ik heb ook zeker 3 jaar gehad dat ik spontaan wakker werd, niet meer in slaap raakte en dan ging ik malen.

Wat hielp was als het weer op gang kwam, ik m'n gedachten leeg maakte. Doe je dat niet, maak je vanzelf stresshormonen aan en word je alleen maar wakkerder. En zeker niet gaan tellen of zo.. van hersengym word je ook alleen maar nog wakkerder.

Verder werkte ik overdag tot ik erbij neerviel en ging vroeg naar bed. Ik had nl ook een avond-nacht ritme. Dat lukte niet in 1x.. dat ging echt per half uurtje terugdraaien, wennen, weer wat terug, weer wennen etc.

De meeste slaapmiddelen zijn om in te slapen. Ik ken er geen waarvan je door gaat slapen (maar misschien zijn die er nu wel ?). Bovendien schijn je daar niet echt lekker op te kunnen slapen. Wat wel goed hielp was 3x in de week visolie, gewoon hele goede (is niet goedkoop).. daar raak je meer ontspannen van en je slaapt er beter mee door. Vit D doe ik ook nu.. zou ook iets doen.

ik hoop dat er iets voor je bij zit. Succes.

Bellefleur

Bellefleur

14-06-2011 om 10:25

Wat bij mij werkt:

ik zet mijn mp3 op m'n hoofd, met mijn favoriete muziek. Ik zet 'm zo zacht dat ik het net nog hoor. Er is dan geen ruimte voor piekeren, omdat ik me moet concentreren op de muziek. Lijkt heel veel op de tip die hier al langs kwam. Grappig. Als ik helemaal dol wordt van het het piekeren, ga ik heel bewust mijn hoofd leeg maken. Alle mensen waarover ik pieker, stop ik mijn hart: ik heb ruimte genoeg voor je in mijn hart. Maar mijn hoofd mag je niet hebben. Dat is van mij. Als ik al mijn geliefden in mijn hart gestopt heb, stel ik me een brander voor, waarmee ik het 'onkruid' in mijn hoofd wegbrand. Wat overblijft is een schone, lege hersenpan. Vaak val ik tijdens het schoonmaken al in slaap. Zo niet, dan stel ik me voor dat ik bezit moet nemen van mijn hele lichaam. Dus niet alleen in mijn hoofd zitten, maar in mijn hele lichaam. Moeilijk uit te leggen, maar het werkt wel bij mij.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.