Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

kaatje66

kaatje66

24-03-2009 om 12:10

Te korte achillespees

Onze dochter is vorig jaar terecht gekomen bij de fysio ivm rugklachten. HIer werd geconstateerd dat ze een beenlengteverschil heeft van 1.5 cm. Haar ene deel van de rug heeft dit gecompenseerd. Vandaar de rugpijn. Door spieroefeningen die ze dagelijks doet is dit nu redelijk onder controle. De fysiotherapie zegt dat ze te hard aan het groeien is en dat het beenlengteverschil na verloop van tijd zich zelf opheft. Nu blijkt dat ze een onsteking heeft aan haar achillespees. Dit ws ook door de groeispurt. We vragen ons nu af heeft ze last van haar pees door het beenlengteverschil of komt het door de groeispurt.Dat haar botten al harder gegroeid zijn dan haar pezen? Het verhaal dus van het kip of het ei.
Bij de fysio krijgt ze daar nu rekoefeningen voor. En ze mag voorlopig niet sporten, skeeleren, touwtje springen etc.
WIe heeft hier ervaring mee?Is het zinvol om oefeningen te gaan doen (wat ontzettend veel pijn doet!!)of ga ik toch maar naar een orthopeed. We zijn nu bang dat het een ontzettend lange weg gaat worden. De fysio heeft het er ook al over gehad als de oefeningen niet helpen om haar dan in het gips te zetten.
Als het blijkt dat de oefeningen niet helpen zijn we al weer maanden verder denk ik. En moeten we niet ivm beenlengte verschil denken aan een zooltje of zo. Ik heb er echt helemaal geen verstand van en hoop dat hier ervaringsdeskundigen zijn.
groetjes Kaatje(66)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tango

Tango

24-03-2009 om 12:31

Kaatje

Ik weet er niet zoveel van maar mijn zusje had ook als kind een beenlengteverschil. Zij kreeg toen een verhoging in haar schoen. Het is uiteindelijk vanzelf rechtgetrokken.

Verder lees ik in jouw verhaal niet over een te korte achillespees (wat wel in de titel van je draadje staat) maar over een ontsteking.
Wat betreft een te korte achillespees. Hier kun je aan geopereerd worden. Een meisje uit de klas van Tangodochter had twee te korte achillespezen en is onlangs geopereerd. Best een zware operatie met veel pijn en ze moest voor 6 weken in het gips, haar hele benen tot bovenaan. Na 3 weken kreeg ze wel loopgips waar ze nog nauwelijks op mocht staan maar wel even met naar het toilet gaan. Ze kon toen ook weer naar school.
Hoe het afloopt weten we nog niet, deze week gaat het gips eraf. Het meisje liep voorheen heel erg op haar tenen, dit lees ik over jouw dochter niet. Weet dus niet of je er iets mee kan.

kaatje66

kaatje66

24-03-2009 om 13:03

Foutje

Ik heb het verkeerd neergezet. Haar achillespees is nu ontstoken. Waarschijnlijk eerst geirriteerd geweest met ontsteking als gevolg. De fysiotherapeute behandelt dit nu ook maar het is een gevolg van dat haar achillespees te kort is. En hij is dus nu te kort omdat ze te hard groeit. (zo ook het beenlengteverschil!!)Dit is de versie van de fysio.Onze dochter heeft niet de kenmerken die jij vertelt zoals op haar tenen lopen.
Voor die ontsteking mag ze weer geen ontstekingsremmers/pijnstillers ivm haar astma.
Het klinkt allemaal een beetje wazig maar dat is het dus ook voor ons.Ze gaat nu 2x per week naar de fysio.
Ik denk zelf niet dat een operatie noodzakelijk is hoor. (hoop ik)Maar als ze elke keer zo'n pijn heeft met het oefenen (wordt hopelijk na een tijdje minder)leeft bij ons natuurlijk de vraag of een zooltje of gips dan niet verstandiger is.Toch bedankt voor je info.

groetjes kaatje(66)

mar

mar

24-03-2009 om 13:29

Oefenen

Wat voor oefeningen moet ze doen dan? Meestal geven wij aan dat het min of meer binnen de pijngrens moet blijven.
Normaliter doe je vaak excentrische oefeningen bij dit soort klachten. Vraag eens even aan de fysio of die daar wat over kan zeggen.

Heeft ze ook pijn overdag? Dan zou je eens kunnen overleggen om een hakverhoging in haar schoen te doen om de trek op de achillespees te verminderen. Nadeel is dat de achillespees in een kortere stand blijft dan die je eigenlijk wil. Maar voor tijdelijk kan dit helpen.

Achillespeesklachte zijn vaak niet 1,2,3 opgelost. Daar gaat vaak toch een tijd overheen.

kaatje66

kaatje66

24-03-2009 om 18:26

Re. oefenen

Ik heb even gegoogeld op excentrieke oefeningen en idd krijgt ze soortgelijke oefeningen. Na de oefeningen moet ze koelen met ijs. We zullen maar even geduldig blijven afwachten. Het is voor haar gewoon balen dat ze voorlopig niet mag tennissen of hockeyen. Maar we gaan nu zwemmen. Vindt ze ook heel erg leuk.
bedankt voor de info
groetjes kaatje(66)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.