Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tandenborstel

Tandenborstel

16-09-2010 om 20:07

Terugtrekkend tandvlees

Sinds een paar maanden heb ik last van terugtrekkend tandvlees. Je ziet bij sommige kiezen zelfs een gleufje tussen het tandvlees en de kies. Ook bij mijn voortanden gaat het tandvlees omhoog met als gevolg dat er regelmatig voedselresten tussen blijven zitten die ik maar met moeite weg krijg. Verder heb ik geen last van bloedend tandvlees en ik heb ook altijd een goed gebit gehad (3 gaatjes in 35 jaar). Ik poets 2x per dag maar heb nog nooit geflost of tandenstokers gebruikt. Op aanraden van een vriendin ga ik daar nu toch maar mee beginnen.
Waardoor wordt dat terugtrekkende tandvlees veroorzaakt? Zou het paradontitis kunnen zijn? Gaat het dan helpen om elke dag te flossen en stokeren, of moet ik naar een mondhygiëniste?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

16-09-2010 om 20:48

Naar de mondhygiëniste

Klinkt volgens mij wel als paradontitis en een goed gebit heeft daar volgens mij niet eens zoveel mee te maken. Ik zou toch een bezoekje aan de mondhygiëniste brengen. Die kan de situatie goed bekijken en je gericht adviezen geven over de meest geschikte tandverzorging voor jou.

Puck

Puck

16-09-2010 om 20:51

Goede tip lidwientje

Ik kan ook niet flossen omdat alles zo dicht op elkaar staat. Krijg er nauwelijks een flossdraad tussen en eruit trekken is al helemaal een ramp. Stokeren is ook geen goede optie, kan er ook niet goed tussen. Ik zal ook eens kijken naar die soft picks.
En nog aanvullend voor Tandenborstel, aanhakend op Lidwientje over verkeerde poetstechniek: neem je bij het tandenpoetsen ook je tandvlees goed mee. Niet alleen het uiterste randje maar ook echt goed? Een mondhygieniste kan in ieder geval voordoen hoe je goed poetst.

Bastet

Bastet

17-09-2010 om 06:44

Mondhygieniste

Vooruitlopend op dat inderdaad noodzakelijke bezoek aan de mondhygieniste,zou ik ook eens de tandpasta paradontax gebruiken.Naast flossen en stokeren.Ik kom zelf al lang bij de mondhygieniste,maar kreeg de laatste keer een compliment dat mijn tandvlees zo rustig en mooi roze was.Dat was na een maand poetsen met dat (best vieze) spul.

Klopt paradontax

Als kind moest ik zware medicijnen gebruiken en die hadden als bijwerking dat je bloedend/ontstoken en terugtrekkend tandvlees kreeg. Ik kreeg toen op recept van de apotheek (moesten ze zelf mengen en maken) een bakje tandpasta die die bijwerking weer moest tegengaan. Pas zo'n 2 jaar geleden ofzo had ik enigzins last van het tandvlees bij mijn voortanden. Mondgygeniste raadde toen dus paradontax aan. En toen ik de dop eraf draaide en het rook wist ik het al, maar toen ik het proefde helemaal...dat was dat goedje dat ik vroeger altijd op recept van de apotheek kreeg!
Toen hielp het trouwens niet (uiteindelijk waren er betere medicijnen zonder die ellendige bijwerkingen), maar nu hielp het wel.
groeten albana

Coco

Coco

17-09-2010 om 08:55

Parodontax

Ik begrijp best dat mensen Parodontax in de eerste instantie niet lekker vinden, maar hebben jullie nou niet dat als je het een tijdje gebruikt hebt alle andere tandpasta's juist vies smaken?
Ik gebruik het spul al zeker twintig jaar (al in de tijd dat je op de markt drie tubes voor vier gulden kon kopen). Laatst waren we drie weken op vakantie en was ik vergeten het mee te nemen. In het buitenland is het dus niet te krijgen en ik moest noodgedwongen een andere tandpasta gebruiken. Nou, ik was blij toen ik na drie weken met dat vieze zoete spul poetsen eindelijk weer het vertrouwde roze kloddertje op mijn borstel kon doen.

Bastet

Bastet

17-09-2010 om 11:45

Coco

Ja,klopt,en het mint ook je mond uit,die gewone tandpasta,vreselijk.
Bastet

Tango

Tango

17-09-2010 om 21:24

Hier ook goede ervaringen

Met Parodontax. Ik had ook altijd last van teruggetrokken en bloedend tandvlees en daarnaast aften. Dit alles is voorbij sinds ik Parodontax gebruik, al zo'n 10 jaar denk ik. Daarnaast floss ik ook en ik gebruik een electrische tandenborstel. Die parodontax daar kan ik inderdaad niet meer zonder. In het begin is het wennen aan de smaak, maar als je gewend bent dan wil je niet anders meer. Hetzelfde geldt bij mij voor de electrische tandenborstel. Die gaat ook overal mee naar toe (vooral op de camping val je dan wel op hoor) want met een gewone tandenborstel poetsen? Nee, echt niet meer.

Ja mondhygienist!

Tandvleesontsteking kan heeel lang sluimeren. En als je tandvlees al aan het terugtrekken is moet je echt heel snel actie ondernemen.
Helaas ben ik zelf (door te laat doorverwijzen van mijn tandarts naar de parodontoloog) een goede!!!! kies verloren. Ik heb/had nóóit gaatjes, dus daar kun je niet vanuit gaan.
Deze grap heeft mij tot nu toe (ik ben nog bezig met nabehandelen) iets van E 1400 á E1500 euro gekost. Dit soort behandelingen worden namelijk nauwelijks vergoed door de verzekering. Daarnaast was ik voor dit soort dingen onderverzekerd, juist omdat ik nooit wat aan mijn tanden zelf had.
Dus écht naar de mondhygiënist gaan hoor, die kan je eventueel ook vertellen of het zinvol is een afspraak in te plannen met de parodontoloog.

Gr. Poezie.

100%mama

100%mama

19-09-2010 om 09:34

Parodontitisch

Terugtrekkend tandvlees is gewoonlijk een symptoom van chronische tandvleesontsteking of parodontitis. Deze aandoeningen zijn meestal het gevolg van een slechte mondhygiëne en de ophoping van plaque (een afzetting van voedselresten, speeksel en bacteriën) en tandsteen (verharde plaque)tussen de tand en het tandvlees. Het tandvlees zal hierdoor gaan ontsteken en zich terugtrekken, waardoor de wortel bloot komt te liggen. Hard en ruw poetsen langs de rand van het tandvlees, vooral als dat horizontaal gebeurt met een harde tandenborstel, kan ook een oorzaak zijn. Als 1e is het nu de zaak snel een afspraak te maken bij de moondhygieniste. Nu te gaan beginnen met flossen e.d. is goed, maar je haald er niet de al reeds aanwezige tandsteen meer mee weg en dus ook het probleem niet. De MH zal eerst bepalen in welk stadium je zit (de omkeerbare of chronische)en da doet ze o.a. door te bepalen hoe diep de pockets zijn (ruimte die vrij ligt tussen wortel en tandvlees) en vanuit daar je verder helpen of verwijzen naar een parodontoloog. Ik zou je wel aanraden electrisch te gaan poetsen, maar ook hierbij heb je een goede instructie nodig (60% poetst niet juist met een etb). Ik hoop dat ik het duidelijk schrijf, maar plaats de borstel recht op je kies (neem even de buitenkant) en zet hier 5 tellen de borstel op aan, dan draai je de borstel langzaam naar achter, ook 5 tellen en dan langzaam naar voren, ook 5 tellen. Zie het zo, de borstel is recht, je kies is rond en dus volg je de contouren van je kies. De kauwoppervlakte kan je in 2e splitsen. Bij een handtandenborstel zet je de borstel met de haren recht naar beneden je mond in, draai hem in een hoek van tien minuten op de klok en maak korte heen en weer bewegingen. Flossen, rageren, stokeren of de gums, het is allemaal een aparte beweging om alles te bereiken, voor een goede uitleg kan je echt het beste naar je MH gaan, maar je kan ook googelen zodat je NU weet hoe het moet.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Tandenborstel

Tandenborstel

20-09-2010 om 10:33

Naar de tandarts geweest

Ik ben vanmorgen naar de tandarts geweest en heb het probleem aangekaart. Hij zag wel dat het tandvlees teruggetrokken was, maar omdat het tandvlees niet bloedt en de tanden en tandhalzen niet gevoelig zijn vond hij het niet zo'n probleem. Ik heb het advies gekregen om niet te hard te poetsen en bij het poetsen ook het tandvlees goed mee te nemen. Met flossen en tandenstokers moet ik gewoon doorgaan. Er zijn ook nog twee foto's gemaakt.
Als echte struisvogel kan ik natuurlijk op zijn adviezen afgaan, maar na jullie verhalen en wat ik bij elkaar gegoogled heb zit ik wel heel erg te twijfelen. Het is denk ik verstandig om toch eens langs een mondhygiënist te gaan, voor een soort second opinion. Of niet?

Bastet

Bastet

20-09-2010 om 10:34

Ja,zou ik wel doen,bij mij was het identiek,maar ik ga toch trouw elk half jaar naar de mondhygieniste,alleen al voor de goede reiniging.Ik zie het als een onderhoudsbeurt..

Puck

Puck

20-09-2010 om 11:36

Ik zou het ook doen, al is het alleen maar om nog een keer goed uitgelegd te krijgen wat in jouw geval nu goed poetsen is en hoe je de stokers en flossdraad het beste kunt gebruiken.
Overigens de raad van 100% mama om elektrisch te poetsen zou ik ook even navragen bij de mondhygiëniste. In sommige gevallen kun je beter met een handtandenborstel poetsen aldus mijn mondhygiëniste. Zij heeft beoordeeld hoe ik met een elektrische en met een handtandenborstel poets en raadde mij juist aan om met een handtandenborstel te gaan poetsen.

Puck

Puck

20-09-2010 om 22:40

Grondiger reinigen

Nee, je kan in het algemeen niet direct na een afspraak terecht tenzij je die lang van te voren al aansluitend plant. Je moet het gewoon zien als iets dat los staat van de reguliere controle.
En je zegt dat jouw tandarts reinigt? Oke, dan is er bij jou niet veel aan de hand, maar ik heb ooit (na de bevalling van de 2e, dat had flinke gevolgen voor mijn gebit bleek) wel een uur bij de mondhygieniste gelegen voordat alles op en top gereinigd was. Dat besteedt een tandarts daar echt niet aan, die haalt hooguit wat tandsteen weg en polijst de boel effetjes, dat is geen reinigen te noemen.

Bastet

Bastet

21-09-2010 om 07:56

Pandia

De mondhyena zit gewoon in de tandartspraktijk,ik maak vaak een dubbele afspraak,eerst naar de tandarts voor controle en dan naar de mondhyena.Ik zou laatst even moetenw achten op een tandartsafspraak,maar kon wel snel bij de mondhyena terecht,zij heeft toen gelijk de controle gedaan.Ze maakt vooral alles goed schoon,omdat het bij mij ondanks alles nooit helemaal 100% schoon wordt.Ze heeft ook ooit een pocketbehandeling gedaan.
Bastet

Puck

Puck

21-09-2010 om 10:19

Hi hi: mond hyena

Zo erg is het dus bij de mondhygieniste.....

Mijn behandeling

Mijn behandeling bestond uit: eerst inspecteren door de parodontoloog om te kijken hoe erg het was en waar de behandeling uit moest bestaan. Daarna eerst check waar de tandplak zich allemaal bevindt en uitleg over poetsen en rageren e.d., daarna 4x een uur (!) bij de mondhygiëniste om per kwart (onder verdoving) de pocketbehandeling te ondergaan (gelijktijdig moest ik ook aan de antibiotica), daarna controle door de parodontoloog, en nu moet ik voorlopig 1x per 3 maanden naar de mondhygiënist om tandsteen weg te laten halen. Ergens begin 2011 moet ik weer naar de parodontoloog om te kijken hoe nu verder.
Dit alles gebeurde op een hele fijne manier, ik ben banger voor de tandarts dan voor de mondhygiëniste

Gr. Poezie.

Bastet

Bastet

21-09-2010 om 11:41

Pandia

Ik zie het als een preventieve onderhoudscheck.
Ik poets,stoker en rager me suf,maar zij maakt in een half uur mijn hele gebit goed schoon.Ze houdt bij hoe het met de pockets gaat,geeft tips,en inderdaad,doet soms als het zo uit komt de controle.

Tandenborstel

Tandenborstel

21-09-2010 om 16:45

Poezie

Waaraan merkte jij dat er iets aan de hand was? Ik heb er expliciet naar gevraagd bij de tandarts en die zegt 'niets aan de hand'. Had jij loszittende kiezen of bloedend tandvlees o.i.d.?

Bastet

Bastet

21-09-2010 om 16:50

Pandia

Pockets zijn de ruimtes tussen tandvlees en tanden.Dat tandvlees kan terugtrekken en dan wordt dus de ruimte groter,en dat is niet de bedoeling.Dus kunnen die pockets gereinigd worden.Je tanden worden schoongemaakt met ultrasone instrumenten en handmatige instrumenten,het tandsteen wordt weggegkrabbeld zeg maar.

Tink

Tink

21-09-2010 om 22:16

Tandenborstel

"Ik ben vanmorgen naar de tandarts geweest en heb het probleem aangekaart. Hij zag wel dat het tandvlees teruggetrokken was, maar omdat het tandvlees niet bloedt en de tanden en tandhalzen niet gevoelig zijn vond hij het niet zo'n probleem. Ik heb het advies gekregen om niet te hard te poetsen en bij het poetsen ook het tandvlees goed mee te nemen. Met flossen en tandenstokers moet ik gewoon doorgaan. Er zijn ook nog twee foto's gemaakt."

Ja, hier precies zo. Mijn tandvlees trekt al jaren iets terug maar het is verder geen probleem (behalve dan dat ik het erg lelijk vind). Mondhygiëniste is hier voorlopig niet nodig, ik heb 1 plekje waar hardnekkig tandsteen ontstaat (binnenkant onderste hoektand, volgens de tandarts kun je daar weinig aan doen omdat daar een speekselklier zit) en dat krabbelt hij zelf eens per jaar wel even schoon. Het ligt niet aan het poetsen want daar krijg ik altijd complimenten over. Polijsten heb ik liever niet want dan heb ik weer minstens een week ontzéttend gevoelige tanden

Verder poets ik met Sensodyne, dat zorgt voor minder gevoelige tanden. Meestal poets ik gewoon maar soms electrisch (ik vind dat een vrrrrreselijk gevoel dus ik doe dat liever niet al vindt de tandarts het wel beter), en flos en tandenstook ik af en toe. Zou eigenlijk wat vaker moeten. Daarmee blijft het tot nu toe redelijk onder controle. Ik heb zelfs 1 terugtrekkend plekje gehad, boven mijn voortand wat nu weer helemaal in orde is, erg apart schijnt het, meestal komt wat eenmaal weg is niet meer terug.

En verder is mijn gebit prima, ik had afgelopen halfjaar tot mijn enorme verbijstering voor het eerst in mijn 43-jarig bestaan een gaatje... Wel op een behoorlijk onbereikbare plek (op het diepste punt van een diepe groef in mijn kies), dit tot mijn troost. Maar ik was er compleet beduusd van

Tandenborstel

Bij mij sluimerde het heel erg. Soms had ik last van bloedend tandvlees, maar vaak ook niet. Helaas heb ik heel veel verschillende tandartsen gehad, die blijkbaar hun werk niet goed deden. De laatste tandarts die ik had (was net nieuw) schrok zich een hoedje en heeft mij direkt doorverwezen. En inderdaad, toen begon die ene kies net een beetje los te raken. Helaas was die toen al niet meer te redden.
Als je tandvlees terugtrekt is dat een teken dat er iets met je tandvlees aan de hand is! Dat je nooit gaatjes hebt zegt helemaal niets, die heb/had ik ook nooit.
Waar je trouwens ook naar moet kijken is de kleur van je tandvlees: die moet bijna wit zijn, dan is het gezond. Ik dacht ook altijd dat het mijne gezond was (tandartsen zeiden niets) want het zag er naar mijn mening "rose" uit. Dat bleek dus in tandarts-jargon rood te zijn.
Dus ik zou echt echt echt voor de zekerheid die afspraak maken met de mondygiënist, die kan je in ieder geval vertellen of er actie nodig is.

Gr. Poezie.

100%mama

100%mama

22-09-2010 om 14:13

Roze

Gezonde gingiva(tandvlees) heeft een roze kleur, ligt stevig om de tanden en kiezen en bloedt niet bij het poetsen of het eten. Een gezond teken zijn ook de kleine putjes in de gingiva, dit wordt het sinaasappel aspect genoemd. Je kan bijvoorbeeld op www.tandarts.nl kijken hoe gezond tandvlees eruit ziet.

Bij blanke mensen is het tandvlees dus roze, bij andere culturen zie je wel verschillend in de kleur en dat heeft ook te maken met eet gewoontes. Even OT, als ons tandvlees dus bijna wit van kleur is heb je volgens mij een ernstige bloedarmoede te pakken, hahaha

Tandenborstel, ik heb even in je 1e topic een woord over het hoofd gezien en dat is het woord "niet" bij bloedend tandvlees. Het kan idd zo zijn dat je bijvoorbeeld veel te hard poetst en dat dit de reaktie is. Ik zou je de tip willen geven eens op parodontitis en gingivitis te googlen en dan op afbeeldingen, dan zie je het verschil.

100%mama

100%mama

22-09-2010 om 14:28

Pocket,pocketbehandeling en recessie

Een pocket is idd de ruimte tussen de wortel (dus gemeten vanaf de onderkant van de kroon) en het tandvlees. Hebben mensen een pocket betekend dat dat de ruimte >is dan 3mm en dus niet 100% zoals het zou moeten zijn. Mooi en gezond tandvlees heeft een ruimte van max 3mm en noem je een sulcus. Een pocketbehandeling is dus het reinigen van de pockts met idd ultrasone voor het gedeelte boven het tandvlees en handscalers voor onder het tandvlees. Zoals ik het dus lees heeft tandenborstel dus geen last van pockets, maar van recessie's.

Ja hoor 100% mama

Ik heb net even gekeken (op de site die je aangaf), en in mijn optiek is het tandvlees dan bijna wit hoor.
Daarnaast kun jij vanachter je pc niet beoordelen of Tandenborstel wel of niet behandeld moet worden voor terugtrekkend tandvlees.
De informatie die jij hierboven geeft is erg interessant, maar daar kunnen we zelf ook op googlen.
Tandenborstel moet haar tandvlees gewoon eens laten bekijken door een expert, en dat zijn overduidelijk NIET de tandartsen.

Gr. Poezie.

100%mama

100%mama

22-09-2010 om 14:55

Poezie

ehh, schrijf ik ergens of ze wel of niet behandeld moet worden hiervoor? Geloof het niet hoor!

Neem mij vooral niet kwalijk dat ik je de indruk geef dat je niet in staat bent zelf te googlen, het is puur informatie uit werk wat ik dagelijks doe......

Tandenborstel

Tandenborstel

22-09-2010 om 15:23

Die pocket

Ik kan hem niet helemaal volgen. Bij een pocket zit het tandvlees niet tegen je tand 'geplakt', maar wijkt het aan de bovenkant zodat je dat meetlatje ertussen kunt steken? Dat heb ik volgens mij niet, maar met flosdraad kom ik wel tussen tandvlees en tand (bij dat driehoekige puntje tandvlees dat tussen je tanden zit). Is dat dan slecht?
Mijn grootste probleem, denk ik, is dat er een 'gleufje' zit tussen de onderkant van mijn kies (dus waar de bolling ophoudt) en het begin van het tandvlees.

100%mama

100%mama

22-09-2010 om 15:30

Tandenborstel

Dat "gleufje" is de overgang van je kroon (zichtbare gedeelte) en je wortel wat onder je tandvlees ligt en dat geeft dus, zoals je het schrijft, het idee van terug trekkend tandvlees.

Dat je met flossen een stukje onder je tandvlees kan komen is normaal hoor!

Tink

Tink

22-09-2010 om 20:44

100%mama

Zoals op de laatste foto van de site die jij gaf (www.tandarts.nl), ziet het er bij mij uit (hoektand rechtsboven + nog een tand). Ik wist niet dat dat ook operatief hersteld kon worden, wat ziet dat er weer mooi uit.
En zoals de 3e foto van onderen, is het bij mijn ondertanden (snijtanden en hoektanden).
Mijn tandvlees is mooi roze, ligt inderdaad verder stevig om de tanden heen en bloedt niet bij poetsen of eten, soms wel als ik flos. Maar dat komt volgens mij ook omdat mijn tanden heel dicht op elkaar staan, en als ik dan dat draadje ertussen probeer te krijgen, schiet het ineens door (auw). Ik stoker dus liever dan ik flos

Poezie, die kleur tandvlees vind ik toch echt roze hoor . Gelukkig is het mijne niet rood.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.