Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

*Sophie*

*Sophie*

08-10-2008 om 13:01

Tips gevraagd bij chondropathie

Zoonlief van 14 heeft sinds een tijdje chondropathie. Een kraakbeenprobleem, bij hem aan de binnenkant van zijn knieschijven.

Heeft iemand misschien een tip over hoe er mee om te gaan? Wat doe je beter wel en wat juist beter niet? Waar kun je baat bij hebben? Fysio of oefeningen? Ik roep maar wat, we hebben er nog geen ervaring mee. Zoonlief heeft alleen vaak en veel pijn.
Vorige week had hij met gym op school de Coopertest. Daar heeft hij enorme last van (gehad), nog steeds. Hij staat nu ook een onvoldoende voor gym, vanwege een slechte prestatie met die test, maar dat is natuurlijk maar bijzaak. We zullen e.e.a. nog moeten uitleggen aan zijn gymdocent.

Tips van ervaringsdeskundigen blijken maar al te vaak goede tips te zijn, vandaar mijn berichtje ;- )

Alvast bedankt.

Groetjes, Sophie.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mar

mar

08-10-2008 om 14:22

Fysio

Laat hem lekker naar de fysio gaan en dan wel een die oefeningen doet. Al het andere heeft geen zin.
Als het goed is krijgt hij wat huiswerkoefeningen mee, die hij getrouw thuis moet doen. Ik ga ze nu niet uitleggen, want de kans dat hij ze niet goed doet is te groot en dan zal de kwaal alleen maar verergeren.
hardlopen is verergert de klachten (maar daar was je al achter), fietsen in een zwaar verzet of te laag zadel ook.
traplopen (meestal alleen trap af, maar soms ook trap op) kan ook pijnlijk zijn.
Vaak zijn de klachten wat langduriger, niet in een paar weken opgelost. je moet eerder denkenaan een paar maanden.

Bellefleur

Bellefleur

08-10-2008 om 19:49

Wel blijven bewegen

Wandelen helpt. Bij mij fietsen ook. Zwemmen is funest. De knieën warm houden helpt ook.

Nog steeds last van

Hoi Sophie,

Toen ik een jaar of veertien was kreeg ik ook deze klachten. Helaas heb niet zo'n opbeurend berichtje want het heeft heel veel invloed gehad op mijn 'welzijn' destijds.
Het begon met een beetje pijn en wat vervelende klachtjes, maar ik sportte heel veel en dacht dat het daar aan lag. Ik ben toen een paar avonden minder gaan sporten, maar niets hielp. De pijn werd steeds erger en heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat ik twee jaren met tussenpozen steeds een paar weken met krukken liep.
Ik moest helemaal stoppen met sporten, heb heel veel fysio gehad. Het enige dat een beetje hielp was een speciaal aangemeten brace die mijn knieschijven wat 'omhoog' tilden.
Uiteindelijk ging het steeds weer een beetje beter, maar het blijft, nu twintig jaar later, nog steeds een zwakke plek. Sporten die belastend zijn voor de knieën (zaalsporten, tennis, rennen, steps ed) kan ik niet. Ik heb ook na even winkelen al last van mijn knieën.
Het heeft, zoals ik al schreef, veel invloed gehad. Ik wilde vroeger de ALO gaan doen; maar dat ging niet door. Ik zat tijdens de meeste gymlessen aan de kant. Van iemand voor wie sport alles was, kelderde mijn conditie in no time naar beneden.

Ik hoop dat het voor je zoon beter gaat; maar laat hem wel luisteren naar zijn lichaam. Ik ben ervan overtuigd dat ik meer meer kwaad dan goed heb gedaan door in eerste instantie 'gewoon' door te gaan, me te verbijten.
Fysio lijkt me een goed plan.
En blijkbaar zijn de verschillen groot; zoals bij Bellefleur wandelen en fietsen helpt, was dat bij mij juist het tegenovergestelde (overigens was zwemmen bij mij ook niet wat.).

Succes, Lin

*Sophie*

*Sophie*

09-10-2008 om 10:43

Mar

Zoonlief kan as woensdag al bij de fysio terecht, dus dat is fijn. Ik zal eens even goed vragen naar die oefeningen en misschien kunnen ze daar dan wel een briefje schrijven dat zoonlief aan de gymdocent kan laten zien over dat hardlopen.
Gelukkig heeft hij net een andere fiets waar hij goed zijn benen op kan strekken, maar er zitten geen versnellingen op, dus we zullen even moeten bedenken of dat een goede fiets is voor hem.
Met traplopen let hij sinds gisteren ook extra op; geen 2 treden meer tegelijk las ik al ergens. Maar de trap af, dat wist ik nog niet, ik zal hem vertellen dat hij ook daar op moet letten.

We zijn ons breed aan het informeren, beter te veel tips dan te weinig. En zo hebben die van jou ook bijgedragen, dank je wel dus ;- )

groetjes, Sophie.

*Sophie*

*Sophie*

09-10-2008 om 10:47

Bellefleur

mmmmm, wandelen...zoonlief is niet echt een wandelfan, wel fietst hij vaak naar school. Heb daar ook al wat tips over gekregen, dus daar gaan we mee aan de slag.

Zwemmen is funest??? Huh? En ergens op internet las ik dat dat nou juist enorm goed zou zijn! Is dus duidelijk iets om even extra aan de fysio te vragen dan!

Knieen warm houden zeg je..., kijk, daar gaan we dan op letten! Daar was ik nog niet opgekomen. Goeie en makkelijk uitvoerbare tip!
Dankjewel voor het meedenken ;- )

groetjes, Sophie.

*Sophie*

*Sophie*

09-10-2008 om 11:07

Heli

Dank je voor je lange bericht.
Tja, ik heb inmiddels een beetje heen en weer gesurfd en kom ookveel van jouw soort geluiden tegen. Helaas. Maar het kan toch goed zijn voor onze zoon om dit nu al te lezen, want zo kan hij zijn voordeel doen met jouw ervaringen.
Wat naar voor jouw dat jij dit niet op tijd wist en daardoor veel van je dromen in duigen hebt zien vallen! Je hebt het niet altijd voor het zeggen he, in het leven... Echt rot voor je dat je er zoo veel last en pijn van hebt (gehad).

Zoonlief doet aan badminton, al een jaar of 4. Ook wedstrijden, zo om het weekend. Afgelopen jaar heeft hij vrijwel niks kunnen doen vanwege een schouderblessure, da's dus misschien een geluk bij een ongeluk, want daardoor heeft hij erg veel moeten afzeggen, qua badminton en ook gym op school heeft hij amper gedaan het afgelopen schooljaar.
Maar nu hij weer volop meedoet beginnen die knieen op te spelen.
Ik zal dat van die badminton eens goed navragen bij de fysio, aangezien jij nu schrijft dat jij van dat soot sport veel last krijgt.

Zo'n brace...ik lees er inmiddels veel goede verhalen over. Is dus volgens jou ook een goede tip? Gaan we daar maar eens achteraan.

Ik zal zoonlief goed op zijn hart drukken dat hij luistert naar zijn lichaam. En ik zal het hele verhaal ook aan de gymdocent uitleggen, want die willen nog wel eens doorduwen in het kader van 'kom op! Flink zijn! Je bent toch geen mietje?!'

Tjee, nou schrijf jij ook al dat zwemmen niet zo goed ging! Wat gek dan he, dat ik op internet lees dat het juist wel goed zou zijn... Blijkbaar is het nogal persoonlijk, waar je last van kan hebben. Goed naar je lichaam luisteren, dat blijkt hier idd wel uit!

Groetjes en sterkte!
Sophie.

Bellefleur

Bellefleur

09-10-2008 om 12:02

Zwemmen

Het verhaal is, dat zwemmen goed is, omdat je je gewicht niet hoeft te dragen, door het water. Maar een fysiotherapeut leerde me dat zwemmen slecht is voor bepaalde klachten, omdat je lichaam geen weerstand krijgt. Je trapt in het luchtledige.
Warm houden van knieën: ik gebruik regelmatig tijgerbalsem enz. Het zou niet moeten helpen. Want hoe heeft een warme huid met gewrichten te maken? Toch helpt het mij wel.

mar

mar

09-10-2008 om 12:35

Brace

Het is niet raar dat als je zoon een jaar "niets" doet door een schouderblessure, hij nu last krijgt. Ook zijn benen hebben een jaar minder gedaan. En badminton is redelijk belastend voor je benen.

Brace moet je niet doen. Daardoor zullen zijn beenspieren nog zwakker worden, terwijl die juist sterker moeten worden. Mocht veel later blijken dat bij piekbelastingen een brace kan helpen, dan is het een optie. Maar begin er zeker niet mee.

Wat ik even vergeten was zijn oefeningen voor de rompstabiliteit. Grote kans dat die bij hem niet optimaal is. Fysio kan daar goede (en zware) oefeningen voor geven.

Deze klachten komen overigens veel voor bij pubers en het gros groeit er overheen (met oefeningen en fysio).
En het is goed om te blijven bewegen, van niets doen wordt het niet beter, integendeel. Ook de fysio zal hem goed aanpakken (als het goed is) en ook van die oefeningen kan hij best meer last krijgen (tijdelijk). Alles wat hij kan doen om zijn beenspieren (en dan met name die aan de zijkant van zijn bovenbeen m. vastus medialis) te versterken is welkom. Dus als zwemmen voor hem goed werkt, prima. Probeer alleen de provocerende activiteiten te vermijden (dus niet springen of hardlopen e.d, dat waar hij last van heeft).

reina

reina

09-10-2008 om 20:31

Sophie

Ik zou wat zwemmen betreft advies aan zijn arts vragen, zelf zit ik al jaren mvor diverse klachten, op warmwatertherapie, wat voor mij heel goed werkt, ik merk het direct als ik een paar weken niet geweest ben.

Ook nog steeds

Ik had (heb) het ook. Het begon bij mij ook toen ik een jaar of 14 was. Vooral met fietsen had ik er erg veel last van. Maar in die tijd begon ik ook met voetballen en daardoor kregen wij de indruk dat het daardoor begon. Ik heb er eerst al wel een jaar over gedaan om te ontdekken wat het was. Pas toen ik naar een academisch ziekenhuis ging kwamen ze erachter. Ik heb allerlei behandelingen gehad bij de fysio (stroomstootjes, oefeningen) maar eigenlijk heeft niets geholpen. Ook had ik zo'n speciale brace aangemeten gekregen dat gaf wel altijd een lichter gevoel. Een jaar of 2 terug wou ik gaan spinnen (fietssport) maar toen kreeg ik weer heel veel last van mijn knie. Zolang ik hem niet teveel belast heb ik er geen last meer van maar bij sport met kniebuigingen komt het nog steeds terug. Ook snel de trap oplopen zit er voor mij niet meer in.
Dus hier ook niet een opbeurend verhaal. Ik ben inmiddels 39 en dus nog steeds niet genezen.
Groeten Lieuwkje.

*Sophie*

*Sophie*

11-10-2008 om 22:19

Beetje late reactie

Sorry voor mijn late reactie, maar we hebben hier bezoek van koning griep en hij wil niet naar huis
:- (
dochter-zoon-ikke-dochter opnieuw...zucht

Afijn.
Ik ben wel blij met jullie berichtjes, ook al zijn ze niet allemaal opbeurend. Ook daar hebben we iets aan, hoe gek dat ook mag klinken.

De afspraak van de fysio is vandaag verzet naar vrijdag a.s., dus we moeten nog heel even geduld hebben, maar we weten nu waar we naar kunnen vragen en waar we op moeten letten. En dat het niet per definitie de schuld hoeft te zijn van de fysiotherapeut als het niks oplevert ;- )

Heel hartelijk bedankt voor het meedenken ;- )

groetjes, Sophie

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.