Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Annika

Annika

17-04-2012 om 09:17

Tips voor beginnend afvaller (nu even écht)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lynna

Lynna

21-04-2012 om 15:45

Runkeeper

Ik ben dol op de app Runkeeper. Motiveert me enorm om te bewegen!

Doe dan wel wat je leuk vindt

Naar mijn onbescheiden mening heeft het verplicht bewegen alleen zin als je iets kiest waar je lol aan beleeft. "Spreek met jezelf af elke dag 5 km te gaan hardlopen" zou voor mij bijvoorbeeld echt niet werken. Ik haat hardlopen hartgrondig. Zulk soort voornemens zijn gedoemd te stranden en dan is het eindresultaat dat je niet beweegt en bovendien een schuldgevoel hebt. Dat is dus de oude situatie plus een schuldgevoel. Dat is geen verbetering te noemen.

Wat afvallen betreft: calorieverbruik bij lopen gaat zo'n beetje per kilometer. 5 km hardlopen en 5 km wandelen verbranden ongeveer evenveel, alleen ben je met hardlopen natuurlijk wel sneller klaar.

Maar als je een pest hebt aan hardlopen maar wel houdt van fietsen kun je beter dat doen. Of dansen, tuinieren, honden uitlaten, wat maar.

Afvallen van alleen meer bewegen is trouwens bijzonder lastig, en helemaal als het alleen maar gaat om een uurtje fitness in de week. Verwacht daar dus geen wonderen van.

Groeten,

Temet

Elisabeth B.

Elisabeth B.

22-04-2012 om 00:46

Daarom

Ik schreef al dat je iets moet doen wat je leuk vind. Hardlopen fietsen dansen zwemmen ... Je hoeft er niet per se voor naar de sportschool. Elke dag een minimaal een half uur intensief bewegen levert je veel meer op dan bijv 2 keer per week een uur naar de sportschool! Je valt gegarandeerd af van je dagelijkse exercitie, ook als je je eetpatroon niet aanpast.
Persoonlijk vind ik hardlopen dus wel fijn, lekker buiten en verstand op 0. En het kost je relatief weinig tijd. Voor mij beter dan naar de sportschool. Als hardlopen niet je ding is kies je iets anders. Dat veel bewegen (wat je dan ook doet) alleen zou kunnen als je niet werkt is onzin. Ik werk 4x9 uur en heb een (groot) gezin. Ja, het is soms lastig maar het kan wel, mits je daar in je hoofd de ruimte voor hebt en neemt. Elke dag lukt me in de praktijk niet maar 3 tot 5 keer per week wel. Houd het klein, snoep ergens anders een half uur vanaf.
Mijn persoonlijke doel is overigens niet afvallen maar meer gewoon lekker buiten zijn en fit blijven. Toch val ik af en ben ik in 2 maanden 5 kg kwijt zonder te lijnen.

Isabella Caramella

Isabella Caramella

22-04-2012 om 10:51

Als je niet van sporten houdt

Als je niet van sporten houdt, kan je ook kijken naar je leefpatroon; haal je altijd je boodschappen met de auto, doe dat dan voortaan op de fiets. Zet je kinderen op die elitaire school en/of clubjes wat verder weg (en dan op de fiets of lopend brengen en halen) Naar je werk/op bezoek, moet dat perse met de auto?
Kijk goed naar je voedingspatroon, ga over op noten kraken in plaats van borrelnootjes, geen frisdrank meer maar echt lekkere thee, smoothie als ontbijt etc.
Structueel dingen veranderen is beter dan dan tijdelijke dieten.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

22-04-2012 om 16:12

Eens

Eens met Isabella. Ik sport ook niet echt maar ik beweeg wel veel. Deels uit noodzaak (ik heb geen auto) maar vooral omdat ik dat fijn vind en omdat het gezond is. Dus iedere dag fietsen, lopen, de trap nemen ipv de lift etc. 's Zomers wil ik nog wel eens een eind gaan skaten of af en toe een baantje trekken in het zwembad maar sporten in de zin van een paar keer per week naar de sportschool doe ik al lang niet meer omdat ik dat stomvervelend vind. Hardlopen vind ik helemaal een gruwel en is een te grote belasting voor mijn knieen en voeten.
Iedere dag 20-30 minuten matig bewegen is beter dan je twee keer per week een uur uit te sloven en is ook makkelijker te doen en vol te houden. Zoek iets waar jij je lekker bij voelt en wat in je schema past.
Door bepaalde zaken aan te passen qua beweging en voeding val je misschien dan wel langzamer af, het is wel beter en het is blijvend.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.